Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 222

Ämne: Någon här som kör 3d skrivare?

  1. #61
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jo visst, men jag tänkte hålla det i 'familjen' först.

  2. #62
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det nån av er 3d-entusiaster som jag skulle kunna beställa utskrifter av?
    om det är en simpel smådel eller liknande kan jag absolut skriva ut den och posta

  3. #63
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    En Creality Ender-3 v2 från Bangood blir helgens projekt

  4. #64
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Hur många år ifrån är vi en skrivare för ”hemmet” som verkligen gör bra ”grejor”?
    Allt jag sett so far ser inte speciellt kul ut ifall man inte spenderat timmar på våtslipning och målning dvs.

  5. #65
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många år ifrån är vi en skrivare för ”hemmet” som verkligen gör bra ”grejor”?
    Allt jag sett so far ser inte speciellt kul ut ifall man inte spenderat timmar på våtslipning och målning dvs.
    Det i sig tror jag är ganska nära, men för att göra grejer fina behövs idag extra mycket tanke på att anpassa material, lagerhöj, teknikval osv osv till det man ska göra, att få grejer rätt stiliga är ganska görbartskulle jag påstå. Däremot att få processen mer eller mindre helt automatiserad är nog en bra bit kvar särskilt om det ska bli snyggt och hållbart osv, om man tänker att det ska vara lika enkelt som att sköta en tvättmaskin eller så.

  6. #66
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Sådärja nu är det igång efter alla år jag tittat på det...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200725_232442.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	2,73 MB 
Id:	95766

  7. #67
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag brukar köra min Vulcan II på bakgården.

    Skämtåsido!

    Men däremot kolla in!
    https://www.iconbuild.com/

  8. #68
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar köra min Vulcan II på bakgården.

    Skämtåsido!

    Men däremot kolla in!
    https://www.iconbuild.com/
    Coolt!

  9. #69
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    En till länk som en polare som är konstnär nämnde "digital grotesque" konst kolla in det. Häftigt men lite H.R. Giger:esque men i ett digtalt konst projekt. Troligtvis 3d printade delar. Rätt sjukt.

    http://www.michael-hansmeyer.com/subdivided-columns

  10. #70
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200726_154204.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	3,49 MB 
Id:	95777Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200726_185345.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	1,30 MB 
Id:	95778

    Bilder hamnar på snedden ?

    Aja håller på lite med lådan till MegaCommand, det var ju inte särkillt svårt

  11. #71
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En till länk som en polare som är konstnär nämnde "digital grotesque" konst kolla in det. Häftigt men lite H.R. Giger:esque men i ett digtalt konst projekt. Troligtvis 3d printade delar. Rätt sjukt.

    http://www.michael-hansmeyer.com/subdivided-columns
    Du måste mena ”och” och inte ”men”. Giger är husgud hos mig och mer organisk i allt han gjorde. Men fräckt - absolut.

  12. #72
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det där är som tunna ark i papp... Principen är ju exakt samma men vilket sjukt jobb att stapla allt i rätt ordning för hand eller finns det något knep tro? Gjort för hand så har nog någon stått där Hmm ett par dar (Veckor).

    Otroligt häftigt.

  13. #73
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Intresserad av att köpa en 3d-skrivare, för lite olika grejer jag har liggande och små "pet projects".
    Bra om den är så pass stor att den klarar att skriva ut ett case till en analog rytm mk1 (har ett moderkort över) t.ex... Längden är grejen, de är väl ca 34 cm långa, 17 breda och 5-6 höga ca?

    Annars är jag intresserad av normalstorleks-skrivare också; lätta att använda, ger bra resultat och prisklass under 5000:-

    Tips?

  14. #74
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Sikta hellre på en bra normalstor skrivare och satsa pengarna du sparar på ett schysst lim. Att sammanfoga PLA eller ABS är väldigt lätt och blir extremt stadigt. Bara skriva ut grejerna i segment. Tar inte direkt mycket längre tid heller.

  15. #75
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hehe den som behöver kunna printa långa saker får kanske vänta på den här, då finns typ inga gränser alls på ena ledden! =)


    https://youtu.be/qo_J57U6DO4

  16. #76
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sikta hellre på en bra normalstor skrivare och satsa pengarna du sparar på ett schysst lim. Att sammanfoga PLA eller ABS är väldigt lätt och blir extremt stadigt. Bara skriva ut grejerna i segment. Tar inte direkt mycket längre tid heller.
    Förnuftigt, behöver bara komma på hur jag snyggt ska limma ihop delarna. Chassit är ju väldigt enkelt utåt sett, en slät låda bara. Men jag behöver inte skaffa en skrivare som den kotten visar nedan bara för att göra en enda sak. Bättre skaffa något med kvalitet men mindre format så sparar jag pengar.

    Rytm-chassit går säkert att få ihop ändå, som du skriver.. tack för tipset!

  17. #77
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Håller helt med. Det som är fint är att det finns så mycket bra info nu på youtube osv med olika tekniker. Jag gjorde dessa fronter för att sätta tyg på till mina gamla (8") monitorer, den i bilden är uppdelad i sex olika delar och sitter ihop som pusselbitar så jag har inte ens behövt limma dom.

    En annan grej med en liten printer (Prusa Mini, 18x18x18 cm i mitt fall) är att man inte kan printa så många delar samtidigt heller så det blir några omgångar. (Experimenterade iofs med att printa saker på hög, vilket går men det är lite överkurs och blir inte så snyggt.)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	event_front.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	607,0 KB 
Id:	96359  
    Senast redigerat av kotten den 2020-08-31 klockan 11:27.

  18. #78
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Fick en varmrekommendation på denna: https://shop.prusa3d.com/en/3d-print...-mk3s-kit.html

    Dock 700 euros.. njae.. Tänkte mig runt 350 euros max.. Någon som kan rekommendera något? DIY-kit gärna det..

  19. #79
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Prusa i3 är rolls royce kit! riktigt bra men ja, det kostar...

    Jag tror på en Creality Ender - klassiker

    Jag kör själv Tronxy X1 som kostar extremt lite. men den är lite svårkalibrerad.
    Senast redigerat av Wiktorion den 2020-09-01 klockan 23:32.

  20. #80
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prusa i3 är rolls royce kit! riktigt bra men ja, det kostar...

    Jag tror på en Creality Ender - klassiker

    Jag kör själv Tronxy X1 som kostar extremt lite. men den är lite svårkalibrerad.
    A-ha! Vilket flyt då, killen som gör våra megacommand cases använder just en sådan. Om han vet vad han gör blir nog slutresultatet bra.

  21. #81
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Svårt att få bättre bang for the buck än en Prusa (i mitt tycke). Iaf om man letar efter en allroundskrivare som inte kräver alltför mycket underhåll.

  22. #82
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att få bättre bang for the buck än en Prusa (i mitt tycke). Iaf om man letar efter en allroundskrivare som inte kräver alltför mycket underhåll.
    Det är det han skrev också, men det är för mycket pengar för mig som skulle använda den rätt så sällan. Hoppas på att hitta en vettig för halva priset ungefär.

  23. #83
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Tänk på att ett kit kan vara ett rätt mastigt projekt med lite otur, min kompis hade ett jäkla göra med kalibrering, alltså det kan handla om veckor och vara ganska frustrerande.. stor skillnad om du har nån erfaren som kan hjälpa till dock, och så kan man såklart ha tur.

    ..men just om meningen är att använda den ganska sällan så skulle jag ännu mer fundera på nåt som är kalibrerat och klart.


    Såg just det här, ganska sakligt angående de olika Ender vs Prusa mini:

    https://all3dp.com/1/original-prusa-...ences/#verdict
    Senast redigerat av kotten den 2020-09-02 klockan 12:39.

  24. #84
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör själv Tronxy X1 som kostar extremt lite. men den är lite svårkalibrerad.
    Ah, shit den är inte dyr alltså! Bra exempel, varje grejer han nämner i förbifarten här hade ju gett mig timmar av huvudbry innan jag kommit vidare, men återigen har man erfarenheten så ser jag absolut värdet:


    https://youtu.be/YQirk6AA0HE

  25. #85
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det jag älskar med X1 är också dess svaghet - designen gör att Y-axeln hänger horisontellt över byggplattformen vilket gör det svårt att säkerställa att munstycket rör sig helt horisontellt i jämförelse med byggplattformen.

    Fördelen med den här designen, en s.k. gantry printer, är att alla axlar kan förlängas i teorin oändligt. Skrivaren är byggd av Ratrig 20x20 och 20x40 aluminiumprofil, så det är bara köpa på metervara och förlänga precis hur långt du vill. Det enda som saknas utöver detta är längre drivremmar till axeln, som också finns på metervara. Nu bor jag i lägenhet, men min tanke är att försöka få tag i ett utrymme där jag kan förstora byggytan i X-axeln, som är stadigast. Sen kan man hitta nån smal hallspegel att köra som byggyta.

  26. #86
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ha, hittade just fråden från 2014 där du (Wiktorion) just byggt ihop din första printer.. rimligt att vi har lite olika infallsvinkel!

    https://www.99musik.se/showthread.ph...ght=3d-printer

  27. #87
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Haha! Rimligt. Men om jag kan så kan du, jag är verkligen inte mer kunnig än att jag har basic lödningsskills och kan läsa PDF:er på datorn! Alla kit har bra guider för det mesta.

  28. #88
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Någon vänlig själ som kan printa ut en sån här liten ”plupp” till mig?
    https://pinshape.com/items/30468-3d-...28-led-bracket

    Ca 1cm nånting så inget stort.
    Betalar såklart.

  29. #89
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon vänlig själ som kan printa ut en sån här liten ”plupp” till mig?
    https://pinshape.com/items/30468-3d-...28-led-bracket

    Ca 1cm nånting så inget stort.
    Betalar såklart.
    nån specifik färg? jag har bara en rulle med glitterblå PLA hemma just nu.

  30. #90
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hur gick det, fick drifter sin plupp? Kan såklart fixa annars också.

    Jag har en fråga till er som hållit på ett tag, vilka krav kan man ställa på tillverkarna av filament egentligen?

    Alltså, jag var osäker på flex så köpte en sån liten provpaket med 50g PrimaCreator™ EasyPrint FLEX 95A. Fick hålla på och klura lite till jag fattat vad man behöver göra med extrusion, retraction osv men sen funkade det asbra så jag beställde en stor rulle som jag hade alla möjliga konstiga problem med, tills jag fattade att den behövde betydligt (20 grader) högre temperatur, då går det fint.

    Testbatchen körde jag på 210 grader. Förstått att det är lågt för TPU men dom rekommenderar 180-230 och det funkade perfekt. Den nya rullen måste jag ha på 230 för att den ska smälta ordentligt konsekvent, vid 210 funkar det inte alls. Känns lite B?


    Jag har också ett par rullar matt PLA från dom, det blir en skitfin matt yta som inte ser typiskt 3d-printat ut, men håller ganska dåligt. Har ett standardtest jag gör med en liten grej med 2mm väggar och normalt sett håller den bra. Ska man bryta av en vägg får man ta i så det gör lite ont i händerna, med det matta filamentet är det hur lätt som helst och man ser att lagrena inte riktigt smält ihop. Jag märkte alltså inte det vid ett test utan att en grej till ett projekt bara gick sönder skitlätt med den plasten.

    Jag hade en lång mailväxling med supporten, som var jättetrevlig men dom menade att det där är deras kvalitets-pla som ska hålla extra bra. Fick tips om både högre och lägre temperaturer och jag har verkligen testat allt, materialet är precis lika bräckligt vad jag än gör. Till slut hittade jag en tråd nånstans där någon konstaterade kallt att alla såna matta, lite texturerade, blir så och jag kan se att det är rimligt.. men borde dom inte veta det själva, särskilt när man tar upp det? =)

  31. #91
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7274F68B-EAA7-4E51-9B0E-04CFD6AB2DE2.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	325,8 KB 
Id:	96651

    Plupparna är klara! Printade dem i två skal-steg upp och ner så att en av de fem säkerligen passar!

  32. #92
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    förresten kotten, angående din utskrift som blir bräcklig ( kan inget om TPU så skippar den frågan ) så testa överextrudera lite så att det smälter ihop lite bättre. jag märkte en stor skillnad när jag ökade lite på ytterväggar och infill.

    men ja, addnorths filament är toppen tycker jag. lär inte byta personligen. skriver inte ut såna mängder att jag behöver ta filamentkostnad i beaktning på samma sätt.

  33. #93
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    förresten kotten, angående din utskrift som blir bräcklig ( kan inget om TPU så skippar den frågan ) så testa överextrudera lite så att det smälter ihop lite bättre. jag märkte en stor skillnad när jag ökade lite på ytterväggar och infill.
    Ganska säker på att jag testade det också men det var länge sen nu, blev bara tjockare som jag minns men kan ju vara värt ett försök. Deras andra filament är det inga som helst problem med en kompis hade en trave vanliga från dom och jag har en PETG som är klockren, bara dessa matta som blivit bräckliga.

    men ja, addnorths filament är toppen tycker jag. lär inte byta personligen. skriver inte ut såna mängder att jag behöver ta filamentkostnad i beaktning på samma sätt.
    Jag har en rulle från dom också faktiskt, också lite mattare och den var också lite lurig att få stark men annars väldigt fin också. Ser att dom har en dyrare matt variant också närmare 450:- för 750g det har jag varit för snål för att testa.

    ( kan inget om TPU så skippar den frågan
    Alltså det var mest om större avvikelser i olika batcher generellt jag tänkte på. Det är ju lite meck med en ny plast och då hade jag hoppas att man slipper gå igenom det när man köper mer av exakt samma.

  34. #94
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    känns som att tillverkarna ger sin absolut bästa plast i test-packen och sen när man väl har köpt rullen är det inte samma. Har för mig jag läst något liknande på reddit. Men ta det inte för sanning.

  35. #95
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    känns som att tillverkarna ger sin absolut bästa plast i test-packen och sen när man väl har köpt rullen är det inte samma. Har för mig jag läst något liknande på reddit. Men ta det inte för sanning.
    Skulle iofs inte chocka mig, sen kan dom ju legat oliaka länge också.. grejen är att förut med den lägre temperaturen var jag tvungen att överextrahera rätt extremt för att det skulle bli lagom, den nya i högre temperatur flödar mer och då verkar extrusion x hamna på 1.0 för korrekta mått så det här känns ju mer rätt. Typiskt att det aldrig ska vara enkelt.. sen säger ju alla att flex är meckigare särskilt med bowden så jag är glad att det går att få så bra ändå! =)

  36. #96
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ganska bra pris nu den som vill ge sig in i resin-världen, Creality LD-002R för 1700:-

    https://www.3dprima.com/3d-printers/...inter/a-24930/

  37. #97
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska bra pris nu den som vill ge sig in i resin-världen, Creality LD-002R för 1700:-

    https://www.3dprima.com/3d-printers/...inter/a-24930/
    Väldigt bra pris. Men hur är resin att skriva ut med jämfört med filament t.ex. ?

  38. #98
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Det är kladdigt och giftigt...

    Jag går och väntar på att det ska komma mer i stil med elegoo mars pro2. Inbyggd fläkt med kolfilter, men vetefan om jag vågar ha skiten bredvid datorn i vardagsrummet...

    Extremt fina detaljer med sla printers däremot. Suktat länge. Väntar med spänning på elegoo saturn, om den är så bra som det sägs kanske man skulle slå till.

  39. #99
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är kladdigt och giftigt...

    Jag går och väntar på att det ska komma mer i stil med elegoo mars pro2. Inbyggd fläkt med kolfilter, men vetefan om jag vågar ha skiten bredvid datorn i vardagsrummet...

    Extremt fina detaljer med sla printers däremot. Suktat länge. Väntar med spänning på elegoo saturn, om den är så bra som det sägs kanske man skulle slå till.
    No habla ingles... är inte riktigt med på mycket av det du sa, men förstod det första, giftigt. Inget problem med fläkt, har en stuga där den kan stå i ett rum och sedan ha en separat fläkt som blåser ut genomfönbstret eller via nytaget venthål i väggen. Kombinerad verkstad/studio/mancave så jag gör som jag vill.
    Men det lutar åt att det ändå blir en maskin som använder filament. Varför? Ingen aning. Vet som sagt inte bu eller bä.

  40. #100
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har frågat lite här och där; här finns ju många som pysslar med detta, finns det någon som kan tänka sig att mot betalning göra någonstans mellan ett par till upp emot 20-30 lådor till de MegaCommand jag håller på att dra ihop?
    Har en utomlands som tillverkar nu och han är bra men seg, det tar för lång tid med frakt och allt.
    Jag betalar givetvis. Även om du / ni bara har tid med ett par stycken så skulle det vara ett steg framåt.

    Har inte råd med något professionell firma som tar 400:- i timmen som lägst..

  41. #101
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    No habla ingles... är inte riktigt med på mycket av det du sa, men förstod det första, giftigt. Inget problem med fläkt, har en stuga där den kan stå i ett rum och sedan ha en separat fläkt som blåser ut genomfönbstret eller via nytaget venthål i väggen. Kombinerad verkstad/studio/mancave så jag gör som jag vill.
    Men det lutar åt att det ändå blir en maskin som använder filament. Varför? Ingen aning. Vet som sagt inte bu eller bä.
    För mig är i princip hela tjusningen med 3d-printer borta med sla, just det där kladdandet, jag gillar det mekaniska och fysiska, och gör mest praktiska grejer som inte behöver vara jättevackra. Har iofs tänkt på att skaffa ett finare munstycke nån gång mest för att prova då kommer man ner i liknande detaljer (fast print-tiden blir låång).

  42. #102
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har frågat lite här och där; här finns ju många som pysslar med detta, finns det någon som kan tänka sig att mot betalning göra någonstans mellan ett par till upp emot 20-30 lådor till de MegaCommand jag håller på att dra ihop?
    En handfull kan jag absolut göra, har nog bara plats för en i taget så några 20-30 är svårare.

  43. #103
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Jag har en polare som säkert kan tänka sig printa för pengar. Skicka ett pm till mig med detaljer så kan vi höras.

    Jag är lite tvärtom, filamentprintern är underlägsen rent tekniskt på alla sätt när der kommer till precision. Du kan tex printa en m2.5 gänga, i vilken ledd du vill. Visst är det lite kladd och postprocess men färre rörliga delar.

    Gillar förvisso att mecka själv också och är fortfarande litw sugen pÅ att bygga en rejäl corexy maskin, tex voron eller hevort, men man landar i 10-15k i bara delar....

  44. #104
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en polare som säkert kan tänka sig printa för pengar. Skicka ett pm till mig med detaljer så kan vi höras.

    Jag är lite tvärtom, filamentprintern är underlägsen rent tekniskt på alla sätt när der kommer till precision. Du kan tex printa en m2.5 gänga, i vilken ledd du vill. Visst är det lite kladd och postprocess men färre rörliga delar.

    Gillar förvisso att mecka själv också och är fortfarande litw sugen pÅ att bygga en rejäl corexy maskin, tex voron eller hevort, men man landar i 10-15k i bara delar....
    PM skickat!
    Ja jag har inte behov av sådan precision som du, men måste nog säga att den där billiga resin-skrivaren verkar lockande. Men resin verkar ju vara styggare mot miljön och farligare ämne rent allmänt medan filament är nedbrytbart iaf de jag sett. Så jag kanske sparar ihop till en Prusa-skrivare ändå..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En handfull kan jag absolut göra, har nog bara plats för en i taget så några 20-30 är svårare.
    PM skickat här också!

    Tack på förhand till er bägge! Har haft problem med att få hem lådor inom rimlig tid från min ursprungliga leverantör och nu är landet i lockdown så jag har ingen aning om jag kommer få de om en vecka, ett halvår eller öht. Så hjälp uppskattas.
    Senast redigerat av defalut den 2020-12-03 klockan 09:38.

  45. #105
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Man ska nog ner till ordentligt djup detalj för att en SLA ska vara "bättre" än en filamentprinter (FDM). FDM med litet munstycke, väl tilltagna supports, god kylning av deponerat material och låg lagerhöjd är väldigt effektivt när det kommer till kvalitet och materialförbrukning per krona. SLA kräver också stora supports med kopplingspunkter och liknande, och tidsbesparingen man får med SLA i detta scenario går förlorad i efterbehandling av prints när de skall UV-härdas och tvättas.

    Jag röstar på en prusa eller liknande.

  46. #106
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska nog ner till ordentligt djup detalj för att en SLA ska vara "bättre" än en filamentprinter (FDM). FDM med litet munstycke, väl tilltagna supports, god kylning av deponerat material och låg lagerhöjd är väldigt effektivt när det kommer till kvalitet och materialförbrukning per krona. SLA kräver också stora supports med kopplingspunkter och liknande, och tidsbesparingen man får med SLA i detta scenario går förlorad i efterbehandling av prints när de skall UV-härdas och tvättas.

    Jag röstar på en prusa eller liknande.
    Ja, det låter jobbigt med efterarbetet osv. Och jag kommer antagligen mest tillverka saker med låg till medium detaljrikedom så ett Prusa Mini+ kit verkar perfekt för en nybörjare.

    Men det får bli lite senare, behöver bli klar med det aktuella projektet först, den lilla vinst som blir kan bli grundstenen till en Mini+ kanske..

  47. #107
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prusa Mini+ kit
    Notera att det är väldigt liten prisskillnad på kittet och den färdiga, en kompis köpte I3-kittet men ångrade sig efter all tid han fick lägga på kalibrering, lätt att man har otur och nåt inte riktigt sitter då kan det vara rätt meckigt. Det löste sig med tiden och han har ju lärt sig mycket, supporten är skitbra också men... priskillnaden där var ändå (då) flera tusen, på minin nu är det vad, 40 €

    Jag är nöjd med min mini, men bra att dom fixat pinda-proben jag har fått lite problem med den med tiden, inte värre än att printern måste vara ordentligt uppvärmd innan man kan lita på höjdmätningen men ändå.

    Det är för övrigt dfet enda som skiljer på + versionen. Tycker att dom kunde filat lite på extrudern också, printar en del flex och bytte ut min till slut till en Bondtech från Värnamo, stor förbättring men kostar ju en slant!

    Men all in all, fin maskin!
    Senast redigerat av kotten den 2020-12-03 klockan 20:00.

  48. #108
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Notera att det är väldigt liten prisskillnad på kittet och den färdiga, en kompis köpte I3-kittet men ångrade sig efter all tid han fick lägga på kalibrering, lätt att man har otur och nåt inte riktigt sitter då kan det vara rätt meckigt. Det löste sig med tiden och han har ju lärt sig mycket, supporten är skitbra också men... priskillnaden där var ändå (då) flera tusen, på minin nu är det vad, 40 €

    Jag är nöjd med min mini, men bra att dom fixat pinda-proben jag har fått lite problem med den med tiden, inte värre än att printern måste vara ordentligt uppvärmd innan man kan lita på höjdmätningen men ändå.

    Det är för övrigt dfet enda som skiljer på + versionen. Tycker att dom kunde filat lite på extrudern också, printar en del flex och bytte ut min till slut till en Bondtech från Värnamo, stor förbättring men kostar ju en slant!

    Men all in all, fin maskin!
    Hmm, kan ha kollat fel för det tillkommer ju lite grejer så .. men grundpriset för mini+ är 379,00 € och den större är 769,00 € så det är ju 400 euro.. kollade precis.så det är ganska stadig skillnad. Klart, jag hade gärna köpt den större för alla rekommenderar den men för mina ändamål så räcker nog minin!
    Kommer göra lite småbyggen då och då, så den store utgiften blir materialet antagligen.
    Möjligt att jag missat något.. kollar lite.. tar jag den med extra allt, dvs alla valbara tillbehör så är det 451,50 €.

    Nja, tror jag har siktigt kalibrerat. Men jag ska läsa på ordentligt om den.
    Det kan vara så att du jämför med en annan modell? Denna minin står det ju "new" på och kanske den gamla var dyrare?

    Det dröjer ett tag iaf, tror inte jag varit så snäll så jag kommer få en i julklapp, men återkom på PM-et när du hinner!

  49. #109
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nja såhär.

    Prusa I3, rejäl printer, kostar mer, har alltid funnits som kit också men tidigare var prisskillnaden på kittet och den färdiga flera tusen där. Typ 5 vs 8k ungefär har jag för mig. Nu är dock prisskillnaden på kittet mycket mindre nu än förr det har dom ändrat.

    Prusa mini, lilla printern, det stämmer den fanns inte som kit förut, men nu när det kommer är det bara 40€ billigare än den färdiga som bara kräver simpel montering och är kalibrerad och redo.

    Båda kommer nu att heta + pga ny probe.

    Så.

  50. #110
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja såhär.

    Prusa I3, rejäl printer, kostar mer, har alltid funnits som kit också men tidigare var prisskillnaden på kittet och den färdiga flera tusen där. Typ 5 vs 8k ungefär har jag för mig. Nu är dock prisskillnaden på kittet mycket mindre nu än förr det har dom ändrat.

    Prusa mini, lilla printern, det stämmer den fanns inte som kit förut, men nu när det kommer är det bara 40€ billigare än den färdiga som bara kräver simpel montering och är kalibrerad och redo.

    Båda kommer nu att heta + pga ny probe.

    Så.
    Ja ja, trodde du menade den stora vs den lilla. 40 euro skillnad på en monterad och omonterad är ju inget att snacka om. men mellan den stora och lilla modellen är det en rejäl skillnad oavsett. Och nu när jag fått bevisat vad man kan göra med den lilla ( ) så är den fullt tillräckligt för min del.

    Håller tummarna för morgondagen, om mina prusa-protos kommer komma hit hela och fina?!

  51. #111
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Såå, lite distanser för bordsvinklar och ministativ för pedalerna, lite plast och en rundstav kommer man långt med. =)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	182,7 KB 
Id:	98692

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	214,2 KB 
Id:	98693

  52. #112
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Den här tråden gör sig bättre i DIY än Offtopic .

  53. #113
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såå, lite distanser för bordsvinklar och ministativ för pedalerna, lite plast och en rundstav kommer man långt med. =)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	182,7 KB 
Id:	98692

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	214,2 KB 
Id:	98693
    Stiligt och smart!

    Fan, vad praktiskt det är med en printer, jag vill ha!

    Edit: också imponerad av den hjälp jag fått av dig Kotten och BadPixel, väl spenderade pengar och skickligt utfört arbete. Kredd till de som sig bör!
    Senast redigerat av defalut den 2020-12-23 klockan 09:46.

  54. #114
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit: också imponerad av den hjälp jag fått av dig Kotten och BadPixel, väl spenderade pengar och skickligt utfört arbete. Kredd till de som sig bör!
    Tack

    Blev lite julhelgspyssel efter MC-casen. Kände att jag behövde en hängare för lurarna efter att ha dragit ner dem på golvet ett antal gånger


  55. #115
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Nu jävlar är det nära att jag beställer en Ender 3 V2 med Micro Swiss extruder/hotend!
    Är det någon som har erfarenhet av ebb3d.se?

  56. #116
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klangkraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu jävlar är det nära att jag beställer en Ender 3 V2 med Micro Swiss extruder/hotend!
    Är det någon som har erfarenhet av ebb3d.se?
    Sköj! Mycket printer för pengarna tror jag. ebb3d nej hade helt missat, hade span på nåt formfutura-filament förut men blev aldrig av, ser att dom har hemma där, bra att veta. Får bra vibbar av hemsidan iaf, litet familjeföretag med inte mer grejer än dom har koll på gissar jag. Du får berätta om jag har fel sen. =)

  57. #117
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ja jag fick samma vibbar. Det verkar vara ett par som driver det. Känns väldigt seriöst och bra iaf. Priserna får väl anses vara helt ok också.
    Nu är det beställt! Lade till en härdad stålnozzle, hårdare fjädrar till bädden och några rullar filament i PLA och PETG för att kunna komma igång.

  58. #118
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Du behöver inte några tillbehör till den skrivaren, allt är med och allt fungerar bra på den skrivaren :-).

    Köp filament.

  59. #119
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Någon här som har en SnapMaker? Blev sugen men de är rätt dyra.

  60. #120
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ja, då kan jag gröna ebb3d.se. Klockrent packat och snabbt skickat.
    Första printen rätt ur skrivaren med standardinställningar blev riktigt bra. Sidan i kuben skulle vara 20mm men jag fick tyvärr bara 19.98 i snitt

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210106_181537.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	1,42 MB 
Id:	98918

Liknande ämnen

  1. 3D-skrivare
    Av Wiktorion i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2015-03-17, 16:31
  2. hacka patron... Skrivare...
    Av Modellear i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 22:25
  3. Lyckas inte installera skrivare (Dell C1660W) Mac OS X 10.8.4
    Av Funkenteller i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •