Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 222 av 222

Ämne: Någon här som kör 3d skrivare?

  1. #181
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    3d prima är prima. Creality (så långt jag förstått på andra sidan av spektrumet).

    Om jag var du skulle jag nog inte printa där jag lagar mat, eller sover, eller i lägenheten över huvudtaget. Ställer mig lite tveksam till att det kolfiltret verkligen filtrerar bort alla gaser och partiklar. Räkna kallt med att inget 3d printande är nyttigt för hälsan.
    Lukten varierar kraftigt mellan olika resiner, men tyvärr är den det minsta du bör oroa dig över.

    Absolut handskar när du hanterar resin och har du minsta tendens till astma eller andra luftrörsproblem - mask med både gas- och partikelfilter. Dock så släpper filament vid ”vanlig” 3d printing ifrån sig nanopartiklar som tyvärr även passerar HEPA-filter. Så ventilation är A och O.

    Med det sagt… 3d printing är kul som fasen

    Edit; har du barn hemma skulle jag avråda helt från att printa i bostaden. Flera material innehåller allergener och vissa även cancerogena ämnen.
    Senast redigerat av BadPixel den 2023-01-20 klockan 21:25.

  2. #182
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    har jobbat med härdpast/epoxy och har licens för det man måste och är lag på så det behöver jag inget råd om. Men jo jag kommer köra på hemma då jag har utrymme med ventil som suger ut luft helt avskilt från resten av lägenheten där jag aldrig behöver vara. och jag kommer inte behöva skiva ut mer än någon enstaka detalj. resten har jag en annan skrivare till.
    Det jag vill ha tips på är ju av någon som har donat med det i o med att jag är helt grön på just skrivaren, skrev väl lite slarvigt där med menade mer tvättvätskan. Vad är det för söl och måste man ?
    Crealityskrivare har jag en redan som alltid fungerat helt utan problem...
    Som sagt jag är helt grön på resinskivare, har aldrig använt, har inte någon bekant som donar med det.

    Frågar för att jag såg en som har en"tvättmaskin" som han ser ut att hälla i tio liter Alkohol från en stor dunk för att tvätta en liten sak kanske tio cm hög., Ser helt idiotiskt ut.

  3. #183
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Topp! Då har du koll. Har stött på alltför många som inte har det och delar kanske ut varningar lite för snabbt. Men jag tänker att det är bättre en gång för mycket än för lite.

    Tvättandet kommer du inte ifrån med resin. Merparten kräver IPA, men det finns de som går att skölja av med vatten. Tvättarna är i många fall som gamla tvättmaskiner - en balja med nåt som rör runt vätskan.

    Jag skulle nog rekommendera en UV-kammare av nåt slag för härdningen av två orsaker. Dels tar det betydligt längre att låta printar ligga i fönstret och dels drar de gärna åt sig damm som fastnar innan de härdat klart.

    Det går att sätta ihop en egen rätt enkelt. Du behöver en tillräckligt stor metallbehållare, en UV LED-list med lagom våglängd för resinet och nån enkel genomskinlig skiva att ställa printen på. Här har du ett exempel: https://www.fauxhammer.com/tutorials...n-3d-printers/

  4. #184
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nu har jag beställt resinskrivare. Blev en Anycubic m3 max och en tvätt- och härdare av samma fabrikat. Och en femlitersdunk IPA att fira med.

    Ska bli kul att stanna lite. Aldrig sett en resinskrivare förut, annat än på youtube.

  5. #185
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Spännande johey! Posta dina resultat sedan

    Jag är i en ny renässans med min Ender 3:a. Printar som aldrig förr, och det går riktigt bra. Nackdelen är att printytan inte är helt platt men det funkar. I övrigt har jag verkligen fått till mina slicerinställningar i Cura så det passar perfekt. Känns skönt!

  6. #186
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande johey! Posta dina resultat sedan

    Jag är i en ny renässans med min Ender 3:a. Printar som aldrig förr, och det går riktigt bra. Nackdelen är att printytan inte är helt platt men det funkar. I övrigt har jag verkligen fått till mina slicerinställningar i Cura så det passar perfekt. Känns skönt!
    Nice!

    Det där med jämnhet har jag stört mig på mycket, min Prusa Mini fixade jag en mod där man byter ut alla nio distanserna under plattan till små rörstumpar i silikon, scannar av och justerar tills den faktiskt är jämn. Även om den kompenserar med proben så är den tekniken ganska begränsad, ju mer man kan hjälpa den desto bättre.

    På min större coreXY var det en tunn glasskiva som hängde som en taco, skaffade en tjock aluminiumskiva med magnetisk PEI istället, plus en lyxigare probe och nu även nya klipper-script som bara probe'ar där man ska printa (som nya prusan), plus petig med att den faktistk är uppe i temp innan jag gör det.

    Så mycket skönare när det där skiten alltid funkar! =)

  7. #187
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har haft min Wanhao i3 Plus eller vad den heter 7 år nu tror jag. Haft mycket glädje av den. Och lär ha den kvar, för filament sägs vara mer hållbart än resin. Men jäsiken vilka detaljer det blir med resin dock!

  8. #188
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vad modellerar ni i för program? Jag brukar göra allt i FreeCAD. Lite bökigt, men jag har använt det tillräckligt mycket för att ha ett hyggligt workflow. Ikväll har jag dock suttit och testat OpenSCAD, och jag får nog säga att jag blivit lite hooked. Återstår att se om det lämpar sig för mer komplexa modeller.

  9. #189
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Gav fusion 360 en chans och det är väldigt bra tycker jag det är verkligen inriktat mot det som heter Agile tillverkning som dom kallar det för nu. Cadda nån pryl, lite enklare rendering. Skriv ut med 3d skrivare eller CNC.

    En bra funktion (parameters) är att säg om man gör en enkel skål men anger alla mått på ett annat ställe (parameters) och ger alla måtten namn som vi säger radie, höjd, tjocklek sen när man ritar skålen så skriver man namnet i stället för måttet. Då är det jättelätt att ändra alla mått efteråt och man slipper cadda om helt från början om man inte var nöjd.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	parameters.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	112577

    Kommer ta mig en vända Rhinoceros igen sen för att se vad jag tycker är smidigast men alla dom här programmen kräver ju tid men i dag gillar jag nog Fusion 360 mest.

    Alla dom här programmen kräver ju att man lägger tid, jag är nog ingen jättetalang heller så jag kräver lite mer tid än vad kanske någon annan får lägga men jag har envist lär mig så jag kan göra lite småprylar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kork.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	43,0 KB 
Id:	112578

    Här är en liten "kork" så att man kan vattna blommorna, och kommer från ett stort antal olika prototyper av alla de slag, har Caddat modeller mer som en bulb ut eller mer som en slang en bit upp och vinklad och mer organisk till formen men kom på att den här mycket enklare konstruktionen fungerar bäst.

    Vist man kan ju ta en vanlig kork och göra hålen direkt men det var kul att göra det bara.

    Meningen är ju att man ska testa sig fram i hur en skrivare fungerar helt enkelt och ta reda på vad som är görbart. Bara det Att göra skruven var ju minst sagt något klurigt innan man får de att passa på en vanlig pet, jösses.

    Men ja Fusion 360 funkar ju efter några svordomar och mycket

    Och vist körde jag Parameter på det ser jag nu så här är en del mått och grejer och vill jag ändra på något så är det bara att mata in här.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	parameter.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	112579
    Senast redigerat av Modellear den 2023-04-28 klockan 23:13.

  10. #190
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Också Fusion 360 här, lite trött på att det alltid ska krångla en massa när man ska förnya gratislicensen varje år men.. det är ändå gratis. Onshape verkar komma som ett populärt alternativ där men inte haft anledning nog att testa.

    Har hamnat där att jag kan det tillräckligt bra för att få det jag vill gjort, men gör det ofta totalt amatörmässigt och rörigt särskilt lite mer komplexa grejer så jag borde backa lite och lära mig göra rätt men äh.

    Ja OpenSCAD är skitballt men tror inte jag skulle orka lära mig det.. har bara använt andras modeller och imponeras av hur bra det funkar, större parametriska modeller i Fusion verkar nästan omöjligt att få helt bra.

  11. #191
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    ja jag råkade ju bränna av fullversionens provmånad i början är det krånglade och jag började fiffla sent en natt och råkade då få den där "gratis" provmånaden. Så den brände jag på att lära mig skissa streck och cirklar. Det som jag vill ha senare när jag kan lite mer så nu är den chansen helt borta.

    Se upp med det ni som vill börja med Fusion 360 ,var supernoga med att se till att det är Personal not for comersial use. ja vilken sörja, man får leta och krångla och nästa år ser det nog helt annorlunda ut så klart.

    Ja det finns alldeles före många CAD och 3D program att välja på. Som med Linux, vad ska jag välja och vad behöver jag? den lättaste eller vaddå? men ingen är särskilt lätt att sätta sig in i och alla kör med lite olika GIU eller vad det heter /frontend

    Gör man ens sak med en knapp i det ena Cadprogramet så är det självklart tvärt om i det andra ta mig tusan Och man caddar lite olika Rhiono är mer direkt på i 360 gör man en skiss först på riktigt liksom och en del är svårare att fixa efteråt om man inte kommer på att man kan göra allt som komponent i stället,. Fasen jag ska aldrig jobba med detta vilken frutration med kund hängande över axeln och en deadline. Annat när man sitter hemma med en kopp kaffe och kan ta en promenad så att man kan tänka på det.

  12. #192
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Någon som har testat Onshape? https://www.onshape.com/en/products/free

    Gratis för hemmabruk, sett några youtubers som prisar det högt.

  13. #193
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Även jag kör Fusion360. Frugan kör ZBrush, Maya och Nomad.

    Måste kasta ett öga på Onshape

  14. #194
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    F360 här med!

  15. #195
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Eftersom resinskrivare är bra på detaljer tänkte jag sätta mig in i Blender, främst för skulptering. Dock vill jag gärna nyttja iPaden som skärm med Apple pencil, och det verkar inte vara så görbart, så jag googlade på alternativ, och det landade på Nomad Sculpt. Väldigt intuitivt, men såklart mycket att sätta sig in i.

    OpenSCAD är ju dock helt fantastiskt för CAD. Tror inte jag kommer tillbaka till FreeCAD faktiskt. Jag slåss hellre mot syntaxfel än buggiga GUIn.

  16. #196
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nu har jag installerat grejorna. Jag har allt jag behöver utom IPAn att tvätta utskrifter med (som ska levereras på tisdag), så jag får bara sitta här och drömma om hur det kan vara att printa.

    Wanhaon till vänster är min gamla goda filamentskrivare.


  17. #197
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    En grej som kan vara bra att ha i åtanke med gratisversionen:

    All of your documents will be public to all Onshape users.

  18. #198
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Gratis är inte alltid gott

  19. #199
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Ni som har erfarenhet på riktigt, skulle den här vara okej att köpa som första modell?

    https://www.3dprima.com/se/3d-skriva...neo_28099_9576

    Jag vill ha en relativt problemfri upplevelse för under 3000:-
    Tror att jag vill printa i ABS och PLA. Har egentligen ingen hands-on erfarenhet av något material...

    Eller rekommenderar ni någon annan printer?

  20. #200
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Min åsikt - skräp. Men, många har såna och är glada, ofta funkar dom helt ok och det finns en stort användarbas som hjälps åt med grejer. Jag är dock av en minoritet som tycker att produkter av kilovis med stål och plast osv ska byggas för att hålla, och det här är ett slit och släng-företag som hellre ploppar ur sig nya modeller hela tiden än fokuserar på kvalitétskontroll och servicetänk.

    Detta gäller nästan alla idag tyvärr, det allra mesta är varianter av samma baserade i Shenzhen och de undantag som finns är i en annan prisklass.

  21. #201
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Woop kul tråd! Beställde min första skrivare igår, en Bambu P1S med AMS Är så pepp att jag spricker!

    Kan redan Blender men lär mig Fusion 360

    Var brukar ni köpa filament och andra tillbehör? Jag köpte några rulla från Bambu men kommer vilja fylla på med fler färger.

  22. #202
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Håller med kotten. Med ytterst få undantag får man vad man betalar för. Det man spar in inköpspris får man ofta betala i tid på att fixa med skrivaren istället. Dock ska man veta att ingen skrivare är helt underhållsfri. Finns ingen plug-and-play

  23. #203
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som har erfarenhet på riktigt, skulle den här vara okej att köpa som första modell?

    https://www.3dprima.com/se/3d-skriva...neo_28099_9576

    Jag vill ha en relativt problemfri upplevelse för under 3000:-
    Tror att jag vill printa i ABS och PLA. Har egentligen ingen hands-on erfarenhet av något material...

    Eller rekommenderar ni någon annan printer?
    Jag har v2 fungerat helt utan problem på dom utskrifter jag gjort. Beror på dig själv, alla skrivare kräver att man inte har tummen mitt i och är den som löser problem. Dock inga problem med min. Men en polare har fan problem jämt som började med att han skulle byta fläkt på den sen har det rullat på med problem, han hade inget problem men skulle ändå byta fläkt! Varför undrade jag...han hade läst på forum bla bla bla bla sen efter det så har hanns skrivare bara krånglat. innan "moddning" så srev den ut helt perfekt.

    Pilla inte på det som funkar är mitt råd.


    Jo så klart uppdaterade jag firmware det förta jag gjorde, den var så klart kass så jag backade till den som var sen har den funkat. Så pilla inte och byt inget i onödan så ska det nog gå bra och gör på det ett tag tills du blir mer säker på vad du håller på med. Sen kan man börja byta grejer.

    Ja just det kör med en plasttyp. Håller man på och byter så kör man med plaster som inte gillar varandra , det krockar, vips så hittar du massa råd på nätet om tejp och limstift. Inget av det funkar bra och slutar med att du köper ny bädd. Håll dig till pla så slipper du allt krångel. Låt bädden vara som den är. Ren. Har aldrig torkar av min bädd. Folk håller på med så mycket dynga på nätet så det finns inte så ta allt med en nypa salt. En det folihattsvarning på folk där ute ärligt talat. Mycket tyckande och grejer.

    Kör tycker jag.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-10-11 klockan 11:52.

  24. #204
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    1 Bygg skrivaren i lung och ro.
    2 Efterdra alla skruvar, jag fann några förmonterade som hängde helt löst några få.
    3 Levla enligt instruktion.

    Skriv ut, no problem.

  25. #205
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var brukar ni köpa filament och andra tillbehör? Jag köpte några rulla från Bambu men kommer vilja fylla på med fler färger.
    Hm på rak arm..

    https://addnorth.se/ enda(?) svenska tillverkaren och dom har i regel hög kvalité. Finns även på Clas O och Webhallen.

    https://www.3djake.se/ hyfsat utbud och priser, skickar från Österrike

    https://ebb3d.se/ svensk butik som är helt ok har jag för mig

    Beställer från Amazon ibland när jag ska ha eSUN fast 3DJake säljer deras nu också för bättre pris om jag minns rätt

    Tre bra europeiska tillverkare jag vet att jag beställt direkt ifrån:

    https://fillamentum.com/ Tjeckien

    https://www.extrudr.com/ Österrike

    https://colorfabb.com/ Nederländerna
    Senast redigerat av kotten den 2023-10-11 klockan 16:42.

  26. #206
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag har köpt på Kjell men då har jag ju en butik där jag handlar i bland och det är väl främsta orsaken. Bra pris senast dessutom.

  27. #207
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1 Bygg skrivaren i lung och ro.
    2 Efterdra alla skruvar, jag fann några förmonterade som hängde helt löst några få.
    3 Levla enligt instruktion.

    Skriv ut, no problem.
    Alltså jo, jag ser det där från folk hela tiden som sluppit problem och det är lätt att säga när du haft tur. Visst det är rätt i sak - gör som man ska och strula inte till det i onödan, håller med, men det du säger är i princip "Det funkar för mig så funkar det inte för dig gör du nåt fel" och det är både osympatiskt och inkorrekt. Vissa klarar sig inte på PLA heller det beror ju på varför man printar saker, men håller med det gör livet lättare.

    Man kan inte att dribbla bort att en massa användare har problem utan att dom gör nåt fel, det är en massa mekanik och saker som ska klaffa. Precis som BadPixel påpekar så gäller det alla maskiner, men när man dessutom tummar lite på design och kvalitétskontroll för att trycka ner priset så ökar risken att folk råkar på problem trots att dom gör exakt som man ska. En något skev ram eller bädd kan driva en nybörjare till vansinne som levlar och skruvar men aldrig får ett bra första lager eftersom det då är fysiskt omöjligt.

    Någon följer tillverkarens påstående att den kan printa ABS och så förr eller senare är PTFE-röret helt slut eftersom designen trycker det rakt mot ett 240 graders munstycke, mot all rimlig logik. V-hjulen dom använder behöver vara perfekt spända och är inte sällan dåligt justerade från fabrik, då är det hur lätt som helst för en nybörjare att råka dra åt lite för hårt och står den sen still en period så kan dom bli skeva.. osv osv osv..

  28. #208
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm på rak arm..

    https://addnorth.se/ enda(?) svenska tillverkaren och dom har i regel hög kvalité. Finns även på Clas O och Webhallen.

    https://www.3djake.se/ hyfsat utbud och priser, skickar från Österrike

    https://ebb3d.se/ svensk butik som är helt ok har jag för mig

    Beställer från Amazon ibland när jag ska ha eSUN fast 3DJake säljer deras nu också för bättre pris om jag minns rätt
    Perfekt, tack! Ska kolla in.

  29. #209
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jo det är ju helt rätt så klart. det siste nä inte på Ender. det är hyffsat ok grejer det hade stått på forumen annars.

    Det är ju lurigt som nybörjare. jag hade själv lyckats vända en sensor(En hel del på nå nått sätt) när jag byggde så allt blev så klart knas när jag skulle skriva ut den första.

  30. #210
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det är ju helt rätt så klart. det siste nä inte på Ender. det är hyffsat ok grejer det hade stått på forumen annars.

    Det är ju lurigt som nybörjare. jag hade själv lyckats vända en sensor(En hel del på nå nått sätt) när jag byggde så allt blev så klart knas när jag skulle skriva ut den första.
    Hehe ja det är ju sånt också, har lyckats med alla möjliga grejer men jag köpte ju en andra printer helt i syfte att modifiera ganska tungt. Den första är fortfarande den mest tillförlitliga men den andra har jag lärt mig massor på.

    Min favorit hittills är ändå denna, många var snabba med att påpeka säkerhetsproblematiken med Bambulabs upplägg med uppkopplingen, men varken dom eller användarna brydde sig. Såhär långt ska det inte kunna gå, men det är roligt:

    https://gagadget.com/en/cringe/29688...-owners-slept/

    Rise of the machines: 3D printers suddenly started printing something strange while their owners slept

  31. #211
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Woop kul tråd! Beställde min första skrivare igår, en Bambu P1S med AMS Är så pepp att jag spricker!

    Kan redan Blender men lär mig Fusion 360

    Var brukar ni köpa filament och andra tillbehör? Jag köpte några rulla från Bambu men kommer vilja fylla på med fler färger.
    Kul, grym maskin så,grattis! Bambulabs filament är både bra och prisvärt så fortsätt köp där om du hittar vad du behöver skulle jag säga. Du får då både hastighet och kvalitet. Addnorth är bra också, det beror vad du skall printa. När jag kör skala, t.ex. fixturer eller annat så köper jag billigast möjliga då utseende är inte prio 1, t.ex. Sunlu. Fördelen med Bambulabs är kvalitet vs hastighet då flowrate är högre med deras filament (i deras maskiner).

  32. #212
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Perfekt, tack! Ska kolla in.
    Gött, jag la till några till jag använt mig av.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3773149

  33. #213
    rain
    rain är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som har erfarenhet på riktigt, skulle den här vara okej att köpa som första modell?

    https://www.3dprima.com/se/3d-skriva...neo_28099_9576

    Jag vill ha en relativt problemfri upplevelse för under 3000:-
    Tror att jag vill printa i ABS och PLA. Har egentligen ingen hands-on erfarenhet av något material...

    Eller rekommenderar ni någon annan printer?
    Om det är just Creality du tittar på skulle jag nog säga Ender 3 V3 SE i dagsläget istället, den har flera uppgraderingar som denna v2 inte har som sprite extrudern och PEI-bädd.

    Vad man lägger i "relativt problemfritt" är väl olika på individnivå, jag har inte haft särskilt stora problem själv med min 3v2, i synnerhet inte efter att jag uppgraderade den med crtouch (som ingår i den du länkade och för V3), något som gjorde det mycket enklare att justera bädden. Och det är väl kanske mest det som är svårt att få till, åtminstone med PLA, som är väldigt förlåtande att skriva ut. ABS kan vara lite krångligare, där tjänar man mycket på att bygga in skrivaren med en enclosure av något slag (och sörja för god ventilation). PETG finns också och är lite av ett mellanting.

    Går man upp i pris så finns det modeller som ska vara mindre pyssel att köra, typ Bambulabs modeller (finns ju även de som är mer pyssel, som t.ex. om man väljer att bygga en Voron)

  34. #214
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Lustig timing på tal om vad jag skrev nyligen, Angus har också fått lite nog av Creality.


    https://youtu.be/k4Cc_3G4mpc

  35. #215
    rain
    rain är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, såg den i youtubeflödet i morse men har inte hunnit titta än. Det finns definitivt fler alternativ nu som kanske innebär mindre skruvande. För egen del går det väl åt andra hållet nu, då jag har ett voron-kit på ingång...

  36. #216
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    jag tycker att det blir tramsigt. En Ender 3 V2 kan man klippa för 1300 spänn "Rycka på axlar"

    Först --->Tanken och hela iden med 3D skrivare<--- Det är prototyper för att testa funktion och se hur det ser ut. Tanken är ju inte att göra visuellt högglansiga och hållbara färdiga bruksföremål så förstå vad det är till för.

    Jag själv är Modellör och kollade på det första gången runt 1999, det första jag kom i kontakt med var en fräs stor nog att fräsa ut en bil som inte hade fått plats i ett vanligt garage. Den första skrivaren såg jag strax därpå men då kostade en skrivare i miljonklassen. Samma balkar samma bygge samma teknik i princip.

    Det var så klart grova grejer "ytan får man fixa själv" och så har jag alltid sett det som ,det är inget mer med det.

    https://youtu.be/ar31DrNV_pM?si=IouFLjWBg47-XVv5&t=312


    Var totalt såld över den tekniken men priserna gjorde att jag bara tittade bort. Det är som totalt meningslöst att dregla över något jag aldrig kommer ha råd med.

    Ett antal år senare vare dom nere i hundra lax men oj vad coolt aha dom är så billiga, coolt men för dyrt nu när jag ska laga bilen. Såg lite grejer som folk höll på med under åren. År gick men jag kollade bort direkt för att dom är för roliga men för dyra så vi skiter i det.

    Sen såg jag nån grupp på Facebook och massa snack folk som jagade utskriftsfiler, jag fnös och tyckte att fan varför gör ni inte skiten själv för. Erbjöd mig att cadda åt någon för nån tusenlapp men det skulle tydligen vara gratis. Höll på att be personen fara åt helv. ja nån som fått sina grejer snodda blev glad när jag stor upp för hmmm. Ja.

    Såg i sammam veva att en Ender 3 V2 kostade 1300 spänn. var inget att tänka på bara att beställa.

    Se det för vad det är, prototyping helt enkelt som är till för att förverkliga ens idde'r och tänkande, visualisera det som man funderar på, göra en 3D modell verklig som går att se och ta på.

    Att man kan göra lite mer är bara en bonus.

    Det är en teknik och har blivit sjukt billig och rolig "Hobby" som alla kan hålla på med. Att komma med såna där inlägg som här innan blir mer som komik. Som jaha.

    Det har gått sjukt snabbt att få ut dom i stugorna och har man inte råd eller ork eller inte fattar riktigt så ska man kanske inte hålla på med 3D utgifter. Det går att beställa utskrifterna på nätet.

    Och vill man ge sig in i det så bör man läsa på. Läs på lite om den skrivare man tänkt sig köpa och skit fullständigt i ett klipp som ovan. är man en sån som lagar och fixar och bytt grejer på sin bil eller moped tidigare och förstår den mest grundläggande som att dra åt en skruv, byta något och justera lite själv så kommer man klara det. Var bara medveten att det kan bli så att det exemplar man får kan ha nått fel eller justeringsbehov. Jag flashade min med den nya fimwaren var det fel i så jag flashade till den första drivrutinen, lit sånt kan man få hålla på med.

    Tretton hundra spänn kan man ju köpta tre skrivare för om det är så så vad är problemet ?
    Senast redigerat av Modellear den 2023-10-18 klockan 11:41.

  37. #217
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jo, men vet inte om det motsäger nåt. Det är ett aktivt val dom gör att trycka ut fler och fler modeller istället för att uppdatera och sluta med de gamla versionerna men istället dränker dom marknaden med enders med en blandad kompott av tveksamma designval. Det är också sån total slit och släng-mentalitet genom att erbjuda billigaste billigaste så kan folk bara kasta ut dom och köpa nya istället, vilket folk gör.

  38. #218
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rain Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, såg den i youtubeflödet i morse men har inte hunnit titta än. Det finns definitivt fler alternativ nu som kanske innebär mindre skruvande. För egen del går det väl åt andra hållet nu, då jag har ett voron-kit på ingång...
    Roligt! Alltid varit sugen men kunde inte motivera det ekonomiskt innan, och nu när det går att få till rätt prisvärt finns det rätt rimliga färdiga alternativ.. fast det verkar fortfarande vara ett himla trevligt projekt med väldigt bra dokumentation osv.

  39. #219
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustig timing på tal om vad jag skrev nyligen, Angus har också fått lite nog av Creality.
    Att dom är lika är ju grovt fel, V2 kan man flasha firmware på mycket enklare än tidigare. På tidigare moderkort måste man fixa en typ Arudoino uno eller liknade och uppdatera via den.

    * På V2 stoppar man bara in ett SD card med nya firmwaren. Klart.

    * Den är mycket tystare så den kan så i ett rum och skiva ut och man kan sitta i samma rum och se film samtidigt utan att den stör allt för mycket. Vissa andra skrivare kan låta nästa som en gammal server.

    Att dom inte klarar material med högre temp,,, ja det är sånt man ska läsa på om det är det många skrivare som inte klarar av och varför ska man Läs min post innan. Dom här är till för prototyper helt enkelt. Använd bara dom lätta materialen så slipper ni alla dessa bekymmer.

  40. #220
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rain Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är just Creality du tittar på skulle jag nog säga Ender 3 V3 SE i dagsläget istället, den har flera uppgraderingar som denna v2 inte har som sprite extrudern och PEI-bädd.
    Tackar för den upplysningen!

    https://store.creality.com/eu/produc...6-c85d9af25e89

    Den här har ju inte de saker som klagades på i videon ovan. Så den verkar ju bättre på många sätt.
    269 euro inkl moms och frakt är ju helt okej med Wifi-kit och ett par rullar filament.

  41. #221
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roligt! Alltid varit sugen men kunde inte motivera det ekonomiskt innan, och nu när det går att få till rätt prisvärt finns det rätt rimliga färdiga alternativ.. fast det verkar fortfarande vara ett himla trevligt projekt med väldigt bra dokumentation osv.


    jo fast det man gjort är att släppa sjuttiellva modeller med exepel Automatisk leveling och kalla den för en modell. Att levla bädden är lätt så det kan kan hoppa eller om en råkar vara billig just så så är det den man köper.

    Vist kunde man bara släppt en modell och ha massa tillval men men...

    Sen finns det ju en miljon andra märken på marknaden, jag köpte just detta märke just då just för att den är vanligast och då finns den mängder med folk som kan hjälpa till- Läser man så är det ingen totalsågning snarare tvärt om.

    Det är Ender som är störst.

    om jag köpt ny i dag så hadde jag kollat betyg och vart man kan få bäst hjälp först och snabbast.

  42. #222
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här har ju inte de saker som klagades på i videon ovan. Så den verkar ju bättre på många sätt.
    269 euro inkl moms och frakt är ju helt okej med Wifi-kit och ett par rullar filament.
    Alltså det är ju fortfarande PTFE hotend och v-hjul osv men ja dom täcker som sagt upp lite hela tiden med varje ny modell, sen att man får mycket för pengarna går inte att förneka så länge man får ett stabilt exemplar.

    Edit: Ah dom har linjärlager på Y nu iaf, bra. Ser att det finns en V3 KE också där det är både X och Y axlarna, också bi metal hotend och bättre kylning. Ja.. sådär håller dom på. =) Klipper också med inbyggt wifi..
    Senast redigerat av kotten den 2023-10-18 klockan 15:25.

Liknande ämnen

  1. 3D-skrivare
    Av Wiktorion i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2015-03-17, 16:31
  2. hacka patron... Skrivare...
    Av Modellear i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 22:25
  3. Lyckas inte installera skrivare (Dell C1660W) Mac OS X 10.8.4
    Av Funkenteller i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •