Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: generativa triggersystem och trummoduler

  1. #1
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

    generativa triggersystem och trummoduler

    Tänk er att ni har 2x90 hp för att bygga ett system för generativa och muterande beats med ok livekontroll. från trummoduler till funktionsmoduler (liten footprint här med tanke på att många trummoduler tar många hp) och logikmoduler med triggersekventiatorer .

    Extern triggerkälla och komplement är machinesrum (eller beatstep pro). Tänker mig kanske 3-4 dedikerade trummoduler. Noisemoduler och enklare osc med env och vca för perc och click och brus. Även här tips på platseffektiva lösningar.

    Vad jag snappat upp men undrar lite över:

    Trigger riot. Verkar ju echt hammer. Någon med erfarenhet?

    Tillsammans med pamelas workout? Additional clock dividers och multipliers?

    Bra modulationskällor och sequencers för cv-parametrar på ljudalstrarna?

    Jag är svag för jomox. Modbase och modbrane är dyra och cvkontrollen verkar märkligt begränsad. Men gillar soundet.

    Hexinverter mutantmodulerna verkar givna. Verkar fruktansvärt roliga.

    Noisemoduler? Harmonikgeneratorer?

  2. #2
    Daisuk
    Daisuk är inte uppkopplad
    Daisuks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Trigger Riot er fantastisk. Anbefales på det varmeste. Jeg bruker min sammen med en Pamela's Workout hele tiden. Pamela's Workout i eucledian mode er fantastisk. Jævlig bra for rytmer.

    Ellers kan jeg anbefale;

    SSF Quantum Rainbow 2 - bra analog noise modul med mange noise farger, og veldig plasseffektiv.
    MI Peaks - har endel innebygget trommemoduser, men er også bra for modulering (tap tempo lfo, envelopes eller lfo)
    ALM Dinky's Taiko - virker som en grymt fet trommemodul, hvor man kan modulere alt med CV
    MI Streams - fantastisk modul! vilt undervurdert. kompressor, envelope follower, envelope/VCA, vactrol emulering (for bongo-type trommer) over 2 kanaler. grymt bra. jeg har to av den.
    WMD Sequential Switch Matrix - en helt forjævlig bra switch/sequencer modul. den beste switch-modul jeg har kommet over i euro.
    Noise Engineering Basimilus Iteritas - høres ut som en bra trommemodul
    Bastl Knit Rider - ser ut som en veldig rolig trigger sequencer (men kanskje overkill om du får Pams og TR)
    Intellijel Quadra og Intellijel uVCA - bra combo for å lage trommer av vanlige oscillatorer (sett uVCA i exp)

    Det er noen anbefalinger.

  3. #3
    Esnan
    Esnan är inte uppkopplad
    Esnans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vahettere, jag om man gillar lite oklara rytmer så tycker jag alltid att det funkar att köra in en clock-signal + LFO eller något annat osynkat i en logic-modul och använda det som kommer ut som triggers. Brukar alltid bli kul och lite glitchiga rytmer.

    Sedan har ju 4ms både RCD och SCM och en massa annat skönt för att trixa med clocks.

  4. #4
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    RCD med en cv-seq in i rotate är kul.

  5. #5
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Daisuk: Tak for de detaljerede kommentarer Quantum Rainbow var et godt tip også föler jeg.

    Och alla andra med. Det verkar som att ni alla är ganska inne på det här att mer "spela på och med" enkla regler för att generera komplexare rytmer än att sitta och detaljputta själva. Just i det har jag ganska liten koll - när jag satt med en nord modular i många år var det mer andra aspekter jag lärde mig lite om.

    Vore också kul att höra tankar om vad som är bra sätt att integrera traditionella externa trumboxar med ett mer vektor-artat förhållningssätt till rytm. Vad för trummaskiner har funkat bra med vilka moduler?
    Här gäller ju också frågan om effektbehandling också. Är det meningsfullt att ha moduler för sånt i samma system om man nu inte har så mkt plats? Eller är det bättre att någon gång tänka sig att man ska bygga det i ett senare system?

    En fråga om switch-moduler generellt, hur använder man dem praktiskt i ett trig-flöde? Det vill säga vad är den typiska funktionen för er?

    Nu har jag inte läst manualen till WMD-modulen... Men det handlar alltså basically om att man kan routa x antal input till x antal outputs, och helst ha cv-styrning över hur de switchas (roteras de bara då, eller finns det "mönster" för switchning på såna moduler?). Så om man har en klocka som körs genom clock divider, så tar man de delade signalerna 1,2,3,4 och kör in i en switch matrix, routar de till varsin ljudgenerator. Då kan jag få ett rytmmönster till bd, ett till sd osv, och sen genom cv-styrning låta trigmönstren skifta vidare till "höger" hos modulerna? Samma fråg gäller för RCD egentligen - vad är typisk applikation?

    Quadra var ett bra förslag (og expandern verkar ju vara fet också - har ingen cv-styrd envelope i mitt system än).
    Intellijel linix vs flera µVCA? Jag inte funderat så mkt på mixingsteget i signalkedjan än heller... Eller fuck it, jag kommer nog inte ha utrymme för fler så stora moduler in the end ändå...

    Hur är det om man vill få in lite sync24 från en extern låda förresten?

    Om man har begränsat med plats kanske en extern modulationssequencer kanske är det bästa ändå. Beatstep pro när den kommer? Eller hade tiptop något liknande trigger riot men för cv-modulation?

  6. #6
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Grids!

  7. #7
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Zularic Repetitor ( http://www.noiseengineering.us/index.html ) verkar ganska kul också. Undrar hur man skulle patcha vilka moduler för att få till samma principer.

  8. #8
    micromodular
    micromodular är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fin jaga-ljus sekvenser i e-format är ju Acid Lab:s Robocop som jag väntar på nått helt gaaalet lagom mycket.
    Den käkar lite HP, dock.

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Nu använder jag inte trigger så mycket, och har ingen sequencer heller. Men det händer att jag patchar ihop Plog med några andra moduler för att simulera en sequencer.

    Man kan också mixa några fyrkantvågor och ha det som en okonventionell sequencer. Och så finns det väl gate/trig-omvandlare, så de idéerna skulle gå att använda även för att trigga saker.

  10. #10
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    Glöm ej självoscillerande filter med bra tjong i för BD! Multimode-filter då om du vill göra HH etc med noise

  11. #11
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    +1 på självoscillerande filter till bd. Blir ett mer mångsidigt system. Men det är klart, hux flux så måste man ha någon sorts envelope också. Och en VCA. Och det är trevligt att blanda in en oscillator i matchen.

  12. #12
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Synchrodyne + 2*Pressure Points och Brains kan faktiskt agera en rolig "Puff och pys"-trummis.

  13. #13
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag skaffa just branches som jag använder både för att driva rene men och med renes gates out.
    Med cv styr jag sannolikheten för att släppa igenom gates. Rätt najs faktiskt.

  14. #14
    Esnan
    Esnan är inte uppkopplad
    Esnans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har precis börjat använda MakeNoises Fxdf & RxMx för "trummor": brus eller vad som helst egentligen in i Fxdf -> RxMx och sedan så styr man channel, alltså vilken input som hörs ut med någon slags sequencer eller LFO eller något. Låter väldigt Lofi, och i och med att RxMx använder vactrols (vad heter det på svenska?) så klingar ljuden av på ett sätt som gör att det låter som reverb.

  15. #15
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Trevligt!

  16. #16
    Daisuk
    Daisuk är inte uppkopplad
    Daisuks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    WMD SSM er egentlig ikke så svår å forstå, men den har bra potensial.

    Du har 4 inputs, 4 outputs, og en switch grid 4x4, og en sekvens fra 1-9 a-f (den går fra 1-f) (+ comparator og endel andre ting, men ikke bry deg om de med en gang ...). La oss si du plugger en LFO inn i input 1, og er på sekvens 1, så kan du route denne LFO'en til hvilke outputs du vil. Om du har en envelope i input 2, så kan du route denne til hvilket output du vil også og så videre. Så kan du selvsagt legge inn andre matriser på 2-f, og bruke en klokke (eller cv) til å gå igjennom sekvensen. WMD's videoer på Youtube forklarer det ganske bra.

    Jeg bruker den mest til å route sekvenser fra en Z8000, men den er bra til alt. Gate sekvenser kan routes, CV-signaler, audio funker også fett. Den er helt grym.

  17. #17
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Känner att jag ännu ikke riktig har förstått matrix switch-grejen... inte för att våga offra HP än i alla fall

    Otroligt bra källa till tips och idéer om hur ni själva lagt upp det. Tack igen!

    Lite fortsatta funderingar...

    FILTER
    Ja, filterdelen tillkommer ju. Jag har lustat efter en corgasmatron ganska mycket, men det är ju rätt mkt HP när 2 x 90 är utgångspunkten... Kan nog droppa den idéen. Då återstår ju bara typ 10 000 andra filter att välja mellan. Tungt. Gillar sallen-key-karaktär men det måste också kunna serva som praktisk skulpterare av perkussiva ljud.

    BASTRUMMA
    Just behovet av självsvängande filter för bd är nog lite överståndet - det blir nog antingen en modbase09 eller en hexinverter mutant drums. Även om man naturligtvis aldrig kan få nog av olika typer av tjock-doffande...

    OSCILLATORER
    En oscillator vore ju inte fel heller för lite mer möjlighet till fripatchande perkussion. Funderar på Dixie II, den verkar vara väldigt kapabel för sin storlek och dessutom välljudande. Andra uppslag?

    HIHATS/NOISE
    För mer 606/808-hihats är ju mutant hihats ett alternativ. Verkar låta väldigt, väldigt bra, och även om man får bra kontroll över öppen/stängd och interaktion mellan dem så äter den HP... Ingen cv-styrning på bandpassfiltret heller?

    Funderar på ADM Mad Hatter som en annan källa för 6xfyrkantsvågsharmonik. Den verkar också ha fördelen med att få shiftregister-typ-noise också. Trevligt med 3 CV in också. En kombination av båda för hihats resp ev. cymbal?

    En modul för att täcka analogt noise av olika kulörer verkar ju Quantum Rainbow II vara en bra contender. Alternativt den där döppemodulen. Hexinverters Jupiter Storm lockar annars också med, men HP!! väldigt flexibel som noisekälla av den hårdare typen också vara en grym drone-källa...

    SYNK
    Synk in från externa maskiner - jag tänkte fria upp de fyra cv-kanalerna på Analog 4 genom att synca med DIN SYNC... Om jag har förstått det rätt är Pamela's Workout användbart även här? GAS:ar fruktansvärt på en kombination av pamela och trigger riot. Men känns samtidigt som det vore bättre att sätta sig in i att använda mer grundläggande logikmoduler och LFO:er för att skapa rytmmönster med först, som oberdada beskriver.

    Tanken om en trigger riot som centrum i system kvarstår fortfarande dock... Försöker tänka och förstå vilken roll Pressure points skulle kunna spela för att få ett mer "spelbart" system i sammanhanget dock? Finns det andra performance controllers som kan vara grymma?

    ENVELOPES och VCA:er
    Envelopes funderar jag på om Sinclastic Empulatrix kunde vara en fin liten detalj att ha? Jag har sedan tidigare en Maths II, och förmodligen en intellijel quadra (vill ha expandern pga behovet av cv-styrd decay är oändligt, jämt!). Doepfers quad AD, bang for the buck and space i jämförelse?

    Hur många VCA:ar kan man tänka sig behöva egentligen? En del i det tänkta systemet kan ju redan dubbla lite som VCA, men att ha några dedikerade, och som har switch för exp/linjär? intellijel µVCA II?

    Mixers!! Här är jag helt lost. Och svårt att uppskatta behovet av mults och sånt. Har en Intellijel Triatt sedan tidigare.

    ANDRA SYNTESTYPER
    CV-styrd physical modelling? Alltid tyckt det är sjukt kul med tanken på trumskinn stora som hus som exponentiellt blir små som en liten ask. Mutable instruments tänker jag, men också att det är isf bättre att vinna på lotto (vilket jag väl redan borde gjort iofs) och bygga ett dedikerat mutable-system...

    DIV
    en ringmodulator för ännu bredare palett kanske inte helt fel heller. Intellijel µmod II verkar låta bra för just perkussiva grejer, och dessutom ha lite kul logikfunktioner. Och liten footprint med. Någon som har haft en sån här?

    Ni får ursäkta mitt vandrande genom tankarna, men det här blir nog en bra resurs i ämnet för andra som är intresserade senare med.
    Senast redigerat av altemark den 2015-05-29 klockan 19:04. Anledning: GAS

  18. #18
    Esnan
    Esnan är inte uppkopplad
    Esnans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga om switch-moduler generellt, hur använder man dem praktiskt i ett trig-flöde? Det vill säga vad är den typiska funktionen för er?
    Jag har en gammal Doepfer-switch (A-151), men den använder jag mest för att switcha sequencers med, men du kan ju ha olika rytmer som går in i en switch och när du stegar igenom den så byter du liksom rytm. Finns en fin demo på det här:

    https://youtu.be/pPXZ6ieVVFE?t=6m13s

  19. #19
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Tiptop trummorna låter jättebra!

  20. #20
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Råden om switchmodulfixet verkar ju vars ett smart sätt att kunna växla mellan triggerflöden alt stega igenom olika batterismer... hm...

    Nu har jag iaf skaffat hexinvertermutanter: mutant bassdrum, hihats och claps. Särskilt claps var jag överraskad av hur flexibel den var!

    Saknar fortfarande trigger riot dock. Likaså pamelas workout. Och lite vca:er. Formfaktorn börjar bli ett premium... någon form av mixer (gärna cv-styrd?) kommer bli nödvändig at some point in time. Linix? Annan?

  21. #21
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jaha ser man här, jag har ju suttit och dutub-surfat på det här temat hela veckan

  22. #22
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag använder Pittsburghs Timetable en del för generativa triggergrejer. Klart skoj och lagom balans mellan förutsägbar och oförutsägbar. Den görs inte längre, men istället finns den betydligt mer komplexa Time Runner. Den verkar skitkul.

    Sen måste jag ändå slå ett slag för filtergenererade baskaggar, gärna bara baserade på självsvängande resonans, utan nån input, eller kanske med lite brus. Kan smälla till nåt grymt. Även LPG:er funkar, om de är av den snabbare sorten och pingbara sorten.

  23. #23
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Lpg ska införskaffas! Hade kommit överens med en säljare att köpa en MMG nyligen, men sen sålde han den till någon annan några timmar senare

    Acidlabs mixer verkar billig jämfört med linix, om man pratar trummixers. Hur är det med make noise där? Hade de inte ngn rxmx eller vad de kallade den... cv-styrning tänker jag på.

  24. #24
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Mycket snack i början och bitvis lite jobbigt amerikanskt säljentusiastiskt, även om Richard faktiskt beskriver patchen, mellan alla adjektiv och superlativer. Själva trummandet börjar c:a 4.05.


    https://youtu.be/XLvfSezqylc

  25. #25
    Daisuk
    Daisuk är inte uppkopplad
    Daisuks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Zorlon Cannon 2 er jo grymt bra for generative rytmer! Den er jo som skapt for den. Kjøp min om du vil, jeg har ikke plass til den lengre.

  26. #26
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    En turing machine med expansioner blev det som får stå för lite extra meck.

  27. #27
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Dagens ämne! Tips på cv-styrda switchar! Ett användningsområde jag tänker mig är för att manuellt eller regelstyrt mata in 'fills' i flödet.

  28. #28
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Doepfers gör exakt vad den skall, varken mer eller mindre.

  29. #29
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Är det den där t&h du tänker på eller? Verkar ju finnas i lite varierande featuregrad, från sekventiell upp till osv..
    wmd som tipsades om ovan verkar ju ganska featurespäckad också. ..

  30. #30
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    http://www.doepfer.de/a150.htm var det jag tänkte på först och främst. Ett par sådana och du kan switcha triggersekvenser som aldrig förr!

    När det gäller triggergenerator så rekommenderar jag för tillfället Ginko Synthese Grains, fast med den alternativa mjukvara som jag själv har hackat. En mer noisering-liknande variant men som skickar ut triggers istället för traditionellt CV, samt den där man kan switcha mellan ett antal fördefinierade patterns. Finns bara hemma hos mig än så länge.

  31. #31
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Så extremt glad i Trigger Riot:en! Verkligen en grym modul
    Pittsburgh Timerunner som clockdiv? Tänker man härnäst.
    Eventuellt en Ladik MIDI-to-trig för att döttsa till t.ex. MDUW och TR-8 med triggerströmmar.
    Senast redigerat av altemark den 2015-07-26 klockan 16:27.

Liknande ämnen

  1. Trummaskiner/Trummoduler
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •