Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Täljare och nämnare - vad blir taktarten?

  1. #1
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran

    Täljare och nämnare - vad blir taktarten?

    Tycker detta är klurigt men det finns säkert ett svar. Finns säkert ett nära svar som man kan googla men kunskapen finns ju här.

    T ex på en notbild, hur kan jag få fram om en låt går i 5/8 och inte i 5/4? Fem pulser á 5 åttondelar eller fjärdedelar är kanske enkelt att lista ut om det står explicit just 5 stycken kvartsnoter. Hur vet man när man ska dividera i mer komplicerade notationer med fjärdedelar och sextondelar kombinera t ex.

    Finns det några generella råd om hur man bör tänka? Inser att jag pysslat på tok för mycket med midi.

  2. #2

    Redaktör
    Nämnaren är för grundpulsen, så i praktiken finns det inget standardiserat sätt att ta reda på om ett musikstycke är 5/8 eller 5/4, utan det är något man får lyssna sig till, och det finns en gråzon. Taktarten är ju också i någon mån till för musikerna för att de ska veta hur något ska spelas (6/8 vs 6/4 som exempel – olika känsla).

    Jag skulle också tro att vad som är enklast att notera spelar roll för vad man väljer om det ska in i klassisk notskrift…

  3. #3
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nämnaren är för grundpulsen, så i praktiken finns det inget standardiserat sätt att ta reda på om ett musikstycke är 5/8 eller 5/4, utan det är något man får lyssna sig till, och det finns en gråzon. Taktarten är ju också i någon mån till för musikerna för att de ska veta hur något ska spelas (6/8 vs 6/4 som exempel – olika känsla).

    Jag skulle också tro att vad som är enklast att notera spelar roll för vad man väljer om det ska in i klassisk notskrift…
    Jo att lyssna sig till är en sak, grejen är att jag har ett prov där just lite mer avancerade notbilder dyker upp och då ska det vara exakt. Det räcker alltså inte med att utläsa grundpulsen. T ex så ska jag ta reda på om något är 12/8 7/4 etc.

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Så du kan alltså få frågor där du måste avgöra om något är till exempel 12/8, 6/4 eller 3/2 utifrån en notbild? I så fall gäller det att känna efter hur många betonade slag det finns i en takt. Det som skiljer 6/8 och 3/4 är ju att 6/8 grupperas 3+3 åttondelar (två betonade slag), medan 3/4 består av tre slag.

  5. #5
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du kan alltså få frågor där du måste avgöra om något är till exempel 12/8, 6/4 eller 3/2 utifrån en notbild? I så fall gäller det att känna efter hur många betonade slag det finns i en takt. Det som skiljer 6/8 och 3/4 är ju att 6/8 grupperas 3+3 åttondelar (två betonade slag), medan 3/4 består av tre slag.
    Jo precis, frågan är då om vi tar 6/8. Om det i partituret finns 3+3 åttondelar i en takt och en punkterad halvnot i nästa. Vad blir taktarten för stycket och varför? 6/8 eller 3/4
    Senast redigerat av MK Ultra den 2015-05-26 klockan 16:28.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Beror på vilken "känsla" du vill förmedla. I många "klassiska" verk hoppas det mellan taktarter - ibland med bara en takt i taget.

    Titta på följande:



    Notera (!!) hur tempot anges - i punkterade fjärdedelar. En metronomen spelar alltså två slag per takt. Som oberdata skrev - 6/8 räknas ofta som 2 x 3 åttondelar. |: EN - två - tre - TVÅ - två - tre :| dvs som en slags shuffle eller "swing med 67%". Fraserna i stycket ovan är också grupperade i (motsvarande) 3 åttondelar.

    Jämför med "I Rooooslagens Famn..." som är så mycket 3/4 det bara går (vals). De två taktarterna går liksom inte ihop, trots att de "borde"


    https://youtu.be/5ak8sVkMjms


    https://youtu.be/04854XqcfCY
    Senast redigerat av hasse_fx den 2015-05-26 klockan 19:01.

  7. #7
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Det är just klassiska stycken som ska utrönas. Blir lite matematik av et hela

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det känns svårt att veta vad de menar faktiskt. Har du inte fått några exempel att öva på? Skulle vara intressant att se! Skulle det kunna vara så enkelt att notationer som övervägande har melodiska banor med 6 åttondelar i en takt bör kallas 6/8, och de som övervägande har 3 fjärdedelar bör kallas 3/4? Jag skulle nog inte resonera så helt förbehållslöst, men kanske ändå.

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Man brukar ju kunna se på balkarna hur åttondelarna är grupperade, utom i sångnoter och kanske i den här sortens prov. Ibland får man ta hjälp av hur ett motiv upprepar sig och gruppera efter det som i det här exemplet:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	triple.png 
Visningar:	41 
Storlek:	13,8 KB 
Id:	59100

    Ser man på den melodiska konturen så skulle den första takten antagligen gå i 3/4 och den andra i 6/8, även om man borde se på en större kontext. Brahms kan vara riktigt lurigt i det avseendet.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är väl en ren bekvämlighetsgrej egentligen. Räknemässigt är det ju inte olika taktarter, utan just något som kan diskuteras.

  11. #11
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Ok, här har vi några lättare rytmiska fraser direkt från uppgifterna. Jag har facit men kan inte för mitt liv förstå varför taktarterna ser ut som de gör.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1406.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	95,8 KB 
Id:	59108

  12. #12
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Jag har gjort mycket musik i 5/8 genom åren. Anledningen att jag använder 5/8 som taktart är helt enkelt att den är praktiskt att använda i DAW:n så att t.ex hihat slag ska kunna spela 8-delar, arpeggiator i 16-delar sitter på plats direkt, mm.
    Shamlessly self promoting kan jag ge denna låt som exempel:
    http://www.99musik.se/showthread.php...ople%27s+visit

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, här har vi några lättare rytmiska fraser direkt från uppgifterna. Jag har facit men kan inte för mitt liv förstå varför taktarterna ser ut som de gör.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1406.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	95,8 KB 
Id:	59108
    Om du har en udda taktart som 5/8 i första fallet är det ju enkelt, bara att räkna hur många slag det är. (Man skulle nästan aldrig kalla det för 10/16.) I de andra exemplen har du ju hjälp av balkarna. Andra raden grupperar tydligt ihop 3 åttondelar och tredje raden grupperar ihop två åttondelar. Grupperingen antyder var du har betoningarna.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...att sluta på en punkterad 4:e del säger en del om fraseringen (jfr taktangivelsen i mitt exempel i post #6)

  15. #15
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Nu släppte något oberdada. Jag har några till som jag ska ta ut och testa imorgon utan facit. Sugen på att vara facit pm? Mest så att jag fattat. Det är fem/fyra stycken.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ser ingen 5/8?

    Jag skulle ju ur ren bekvämlighets/matematisk synvinkel kalla de tre första för 3/4 ELLER 6/8 och den fjärde för 6/4. Det är liksom sant och inte fel, men det kanske finns ett lager av detaljteori som jag inte tagit till mig alls då jag funnit den "onödig".

  17. #17
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu släppte något oberdada. Jag har några till som jag ska ta ut och testa imorgon utan facit. Sugen på att vara facit pm? Mest så att jag fattat. Det är fem/fyra stycken.
    Så bra. Visst, bara fråga så ska jag kolla på det. Du klarar det nog galant i alla fall.

  18. #18
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ingen 5/8?

    Jag skulle ju ur ren bekvämlighets/matematisk synvinkel kalla de tre första för 3/4 ELLER 6/8 och den fjärde för 6/4. Det är liksom sant och inte fel, men det kanske finns ett lager av detaljteori som jag inte tagit till mig alls då jag funnit den "onödig".
    Första 5/8 andra är 6/8, tredje 3/4 och fjärde 3/2 om någon annan är nyfiken.

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hehe ja för fan det är ju 32:adelar. Skogen och träden liksom

Liknande ämnen

  1. Blir tokig! Spela in audio blir fel
    Av bitbob i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •