Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Landade ett litet paket idag

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Landade ett litet paket idag

    Spännande tider

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	paket.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	59033

  2. #2
    Obie
    Obie är inte uppkopplad
    Obies avatar
    Senior
    En klubba! Så gott!

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    LXR?

  4. #4
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    p6?

  5. #5
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Looks like a P6 to me ... lycka till med bygget och montera inte kontakter och encodrar på fel sida kortet som jag började göra ..

  6. #6
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tinsoldier Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    p6?
    också min gissning. i sådana fall får du hålla oss uppdaterade om bygget. är sjukt sugen på att lägga vantarna på en sådan.

  7. #7
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    klubban ska (förhoppningsvis) kunna smaskas på under söndagen

    Ja, det är P6 i byggsats.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Looks like a P6 to me ... lycka till med bygget och montera inte kontakter och encodrar på fel sida kortet som jag började göra ..
    Ska försöka Ricard. Kommer hålla ett öga på deras lödmanual och det andra på din bildsvit här på 99 - just in case :-)

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Här kommer bildsviten då till slut:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_160420.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	88,3 KB 
Id:	59270
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_163222.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	94,9 KB 
Id:	59271
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_175513.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	93,5 KB 
Id:	59272
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_180859.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	93,1 KB 
Id:	59273
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_182118.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	92,0 KB 
Id:	59274
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_192033.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	89,9 KB 
Id:	59275
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_194602.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	92,5 KB 
Id:	59276
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_194612.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	93,4 KB 
Id:	59277
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_203226.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	90,7 KB 
Id:	59278
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_203236.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	95,2 KB 
Id:	59279
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_205441.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	97,3 KB 
Id:	59280
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_212625.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	92,4 KB 
Id:	59281
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150607_212628.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	94,6 KB 
Id:	59282

  9. #9
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Typiskt att det alltid blir en del över!

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Strongt att du klarade av att lämna klubban orörd genom hela bygget. Det är karaktär.

  11. #11
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Lyckades inte hitta någonstans att löda fast den Peter. Försökte men den ville inte fästa.

    Lackan, eller hur först business, sedan pleasure



    Den är inte riktigt 100 dock. två pottar vill inte reagera när jag vrider på dem och jag kan heller inte gå in i "firmware update läget" genom att trycka knapp 2+8 och slå på ström. Behöver nog öppna och kika med lupp på lödningarna men det blir nästa helt. Den låter iaf nu :-)

  12. #12
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyckades inte hitta någonstans att löda fast den Peter. Försökte men den ville inte fästa.


    Jag tycker klubban är en söt (pun intended) idé, men för mig totalt meningslös eftersom den kombinerade glädjen av att bygga något och att ha en ny liten synt att spela på uppväger med flera magnituder den eventuella njutning som en klubba skulle kunna innebära.

    Den är inte riktigt 100 dock. två pottar vill inte reagera när jag vrider på dem och jag kan heller inte gå in i "firmware update läget" genom att trycka knapp 2+8 och slå på ström. Behöver nog öppna och kika med lupp på lödningarna men det blir nästa helt. Den låter iaf nu :-)
    Trist så. Funkar knapparna var för sig? Kolla att HC-kretsarna sitter på rätt håll, har för mig att de har olika orientering så det gäller att vara försiktig. Skulle dock tro att om man satte någon på fel håll skulle ingenting alls fungera.

    En annan uppenbar sak som man dock lätt missar första gången är att eftersom displayen är så pass smal så sitter inte rattarna under sin respektive parameter. Så i början vrider man lätt på fel sak innan man lärt sig titta efter ordentligt.

    Antar att det sitter firmwareversion 1.0 i din som min från början?

    Det går också att gå in i firmware-update-läget genom att hålla en knapp på kortet intryckt under uppstart.

  13. #13
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Hej ricard,

    klubban var lite rolig, men som du säger så är ju belöningen det man har framför näsan med rattar och knappar på :-)

    Jo, jag har en del bekymmer med den. Har lite regelbunden kontakt med Samuel just nu som hjälper mig att försöka få rätsida på det hela (jag har en tråd i hans forum). Jag har kollat lödningarna 3 gånger, har testat att skifta 165:orna med varandra, har gjort "reflow" på två ic:s (behövdes dock ej, men ändå). Det jag ska kolla nu så fort jag hinner är om "hjärnan" sitter i ordentligt (får trycka så mycket jag vågar).

    knapp 1-4 & 7 fungerar, resten svara inte. Samma gäller ett par pottar (5 & 6).

    Den kom med 0.99c och jag testade att flasha om den idag med knappen under till den version som fanns på hans Git som var 0.99d men symptomen består. Ska se hur vi löser detta.

    En märklig sak var att jag hade byst med patchar redan ifrån början. Min tolkning var ju att man var tvngen att formattera eepromet för att få lite startljud... Man börjar isåfall undra om jag fått någons annans (knasande) chip??

  14. #14
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, jag har en del bekymmer med den. Har lite regelbunden kontakt med Samuel just nu som hjälper mig att försöka få rätsida på det hela (jag har en tråd i hans forum). Jag har kollat lödningarna 3 gånger, har testat att skifta 165:orna med varandra, har gjort "reflow" på två ic:s (behövdes dock ej, men ändå). Det jag ska kolla nu så fort jag hinner är om "hjärnan" sitter i ordentligt (får trycka så mycket jag vågar).
    Ja, den fick man trycka rejält på. Som du säger nästan mer än man vågade. Skulle tro att en test på att den sitter rätt är att USB-kontakten hamnar mitt för hålet i lådan.
    knapp 1-4 & 7 fungerar, resten svara inte. Samma gäller ett par pottar (5 & 6).
    Encoder 5 och 6 och S8, S9 går ju in på samma HC165 så det skulle kunna vara något däromkring, men å andra sidan så går encoder 3 och 4 och S5, S6 in på en annan HC165, och encoder 3 och 4 verkar fungera, så det är ju skumt i så fall.

    Antar att du kollat matningsspänningarna?

    Du kan ju också kolla att signalen från respektive tryckknapp verkligen kommer fram till respektive HC165-ingång, samt att nivåerna ser rätt ut.
    Den kom med 0.99c och jag testade att flasha om den idag med knappen under till den version som fanns på hans Git som var 0.99d men symptomen består. Ska se hur vi löser detta.
    Det var nog 0.99c i min också när jag startade upp den första gången när jag tänker efter.
    En märklig sak var att jag hade byst med patchar redan ifrån början. Min tolkning var ju att man var tvngen att formattera eepromet för att få lite startljud... Man börjar isåfall undra om jag fått någons annans (knasande) chip??

  15. #15
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Skickade Samuel detta precis:

    Brain pushed down as far as it goes.

    Test continuity between the 2 legs of C1 -> OK
    Test continuity between the 2 legs of C2 -> NO signal

    Test continuity between IC6 pin 9 and IC7 pin 10 -> OK
    Test continuity between IC7 pin 9 and IC8 pin 10 -> NO signal

    Test continuity between IC6/ IC7 pins 1, 2 and 15 -> All OK

    Measure voltage on IC6/7 pins 16: Both have 3.28 volts

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    "Are you sure? Because IC6 @ 3,28V is OK but if both C1 legs were tied, you'd have 0V here (and a shortcut of the power rail to ground, which is not good).
    So either C1 is not connected to ground with both legs "touching" or you did a bad measurement.
    PLease recheck and confirm it's OK."

    Ricard, har du möjlighet att översätta vad han frågar efter?

  17. #17
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Test continuity between the 2 legs of C1 -> OK
    Det där kan ju inte vara bra i vilket fall?

    Om C1 har kontinuitet så är den ju kortsluten, vilket innebär att du kortslutit +3.3V till jord = dåligt.

  18. #18
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Hej Peter,

    och tack synpunkten :-) Jag har säkert kollat 5 gånger nu på varenda lödpunkt på både fram och baksida utan att hitta någonstans där det är kortis (synligt). Sista jag kan dubbelkolla är bakom displayen om det är något med "hjärnan" som spökar (vilket inte bör vara fallet eftersom jag vill minnas att jag kollade även där innan jag lödde fast skärmen). Får löda loss den igen och kolla på nytt.

  19. #19
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Han menar kanske att du ska mäta C2 igen och kolla så du inte kortsluter probarna under tiden du mäter (eller att det är laddade kondensatorer så du blir lurad, det ser ju ut som kontinuitet).
    Jag tror inte den hade funkat så bra som den (enligt fotona) ser ut att göra om du haft kontinuitet genom C2.

    Sedan ska du ju ha kontakt mellan IC7 pin 9 och IC8 pin 10. Kolla det.

  20. #20
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Det är ju något skumt, som Peter säger om du har förbindelse mellan de två benen på C1 så är det en kortslutning på kortet. Å andra sidan, när man mäter kontinuitet över en matningsspänning så finns det stora kondensatorer som kan ta tid på sig att ladda upp, vilket tar tid och kan lura instrumentet att tro att där är kortslutning.

    Jag skulle föreslå att mäta med spänning påslagen (försiktigt! så det inte blir kortslutning med mätprobarna). över C1 och C2 och se så du har 3.3 V (eller 3.28V i ditt fal ser det ut som). Det finns också en 3.3V-matningspunkt som man kan mäta på.

    Som Samuel är inne på på Audiothingiesforumet så kan det vara vanskligt att mäta på lödpunkter, man får ofta trycka ordentligt för att få kontakt. Också i referens till dit senaste inlägg på Audiothingiesforumet ser det skumt ut att inte ha kontakt mellan IC6 pin 2 och IC7 pin 2.

    En sak slog det mig, displayen sitter väldigt lågt på kortet i den här designen. Kolla så inte fästnabbarna för den svarta plåramen går emot någon lödning på kortet?

    Jag hade nog också försökt försäkra mig om att signalerna från knappar och enkodrar når HC165-ingångarna. Återigen troligen lättast och mest resultatgivande att mäta med spänning på, samtidigt som man aktiverar knappen eller snurrar på ratten.

    En sak i det sammanhanget som jag återigen såg på Audiothingiesforumet: "i can scroll through different patches using pot 1 and 2". Enda gången man skall kunna skrolla genom patcher är om man tryckt Load (knapp #9, längst till höger), och då bläddarar man med ratt #6. Ratt #1 och #2 skall man inte kunna skrolla genom patcher med. Låter i så fall som någon sammanblandning mellan enkodrarna. Och att den laddat defaultpatcherna skulle kunna vara som Samuel säger att problemet är inte att knapparna inte tar, utan att de ser nertryckta ut hela tiden.

    Det bästa jag kan komma på just nu är också någon eller några problematiska lödningar, men jag håller inte riktigt med Samuel om att 'lots of your solder joints are so so'.

    Angående potentiella knasande chip: patcherna ligger i ett separat EEPROM, så även om du fått någon annans EEPROM (osannolikt skulle jag tro), så påverkar inte det processorn egentligen.

    Hade vi bott i närheten av varandra hade jag sagt 'kom över så kollar vi närmare på det och jämför med min'...
    Senast redigerat av ricard den 2015-06-08 klockan 23:53.

  21. #21
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han menar kanske att du ska mäta C2 igen och kolla så du inte kortsluter probarna under tiden du mäter (eller att det är laddade kondensatorer så du blir lurad, det ser ju ut som kontinuitet).
    Jag tror inte den hade funkat så bra som den (enligt fotona) ser ut att göra om du haft kontinuitet genom C2.

    Sedan ska du ju ha kontakt mellan IC7 pin 9 och IC8 pin 10. Kolla det.
    C2 är lugnt, ingen kontinuitet där. Däremot så får jag ingenting när jag kollar ic7/pinne9 -> ic8/pinne10.


    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju något skumt, som Peter säger om du har förbindelse mellan de två benen på C1 så är det en kortslutning på kortet. Å andra sidan, när man mäter kontinuitet över en matningsspänning så finns det stora kondensatorer som kan ta tid på sig att ladda upp, vilket tar tid och kan lura instrumentet att tro att där är kortslutning.

    Jag skulle föreslå att mäta med spänning påslagen (försiktigt! så det inte blir kortslutning med mätprobarna). över C1 och C2 och se så du har 3.3 V (eller 3.28V i ditt fal ser det ut som). Det finns också en 3.3V-matningspunkt som man kan mäta på.

    Som Samuel är inne på på Audiothingiesforumet så kan det vara vanskligt att mäta på lödpunkter, man får ofta trycka ordentligt för att få kontakt. Också i referens till dit senaste inlägg på Audiothingiesforumet ser det skumt ut att inte ha kontakt mellan IC6 pin 2 och IC7 pin 2.

    En sak slog det mig, displayen sitter väldigt lågt på kortet i den här designen. Kolla så inte fästnabbarna för den svarta plåramen går emot någon lödning på kortet?

    Jag hade nog också försökt försäkra mig om att signalerna från knappar och enkodrar når HC165-ingångarna. Återigen troligen lättast och mest resultatgivande att mäta med spänning på, samtidigt som man aktiverar knappen eller snurrar på ratten.

    En sak i det sammanhanget som jag återigen såg på Audiothingiesforumet: "i can scroll through different patches using pot 1 and 2". Enda gången man skall kunna skrolla genom patcher är om man tryckt Load (knapp #9, längst till höger), och då bläddarar man med ratt #6. Ratt #1 och #2 skall man inte kunna skrolla genom patcher med. Låter i så fall som någon sammanblandning mellan enkodrarna. Och att den laddat defaultpatcherna skulle kunna vara som Samuel säger att problemet är inte att knapparna inte tar, utan att de ser nertryckta ut hela tiden.

    Det bästa jag kan komma på just nu är också någon eller några problematiska lödningar, men jag håller inte riktigt med Samuel om att 'lots of your solder joints are so so'.

    Angående potentiella knasande chip: patcherna ligger i ett separat EEPROM, så även om du fått någon annans EEPROM (osannolikt skulle jag tro), så påverkar inte det processorn egentligen.

    Hade vi bott i närheten av varandra hade jag sagt 'kom över så kollar vi närmare på det och jämför med min'...
    C1 kortsluts av någon anledning. Jag lödde av skärmen nu (fy tusan vilket jobb) och kollade under och ingenstans synligt ser lödningarna konstiga ut eller att de kortsluter varandra någonstans. Är visserligen inget lödproffs på något sätt, men jag vet att vara försiktig, att flöda tillräckligt och att inte använda mer lödtenn än nödvändigt. Den stora sockeln (med hjärnan) har ok lödningar också.

    På "main" menyn så kan jag just nu trycka på pott 2 för att bläddra framåt i patchlistan och pott 1 för att backa.

    Tack för alla glada tillrop och tips på felsökning. Det värmer :-)

  22. #22
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ha, det där med att trycka på 1 och 2 för att bläddra hade jag helt missat. Har nog aldrig lusläst manualen inser jag nu. Annars används inte tryckfunktionen på encodrarna speciellt mycket i användargränssnittet.

    Låter som du har full koll på lödprocessen i alla fall.

    När du kollar IC7 p9 -> IC8 p10, är det när du mäter på komponentbenen som du inte får någon kontinuitet, eller när du mäter mellan lödpunkterna på kortet? I det senare fallet är det ju väldigt märkligt om det inte skulle vara kontakt, det skulle ju tyda på att lödbanan antingen är av någonstans, eller blivit skadad, och ingetdera är speciellt sannolikt tycker jag. Kort av den här typen automattestas innan leverans för att undvika den sortens problem.

    Om det är så att det inte verkar vara någon förbindelse mellan pinnarna ovan, så kan du ju 1) ta ur kretsarna och mäta med en ohmmeter att det verkligen inte är anslutet någon annanstans heller (dvs mät relativt jord och se att de blir oändligt), och sedan 2) koppla en tråd mellan punkterna. Men det verkar som sagt väldigt märkligt att det skulle behövas.

  23. #23
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Mätte mellan ic7 p9 och ic8 p10 direkt på benen på chippen (ingen buzzer i det fallet).

    Ska pröva ditt tips i kväll :-) Skulle det nu vara så att motståndet är oändligt rel. jord så testar jag att brygga de båda (ic7/p9 -> ic8/p10).

    Tack.

  24. #24
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Ricard och PeterM,

    ni är tamigtusan GENIER!!!!

    Bryggade nu dessa (test) båda och NU LIRAR DET

    Då ska jag titta igen på undersidan av båda dessa pinnar och se om jag kan flöda om lite där.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p6_solution.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	59302
    Senast redigerat av my03 den 2015-06-09 klockan 13:55.

  25. #25
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Oj, ja det var C1 jag menade, blandade ihop dem. C-något
    "Den som hade kontinuitet ska inte ha det" var väl det jag försökte förmedla

    Kolla också så det inte är något långt komponentben som sticker upp under displayen och kortsluts mot den (vet inte hur det ser ut eller om det ens är möjligt att det kan hända).

    Bra att du gör framsteg.

  26. #26
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Fruktansvärt skönt. Då jag bryggade så började precis allting fungera som det ska (alla knappa, pottar, menyer....rubbet). Jag lödde ju av hela displayen på nytt (vill gärna tillägga att skulle jag behöva göra om det igen så skulle jag hellre klippa pinnarna och sätta dit nya + ny display - kostar inte många kronor på Ebay - men vilken pärs.....) och kollade återigen. Ingenting. Inga ben stack upp och kunde ha kortslutit något där. Jag har synat varenda lödning 5-6 gånger, har använt tennsug & lödfläta och gjort om massvis av lödpunkter bara ifall att. Jag måste med handen på hjärtat säga att jag inte sett något ytligt som kan svara på varför den betett sig som den gjort.

    Nåväl, jag lödde även om de två pinnarna igen utan effekt och det slutade med att jag lödde en smal tråd mellan benen och nu är den 100%. Äntligen kan man börja spela på den för den låter otroligt fint
    Senast redigerat av my03 den 2015-06-09 klockan 20:28. Anledning: stavade som en kratta

  27. #27
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Kalas att det fungerar nu!

    Men jag är fortfarande förbryllad över felet. Var det kontakt mellan lödöarna under respektive krets? Troligast annars att något av pinnarna böjt sig på någon av kretsarna så att den ligger invikt under kretsen, eller att sockeln blivit skadad på något sätt så det inte blir kontakt. Jag hade nog suttit och kontinuitetsmätt på alla håll på de där pinnarna för att reda ut vad det var som hänt.

    Det låter ju som du har god koll på dina lödningar, så då det måste vara något annat. Jag har nog aldrig behövt göra om en lödning som jag gjort som såg bra ut, däremot har jag lyckats göra en del lödningar som varit suspekta, ofta på grund av oxiderade lödpunkter, som man har fått göra om, men inte när det gäller förtenda komponentben på ett förtent kretskort som i det här fallet.

Liknande ämnen

  1. Paket med USPS?
    Av outshape i forum Allmänt om musik
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 14:35
  2. Fick ett paket idag... (gissa synten 2)
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2004-02-14, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •