Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 237 av 237

Ämne: Reason?

  1. #181
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Ja, och det blir ju sample-accurate och automatiserbart och bra. Dessutom är det inte främst VSTi som saknas, utan VST-effekter.

    Men, man kan ju köra en dator bredvid med många in/många ut och köra vst:na på den, åsså routa via den å tillbaks till reason...

  2. #182
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ... hade varit kul om ni uppskattade en av världens största ljudbanker genom tidernas historia och synade mitt arbete m WBF...

    http://bitley.laconicsounds.net/way-beyond-fairlight/

    Än så länge bara doable m Reason 7 / 8

    Kram

  3. #183
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite så ja. Även väldigt irriterande att typ inga tillverkare verkar ha en gemensam licens för vst/au/aax och RE. Skulle ju kännas jättekul att köpa softube-pluggarna igen ifall man skulle köra reason...
    Och att RE inte går att sälja om man sen vill kliva av Reasontåget...

  4. #184
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran



  5. #185
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

  6. #186
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    hot temptations, sweet sensations

  7. #187
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ärligt talat förstår jag inte vilket ordspråk jag missat med bilden, som man svingar med draget får fisken sin eld? hot food for raw fish? som man fiskar får man ligga? den som fiskar med spö borde brinna å dö? veva in draggen din gamle get, jag är modularpoet? om du fiskar upp en skräckla ska jag hyckla med min buckla? lovart runt och babord tomt?

  8. #188
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ärligt talat förstår jag inte vilket ordspråk jag missat med bilden, som man svingar med draget får fisken sin eld? hot food for raw fish? som man fiskar får man ligga? den som fiskar med spö borde brinna å dö? veva in draggen din gamle get, jag är modularpoet? om du fiskar upp en skräckla ska jag hyckla med min buckla? lovart runt och babord tomt?
    Den som eldar upp sin jigg, fångar ingen spigg?

  9. #189
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    hellre sköna ligg än gröna spigg

  10. #190
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Tycker det ser ut som ett flamebait jag... =)

  11. #191
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det ser ut som ett flamebait jag... =)
    hehe den var ju given

  12. #192
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    så tråden är provokativ?¿

  13. #193
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Skrev inte Andreas T ett inlägg om att det är ett speciellt ljud i Reason, dar303 då svarade med bilden, och sedan försvann Andreas inlägg?

  14. #194
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Varkyar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skrev inte Andreas T ett inlägg om att det är ett speciellt ljud i Reason, dar303 då svarade med bilden, och sedan försvann Andreas inlägg?
    Exakt.

  15. #195
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ett evigt tjat om ett gammalt missförstånd som spred sig illa

  16. #196
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ett evigt tjat om ett gammalt missförstånd som spred sig illa
    Jag tog bort mitt inlägg eftersom dar visade med den där bilden hur mitt inlägg tolkas, och det var inte alls så jag tänkte att det ska tolkas.

    PF kan man på något sätt köpa de här Fairlight rå data samplingarna? Jag vill få in dem i exempelvis en E-mu E6400 Ultra.

    Sen undrar jag vad Reason har som inte Logic har med tanke på att Reason kostar ca 3450 kr medan Apples Logic PRO X bara kostar ca 1900 kr. Är inte Logic ansett som det mest avancerade verktyget sedan flera år tillbaka? Det kanske är så att priset är för högt jämfört med Logic samtidigt som Logic anses likvärdig eller kanske bättre? Jag vet inte för jag använder inte DAW nu.

  17. #197
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen undrar jag vad Reason har som inte Logic har med tanke på att Reason kostar ca 3450 kr medan Apples Logic PRO X bara kostar ca 1900 kr.
    Reason har inte en hårdvarudongel i form och kostnad a la en Mac.

  18. #198
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reason har inte en hårdvarudongel i form och kostnad a la en Mac.
    Men jag menar funktionsmässigt i programmen.

    PS. Du kan köra Mac OS X (som är gratis till skillnad från Windows) på hårdvara som inte kommer ifrån Apple, om man bygger en Hackintosh. Vet inte om det går att köra Logic på en Hackintosh, dock. Nån som vet?

  19. #199
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Apple säljer Logic billigt som en del i marknadsföringen av Mac. Logic liksom alla program man gör musik med har ju både för- och nackdelar jämfört med Reason eller vad du än jämför med. Alla program har sina egenheter och styrkor. Jag tillhandahåller inte mina ljud som rådata eftersom det är mitt stora programmeringsjobb jag framför allt säljer. Samplingarna är bara en del av den större helheten.

  20. #200
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple säljer Logic billigt som en del i marknadsföringen av Mac. Logic liksom alla program man gör musik med har ju både för- och nackdelar jämfört med Reason eller vad du än jämför med. Alla program har sina egenheter och styrkor. Jag tillhandahåller inte mina ljud som rådata eftersom det är mitt stora programmeringsjobb jag framför allt säljer. Samplingarna är bara en del av den större helheten.
    Om man redan kör Mac OS X och är intresserad av att köra antingen Reason 8 för ca 3450 Kr, eller Logic Pro X för ca 1900 Kr, så vill man ju veta vad för och nackdelarna är, dess egenheter och styrkor, före man väljer spår så att säga. Det är särskillt intressant tycker jag eftersom jag har fått intrycket av att Logic är det mera avancerade och kraftfullare programmet av dessa två och numera dessutom billigare än Reason.

    PF var fick du tag på rå data samplingarna till Fairlight?

  21. #201
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man redan kör Mac OS X och är intresserad av att köra antingen Reason 8 för ca 3450 Kr, eller Logic Pro X för ca 1900 Kr, så vill man ju veta vad för och nackdelarna är, dess egenheter och styrkor, före man väljer spår så att säga. Det är särskillt intressant tycker jag eftersom jag har fått intrycket av att Logic är det mera avancerade och kraftfullare programmet av dessa två och numera dessutom billigare än Reason.

    PF var fick du tag på rå data samplingarna till Fairlight?
    Logic skiljer sig ju markant från Reason kanske framförallt i gränssnitt, vilket påverkar arbetsflödet antagligen. Så det beror ju helt klart på tycke och smak, vilket också antagligen är anledningen till att båda (och fler därtill) verkar sälja rätt bra. Så det enda sättet att veta skulle jag säga är att testa bägge.

  22. #202
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Satte mig en stund med reason för att pausa i pluggandet. Det är förjävla bra och kul att jobba med. Det står verkligen i direkt kamp mot Ableton+M4L i min studio haha.

  23. #203

    Redaktör
    Jag tänkte jag skulle testa senaste versionen av Reason, men 1) det kräver att man registrerar ett konto hos Propellerheads först, 2) om det är som med tidigare versioner så vill den installera kopieringsskydd, så istället kommer här åsikter baserade på tidigare test.

    Ur mitt perspektiv är Reasons största styrkor också dess största svagheter:

    1) Hårdvarutänket i gränssnittet leder å ena sidan till hela CV/patch-tänket, men också till en kabelsallad och krångel med kabeldragning så snart man vill göra något lite mer komplext. (Jag tror det blivit bättre på senare tid, men bara sånt som att ändra ordning på två effekter eller att koppla in en EQ mellan två moduler var tidigare förvånansvärt krångligt.)

    2) Allt-i-ett-tänket gör att man får med en kompetent samling effekter och instrument, men också att man varit begränsad till precis vad Propellerheads velat utveckla.

    2b) Rack Extensions löser en hel del faktiska problem med plugins, men just att de är knutna specifikt till Reason gör att jag inte blir så köpsugen. Mina befintliga plugins kan jag använda i vilka program jag vill, och så plågsamt är det inte att uppgradera dem. (Jmf.)

    Det förtar också en del av poängen med att veta att vem som helst kan öppna mitt Reason-projekt, ifall jag vill.

    3) Propellerheads är bland eliten på att utveckla inspirerande gränssnitt, men deras slaviska tilltro på fejkad hårdvara gör att vissa saker blir onödigt krångliga – menydykande är inte särskilt kul varken på hårda eller mjuka reverb.

    Reason har definitivt inspirerat andra mjukvaruutvecklare – jag har svårt att tro att Ableton inte tittade på Combinator när de gjorde Racks, men i takt med att Reason har blivit mer likt andra program (sampling, ljudinspelning, plugins) så har andra plockat in delar från Reason, så gapet är mindre än det varit, åt båda håll.

  24. #204
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Alla kan öppna din fil, har de inte REn kan de dels testa den i 30 dagar alternativt patcha om till ngt motsvarande.

  25. #205

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte jag skulle testa senaste versionen av Reason, men 1) det kräver att man registrerar ett konto hos Propellerheads först, 2) om det är som med tidigare versioner så vill den installera kopieringsskydd, så istället kommer här åsikter baserade på tidigare test.

    Ur mitt perspektiv är Reasons största styrkor också dess största svagheter:

    1) Hårdvarutänket i gränssnittet leder å ena sidan till hela CV/patch-tänket, men också till en kabelsallad och krångel med kabeldragning så snart man vill göra något lite mer komplext. (Jag tror det blivit bättre på senare tid, men bara sånt som att ändra ordning på två effekter eller att koppla in en EQ mellan två moduler var tidigare förvånansvärt krångligt.)

    2) Allt-i-ett-tänket gör att man får med en kompetent samling effekter och instrument, men också att man varit begränsad till precis vad Propellerheads velat utveckla.

    2b) Rack Extensions löser en hel del faktiska problem med plugins, men just att de är knutna specifikt till Reason gör att jag inte blir så köpsugen. Mina befintliga plugins kan jag använda i vilka program jag vill, och så plågsamt är det inte att uppgradera dem. (Jmf.)

    Det förtar också en del av poängen med att veta att vem som helst kan öppna mitt Reason-projekt, ifall jag vill.

    3) Propellerheads är bland eliten på att utveckla inspirerande gränssnitt, men deras slaviska tilltro på fejkad hårdvara gör att vissa saker blir onödigt krångliga – menydykande är inte särskilt kul varken på hårda eller mjuka reverb.

    Reason har definitivt inspirerat andra mjukvaruutvecklare – jag har svårt att tro att Ableton inte tittade på Combinator när de gjorde Racks, men i takt med att Reason har blivit mer likt andra program (sampling, ljudinspelning, plugins) så har andra plockat in delar från Reason, så gapet är mindre än det varit, åt båda håll.
    1. Det har aldrig varit svårt att koppla in nåt mellan två enheter, bara att markera första enheten och limma in en EQ, färdigt. Däremot har det varit extremt bökigt att ändra ordning på tx effekter i en kedjan, idag drar man bara i enheten man vill flytta ned i kedjan och vips så har Reason kopplat om kablarna.

    3. RV7000 är väl en enda stock effekten där man måste trycka på menyer för att komma till skott. Jag förstår vad du menar. Jämför man dock med andra DAWs så har Reason förhållande vis lite meny förfarande. Jämfört med tex Cubase där man i själva DAWn nästan försvinner in i en dimma av olika menyer.

    Sedan kan jag faktiskt hålla med om att det är dumt att RE inte är samma licens på som VST så man kan köra i fler DAWs med samma licens. Rätt irriterande faktiskt. Ungefär samma irritation jag upplever med Apple och Android telefoner när jag köpt en app i ena plattformen så måste jag pröjsa den i den andra också, grymt irriterande.

  26. #206

    Redaktör
    @drloop: Mycket möjligt att saker har blivit bättre – jag gick som sagt på minnen hur det var att jobba med Reason. Men att ändra ordning var bara ett exempel, sånt som att splitta ljud och liknande. Kan hända att det blivit bättre med nya mixern, eftersom den har ett mer traditionellt upplägg.

    Det är inte så mycket klassiskt menydykande, nej, men hårdvarumetaforen gör i mina ögon att många enheter blir krångligare än nödvändigt att jobba med. Jag tyckte det blev väldigt mycket utfällande och stängande av paneler, skruvande på små rattar och i allmänhet begränsningar som kommer från att saker ska passa in i ett 19-tumsrack. Tex: NN-XT – allt jobb mot vågformen sker med små rattar, MClass EQ – varför kan jag inte dra direkt i grafen för att ändra ett specifikt band? Stora mixern: tar upp halva skärmen om man har alla saker utfällda, vilket man förmodligen vill ha om man tex slagit på gate eller kompressor på någon kanal, för annars får man hålla på och fälla in och ut saker medan man jobbar.

    Detta är säkert delvis en vanesak – skulle jag komma till Live helt färsk idag skulle jag säkert hitta saker att irritera mig på, men Reason har för mig alltid landat i en kluven upplevelse där jag å ena sidan förstår och gillar det folk säger är inspirerande med Reason, men samtidigt svurit över saker i gränssnittet som är mycket snabbare och enklare i andra program.

    @PF: fast det är ju precis samma som vilket annat ljudprogram som helst. Innan Rack Extensions fanns kunde man mer eller mindre räkna med att alla Reasonägare hade exakt samma uppsättning enheter (förutom Refills), medan typiska användare av Cubase, Logic eller Live med största sannolikhet använde plugins, som dessutom kanske inte ens fanns för samma plattform (Windows/OS X). Det ändrar hur lätt det är att skicka låtar mellan varandra.

  27. #207
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @PF: fast det är ju precis samma som vilket annat ljudprogram som helst. Innan Rack Extensions fanns kunde man mer eller mindre räkna med att alla Reasonägare hade exakt samma uppsättning enheter (förutom Refills), medan typiska användare av Cubase, Logic eller Live med största sannolikhet använde plugins, som dessutom kanske inte ens fanns för samma plattform (Windows/OS X). Det ändrar hur lätt det är att skicka låtar mellan varandra.
    Dessutom, i Live t ex, är det ju bara att frysa samtliga spår som har tredjeparts-pluggar man vet att ev samarbetspartner inte har, så kommer de kunna spelas korrekt i alla fall...

  28. #208

    Redaktör
    Precis.

    Jag har också för mig att alla Lives egna pluggar går att använda i readonly-läge ifall man inte har licens för dem (tex ifall person A har Suite och person B har Standard), men eventuellt är det bara när de ligger i rack.

    En hel del av sakerna som PF nämner som fördelar är sånt som finns i andra program, och jag tycker det är intressantare att fokusera på det som är unikt för Reason. I mitt fall är det arbetsflödet och tänket, vilket som sagt är det jag ser som både den stora fördelen och nackdelen.

  29. #209
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag brukade anvanda Reason, men ledsnade pa det ar for lite bas. Anvander en MS-20 Mini eller Microbrute istallet.

  30. #210

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukade anvanda Reason, men ledsnade pa det ar for lite GAS.
    fixd

  31. #211
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Propellerheads måste sänka priset på Reason eftersom Apple har sänkt priset på Logic Pro X till 1895 Kr
    http://www.apple.com/se/logic-pro/

    medan Reason kostar 3480 kr (369 Euro om man köper online).

    Är det inte så att majoriteten tycker att Logic är bättre än Reason? Om det var tvärt om så skulle Propellerheads prissättning kanske vara mera resonabel. . .

  32. #212
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Jämför priset på reason med live och cubase istället för en rättvisare bild, apple behöver ju inte tjäna pengar på logic då de har så mycket annat medans propellerhead och ableton har respektive program som huvudsaklig inkomst.

  33. #213
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Mina pluggar är viktigare för mig än vilken DAW jag kör, så jag kan köra alla DAWs UTOM Reason. (Kör Live & Logic, mest Live)

  34. #214
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jämför priset på reason med live och cubase istället för en rättvisare bild, apple behöver ju inte tjäna pengar på logic då de har så mycket annat medans propellerhead och ableton har respektive program som huvudsaklig inkomst.
    Självklart är inte Apple (som är världens rikaste företag!?) i behov av pengar på samma sätt som ett litet företag som Propellerheads AB med några få anställda. Apple skulle lätt kunna sälja Logic för 99 kr eller låta det vara gratis att ladda ner. . .

    Men ett företag som Propellerheads AB måste hantera verkligheten som den är med konkurrerande programvaror och prissättningar, för kunderna bedömmer ju kombinationen av vad man får med i Logic och Reason och andra DAWs, och priset, och när då Logic anses av majoriteten (rätta mig om jag har fel) vara bättre än Reason och dessutom priset skiljer enormt mycket, ja hur tänker kunderna då?

    De tänker inte att Propellerheads AB har större behov av pengar än Apple så de ska köpa Reason av den anledningen.

    Antingen måste Reason bli bättre än Logic eller så måste priset på Reason sänkas rejält, typ halveras.

  35. #215
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Tror du har lite otur när du tänker. Propellrarna har säkerligen satt priset på den nivå där de bedömmer att tillräckligt många som tilltalas av reason köper. Omde skulle sänka priser till samma som logic skulle de säkert behöva sälja minst tre gånger så många licenser för att nå samma lönsamhet som nu. Min gissning är att de bedömmer att de inte kommer göra det, och därmed håller priset på den nivå som ger bäst total intäkt.

  36. #216

    Redaktör
    Så länge Propellerheads tjänar pengar är det väl inget problem att Reason kostar mer än Logic? Som salrip nämner så drar Apple in pengarna i första hand på hårdvara, så i praktiken prisdumpar de Logic.

  37. #217
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Är f ö helt övertygad om att majoriteten av reasonanvändare inte tycker Logic är bättre. Är även övertygad om att majoriteten av Logic-användare inte tilltalas av Reason, även om det skulle kosta hälften jämfört med Logic. Själv skulle jag inte byta från Live till Logic om jag så fick logic gratis men var tvungen att betala årsavgift för Live.

  38. #218
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Vet inte alls hur det går för Propellerheads ekonomiskt, men har inte intrycket av att dom håller på och gå under åtminstone. Och då funkar väl affärsmodellen?

    (samma argumentation brukar handla om Apple. Dom *måste* göra si eller så, annars är det kört. Uppenbarligen inte... )

  39. #219
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om det går att köra Logic på en Hackintosh, dock. Nån som vet?
    jag tror att det är number one russian studio OS, men jag kan ha hamnat hoss fel ryssar
    Senast redigerat av reSet den 2015-08-18 klockan 23:54. Anledning: fel? rätt... äh! dom är bra, men dom är inte alla :D

  40. #220
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Jag körde med Reason en gång i tiden, för ca 13 år sen, men det var bara för att jag inte hade råd med en Mac med Logic, för det var ju typ det bästa man kunde ha. Drömen liksom, vad gäller mjukvaru synthesizers då. Men Reason var roligt att leka med då iallafall. Sen gick jag över till enbart hårdvara och det regerar.

  41. #221
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag kör nästan uteslutande hårdvara men använder Reason som mixer, fx-rack och multibandare.
    Logic har jag aldrig gillat.
    Är uppvuxen med PRO24 och sedan Cubase. Jobbar professionellt med Pro Tools (inte musik).

    Reason gör musikskapandet avslappnat och roligt.

  42. #222
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  43. #223
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Kör både Logic och Reason. Ofta samtidigt. Gillar båda och skulle ha riktigt svårt att välja om jag var tvungen.

    Var med lite på Rack extensions i början men har nu inte köpt några på länge. Tyckte de distraherade och tog bort fokuset från en slags enkelhet som ändå finns i Reasons grundstruktur. Men jag kan förstå att andra gillar dem.

    Är det däremot något jag börjat ogilla med Propellerheads så är det deras ökade mängd utskick och nyhetsbrev med för mig helt irrelevant information. Nu är det farligt nära spam. Där får dom lugna ner sig lite.

  44. #224
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det däremot något jag börjat ogilla med Propellerheads så är det deras ökade mängd utskick och nyhetsbrev med för mig helt irrelevant information. Nu är det farligt nära spam. Där får dom lugna ner sig lite.
    ...det där verkar vara en genomgående trend i branschen tyvärr

  45. #225
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Desperado?

  46. #226

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...det där verkar vara en genomgående trend i branschen tyvärr
    I någon mån är det för att det funkar – det ökar försäljningen mer än det irriterar folk i så hög grad att de upphör att vara kunder. Men det är ju lätt att gradvis förvandlas till något slags spammonster…

  47. #227
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukade anvanda Reason, men ledsnade pa det ar for lite bas. Anvander en MS-20 Mini eller Microbrute istallet.
    Precis, för lite bas...


    https://youtu.be/hVs9C9KyP0g

  48. #228
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, för lite bas...
    Liten anekdot från nyligen: Hade en låt som börjat som skiss i Reason som jag skulle färdigställa. Basen från Subtraktor var tänkt som en skissbas även om jag var rätt nöjd med soundet.

    Provade en liten blandning av Minimoog och Minitaur och visst lät det fläskigt och rätt, men något saknades. Det var bara att öppna originalspåret igen och låta Subtraktorn vara med i basmixen. Faktum är att Subtraktorn fick ligga ganska långt fram i blandningen. Plötsligt lät det exakt som jag tänkt mig.

    Så kan det gå.

    Faktiskt är det mer än en gång som Subtraktorn levererat. Den har något, helt klart.

  49. #229
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp. I just exemplet ovan var det Thor som fick basa, men Subtractor är en favorit hos mig just för att den är så enormt lättjobbad. Lite som en 106'a på ngt vis, man "ser" ljudet direkt.

    Har just försett Bigg Vic med fler ljudbanker & ser fram emot fler sköna recensioner...

  50. #230
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Väldigt fin låt PF! Funky basline ur Reason in-deed.

    Helt Paul Hardcastle.

  51. #231
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Förlåt PF. Skiter i Reason (pga att jag gillar Logic), men älskar dina demos

  52. #232
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Faktiskt är det mer än en gång som Subtraktorn levererat. Den har något, helt klart.
    Ja, jag håller med, den har nåt visst över sig, både ljudet och hur lättjobbad den är. En väldesignad synt helt enkelt!

    Och ja, nyhetsbrevspammandet får de gärna sluta med. Hela den här drop to propellerhead som de kör hårt på men där man avsäger sig alla rättigheter för det man delar med sig känns rätt sunkigt då de inte är speciellt tydliga med det...

  53. #233
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förlåt PF. Skiter i Reason (pga att jag gillar Logic), men älskar dina demos
    Superkul att det uppskattas! Men förlåt!? - den här tråden var tänkt att betydligt mjukare (än någon form av uppmaning whatsoever) bara kolla om det där med att förbise vår svenska å ganska grymma DAW så mkt (som här t ex) var helt befogat. En slags undran om folk verkligen har koll på hur mkt det kan & ett tips om att provköra det helt gratis & utan förpliktelser. Det tar 15 minuter max att få upp programmet framför sig... ingen större ansträngning... jag brukade exempelvis ägna 60 minuters tågresa plus 20 minuters promenad i snöstorm bara för att testa en synt back in the day. Nu kan man alltså ladda hem en komplett musikstudio... men ändå läser folk kanske bara rubriken. Lite gal't

  54. #234
    Pelle
    Pelle är inte uppkopplad
    Pelles avatar
    Senior
    Kul frågeställning, har under en längre tid tänkt att svara men alltid något som kommit i vägen (barn, jobb, flytt).

    Har testat Reason ganska mycket och tycker mig ha god koll på vad man kan göra och hur bra det kan låta. Känner många som kör det redan etc...

    Den stora deal breakern för mig är den irriterande hårdvaru-interfacet. Tycker det är skitirriterande att saker ska se ut dom hårdvara och att man måste "dra kablar" för att konfigurera om saker. Älskar interfacet i Ableton Live som känns mycket mer slimmat, minimalt och funktionellt.

    Om det gick att få Reason med ett Live-interface skulle jag köpa direkt!

    OBS, menar inte att dissa någon som gillar Reason. Det är en kvalitativ produkt som många älskar. Undrar bara om jag är den enda som tycker att poängen med att göra musik på datorn är att slippa hårdvara och sladdar ....

  55. #235
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Jag har köpt/uppgraderat Reason sen v4, och undrar snarare varför.

    Använder det numera bara när jag vill göra ett avbrott från mina VST:s i Cubase, lr komplettera m lite ReWire.

    (Iofs än mer sällan blir det att jag använder PT, Logic och Reaper som jag oxå köpte för ett par år sen.)

    Tycker att Cubase klarar det mesta jag behöver. Senaste uppgraderingen (v8) var fantastisk, supernöjd

    Den främsta nackdelen med Reason är dess GUI, framförallt sequencer-delen som är allra viktigast för mig.
    Den är horribel. Ser fortf ut som nåt från förra millenniet och får enl mig riktigt lågt betyg betr intuitivitet.

    Hade PH bara fixat ett vettigt GUI, makalös användarvänlighet och VST-stöd hade jag möjligtvis kunna switcha.

  56. #236
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Är totalt såld på Reason. Tycker många bra prylar har sagts i tråden, vet inte om ni tagit upp följande:
    1. Processor snålt: Jag sitter på en äldre iMac men trots det har jag i princip aldrig slagit i taket för processorn. Gjorde vid ett tillfälle ett projekt med jag vet inte hur många synthar och effekter men jag räknade till över hundra kanaler, datorn är från tidigt 2008, vet det är läge att uppgradera
    2. Stabilt: Har ALDRIG lyckats krasha Reason fristående (körde rewire med logic någon gång och lyckades ställa till det men vet inte om det var reasons eller logics fel).
    3. Kopieringsskydd: I och med "nya" pluggshoppen som Reason driver köper och installerar jag nya pluggar med typ 3 klick. Det är långt mer än man kan säga om andra pluggar där man måste ha specifika kopieringsskydd, donglar, serienummer på typ 20+ tecken. Det här bara funkar.
    4. Men för att nyansera, har kört logic en del och tycker det är helt ok.

  57. #237
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    När det gäller pilliga gränssnitt är för övrigt propparna långt ifrån ensamma. Tänker osökt på Logics es2 och Ultrabeat, självklart en vanesak men inga höjdare enligt mig.

Liknande ämnen

  1. Varför köper ni synthar/musikprylar?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 163
    Senaste inlägg: 2021-11-13, 18:42
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 19:22
  3. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 15:55
  4. Varför köper man enstaka effekter?
    Av Malmsteen i forum Effekter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 15:17
  5. Varför läser inte Redrum i Reason aiff
    Av robimon i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-02-12, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •