Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Funderingshjälp kring kontroll/utilityexpansion för semi-modulär

  1. #1
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

    Funderingshjälp kring kontroll/utilityexpansion för semi-modulär

    Kära bullen,

    Jag har länge försökt stå emot. Nu tänker jag ge efter. Hail Eris! All hail Discordia!

    Grundpremissen är att man har en semi-modulär, som man naturligtvis blir frusterad över dess begränsningar till slut (men fortfarande älskar dess sound). Så börjar det. (Hjälp!)



    Det behövs ett framtidsanpassat case. Oändlig plånbok finns inte, även om jag säkert kan omvandla en del standaloneprylar till fritt kapital. Det behövs lag generators, det behövs multar, det behövs attenuatorer, det behövs cv-mixers, det behövs komplexa envelopegeneratorer, det behövs multipla LFO:er. Och det som jag inte känner till man naturligtvis behöver. Jag har lite erfarenhet av modulärt tänk eftersom jag satt med en Nord G1 i många år, och på den tiden läste jag ofta Hordijk NM-tutorial på en Palmpilot V på toaletten på jobbet.

    Mer roliga filter och oscillatorer är det bara dumt att börja med. Även sequencers som inte är generativa i ngn aspekt. Någon måtta får det vara - kokain, visst, men heroin är inget för mig. Om jag inte vinner på lotto och uppfyller drömmen att återskapa Audiorealism Bassline Pro i modularformat (ni som har koll på mina samplepacks vet att jag suttit en hel del Delays och dylikt hade varit roligt, men jag har en ganska kompetent sådan park i 19".

    Har ev. planer på att komplettera Analog Rytm och MDUW med ett par rader trummoduler och triggerseqs och processmoduler för generativa grejer (Hexinverter-grejer tillsammans med trigger riots verkar kul?). Kanske något man bör tänka på redan nu, eller är det bättre att skaffa ett till case att ha separat när man börjar bygga på det?

    Det finns ingen tidigare lödkunskap, och kommer förmodligen inte uppstå om jag inte flyttar till en stad med ett trevligt hackerspace där det finns en optimal inlärningsmiljö. Eller om jag blir uppsagd från jobbet och kastar en förslavningsförhäxning på En_Annan. Tid + magi = teaching.

    Tänkte det kunde vara bra att specificera I/O på den semi-modulära synten ifråga (en Future Retro XS)

    Pitch CV In: 1 V/Oct standard, typically 0 to +5 volts (+15 volts max)
    Pitch CV Out: 1 V/Oct standard, 0 to +5 volts
    Mod Wheel Out: 0 to +10 volts
    Velocity Out: 0 to +10 volts
    LFO Out: -5 to +5 volts
    Oscillator Modulation In: typically -10 to +10 volts (+/-15 volts max)
    Waveform A: -5 to +5 volts
    Waveform B: -5 to +5 volts
    Waveform C: 0 to +15 volts (for sub oscillator waves), -5 to +5 volts (for ring modulator and white noise)
    Audio In: accepts line-level audio signals
    Filter Modulation In: typically -10 to +10 volts (+/-15 volts max)
    Velocity In: typically 0 to +10 volts (+/-15 volts max)
    Gate In: gate-on equals +1.5 volts or higher, gate-off equals 0 volts
    Gate Out: 0 to +14 volts
    Envelope 1 Out +/-: 0 to +10 volts
    Filter Out/Amp In Range: -15 to +15 volts max
    Main Out Range: 11 volts peak/peak max

    (man kan få inverterade signaler ur env 1 med en y-kabel, o ch waveform A-C kan man på samma sätt få post-envelope och raka oscillatorn).

    Vore extremt schysst med lite idébollning och vägledning. Även gärna tips på begagnat, vad har jag inte tänkt på, osv.
    Senast redigerat av altemark den 2015-05-15 klockan 11:59.

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Hail Eris vetja!

    Det låter som att du är inne på att börja med några nyttomoduler, och det tror jag är smart. För varje ny modul utökar du ju kapaciteten till semimodulären, så du kan ju ta det lite gradvis. Doepfer och Ladik har båda hyfsat billiga nyttomoduler.

  3. #3
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Skönt att man tänker lite rätt. De nyttomoduler jag funderar på är:

    Slew limiter - Doepfer Lag processor A-171-2
    PLL - Doepfer A-196 - alternativ? (fast vet om jag får huvudet runt exakt vad man kan göra med en? I min nord modular vet jag att jag använde den för att bygga en pitchtracker, men vad mer kan man göra?)
    LFO - Ngn grundläggande, komplexare kan väl få vänta? Tips? Doepfer här med kanske. En A-147 VCLFO, eller är det värt att gå direkt på en A-143-4 quad?
    CV mixer - Här tar jag gärna emot råd
    Logikmodul - Maths verkar spännande, men är det overkill?
    Noise - Här vore det kul med ngn mer flexibel... digitalnoise eller analog med finesser? Tacksam för tips!
    Sample&hold - ?
    Multar/attenuatorer? - Är det här en grej som man kanske kan använda för att öva på att lära sig löda? Finns det kits ngnstans? Är det doepfer som gäller som bra startfunktionsmodul här med annars?
    Envelopeföljare! - Jag gör ju mest musik med trummaskiner annars, så här vore det kul med något mer än bara the basics. Tips?

    Komplexa envelopegeneratorer i stort? Vad finns?

    Case - Här är jag ganska lost i djungeln... Skiffs ser ju ut som ett trevligt format? Vet inte om jag kan få en "vägg" som min vardagsrumsstudio ser ut just nu... Hur många HP är det värt att satsa på om man först skaffat sig basic funktionsmoduler + ngt som maths + kanske ngn liknande stor grej. Om man tänker på framtiden med ev. trummoduler också. Formfaktor, odålig strömförsörjning, utrymme? Hilfe!

  4. #4
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Ang lfo, satsa på ngn med sync/reset. Doepfer har, har glömt numret

    Annars maths?

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    A-171-2 funkar även som lfo, envelope och (tror jag) env-follower.

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    PLL är visserligen rolig, men kanske inte nödvändig till att börja med. Man kan få den att fungera som divider också.
    Glöm inte VCA, gärna en dubbel eller mer!
    Pittsburghs Toolbox är ett tips: slew limiter, S&H, brus och inverter. Function kan också vara värt att tänka på.

  7. #7
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ja, en divider behöver jag ju också... Tack för tipset om Pitsburgh, ska undersöka detta!

    Vikten av VCA:er - förutom det man som vanlig syntanvändare tänker det som, vad mer för funktion har de att fylla i en kontroll/funktionssetup?

  8. #8
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vill du göra mer generativa grejer ska du se till att grejerna har ingångar också, typ den Doepfer-vcs-klonen. En till LFO utan modulationsingång blir ingen glad av.

  9. #9
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ja, det är typ det första jag saknade på XS:en - ingen cv-styrning över LFO-frekvens (även om det går att korsmodulera oscillatorerna och envelopestyra djupet på detta. men man vill ju göra mer saker ovanpå detta! samt ha ngn LFO som är flexibel att klocka saker med och så?)

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tror verkligen vcs är grejen. Köp flera. Den kan ju till och med vara ett primitivt lågpassfilter...

    Jag gillade http://www.toppobrillo.com/sportmodulator.html när jag hade den, har många kul funktioner, räcker länge. Om den fortfarande går att få tag på.

  11. #11
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Tack för påhejande och tips hittills! VCS är jag definitivt på.

    Känns som Pittsburgh-modulerna verkar ganska balanserade, och halv-enkelt att förstå hur de är tänkta. Doepfer tar jag gärna för basic kontroll/funktionsfunktionalitet.

    Platsen när man drömmer tar nästan slut snabbare än pengarna man inte har. Såhär ser det ut just nu, och vet inte riktigt om jag är helt nöjd. Dels känns det som jag hela tiden tänker mot ett kommande trummoduls- och trigpatterngeneratorsystem (gateextraktoraspekten t.ex.) - är det här verkligen anpassat för expansion för en semi-modulär som XS:en?

    Vad mer har jag missat/tänkt fel? Onödiga funktionsdubletter? (VCS verkar ju vara bra till allt liksom t.ex.)



    Doepfer A-119 Ext.Input/Env.Follower
    Doepfer A-132-3 Dual linear/exponential VCA
    Doepfer A-145 LFO Low Frequency Oscillator
    Doepfer A-167 Analog Comparator
    Doepfer A-171-2 VCS VC Slew Processor/Generator
    Make Noise Maths Maths
    Pittsburgh Modular Mixer Multifunction Utility Module
    Pittsburgh Modular Toolbox Noise/s&h/inverter/slew

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Maths och VCS har ju rätt rejält överlapp. Typ samma (fast två då, på maths + 2x attenuverters/offset + sum/or)

  13. #13
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Tips no 1 med modular är ju att ta en modul i taget. Man kan inte märka vad man saknar på annat sätt + att vissa moduler har viss inlärningskurva
    Lätt att slänga stålar i modularträsket, men onödigt att göra det på grejer man i slutändan kanske inte behöver

  14. #14
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Det blev ett någorlunda framtidssäkrat case, en dubbel pittsburgh cell 90 med gavlar.

    Återstår att börja leta moduler. Tipsa gärna om ni ser att det dyker upp beggade maths, vcaer, vclfo, mixers, dedikerade attenuatorer/offfset, vc eenvelopes (kan ej leva utan spänningsstyrd decayfas)!

    All hjälp hittills har varit till stor hjälp.

    En_annan: jag kanske kan komma över och titta på ditt euro och få lite demonstration i basic moduler? Jag tjöper volksbier!

Liknande ämnen

  1. Olegtron Semi-Modular (sexy halfnaked robot)
    Av reSet i forum Modularer & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-08-16, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •