Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: första diy synth

  1. #1
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior

    första diy synth

    Tänkte köpa en shruti men blev aldrig av. Verkar vara lättare att börja med en soundthingies p6 eller ev en preenfm2 (om jag lyckas hitta allt till den). Har tidigare löddat max en gång på typ högstadiet så det ska bli kul att kasta 199€ i sjön tillsammans med 500sek för kringutrustning. Vad av dessa är lättast? Jag tänker att jag ska göra en atari punk console eller vad dom nu heter först. Men jag måste ju ha en fett cool polysynth som kostar lite men som jag skryter om för mig själv. Min granne har löddat en del och vi spelade i samma band. Jag vill ha en hemmamekad polysynth för under 3000lira.


  2. #2
    AlexKex
    AlexKex är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bra tråd, tacksam för tips, även trummis

  3. #3
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag har aldrig byggt en preenFM2 men byggde en Audiothingies P6:a förra veckan och den kan verkligen rekommenderas. Byggsatsen innehåller allt man behöver (ja, inte lödtenn och lödpenna då ...), och byggbeskrivningen (på nätet enbart) är väldigt noggrann och utförlig. Dessutom är den rolig att ratta och låter bra.

    Skulle dock tro att preenen rent principiellt är lika lätt att sätta ihop, de har ungefär samma komplexitet, har inte kollat byggbeskrivningen dock hur bra den är.

  4. #4
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av AlexKex Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tråd, tacksam för tips, även trummis
    Sonic Potions LXR

  5. #5
    stejver
    stejver är inte uppkopplad
    stejvers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag började med att bygga en Shruthi. Mycket bra byggbeskrivning och inte speciellt svår att bygga. Man måste vara noga och ha gott om tid när man, som jag, inte har så stor erfarenhet av elektronikbygge. Är man noga och kollar en extra gång innan man löder så är det ganska enkelt.

    Efter det byggde jag en Ambika. Den var lite svårare, men rätt enkel den också.

    Preenfm2 blev det sen. Den var ungefär lika lätt att bygga som Shruthi.

    Det är dom kit jag har erfarenhet av, än så länge, men det kommer nog att bli fler byggen i framtiden. Det är riktigt kul att bygga själv och spela på egentillverkade prylar.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag började med att bygga Paia Theremax. Theremin var nå't jag drömt om och den funkar bra fortfarande, trots femton år och förmodligen ganska usla lödningar.

Liknande ämnen

  1. Första synth?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2015-04-17, 13:45
  2. en första synth
    Av mechatronic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 09:54
  3. Tips på första synth
    Av Roberth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 18:45
  4. Min första synth! :)
    Av Jejk i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2003-12-29, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •