Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Tips på ett enkelt, effektivt, analogt DIY LP-filter med CV?

  1. #1
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran

    Tips på ett enkelt, effektivt, analogt DIY LP-filter med CV?

    Är en novis inom filtersammanhang och sökt förgäves efter ett vettigt schema på ett filter (både på 99an och nätet) till höstens synthbyggande.

    Snubblat över varianter på ladder, synthacon, steiner parker, ms-20, LM13700 filter osv osv men alla har haft sina brister, oftast i alltför otydliga scheman, gamla komponenter osv.

    Mina grundkrav:
    * 24dB (gärna omkopplingsbart till 12dB)
    * 0-5V CV styrning av både resonance och cutoff
    * Moderna komponenter, ytmonterat.
    * Hyfsat integrerat med inte allför många diskreta komponenter.

    Någon som har tips?

  2. #2
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    MusicFromOuterSpace.com 24dB filter, möjligt att du får ändra cv-skalningen för att få 0-5V, resonansen tror jag du bara kan skicka in CV i (istf/bredvid) pot:en.
    Schemat är ser kanske lite rörigt ut till en början, men det är inga konstigheter.
    Använder 3st LM13700 som finns i SO-8, resten är smör- och brödkomponenter

  3. #3
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    mutable instruments ripples finns på Oliviers github. Ganska enkel design, som både är flexibel och välljudande. Jag har använt den som bas för flera projekt.

  4. #4
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Har kollat MusicFromOuterSpace.com 24dB. Det är många komponenter men även många billiga och lika, tex skulle resistansnät kunna användas för 100k osv. Dock är det som du säger extremt rörigt och jag är lite osäker på cv-skalningen då analogteknik inte är min starka sida. Går labba sig fram men hade velat ha något mer rakt på.
    Har du byggt filtret själv?

    Ripples har jag missat och trots en hel del komponenter så verkar det ju exakt det jag vill ha!
    Men hur ska man få tag i SSM/V2164? Det gör väl hela filtret lika svårproducerat som vilken SSM/CEM-lösning som helst? Hittar kretsen på Ebay för ca 70kr/st men är skeptisk inför kinakomponenter.
    Kretsschemat på http://mutable-instruments.net/modules/ripples är det som finns? Hittar ingen BOM eller PCB på github.
    Har du byggt eget från scratch eller köpt?
    Senast redigerat av synthboy den 2015-05-13 klockan 09:43.

  5. #5
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ripples har jag missat och trots en hel del komponenter så verkar det ju exakt det jag vill ha!
    Men hur ska man få tag i SSM/V2164? Det gör väl hela filtret lika svårproducerat som vilken SSM/CEM-lösning som helst? Hittar kretsen på Ebay för ca 70kr/st men är skeptisk inför kinakomponenter.
    Kretsschemat på http://mutable-instruments.net/modules/ripples är det som finns? Hittar ingen BOM eller PCB på github.
    Har du byggt eget från scratch eller köpt?
    Jag har använt schemat på github. https://github.com/pichenettes/euror...are_design/pcb - jag bygger från scratch dock... Och använder Behringers/CoolAudios 2164 klon:
    http://www.mammothelectronics.com/Co...400-1134-1.htm
    http://www.mammothelectronics.com/Co...p/400-1034.htm

  6. #6
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ahh tackar! Jo jag tänkte integrera mitt filter i en synthmodul så kommer bygga från scratch jag med men det är alltid en fördel att se ett PCB så man gör rätt (verkar vara Eagle med).

    Skriver Mammoth ut varuvärdet på paketet? Tråkigt med postens tullockeravgifter för ett par kretsar.
    V2164M finns även på Aliexpress något billigare men känns mer osäkert (en piratkopia på en klon? )

  7. #7
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahh tackar! Jo jag tänkte integrera mitt filter i en synthmodul så kommer bygga från scratch jag med men det är alltid en fördel att se ett PCB så man gör rätt (verkar vara Eagle med).

    Skriver Mammoth ut varuvärdet på paketet? Tråkigt med postens tullockeravgifter för ett par kretsar.
    V2164M finns även på Aliexpress något billigare men känns mer osäkert (en piratkopia på en klon? )
    Ska du köra through-hole?
    http://www.banzaimusic.com/Coolaudio-V2164D.html

    Det är CoolAudio:
    http://www.coolaudio.com/products.html

  8. #8
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Nej ytmonterat men kan alltid bygga en hålmonterad prototyp på platta först. Lite dyr frakt för en enda krets från Banzai och minimiorder på 30 Euro. Får väl ta en resa till Berlin istället

    Jo Coolaudios alla kretsar sätter igång en hel del projektideér..

  9. #9
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Du kan bygga Serge VCFQ med THAT2180 istället för de diskreta VCAerna. Men då blir det till att labba lite själv. 2180n är ju iofs inte helt gratis, men du slipper ju massa andra komponenter.

    http://cgs.synth.net/modules/cgs112_vcfq.html

    Eftersom du vill ha CV-styrd resonans så blir det väl ett SVF som gäller? Eller finns det transistorstegesfilter som har en VCA i återkopplingen?

  10. #10
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    THAT-kretsen finns visserligen bekvämt på Mouser (om än inte som ytmonterad) men jag vill i mitt allra första filterbygge inte behöva tänka för mycket själv utan köra på något som ger resultat med en gång.
    Så än så länge känns Tinsoldiers tips på filter mer bekvämt.

    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom du vill ha CV-styrd resonans så blir det väl ett SVF som gäller? Eller finns det transistorstegesfilter som har en VCA i återkopplingen?
    Jag har letat efter ett ladderfilter men som du skriver inte hittat det med CV-styrd resonance.
    Hur har tex Waldorf lyckats med detta i Pulse 1an (scrolla längst ner)?
    http://faq.waldorfian.info/pulse-inside.html

  11. #11
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Tinsoldier:
    Någon aning om varför "Ripples" använder sig av 2xTL072 istf 1xTL074 i filterdelen? Jag gillar rationalisera..

  12. #12
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tinsoldier:
    Någon aning om varför "Ripples" använder sig av 2xTL072 istf 1xTL074 i filterdelen? Jag gillar rationalisera..
    Handlar bara om Oliviers boardlayout tror jag. Jag kör alltid tl074 på dem och har inte märkt att de påverkar varandra eller låter annorlunda än Oliviers version.

    Verkar som han kör första två polerna på ena sidan av 2164:an och de andra två på den andra - så det gör ju routingen enklare, minst sagt.
    Senast redigerat av Tinsoldier den 2015-05-13 klockan 13:41.

  13. #13
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ok misstänkte det men bättre fråga. Stort tack för alla tips, skulle frågat direkt och sparat en bortkastad helkväll på att leta igår

    Tänker mig även en enda utgång och en enda OP-amp ut där en digitalt styrd "quad-analog-switch" väljer vilken output (eller kombination av) som hörs.
    Eller ännu bättre steglösa val mellan filtertyperna om det nu går lösa enkelt.

  14. #14
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Om du har en digitalt styrd analog switch borde du kunna PWMa den för att fade:a mellan de olika utgångarna?

    Och angående transistorstegesfilter så kan jag tänka mig att man undviker en VCA i återkopplingen för att det är för mycket komponenter till en funktion som inte så många skulle använda? I ett SVF har ma ju redan VCAer, så då är det ju lätt att bara slänga in en till.

  15. #15
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Bra tips det där med PWM. Har även tänkt ev mig ha det LFO-styrt så det går lite hand i hand båda funktionerna men man kan tänka sig mjukva övergångar mha PWM där sekvensen styrs av en LFO.
    Men nu börjar jag tänka för långt framåt på något jag planerar göra först i höst
    Får se om jag börjar bygga hålmonterat på en platta eller om jag direkt ska cadda ett billigt 5x5cm kretskort för ytmonterat (och en del testpunkter) med en gång.

    En "sista" fråga ang Ripples-filtret:
    Spelar ändelserna samt tillverkare på TL074 samt LM13700 OPA:amparna någon roll eller är någon att föredra?
    Senast redigerat av synthboy den 2015-05-13 klockan 15:19.

  16. #16
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    En "sista" fråga ang Ripples-filtret:
    Spelar ändelserna samt tillverkare på TL074 samt LM13700 OPA:amparna någon roll eller är någon att föredra?
    I stort - nej. Vill man vara anal så är det olika dc-offset och förmodligen andra data också som skiljer, men för ett synthfilter så kommer du aldrig märka någon skillnad.

  17. #17
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Nu har jag lött klart min testversion av Ripples-filtret. Kompakt på ett tvålagers 5x5cm kretskort med ytade 1206-komponeter på top-sidan. Ganska nöjd med utseendet.
    Återstår testning i lugn och ro

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150710_004647_s.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	89,4 KB 
Id:	59834

  18. #18
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Snyggt! Jag har också precis byggt samma filter, fast på stripboard, inte lika snyggt kan man lugnt säga, Skulle inte våga löda så mycket smd heller, löder du för hand eller hur gör du?

  19. #19
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mnskll Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt! Jag har också precis byggt samma filter, fast på stripboard, inte lika snyggt kan man lugnt säga, Skulle inte våga löda så mycket smd heller, löder du för hand eller hur gör du?
    Tackar, jo jag löder för hand och är ganska duktig på det. Bra lödutrustning är ett måste och i det här fallet är det den största storleken på ytmonterade komponenter (1206 och SOIC) för handhavandets skull.
    Stora problemet är alla olika värden som ska på rätt plats så den biten är väldigt tidsödande.

    Kommer ha ett gäng såna (olödda) kort över senare ifall någon är intresserad för en billig peng. Dock avviker de från grundlayouten lite för att just kunna labbas med. tex är alla signaler inkl pottar utdragna till stiftlisten.
    Har dock inte hunnit testa kortet än

    Fick du ditt att funka?

  20. #20
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Det funkar fint, det var nog första gången som jag byggt från schema och inte behövt felsöka efteråt när det inte funkar..
    Jag har testat smd-för-hand-lödning, och det funkar för det mesta..men jag tror inte jag ska ge mig på några större projekt. Jag kan rekommendera filtret dock om nån vill haka på korterbjudandet, cvstyrning av resonans är inte dumt.

  21. #21
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Kan rekommendera yusynths filter också! Mycket trevliga allihop! Har gjort ett eget 2164-filter också. Kul chip!

  22. #22
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar, jo jag löder för hand och är ganska duktig på det. Bra lödutrustning är ett måste och i det här fallet är det den största storleken på ytmonterade komponenter (1206 och SOIC) för handhavandets skull.
    Vad kör du för teknik? Dubbla lödkolvar?

  23. #23
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    http://www.synthdiy.com/show/?id=2175

    Borde väl gå att köra med ytmonterade mojänger.

    Oj oj...läste om resonansen...glöm filtret.

  24. #24
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kör du för teknik? Dubbla lödkolvar?
    Nej varför det? "Dubbelspetslödkolv" har man bara vid avlödning. Man förtennar ena padden lätt, tar komponenten med pincett och löder på tills den sitter sen tar man tenn på andra padden.

  25. #25
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Nej jag menar dubbla lödkolvar, en i varje hand. Tror Erik G kör den tekniken t.ex.

  26. #26
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Men då behöver man en tredje hand som håller fast komponenten (eller för att tillföra lod såvida vi inte pratar lodpasta) för det är väldigt lätt att den fastnar på lödkolvsspetsen när väl lodet smält.

  27. #27
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Men ser man skillnad på de små rackarna? IC går väl att läsa på men två kondingar?
    Jag har byggt topobrillos 281-klon och den har smd-kondingar på baksidan för decoupling, och dom fick jag dit, men snyggt blev det inte, alla hade samma värde så det var ingen risk att ta fel där, jag är mest glad att jag inte kortslöt nåt.
    .. men hade jag inte redan filtret hade jag nog köpt ett kort av dig och provat.
    Senast redigerat av mnskll den 2015-07-11 klockan 14:27.

  28. #28
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Kondensatorer är ett gissel, svåra att mäta kapacitansen på och inga siffror nej så man får vara noggrann.
    Enklare med motstånd men de som är mindre två steg mindre än "1206" saknar siffror de med.

  29. #29
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag lött klart min testversion av Ripples-filtret. Kompakt på ett tvålagers 5x5cm kretskort med ytade 1206-komponeter på top-sidan. Ganska nöjd med utseendet.
    Återstår testning i lugn och ro

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150710_004647_s.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	89,4 KB 
Id:	59834
    Väldigt fint och coolt projekt!!! Hoppas den kommer att låta bra. Hade inte sett den här tråden tills för ett par dagar sen och tänkte då föreslå att du studerar Waldorf MiniWorks 4-pole filter, men jag hittade inget schema.

    Jag ska börja designa tänkte jag. En del olika projekt, analog sequencer, etc.

    2 lagers PCB, små kort typ max 80x100 mm får det bli till en början. Har laddat ner Eagle nu för att börja med det.

    Jag har en hel del frågor Till vilket företag skickar du dina PCB ritningar och hur går det till att beställa ett kretskort så som du gjorde nu? Vad bör man tänka på (förutom att göra PCB layouten korrekt)?

    Jag undrar även vilken lödstation, lödpenna och lödspetsar du använder?
    Vad kör du för lödtenn och flussmedel?

    Jag tänkte skaffa mig en Weller WD 1000 inom kort (nästa vecka om de får in den på ELFA), men är den lämplig både för hål och ytmonterat?

  30. #30
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Ang. PCB så är Seeedstudio och Itead exempel på billiga och bra asiatiska leverantörer. Men man får stå ut med en leveranstid på 3-4 veckor.

  31. #31
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Oj många frågor. Seeedstudio eller Elecrow är mina val. Weller WS-80 har jag och det är en bra station till det mesta. Tunna spetsar.
    Lödtenn ska du ha ganska tunnt, jag kör 0,25mm. Blyat är mycket enklare än blyfritt. Fluss som fluss = flusspenna.
    Vad gäller caddning i övrigt så är det erfarenhet och övning som gäller.
    Eagle är ett bra förstahandsval av CAD-program.

  32. #32
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Tack för svar båda! Vilket CAD program är bättre eller ett alternativ till Eagle? OrCAD? Något annat alternativ?

    Vilken version av Eagle kör du? Professional med autorouting?

  33. #33
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Jag använder DipTrace, det är helt ok, även om jag fick uppgradera ett snäpp från grundversionen (så kolla priserna och begränsningarna).

    Har använt KiCad (gratis!) tidigare en hel del, men där måste man vara beredd att kompilera beta-versioner själv av programmet för att få de senaste två årens förbättringar eller nöja sig med den nu rätt gamla "officiella" versionen.
    Jag vill gilla det, men orkar inte med böket.

  34. #34
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    OrCAD är ett väldigt dyrt och mer avancerat/krångligt program för företag främst. Kör det på jobbet.
    Fördelen med Eagle (tror jag kör v6.5 som är stabil) är att det finns väldigt många komponentbibliotek att ladda och hjälp att få från user communities samt Gerber-genereringsscript till kretskortstillverkarna.
    Autoroute är värdelöst och inget man använder i dagliga livet.

    Provat KiCad men tröttnade då Eagle har större användarbas och jag var van vid det sen innan.

  35. #35
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Ok men då ska jag lära mig Eagle! Skickade du ett Gerber-genereringsscript för din PCB till Seeedstudio?

  36. #36
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Tvärtom. De har script för generering av Gerber-filer och felkontroll. Gerberfilerna zippar du och skickar med vid beställning. Finns mer info på deras sida.

  37. #37
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Ok! Jag kollade igår på SeeedStudio och Elecrow och jag visste inte att det var så enkelt och billigt att beställa tillverkning av PCB! Det här är farligt

    Hur går det med filtret?

  38. #38
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur går det med filtret?
    Har min första semesterdag idag och har en löjligt lång lista med "att-göra-saker" och filtret ligger inte planerat först än senare i veckan
    Det är som du skriver lite beroendeframkallande att idag kunna skapa kretskort och kul prylar så enkelt och jag har ett par stora projekt som ska göras klart innan med.

  39. #39
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Jupp. Det skulle vara nice med en motsvarande billig tjänst för frontpaneler också. / smålänning

  40. #40
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    +1
    Ska det vara så svårt?

  41. #41
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jupp. Det skulle vara nice med en motsvarande billig tjänst för frontpaneler också. / smålänning
    Det kommer. I takt med att 3D-skrivarna kommer ned i pris har även CNC-fräsar börjat dala, har faktiskt funderat på att skaffa en och då kan man ju tillverka åt andra lite vid sidan av.

  42. #42
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag gillar vad jag hör. :-)

  43. #43
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Har också funderat på en CNC/3D-skrivare för just paneler. Vi kanske borde gå ihop ett gäng o ställa den på typ EMS eller nåt...

  44. #44
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Stockholm Makerspace har skrivare och en hel del annat. Kan vara värt att kolla upp medlemsskap där. Vi startade Linköping Makerspace i år och jag hoppas vi får en bra maskinpark för synth-DIY här. Ett par CNC-fräsar har vi snart, men de är av den vanligaste DIY-typen som inte klarar aluminiumplåt såvitt jag vet. Men justa trägavlar kanske man kan få till där. 3D-skrivare och lasergraverare på gång.
    Jag har skaffat en egen liten CNC-fräs som klarar aluminium. Håller på att lära mig den nu.

  45. #45
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har skaffat en egen liten CNC-fräs som klarar aluminium. Håller på att lära mig den nu.
    Vilken har du skaffat? Har tittat runt men inte hittat nån bra. Har också tänkt på makerspace men varit för lat att ta mig dit.

  46. #46
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Jag köpte en begagnad Proxxon MF70 som är modifierad för CNC. Den påminner om den på bilden nedan. Nackdelen är det begränsade arbetsområdet på ca 40*100 mm, men de drar iväg i pris om man vill ha större.

    Edit: Xcarve, som jag tror är vanlig inom Makerspace verkar klara vissa aluminiumjobb.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	60034
    Senast redigerat av ZackZick den 2015-07-20 klockan 23:41.

  47. #47
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Vad är det för signalnivå (i volt peak to peak) man egentligen ska ha in till Ripples filtret (som körs på +/-12V) och den typen av filter för att de ska må bäst?

Liknande ämnen

  1. Tips på enkelt transplanterbart MIDI-klav?
    Av matsen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-06, 17:07
  2. Bygga analogt filter
    Av bakelit i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 23:09
  3. trummorna låter instängt! enkelt tips?
    Av simonwa1 i forum Inspelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •