Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 109

Ämne: Har olika DAW:s egna "sound"?

  1. #1
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran

    Har olika DAW:s egna "sound"?

    Men har ni hört talas om Logic eller Reason soundet? Med det menas att Logic och Reason har ett karaktäristiskt sound som i princip hörs i vad man än gör "Logic komprimeringen".

    Det soundet ligger som en slöja över musiken/ljuden man gör (det hörs även i PFs cover, men det var riktigt bra gjort och jag tror inte det är möjligt att göra covern bättre i Reason).

    Det finns de som försöker jobba bort det där soundet för de vill inte att det ska låta Reason eller Logic, men det är svårt att jobba bort.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Myt som överbevisats många ggr.

  3. #3
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Myt som överbevisats många ggr.
    Det är svårt och besvärligt att jobba bort Reason eller Logic soundet. Håller du inte med om det?

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det finns inget specifikt Reason eller Logic-sound - sådana myter är sedan länge motbevisade!

    Forumet är dessutom inte helt rätt ställe för att avgöra ljudkvalitet på det sättet - i princip allt vi lyssnar på här mer eller mindre hårt och destruktivt komprimerat i MP3 och av Youtube och Soundcloud!

  5. #5
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns inget specifikt Reason eller Logic-sound - sådana myter är sedan länge motbevisade!

    Forumet är dessutom inte helt rätt ställe för att avgöra ljudkvalitet på det sättet - i princip allt vi lyssnar på här mer eller mindre hårt och destruktivt komprimerat i MP3 och av Youtube och Soundcloud!
    Jag känner igen soundet från PFs cover och det är ett typiskt Reason sound. Det soundet var en av orsakerna till att jag tröttnade på Reason, som annars är väldigt roligt att leka med.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Reason i sig färgar inte ljudet - däremot har nog Reasons instrument och effekter sina sound med sig, men det har ju alla syntar, mjuka som hårda.

  7. #7
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reason i sig färgar inte ljudet - däremot har nog Reasons instrument och effekter sina sound med sig, men det har ju alla syntar, mjuka som hårda.
    Vad är Reason för dig? För mig är det ingen skillnad på "Reason i sig" och "Reasons instrument och effekter". Det är samma sak. Det är Reason.

    Reason färgar allt ljud som genereras och filtreras genom sina algorithmer, och hur man har valt att processa ljud. Ett sådant val är värde typen för samples: 32-bit floating-point.

    Om man enbart byter ut den värdetypen (som nu är 32-bit floating-point) mot exempelvis 24-bit fixed-point eller 64-bit, eller 16-bit signed int så kommer allt att låta annorlunda. Soundet ändras.

    Soundet påverkas även av vilken typ av flyttals enhet som processar värden. Exempelvis är precisionen av operationer på flyttals värden olika för x87 FPU och SSE2, den senare har lägre precision. Poängen jag vill framföra är att operationer i olika flyttals enheter påverkar precisionen av beräkningarna. Det är irrelevant att Reason möjligtvis alltid har kört algoritmerna genom flyttals enheter som producerar identiska resultat av operationerna. Jag vet inte om AltiVec har exakt samma precision som SSE för samtliga flyttals operationer?

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är Reason för dig? För mig är det ingen skillnad på "Reason i sig" och "Reasons instrument och effekter". Det är samma sak. Det är Reason.

    Reason färgar allt ljud som genereras och filtreras genom sina algorithmer, och hur man har valt att processa ljud. Ett sådant val är värde typen för samples: 32-bit floating-point.
    Om du spelar in ljud i reason och spelar upp det - utan att lägga på några effekter så får du en helt identisk signal med det du matar in, precis som för alla andra moderna DAW.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man enbart byter ut den värdetypen (som nu är 32-bit floating-point) mot exempelvis 24-bit fixed-point eller 64-bit, eller 16-bit signed int så kommer allt att låta annorlunda. Soundet ändras.
    De formatomvandlingar som sker på den "nivån" påverkar inte det hörbara ljudet - vi pratar 100-120dB under nollan!

    Men du får gärna övertyga mig genom att visa på mätningar eller audio-exempel där sådana omvandlingar har hörbar inverkan.

    Återigen - ljudpåverkan EFTER master på i princip allt vi hör (på nätet) är betydligt större, med normalt destruktiv komprimering. Om man har tillgång till mastern gäller det att ha lyssningsutrustning (D/A, förstärkare, monitorer) av sådan klass att de klarar att påvisa ev. skillnader.

  9. #9
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du spelar in ljud i reason och spelar upp det - utan att lägga på några effekter så får du en helt identisk signal med det du matar in, precis som för alla andra moderna DAW.



    De formatomvandlingar som sker på den "nivån" påverkar inte det hörbara ljudet - vi pratar 100-120dB under nollan!

    Men du får gärna övertyga mig genom att visa på mätningar eller audio-exempel där sådana omvandlingar har hörbar inverkan.

    Återigen - ljudpåverkan EFTER master på i princip allt vi hör (på nätet) är betydligt större, med normalt destruktiv komprimering. Om man har tillgång till mastern gäller det att ha lyssningsutrustning (D/A, förstärkare, monitorer) av sådan klass att de klarar att påvisa ev. skillnader.
    Nej nej, det var inte det jag sa. Det stämmer att om man spelar in ljud i reason och spelar upp det utan att filtrera (ändra) i data så kommer konverteringen från 16-bit eller 24-bit till 32-bit floating-point (IEEE 754-2008), och sedan tillbaka till 16-bit eller 24-bit, så är bitströmmen som kommer ut identisk, bit för bit, med bitströmen som kom in.

    Det är så eftersom 32-bit floating-point (IEEE 754-2008) kan uttrycka alla värden inom området för 16- eller 24-bitars heltal, utan att bit information ändras eller approximeras.

    Det jag sa är att om ljud signalen som genereas filtreras (ändras) genom Reasons (eller Logics) algorithmer (synthar, filter, effekter, etc.) så betyder det att operationer utförs på ljud signalen/sample värden och då passerar de flyttals enheten, och det är där det kommer att ske en viss färgning av ljudet som ger ett sound som är karaktäristiskt för Reason, och Logic har sitt karaktäristiska sound med dess algorithmer.

    Om man i Reason byter ut data typen som representerar ljud signalen/sample värden, exempelvis från 32-bit floating-point (IEEE 754-2008) till 24-bit fixed point som användes exempelvis i Motorola 56303 DSP (som bl.a. används i Waldorf XT, Waldorf Q, Novation SuperNova, Clavia Nord Micro Modular, Clavia Nord Modular), då skulle också Reason ha ett annorlunda sound eftersom operationerna på data påverkar precisionen och ljud data strömmen.

    Det är inte bara jag som kan höra att Reason och Logic har ett sound som är karaktäristiskt för dem. Det jag hört av folk som jobbar med detta är att det är svårt att få bort det där soundet.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Meningslös hangup du har, tur att man kan göra musik utan att lida av sånt. Det där har dessutom överbevisats flera ggr. För övrigt var det inte min cover utan ett jobb gjort av min kompis Ed Bauman, aka EditEd4TV. Over and out.

  11. #11
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man i Reason byter ut data typen som representerar ljud signalen/sample värden, exempelvis från 32-bit floating-point (IEEE 754-2008) till 24-bit fixed point som användes exempelvis i Motorola 56303 DSP (som bl.a. används i Waldorf XT, Waldorf Q, Novation SuperNova, Clavia Nord Micro Modular, Clavia Nord Modular), då skulle också Reason ha ett annorlunda sound eftersom operationerna på data påverkar precisionen och ljud data strömmen.

    Det är inte bara jag som kan höra att Reason och Logic har ett sound som är karaktäristiskt för dem. Det jag hört av folk som jobbar med detta är att det är svårt att få bort det där soundet.
    Jag har ingen aning om Reason har ett speciellt sound eller inte, men jag har svårt att tro att det beror på datarepresentationen. Möjligen då att byte av datarepresentation från flyttal till fixed-point medför att algoritmerna måste ändras för att fungera bra, och det i sin tur ger skillnad i ljudet. Men det handlar mer om att man väljer olika algoritmer än att datarepresentationen i sig påverkar ljudet i den utsträckningen. Redan 24 bitars fixed-point har ju en dynamik som överskrider det mänskliga örats, men det gäller att se till att man utnyttjar dynamiken i datarepresentationen så man inte står inuti ett filter med ett väldigt stort eller väldigt litet (som f ö kan vara problem även i flyttalssammanhang) tal som antingen ger overflow respektive försvinnande få bitar.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...när det gäller signalbehandling är det algoritmerna som gör egenskaperna snarare än vilken digital representation de arbetar med. En specifik 3e parts plugin låter likadant oavsett DAW, t ex när det gäller Waves eller Arturias pluggar. Att sedan Logic, Cubase, Reason mfl utvecklar egna algoritmer till de interna pluggarna må så vara.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Logic vs Reason - det är lite som att stå i hörnet av skolgården med tejpade glasögon och se mobbarna spöa varandra istället.

    Oavsett vad som är sant så tror jag det var Hasse som nämnde komprimeringen som bov nummer 1. Om (och jag understryker detta _OM_) det finns ett sound som skiljer bland ettor och nollor så skulle det rent teoretiskt kunna förstärkas av komprimeringen. På samma sätt som en hårfin repa i ett fotografi blir olidlig när man förstorat det maximalt eller kanske ännu mer som när man hänger tapeter eller sätter kakel och en våd eller rad blir lite, lite sned och denna skevhet sedan mångdubblas en vägg bort.

    F ö är väl "sound" just det som fått många av oss att älska vissa maskiner? Oavsett om det är MiniMoogens bröl, 303ans knarr eller Waspens surr. <3

  14. #14

    Redaktör
    I den mån det har funnits ett Logic/Reason-sound så tror jag det mer beror på vilka som använder programmet och hur.

    I sig har varken Logic, Reason, Live, Cubase, Protools, eller vilket annat program som helst som beskyllts för att ha ett visst sound, något specifik karaktär, men gör man musik till största delen med säg Subtractor, Redrum och Reasons original-effekter så landar man lätt i en ljudbild som andra känner igen. Men det är ju precis samma sak som att säg en TB-303, TR-606 och en Behringer-mixer har ett visst sound – det beror mer på instrumenten man använder och vad de inbjuder till.

    Eller för att ta en annan liknelse – finns det ett hemmastudiosound? Ja, man kan definitivt höra skillnad på en inspelning från Abbey Road och något från valfri 99-medlems sängkammare. Men det beror mer på vem som mixar och spelar än att Logic skulle låta annorlunda än Protools (eller vad de nu använder där).

  15. #15
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Vi älskar det unika sound som de flesta hårdvarubaserade synthesizers, samplers och effekt enheter har. Det är en av anledningarna till att vi skaffar dessa maskiner!!

    Det jag menar med att Logic och Reason har ett sound är att det soundet lägger sig över i princip allt ljud som produceras liksom som en slöja. Det finns med där vad för musik som än görs, i princip.

    Det kanske helt enkelt är en blandning av att det låter för bra/perfekt, och frånvaron av det slumpmässiga som finns inneboende i analoga maskiner.

    Någonting är det iallafall, och det är många som hör det. Då spelar det ingen roll om det finns de som inte hör det eller inte vill höra det.

  16. #16
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Någonting är det iallafall, och det är många som hör det. Då spelar det ingen roll om det finns de som inte hör det eller inte vill höra det.
    Som gud. Det är många som tror på han/hon/det - och det får de gärna - trots att dets existens inte kan bevisas... Jag är ateist.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Tinsoldier Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som gud. Det är många som tror på han/hon/det - och det får de gärna - trots att dets existens inte kan bevisas... Jag är ateist.
    Fin liknelse och en bra poäng... som funkar på andra hållet också.

    Men åter till Synthexen - jag tycker det låter apnajz att ännu en gammal syntgubbe kommer med nya hyss i hård låda. Jag vill se fler!

  18. #18
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi älskar det unika sound som de flesta hårdvarubaserade synthesizers, samplers och effekt enheter har. Det är en av anledningarna till att vi skaffar dessa maskiner!!

    Det jag menar med att Logic och Reason har ett sound är att det soundet lägger sig över i princip allt ljud som produceras liksom som en slöja. Det finns med där vad för musik som än görs, i princip.

    Det kanske helt enkelt är en blandning av att det låter för bra/perfekt, och frånvaron av det slumpmässiga som finns inneboende i analoga maskiner.

    Någonting är det iallafall, och det är många som hör det. Då spelar det ingen roll om det finns de som inte hör det eller inte vill höra det.
    Förlåt men det du säger är sådant skitsnack. Varken Reason eller Logic har ett sound. Deras medföljande effekter kanske färgar ljudet på ett visst sätt, ja, men att påstå att programmet har ett sound är så jävla verklighetsfrånvänt det kan vara.

    Testet har gjorts så många gånger, bounca samma spår från Reason och t.ex. Cubase utan några som helst effekter, fas invertera det ena och lägg ihop. Voilá! Tystnad!

    Jag tror det handlar mer om hur många användare i Reason och Logic som TROR att de vet hur man mixar osv fast de inte gör det. Då är det ju lättare att skylla sin egen inkompetens på någon magisk osynlig kraft som gör att ens alster låter på ett visst sätt. :/

  19. #19
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Mer milt uttryckt kanske man skulle kunna säga att vissa program typ Reason leder in användaren att skapa ljud och sätta samman dem på ett visst sätt som visar sig i slutresultatet?

  20. #20
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag menar med att Logic och Reason har ett sound är att det soundet lägger sig över i princip allt ljud som produceras liksom som en slöja. Det finns med där vad för musik som än görs, i princip.
    Men det där är ju inte sant. Det är inte det bara.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någonting är det iallafall, och det är många som hör det. Då spelar det ingen roll om det finns de som inte hör det eller inte vill höra det.
    Snarare: det finns inte, men det spelar ingen roll om folk vill höra det.

  21. #21
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer milt uttryckt kanske man skulle kunna säga att vissa program typ Reason leder in användaren att skapa ljud och sätta samman dem på ett visst sätt som visar sig i slutresultatet?
    Ja, något åt det hållet. Jag tror som sagt att de medföljande enheterna spelar en stor roll. Det är lätt för många att köra på någon effekt och inte pilla så mycket mer. När det gäller Reason specifikt så tror jag också att detta har ändrats mycket tack vare RE's eftersom det nu finns ett utbud av synthar och effekter som färgar ljudet annorlunda mot de medföljande enheterna.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    För en oinvigd. Är Reason och Logic enbart plattformar för andra pluggar alltså? Isf har de ju inget sound. Som att påstå att ljudet blir bättre av en volymratt i trä (aimed at you Svalander Audio!).

  23. #23

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer milt uttryckt kanske man skulle kunna säga att vissa program typ Reason leder in användaren att skapa ljud och sätta samman dem på ett visst sätt som visar sig i slutresultatet?
    Det är spåret jag är innepå, men det är ju lika mycket eller lika litet ett sound som att det finns ett modulärsound utifrån hur en typisk modulär leder användaren att göra musik.

    (Och Andreas T:s tanke om att det är på grund av digital teknik så skulle ju det i såna fall även gälla all hårdvara som inte är strikt analog, inklusive samplers, många syntar och effekter.)

  24. #24

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För en oinvigd. Är Reason och Logic enbart plattformar för andra pluggar alltså? Isf har de ju inget sound. Som att påstå att ljudet blir bättre av en volymratt i trä (aimed at you Svalander Audio!).
    Logic har haft stöd för plugins i evigheter, men i Reason kom det relativt nyligen, med Rack Extensions. Däremot har man kunnat skicka ljud till och från Reason via Rewire och på det sättet använda plugins för mixning.

  25. #25
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För en oinvigd. Är Reason och Logic enbart plattformar för andra pluggar alltså? Isf har de ju inget sound. Som att påstå att ljudet blir bättre av en volymratt i trä (aimed at you Svalander Audio!).
    Reason var fram till version 6.5 en stängd plattform med ett fast urval av instrument och effekter.

    Det är det jag menar med att de enheter som fanns till Reason kanske färgade kanske på ett visst sätt, eller att användare tenderade att använda effekter/synthar på liknande sätt, och att det på så vis fick ett "sound". Men det är inte samma sak som att det skulle finnas en "ljudmotor" som färgar allt ljud på ett särskilt sätt (vilket som sagt även har bevisats med s.k. null test mot andra DAW's).

  26. #26
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det skulle vara en skrattfest utan dess like om någon skulle orka anordna en A/B/X-test där man skulle ha ett antal ljudfiler renderade från olika DAWs, säg t ex Pro Tools, Cubase, Reaper och Logic. Sedan skulle man samla ihop en grupp av de människor som påstår sig höra en "slöja" över Logics sound och sedan skulle de få plocka ut just den ljudfilen i blindtestet.

    Det skulle bli en jublande skrattorgie för oss andra eftersom gapflabbet inte skulle bestå av en, utan två akter:

    Skrattfestens akt 1: Testpanelens totala misslyckande att plocka ut vilken ljudfil som var renderad i Logic.

    Skrattfestens akt 2: Att höra testpanelens bortförklaringar om varför de misslyckades med akt 1.

  27. #27
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Digitala synthar och effekter kan ju strypas för att balansera processorkraft med ljudkvalité. Vissa gör det helt öppet och som en inställning för användaren, typ flera av NIs pluggar (Massive, FM8, Absynth m fl), medan andra är färdigbalanserade av utvecklaren.

    Ibland är det lägre frekvensomfånget tydligt hörbart (om man har oförstörd hörsel, vilket jag har ).

    Personligen tyckte jag att de medföljande instrumenten i Reason från början lät lite kvävda, men jag tror absolut INTE att det är så längre (sedan flera år tillbaks), men det är kanske därifrån som denna seglivade myt kommer?

    Jag menar, Reason gick ju att köra på en rätt fisig dator på sin tid.

    Även Arturias pluggar låter betydligt bättre nu än förr inbillar jag mig.

    Vissa nya pluggar, typ Oddity 2, låter nästan för bra, i alla fall för bra för min dator.

    Så min lilla spekulation är att det kanske fanns ett korn av sanning i det, men knappast längre?

  28. #28
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Kort svar: nej.

  29. #29
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Standard kompressor och standard EQ i Reason resp. Logic har nog sina egna sound - kanske det Andreas T syftar på? Jag menar det är väl rätt vanligt att man använder som inbyggda effekterna. Nog är väl effekterna bra i båda fallen men är dom helt lika? Det tycker inte jag i alla fall... Tex har Logics kompressor flera olika algoritmer medan kanalkomressorn i Reason bara har ett läge.

  30. #30
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag håller med Andreas T till viss del. Jag testade Reason 1.0 och det lät definitivt sämre. Någon slags intern ljudkomprimering för att spara CPU. Nu antar jag att det är helt ny ljudmotor så Reason är säkert helt transparent idag.

    Jag gick från Logic Pro 9 till pro Tools 10 HD. Jag fick en minimal känsla av att det lät bättre i Pro Tools när jag mixade filer tidigare inspelade i Logic , men det är på gränsen till hjärnspöken.

    Att jämföra DAW´s måste då göras med samma plugins och inte de medföljande "in house" pluggarna som då definitivt färgar ljudet , tex låter Logics Channel EQ inte speciellt bra.

  31. #31
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Standard kompressor och standard EQ i Reason resp. Logic har nog sina egna sound - kanske det Andreas T syftar på? Jag menar det är väl rätt vanligt att man använder som inbyggda effekterna.
    Ja, det lär de ju ha. Å a s är det nog väldigt vanligt att man inte använder standard-pluggarna med...

  32. #32
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Som många har varit inne på så färgas soundet nog mer av arbetssätt och ui.

  33. #33
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu antar jag att det är helt ny ljudmotor så Reason är säkert helt transparent idag.
    Mitt mycket dimmiga och subjektiva minne av Reason 1 jämfört med Reason 6 som jag kör är att det är stor skillnad. Och det är säker förbättingar på många plan. Kompressor, EQ och reveb var klart trista jämfört med nu. Subtractor var väldigt CPU effektiv men inte så kul jämfört med Reaktor tex som på den tiden mosade CPU:n. Audio spår fanns ju inte då...

  34. #34
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kort svar: nej.
    För att?

  35. #35
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har hört att det påverkas ungefär lika mycket av traktörens underkläder, tex så ger lack och gummi en tydlig EBM-ton till allt material som passerar igenom DAW:en.

  36. #36
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag vill inte ge mig in i en diskussion om hur summering och liknande fungerar för det finns det andra här som vet bättre. Men jag tror många inkluderar mycket mer än så i när de säger hur en viss DAW låter. Exempelvis inkluderade EQ, kompressorer, reverb och alla andra inkluderade pluggar/instrument som kommer till innan en låt är färdig.

    OM man har det synsättet på den DAW:s ljud, och det tycker jag mig läsa i Andreas T:s inlägg, så håller jag med honom! Jag har flera gånger jobbat med en låt i exempelvis Ableton Live, tröttnat på att den blir livlös (pun intended) efter ett tag, tagit bort alla pluggar och exporterat ut stems, för att sedan plocka in dem i Studio One eller Logic Pro X för att slutföra dem.

    OBS! Detta betyder inte att jag tror att ljudmotorn låter bättre eller sämre men att pluggarna, arbetsprocessen och allt det andra leder fram till ett resultat jag ofta gillar bättre.

    P.S. Dessutom har utvecklarna bakom Ableton på deras erkänt en del problem under vissa omständigheter D.S.

  37. #37
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har hört att det påverkas ungefär lika mycket av traktörens underkläder, tex så ger lack och gummi en tydlig EBM-ton till allt material som passerar igenom DAW:en.


    Nu förstår jag varför jag inte låter som DAF gjorde 1982.

  38. #38
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men har ni hört talas om Logic eller Reason soundet? Med det menas att Logic och Reason har ett karaktäristiskt sound som i princip hörs i vad man än gör "Logic komprimeringen".
    Ok, jag ska ge dig en chans till att förtydliga dig.

    Du menar alltså att om man tar en ljudfil och lägger in den i t ex Pro Tools, Cubase och Logic, och sedan lägger på ett par pluggar från en tredjepartstillverkare från t ex Waves på spåren, och laddar in samma preset i Wavespluggen, så kommer alltså Logic att ha en "slöja" över ljudet till skillnad mot Cubase eller Pro Tools? Och du menar att du utan vidare kan höra denna "slöja" och plocka ut den i ett blindtest?

    Det räcker om du svarar ja eller nej på frågan. Bara så att jag vet att vi pratar om samma sak.

    Edit: Eller menar du till och med att olika DAWs skulle ge olika resultat även om man renderade filen utan tillagda pluggar? Att det blir en "slöja" över ljudet i Logic bara genom att stoppa in ljudfilen i programmet och rendera ut den igen?
    Senast redigerat av Ulven den 2015-05-12 klockan 17:00.

  39. #39

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har hört att det påverkas ungefär lika mycket av traktörens underkläder, tex så ger lack och gummi en tydlig EBM-ton till allt material som passerar igenom DAW:en.
    Där satt den!

  40. #40
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att?
    Sorry, det var inte riktat till ditt inlägg, utan till ursprungsfrågan. Har varje daw sin egen färgning av ljudet? Nej.

  41. #41
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man i Reason byter ut data typen som representerar ljud signalen/sample värden, exempelvis från 32-bit floating-point (IEEE 754-2008) till 24-bit fixed point [...] då skulle också Reason ha ett annorlunda sound eftersom operationerna på data påverkar precisionen och ljud data strömmen.
    Jag antar att man inte utan vidare kan göra det experimentet, för det är väl inte open source här. Men du som programmerar skulle ju kunna bygga upp en enkel testbädd för att göra motsvarande försök. Skriv ett filter, en kompressor, en flanger och gör en typedef så att du kan ändra mellan olika numerisk precision. Kör ett testljud genom effekterna med de två precisionerna och gör ett blindtest. Vad man har för uppfattning om skillnad i sound utan att ha gjort ett blindtest är inte så intressant.

  42. #42

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill inte ge mig in i en diskussion om hur summering och liknande fungerar för det finns det andra här som vet bättre. Men jag tror många inkluderar mycket mer än så i när de säger hur en viss DAW låter. Exempelvis inkluderade EQ, kompressorer, reverb och alla andra inkluderade pluggar/instrument som kommer till innan en låt är färdig.
    Ja, men det finns de som på allvar hävdar att det är ljudmotorn i sig som ger Logic, Reason, etc ett karaktäristiskt sound (den berömda slöjan) – se argumenten om precision, SSE/Altivec, flyttal vs fixed point, osv.

    Och det är bevisligen fel, ifall man pratar grundläggande ljudbearbetning som volymändringar, mix, panorering och liknande.

    Däremot tror jag ingen argumenterar mot att plugins låter olika, men det är ju väldigt olika att säga att "en mix i Logic låter annorlunda än samma mix i Cubase" jämfört med "en mix med Logics eq:s låter annorlunda än en mix med Cubases eq:s".

    P.S. Dessutom har utvecklarna bakom Ableton på deras erkänt en del problem under vissa omständigheter D.S.
    Problem vet jag inte, men de bumpade den interna mixningen till 64-bit i version 7. Hur hörbar den skillnaden är en annan femma… (har för mig att Robert Henke kommenterat att de gjorde det till viss del för att slå ihjäl myter, och inte för att det är en stor skillnad.) De har ett avsnitt i manualen för den som vill gräva ner sig i detaljerna:

    Audio Fact Sheet

  43. #43
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Det var inte det jag syftade på. Jag ska se om jag kan hitta det igen men om jag minns rätt handlade det om deras groovehantering av olika typer av clip som vid vissa kombinationer gav riktigt stor påverkan på ljudkvaliteten. Avslutningsvis gav de vissa rekommendationer på vilka kombinationer som ska undvikas. Eftersom groove-hanteringen är en viktig del av Live kan det ju vara rätt bra att känna till... ;o) Jag drog slutsatsen av artikeln att det inte hade så stor påverkan på mitt sätt att använda Live .

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men det finns de som på allvar hävdar att det är ljudmotorn i sig som ger Logic, Reason, etc ett karaktäristiskt sound (den berömda slöjan) – se argumenten om precision, SSE/Altivec, flyttal vs fixed point, osv.

    Och det är bevisligen fel, ifall man pratar grundläggande ljudbearbetning som volymändringar, mix, panorering och liknande.

    Däremot tror jag ingen argumenterar mot att plugins låter olika, men det är ju väldigt olika att säga att "en mix i Logic låter annorlunda än samma mix i Cubase" jämfört med "en mix med Logics eq:s låter annorlunda än en mix med Cubases eq:s".



    Problem vet jag inte, men de bumpade den interna mixningen till 64-bit i version 7. Hur hörbar den skillnaden är en annan femma… (har för mig att Robert Henke kommenterat att de gjorde det till viss del för att slå ihjäl myter, och inte för att det är en stor skillnad.) De har ett avsnitt i manualen för den som vill gräva ner sig i detaljerna:

    Audio Fact Sheet

  44. #44
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ni som pratar om att det är olika syntar och pluggar i Logic kontra Reason: menar ni på allvar att det skulle leda till att det finns en hörbar skillnad mellan logic och reason, som finns kvar även om man ändrar vem som gör musiken, vilka mixtekniker de använder (t.ex. ordning på effekter, sendar eller wet/dry per kanal...), olika genrer? På riktigt? För visst är programmen olika, men man kan inte höra vilket program som har använts, förutsatt att man inte kör väldigt karaktäristiska presetljud, typ.

    Samma sak vad gäller olika arbetsmetoder: man kan ju fortfarande använda vilken metod man vill, typ. Menar ni att det skulle finnas en grundläggande skillnad mellan musik gjord i Reason och Logic?? Eller tänker ni att det rent statistiskt är sannolikare att en black metal-skiva är gjord i Logic? Det är nämligen inte samma sak som att det hörs...

  45. #45

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var inte det jag syftade på. Jag ska se om jag kan hitta det igen men om jag minns rätt handlade det om deras groovehantering av olika typer av clip som vid vissa kombinationer gav riktigt stor påverkan på ljudkvaliteten. Avslutningsvis gav de vissa rekommendationer på vilka kombinationer som ska undvikas. Eftersom groove-hanteringen är en viktig del av Live kan det ju vara rätt bra att känna till... ;o) Jag drog slutsatsen av artikeln att det inte hade så stor påverkan på mitt sätt att använda Live .
    Det står lite om det i Audio Fact Sheet:

    Citat Ursprungligen postat av Ableton
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    33.2.3 Unstretched Beats/Tones/Texture/Re-Pitch Warping
    If the tempo of a Clip is the same as the tempo of the Set, that clip will play back unstretched. In this case, if the Warp mode (see 9.3) of the Clip is set to Beats, Tones, Texture or Re-Pitch (but not Complex or Complex Pro), playback will be neutral.



    Non-neutral operations include:

    33.3.1 Playback in Complex and Complex Pro Mode

    The algorithms used in the Complex (see 9.3.5) and Complex Pro (see 9.3.6) Warp modes use an entirely different technology from the algorithms behind Beats, Tones, Texture and Re-Pitch modes. Although the Complex modes may sound better, particularly when used with mixed sound files containing many different kinds of audio material, they are never neutral — not even at the original tempo.



    33.4 Tips for Achieving Optimal Sound Quality in Live

    For users looking to achieve optimal audio quality in Live, we have provided a list of recommended practices and program settings.

    • Decide which sample rate to use for a project prior to beginning work, rather than changing the sample rate while working on the project.
    • Record audio into Live using high-quality hardware components (audio interface, cables, etc.) and at the highest sample rate and bit depth your interface and computer will support.
    • Avoid using samples that are at different sample rates within the same project. If you want to work with such files, we recommend that you first convert them to the sample rate set for your audio interface in an offline application that is optimized for this task.
    • For all audio clips, disable both the Warp and Fade options in the Clip View.
    • Do not adjust the Transpose and Detune controls for any clips.
    • Always render at 32-bit.

    Att warp påverkar ljudet är ganska uppenbart, men det är ju en operation som till sin natur påverkar hur saker låter.

    Jag menar, jag köper att det finns ett Live-sound, om man pratar om folk som överanvänder Beat Repeat och resonatorn, slänger in massa timestretchade loopar och verkar ha gjort musiken genom att trigga korta patterns, men det är ju som att argumentera att Rolands Aira-serie har ett sound som inte går att jobba bort för att folk överanvänder Scatter-effekten…

  46. #46
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    På samma sätt som det är skillnad på vad som kommer ut ur mitt gitarrspel på en telecaster och en SG... ja så är det nog.

  47. #47
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag håller med dig False messiah. Men denna skillnad kan också vara anledningen att jag tar mina stems till Studio One när väl grunden är på plats i Live? Hur som helst funkar de flesta DAW helt OK och jag kan göra musik på dem, men det betyder inte att de har sina för och nackdelar även när det gäller hur de låter... ;o)

    Det var nog dessa tre jag tänkte på eftersom dom ju inte är helt självklara:
    Jag har hört rätt läskiga exempel då man onekligen kan dra slutsatsen att Live låter sämre än andra, om man inte vet bättre:

    - Avoid using samples that are at different sample rates within the same project. If you want to work with such files, we recommend that you first convert them to the sample rate set for your audio interface in an offline application that is optimized for this task.
    - For all audio clips, disable both the Warp and Fade options in the Clip View.
    - Do not adjust the Transpose and Detune controls for any clips.

    Varför kan det inte vara på samma sätt med exempelvis Logics groove-track eller vad det nu är de kallar den eller Studio Ones motsvarande funktion för att extrahera grooves och sedan applicera dem på andra spår?

  48. #48

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma sak vad gäller olika arbetsmetoder: man kan ju fortfarande använda vilken metod man vill, typ. Menar ni att det skulle finnas en grundläggande skillnad mellan musik gjord i Reason och Logic?? Eller tänker ni att det rent statistiskt är sannolikare att en black metal-skiva är gjord i Logic? Det är nämligen inte samma sak som att det hörs...
    "We shape our tools and then our tools shape us" Marshall McLuhan

    Jag skulle inte hävda att man kan höra vilket program som använts eftersom skillnaderna i resultat till absolut största delen beror på vem som som använder det, men olika verktyg gör det ju olika lätt eller svårt att göra olika saker, och inbjuder därför till olika saker.

    Exempel:

    Live gör det trivialt att tempomatcha samplingar. Resultat: folk använder mycket mer audioloopar.
    Reason har en stepsequencer och x0x-trummis. Resultat: folk använder mycket mer sequencer-grejer än i tex Logic.
    Reason hade inga ljudspår (fram till version 6). Resultat: få gjorde singer-songwriter-musik i Reason.

    Och så vidare.

    Jag menar, jag skulle inte göra indisk ragamusik om allt jag hade var en TB-303 och en TR-808. Det är uppenbarligen möjligt, men det är inte riktigt vad det inbjuder till och det färgar definitivt resultatet.

  49. #49
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Lol! Bra sammanfattning!

    "Jag menar, jag skulle inte göra indisk ragamusik om allt jag hade var en TB-303 och en TR-808. Det är uppenbarligen möjligt, men det är inte riktigt vad det inbjuder till och det färgar definitivt resultatet. "

  50. #50
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Det enda jag vet är att Renoise är bäst(eller var iallafall)!! Jag hör inte skillnaden och jag vet inte varför det är så, men argurus sinc all the way!

    http://www.simonv.com/tutorials/quality.php

  51. #51
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "We shape our tools and then our tools shape us" Marshall McLuhan

    Jag skulle inte hävda att man kan höra vilket program som använts eftersom skillnaderna i resultat till absolut största delen beror på vem som som använder det, men olika verktyg gör det ju olika lätt eller svårt att göra olika saker, och inbjuder därför till olika saker.

    Exempel:

    Live gör det trivialt att tempomatcha samplingar. Resultat: folk använder mycket mer audioloopar.
    Reason har en stepsequencer och x0x-trummis. Resultat: folk använder mycket mer sequencer-grejer än i tex Logic.
    Reason hade inga ljudspår (fram till version 6). Resultat: få gjorde singer-songwriter-musik i Reason.

    Och så vidare.

    Jag menar, jag skulle inte göra indisk ragamusik om allt jag hade var en TB-303 och en TR-808. Det är uppenbarligen möjligt, men det är inte riktigt vad det inbjuder till och det färgar definitivt resultatet.
    Ja, det där är ju uppenbart. Men att säga att man kan höra vilket program musiken är gjord i (överhuvudtaget) mer än i ett försvinnande fåtal extremer är långt bort från det du beskriver



    https://youtu.be/sB4RYBpwV0A

  52. #52
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    of course! hört frihetens ljud? det är Ardour ljudet i en väl tune:ad GNU/Linux set-up! INGET slår frihetens ljud i DAW vägar. Det är lika ljuvligt, varmt och klart som skaparglädjens ljud

  53. #53
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade Reason 1.0 och det lät definitivt sämre. Någon slags intern ljudkomprimering för att spara CPU. Nu antar jag att det är helt ny ljudmotor så Reason är säkert helt transparent idag.
    Just detta vore i och för sig en smal sak att undersöka. Om man har en dator med en gammal version så renderar man ut en ljudfil från ett dokument från den tiden, sen öppnar man samma dokument i en nyare version av Reason och gör ett null-test. Just Reason är ju väldigt bakåtkompatibelt när det gäller synthar och effekter.

  54. #54
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med Andreas T till viss del. Jag testade Reason 1.0 och det lät definitivt sämre. Någon slags intern ljudkomprimering för att spara CPU. Nu antar jag att det är helt ny ljudmotor så Reason är säkert helt transparent idag.
    Om du tycker att det lät illa så beror det mer på att du inte gillade karaktären på de inbyggda syntharna/effekterna, inte p.g.a någon "ljudmotor"...

  55. #55

    Veteran
    Vad det gäller summering så bottnade vi ur det på studios forum där Cubase, Reason, Pro Tools med flera nollade ut varandra. Ingen skillnad alls mao.
    Om man skall jämföra Reason v1 och en senare så måste man göra det med samplers, syntarna och effekterna nollar inte ut för de varierar lite hela tiden.

  56. #56
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Har f.ö. nollat ut den gamla mixern i Reason med den nya också.

  57. #57

    Veteran
    Jag nollade ut Reason 5 mot Pro Tools HD med NN-XT samplern.

  58. #58
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag nollade ut Reason 5 mot Pro Tools HD med NN-XT samplern.
    Försöker du säga att Reason 5 har samma ljudmotor som Pro Tools HD!?

  59. #59

    Veteran
    Nej, 48 bitar vs vad nu R5 hade, 32 flotta bitar fp...

  60. #60
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har f.ö. nollat ut den gamla mixern i Reason med den nya också.
    ...så det där snacket om SSL-emulationen är bara snack, det blir ingen skillnad till slut?

Liknande ämnen

  1. olika "sound" på olika DAW:s??
    Av peppe i forum Övriga DAW
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •