Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Kyrkorgel-ljud:ish

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Kyrkorgel-ljud:ish

    Jag skulle behöva få in ett (eller flera) bra (kyrk)orgelljud i parken - men jag har de vanliga kraven, det skall vara billigt (småländsk definition på billigt där, inte "juppiebilligt") och inte vst. Måste inte vara klaver däremot - kanske finns en bra liten burk?

    Kyrkorgel - läs, Katedral

    förslag någon,
    Amonhoteph
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2015-05-07 klockan 15:16.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Alesis S4 eller QSR?

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just kyrkorgel brukar ju billiga keyboards emulera hyfsat faktiskt. Tillochmed småcasios. Annars finns väl en hel familj små JV och dylikt som klarar biffen. (Egentligen kan nog de flesta orglar göra kyrk. Avstängd leslie/chorus eller vilken modulation som nu finns, och stort reverb. Kyrkkänslan är väl typ 90% reverbrummet)

  4. #4
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Tack för tips! Reverbet gör naturligtvis en hel del av jobbet, men jag behöver ha ut så mycket som möjligt av det där mastiga utblåset från 2000 pipor i en gotisk katedral. Jag tror inte en casioburk räcker tyvärr, utan jag behöver nog en lite skarpare sampling.

    Amon

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag förstår Antar att du vill ha en hemma? Annars finns det ju kyrkor att åka till och sweet-talka. SKa nog inte vara jättesvårt att få spela in. Fet grej att ha med i en låt!

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Håller med Ambulansen, åk till en kyrka och använd den till något vettigt! Riktiga kyrkorglar är roliga. Inte de digitala alltså, i alla fall om man är mekaniktaliban.

  7. #7
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    D50

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Oberfunker borde veta!

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Har du en sampler? Det borde finnas wav filer sf2 kit att hitta gratis med orgelljud. Du behöver bara en sampler och kunna ladda ner till den...

  10. #10
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Roland jv-1010. Ok stråkar också.

  11. #11
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    JV1080 preset
    D50 preset

  12. #12
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Även om det hade varit ball, så är det svårt att komma åt att repa i kyrkan när andan faller på (tror jag)

    Sampler har jag inte längre (naturligtvis), sålde min E-max för några år sedan (dumt nog).

    Oberfunker?

    D50 - nja, simulerade orglar kan jag göra på King Korgen.

    Tack för bidrag alla dock.

  13. #13
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Emu Vintage keys.
    Fast jag minns inte på rak arm vilken expansion jag använder...

  14. #14
    Snythen
    Snythen är inte uppkopplad
    Snythens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av seb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D50
    Får nog ta och +1:a på den här. D-50 har en härligt svulstig kyrkorgel som jag själv lirat "Härlig är jorden" på i kyrkan några gånger.

  15. #15
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Hörde jag orgel?

    Antar att inte Hauptwerk är att tala om? En dyr men mäktig lösning.

    Nu var det kanske inte i första hand en VST som du söker, men här finns annars en trevlig freebie till Kontakt att kolla in:
    http://www.wavesfactory.com/1850-pipe-organ-free.php

    Kolla också in gratissamplern från IK Multimedia. Minns inte på rak arm om just orgeln ingår i gratisversionen. Tror jag till slut köpte något kit med samples till denna för att kunna lira ett rätt trevligt orgelljud. Återfinns på min cover av Unitarys Mkultra.

    Det finns ett helt gäng kul gamla samplebibliotek i SFZ-format att bråka med. Sittrer inte på några adresser just nu men kan säkert leta upp dem på någon gammal hårddisk om det hägrar. Oftast meckigt att få att låta bra, kan jag säga bara. Det är oftas inte så hög kvalitet på grejerna, så det gäller att välja ut godbitar och ofta greja flera lager.

    Annars har Roland JV-1080 eller XP-serien (samma ljudmotor) ganska trevliga orgelljud. Kyrkorgeln är en gammal favorit som jag tycker är svårslagen, men den har såklart inte den fulla paletten av alla olika pipor o.s.v. utan är mest helt blås. Det g¨r dock att bygga resten och göra en patch med olika lager om man vill ha den fulla dynamiken.

  16. #16
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Håller med Kroffe, Alesis QS (R, 7 och 8), mäktiga ljud rent generellt. Och kostar inte mycket.

  17. #17
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    1850 Pipeorgan lät jäkla skönt, tyvärr verkar inte VST-versionen vara tillgänglig längre :/

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Annars är revebet man lägger på orgeln väldigt viktigt. Lätt att underskatta och oftast den svaga punkten med vanliga romplers.

  19. #19
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Korg TR-Rack har nog den bästa kyrkorgeln jag hört, fast var länge sedan så kanske kommer ihåg fel

  20. #20
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1850 Pipeorgan lät jäkla skönt, tyvärr verkar inte VST-versionen vara tillgänglig längre :/
    Det kom nyligen en uppdatering till Pro-versionen så den ska finnas i alla fall. Möjligt att de lagt ner free-versionen dock. Hojta till om du vill ha den. Kan säkert snoka upp en kopia

  21. #21
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Känns som att man borde kunna patcha upp en schysst kyrkorgel på Nord Modular. Leta upp en begagnad G2 Engine och ös in lite sinusoscillatorer.

Liknande ämnen

  1. Kyrkorgel
    Av T11 i forum Övriga instrument
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2022-03-06, 10:50
  2. Improv för kyrkorgel och Moog
    Av Göran i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 22:26
  3. Solen är en kyrkorgel
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 18:27
  4. Bygga riktig kyrkorgel eller plocka ihop syntar?
    Av stefanlindmark i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 21:40
  5. kyrkorgel samplingar sökes!
    Av Emil i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-23, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •