Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Är tonalt svar och call and response samma sak?

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    Är tonalt svar och call and response samma sak?

    hej!
    ja som rubriken lyder är det svenska begreppet tonalt svar och engelska call and response samma sak? eller är det två olika saker? i så fall vad är de och vad skiljer dem åt? jag har kollat på dem och på det jag kunnat få fram, och de verkar lika men är inte alls säker.

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kan du ge lite kontext om var begreppen används? Jag kan tänka mig att man skulle kunna tala om tonalt svar i en polyfon sats med imitation mellan stämmorna.

  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    specifik kontext vet jag inte utan det trodde jag var mer generellt låtskrivande och/eller arrangerande där man kände behov av sådant. och i och med att jag finner begreppen snarlika så undrade jag om de t.o.m var engleska respektive svenska begrepp för samma sak. vad jag dock kan bidraga med är lite källor för info:

    call and response:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Call_and_response


    Tonalt svar:

    http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...r=2/38/76.html

    och där på den sidan står det följande om tonalt svar:

    "svar som återkommer i av harmoniska skäl förändrad form. Den imiterande sången i andra stämman kallas den första stämman"

    dessutom har jag följande definition som jag haft länge men tyvärr inte har kvar källan till:

    Tonalt svar: Grundprincipen för tonalt svar är att skalan är delad i 2 halvor, grundton upp till kvint och kvint upp till grundton, i C – dur tonerna c-d-e-f-g och g-a-h-c, och att yttertonerna i dessa delar skall motsvara varandra. Tonerna c-g i en första insats skall alltså motsvaras av g-c2 i svaret. Problemet är att den enda halvan av skalan innehåller fem toner och den andra bara fyra. Det går bara inte att ställa upp regler som täcker alla tänkbara fall, men huvudreglerna är följande:

    Första Insatsen (motsvarar) Andra Insatsen
    .................................................. ........

    Grundton (motsvarar) Andra Insatsen Kvint
    Kvint (motsvarar) Andra Insatsen Grundton
    Ters i S –ack (motsvarar) Andra Insatsen Ters i T – ack
    Ters i T – ack (motsvarar) Andra Insatsen Ters i D – ack

    ...som sagt de tu verkar lika men sedan om de verkligen ÄR samma sak vet jag inte. men tusan så snarlika om jag får säga det själv. hoppas de här ledtrådarna kan vara till någon hjälp för det är det jag har. men visst rör det sig om imitation i polyfona satser, om man nu vill uttrycka sig så....

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Call and response tror jag är mera generellt och diffust än tonalt svar.

    Om du hör på valfri bachfuga så brukar de börja med temat i tonikan, sedan kommer en variant av samma tema på dominanten, men melodiskt anpassat. Om fugan går i C dur och temat innehåller kvinten C-G, så skulle svaret på dominanten istället ha kvarten G-C på motsvarande ställe. Det är ett exempel på tonalt svar.

    Man skiljer visst på "tonal answer" och "real answer" på engelska, det förra är när man anpassar melodin efter tonarten medan det senare är om man transponerar svaret exakt.

  5. #5
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ok tackar för svaret även om det var av en natur som kräver en del tankemöda. men då har jag iaf fått lite mer insikt än vad jag hade förut

Liknande ämnen

  1. Chemical Brothers - Music Response
    Av jgb i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-26, 21:00
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:34
  3. Open Impulse Response Library
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 21:56
  4. Dongle eller Challenge/Response?
    Av rydan i forum Allmänt om musik
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 10:25
  5. Infinite Response Vax 77 - Portabel klaviatur
    Av Waldorf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •