Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Trimpot, resistor - Emax 1 Rack

  1. #1
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran

    Trimpot, resistor - Emax 1 Rack

    Hej

    I samband med ett display-byte på min Emax 1 rack, så hittade jag en trim-pot (10k) som tydligen skall reglera kontrast/betraktningsvinkel på de gamla LCD-displayerna. När jag försökte skruva på den - så trillade den av (?!).
    Jag vet inte om trim-poten är en tidigare mod, eller om det är så att nyare ver av kortet har denna pot.

    Eftersom jag ej behöver justera kontrast på den nya Oled-display som skall i - så tänker jag att jag vill återställa enligt det schema jag hittat. Men där är inget angivet för resistansen av en av resistorerna - nämligen R17. Står inget om den resistorn i part-listen heller. Men R16 är ju angiven som 10k - precis som trimpotens maxvärde.

    Så frågan är vad jag skall använda för resistor på R17? Och om nån vill och kan - förklara gärna för mig syftet med R17. Skall man ha ett högt värde på den, 1MOhm eller nått för att minimera strömmen där?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Emax_resistor_value.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	72,8 KB 
Id:	58669Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Emax_schem.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	58670

  2. #2
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Hej!

    Jag skulle sätta en likadan trimpot, ifall någon i framtiden skulle vilja sätta tillbaka en gammal display.

    Visa gärna lite bilder på hur uppdateringen blev!
    Vilken OLED använde du förresten? New Haven Display? Modell?
    Jag har lite lust att byta dassiga displayer på mina burkar..

    //Michael

  3. #3
    mabr
    mabr är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Som long time lurker som följde med från 99mac när det begav, tänkte jag skulle bidra för en gångs skull...

    Det står väl i schemat att R17 ska vara 523 ohm så vitt jag kan se.

  4. #4
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mabr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som long time lurker som följde med från 99mac när det begav, tänkte jag skulle bidra för en gångs skull...

    Det står väl i schemat att R17 ska vara 523 ohm så vitt jag kan se.
    Aha är det så enkelt? Känns ju som ett väldigt specifikt värde. Jag trodde det var part-id på resistorn?

  5. #5
    mabr
    mabr är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Nu ska jag väl inte vara för tvärsäker. Men eftersom det står 10K på R16 så talar ju mycket för att det är komponentvärdet.

  6. #6
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Jo, och det finns ju uppenbarligen resistanser i den storleken.. http://www.electrokit.com/metallfilm...m-1-523r.46347

    Men tack för tipset att läsa på bilderna jag postar
    Och kul att jag fick dig att börja prata här - välkommen!

  7. #7
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Normalt sett har man väl en trimmer till en LCD så man kan ställa kontrasten själv.
    De har använt 1%-iga resistorer för värden de hittat som de tycker är bra och har av någon anledning tyckt det varit en bättre lösning (en sak mindre att trimma manuellt i fabrik antar jag).

  8. #8
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!

    Jag skulle sätta en likadan trimpot, ifall någon i framtiden skulle vilja sätta tillbaka en gammal display.

    Visa gärna lite bilder på hur uppdateringen blev!
    Vilken OLED använde du förresten? New Haven Display? Modell?
    Jag har lite lust att byta dassiga displayer på mina burkar..

    //Michael
    Inte jag som skall byta, efter ett försök att löda av gamla displayen, så insåg jag mina begränsningar (för tillfället). Så kortet är ivägskickat för montering av ny display. Kommer inte ihåg modell. Men jag återkommer med bilder när den är monterad.

    Och Emaxen tar jag med mig i graven. Förhoppningsvis finns det då inga gamla LCD'er kvar för mina ärvande att montera

  9. #9
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Normalt sett har man väl en trimmer till en LCD så man kan ställa kontrasten själv.
    De har använt 1%-iga resistorer för värden de hittat som de tycker är bra och har av någon anledning tyckt det varit en bättre lösning (en sak mindre att trimma manuellt i fabrik antar jag).
    Ok, ja så är det nog. Jag tror jag läste att de äldre versionerna har två resistorer och de senare en trimmer.
    Så de två fasta resistorerna blir som en spänningsdelning då, eller?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •