Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: En roterande pot (knob) till "expression pedal"-jack?

  1. #1
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran

    En roterande pot (knob) till "expression pedal"-jack?

    Det borde ju rimligtvis inte vara så svårt, men vad behöver jag egentligen?

    Om jag lurkat rätt behöver jag "typ" ansluta en 10k linjär potentiometer till en trs-kontakt. Och det vore kanske vettigt att kunna ändra polariteten.
    Men... hur börjar jag?

    Jag har en lödpenna, tenn, en gammal fläta, nån kabel att avvara och jag tror att jag har några trs-kontakter. Och en brytare med en pålödd kabel (2 ledare). Men sen då?

    (Har hittat denna http://www.strymon.net/2010/07/12/st...ression-pedal/ men jag har aldrig byggt någonting från noll, så jag blev nog bara mer förvirrad. idag.)
    Senast redigerat av RZ-1 den 2015-05-04 klockan 23:57.

  2. #2
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Äh, fortsatte leta och nu tror jag att jag fattat.

    Hittar t.ex 10k linjära pottar på kjell, då verkar det bara vara att löda kabelns 3 ledare på de tre anslutningarna (med R i mitten) på potten. Bocka ihop plåt till en liten "ask" samt borra två hål och montera ihop...?
    Senast redigerat av RZ-1 den 2015-05-05 klockan 11:07.

  3. #3
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Önskar att nån bara verifierar/rättar mitt inlägg ovanför innan jag hinner börja. Jag har måååånga avstannade projekt ;-/

  4. #4
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Ditt andra inlägg verkar vara korrekt.

  5. #5
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Tack. Så om det nu blir fel så kanske det iaf inte blir 100% fel. (y)

    (Målet med detta miniprojekt är att kunna
    justera mod-hastigheten på EHX Memory Boy utan en klumpig exp-pedal bredvid mixern)

  6. #6
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Klart, men lite udda... istället för att potten går 0-100 går den 100-0-100. Fel taper? Denna är (köpt som) linjär.

    Och den svarar bara om man kör in pluggen till 75% i pedalen. Pedalen kanske väntar sig en TS?

  7. #7
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Kan ju vara att Memory Boy förväntar sig att wipern (mittkontakten på potentiometern) skall vara kopplad till tip och inte ring?

    När responsen blir 100-0-100 så brukar det vara för att det man kopplar till förväntar sig att man skall koppla poten med wipern och ena ändläget, men att man parallellkopplat ändlägena. Då får man maximum resistans i mitten, och minimum när man vrider åt vart ḧåll.

    Nu vet jag inte hur Memory Boy är kopplad, så det är mest gissningar från min sida.

    Lin vs. Log vad gäller potentiometern har inte med det att göra, det har att göra med hur motståndet ändrar sig i förhållande till vridningsvinkeln. En linjär pot har en kolbana som har samma resistans per grad runt hela varvet, medan host en logaritmisk så buntar den mesta motståndsändringen ihop sig mot slutet av varvet (dvs slutet i högervarv). Dvs om du ställer en linjär 10k-pot i mitten har du 5k mellan wipern och vardera anslutning, medan en logaritmisk kommer att ha typ 500 ohm till vänsteranslutningen och 9.5k till högeranslutningen vid samma ställning hos axeln. Först när du kommer ganska nära slutet på ett högervarv får du 5k till båda anslutningarna.
    Senast redigerat av ricard den 2015-05-06 klockan 20:56. Anledning: EDIT: blandade ihop tip och sleeve (men RZ-1 fattade ändå!)

  8. #8
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Ok, tack för väldigt bra info! Jag kanske ska börja med att dubbelkolla att jag ens lödde som jag trott. Mittenpinne till Ring fick jag från en random post på nåt gitarrforum, men den fick stå oemotsagd, så jag chansade.

    Om det bara finns lin eller log-kurva så hade jag ju kunnat lista ut att det inte var felet, haha. Tack!

  9. #9
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Efter lite bättre research blev det klart att Memory Boy behöver roland-polaritet, så wipern skulle till Tip. Nu omlött och funkar Potentiometern går dock 300 grader, varav bara de första 90 graderna ca som ger någon effekt, så "upplösningen" borde nog vara bättre. Vad kan man göra åt detta?

  10. #10
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Och det fungerar fortfarande inte att sticka in pluggen 100% i pedalen...

  11. #11
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RZ-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter lite bättre research blev det klart att Memory Boy behöver roland-polaritet, så wipern skulle till Tip. Nu omlött och funkar Potentiometern går dock 300 grader, varav bara de första 90 graderna ca som ger någon effekt, så "upplösningen" borde nog vara bättre. Vad kan man göra åt detta?
    Vissa pedaler använder bara en del av vridningsvarvet så det skulle kunna vara en förklaring, men det verkar som t ex Rolands EV-5 i likhet med många andra har en utväxling som gör att hela potentiometerområdet utnyttjas.

    Om du bara får utslag från de första 90 graderna, kan du prova med att koppla in ett motstånd i serie med motstående ändå, som har ett värde som är (300-90)/90~2.3 gånger potentiometerns värde. Dvs om du har en 10k pot ska du seriekoppla med typ 22k .

    Blir dock lite förbryllad av http://www.ehx.com/products/memory-boy1/instructions (längst ner på sidan): det står att kontrollspänningsområdet är 0-5V, vilket i så fall skulle innebära att burken matar ut omkring 16 volt till potentiometern om det nu bara är en del av vridningsvarvet som ger utslag; låter på nåt sätt lite mycket, men inte orimligt mycket i och för sig.

    Och att det inte fungerar om man stoppar in den fullt låter ju också skumt med tanke på beskrivningen.

    Känns som det är något annat som är knas på något sätt. Hittade förresten ett schema på EV-5 samt lite beskrivningar på volympedaler allmänt: http://www.soundonsound.com/forum/sh...?Number=322584

  12. #12
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du bara får utslag från de första 90 graderna, kan du prova med att koppla in ett motstånd i serie med motstående ändå, som har ett värde som är (300-90)/90~2.3 gånger potentiometerns värde. Dvs om du har en 10k pot ska du seriekoppla med typ 22k .
    Tack! Var någonstans ska dessa motstånd då sitta, dvs på vilken ledare? En annan grej som är lite intressant är att jag nu kan få längre delaytid än 550ms, har inte spelat in/mätt förutom att jag har kontrollerat mot en sekundräknare. Får ut ca 800ms (dock ruskigt grynigt och relativt klen feedback) när jag sätter delaytiden med exp.pot.

    Tack igen! Ska kolla lite mer på länkarna/resten av inlägget senare

  13. #13
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RZ-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Var någonstans ska dessa motstånd då sitta, dvs på vilken ledare?
    På potens anslutning till ena ändläget, det ändläge där det stora 'dödutrymmet' finns. Men jag är lite tveksam till om det verkligen löser dina problem, med tanke på de andra symptomen med t ex den nödvändigt halvvägs inskjutna kontakten.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Läge att kolla så honkontakten är hel och fin och ansluten som den ska först, innan du går vidare kanske? Det där med att de inte går hela vägen in i en stereokontakt känns ju aldrig lyckat eftersom man kan få kontakt mellan fel ytor.

  15. #15
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Machinepop: Honkontakten i pedalen förutsatte jag bara är riktig då pedalen köptes ny (ouppackad) i butik för en knapp vecka sedan. Har ingen vanlig pedal att testa med heller, men det borde ju kollas upp ja...

  16. #16
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    (Honan på mitt bygge ser iaf riktig ut)

Liknande ämnen

  1. "För korta" 3.5 mm jack?
    Av tmcnvs i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-06-05, 17:46
  2. FX pedal som liknar MPC1000 "Bit-grunger"?
    Av pitir i forum Effekter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-05-24, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •