Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kan man (bör man) sätta upp monitorerna på armar som är fästa i skrivbordet?

  1. #1
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Kan man (bör man) sätta upp monitorerna på armar som är fästa i skrivbordet?

    Hej jo jag tänkte på en sak. Det här gäller en hemmastudio med skosnörebudget. Jag har lite ont om plats på skrivbordet för monitorena (ett par lätta saker) och dessutom behöver jag få upp dem. Därför tänkte jag om det finns något slags skrivbordsmonterade armar som man kan hänga upp dem på?

    Och eftersom ett par dedikerade sådana ljudmonitorarmar antagligen skulle kosta mer än mina monitorer, så funderade jag på om man kan göra nån slags ghettolösning - borde inte ett par sådana här gå att använda? Det är ju trots allt, eh, monitorarmar.
    http://www.netonnet.se/art/dator/bil...5/213828.7148/
    Det jag eftersöker i så fall är tips på hur man fäster monitorerna dessa enklast.

  2. #2
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Beror nog lite på hur mycket monitorerna väger.. Jag hade ett par krk vxt4 på en hemmabyggd getolösning way way way back in the day, kolla fotot.. "ställen" höll sedemera även för vxt6.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wayback.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	34,0 KB 
Id:	58657

    detta var alltså "benen" till en hylla man kunde köpa till bordet (ikea)

  3. #3
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Nu hjälper ju inte detta dig kanske, men jag själv satte mina på uppochnervända svarta blomkrukor av plast. Ser riktigt bra ut och gick att få i helt rätt höjd efter lite letande. Kostade typ 40 kronor.

    Så ghettolösningar gillas!

  4. #4
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Finns även fristående ben för bordshyllor som man kan skruva fast permanent i bordet

  5. #5
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Tegelstenar FTW! Boktrave kan också funka... CD-skivor osv...

  6. #6
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tegelstenar FTW! Boktrave kan också funka... CD-skivor osv...
    Jag kör med vit tegel för att separera hyllorna med rackgrejer och sånt på studiobordet. Finfint

  7. #7
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Jag körde mina Genelec 8020 på skärmstativ från Kjell ett tag. Asbra. Med adaptrarna från K&M var rätt dyra.
    Googla dina monitorer + VESA (fästestandarden för skärmar) så vet du om det finns nån lösning.

  8. #8
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Kör med dessa. http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/10168720/

    Har tre st plus en lång hylla samt 27" skärm och Rokit 6:or på dem. Innan så körde jag utan hyllplan och då hade två per högtalare.

  9. #9
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    ÄMENGUUU klockrent! jag tar fyra tack!

    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör med dessa. http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/10168720/

    Har tre st plus en lång hylla samt 27" skärm och Rokit 6:or på dem. Innan så körde jag utan hyllplan och då hade två per högtalare.

  10. #10
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    På talm om såna armar för skärmar.. använder ibland men det blir ganska lätt gungigt om inte ditt bord är tokstadigt, med nåt så tungt som (ljud)monitorer blir det nog lätt ännu värre.

  11. #11
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På talm om såna armar för skärmar.. använder ibland men det blir ganska lätt gungigt om inte ditt bord är tokstadigt, med nåt så tungt som (ljud)monitorer blir det nog lätt ännu värre.
    Tack för svaren i tråden....
    nej, bordet är tyvärr ingen jättestadig pjäs, men jag tänker såhär att det kan vara bättre att hänga upp monitorena lite svajjigt än att inte ha dem inkopplade alls, som nu. De är inte allts tunga förresten....

  12. #12

    Veteran
    Kör gamla uppslagsverk med skinnband för vintage sound.
    Tänk på att oftast rekommenderar högtalartillverkarna att man skall ha öronen ungefär mitt melllan diskant och baselement för att få bästa ljud. Så någon form av möjlighet till justering av höjd är fiffigt.

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Kör nu med nån storts bordsstativ avsedda för studiomonitorer, men de är lite småsvajjiga, så jag lutar åt att återgå till min tidigare lösning, lecabetongblock.

Liknande ämnen

  1. Fästa lossnad ledningsbana
    Av Volt i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-02, 01:01
  2. Ljusstyrd pryl att fästa i klädesplagg
    Av Max i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •