Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: MPC60/3000, ASQ-10 OS 3.10 tips för CC

  1. #1
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran

    MPC60/3000, ASQ-10 OS 3.10 tips för CC

    Insåg när jag skulle skriva det här att det inte finns något underforum för MPC:s och hårdvarusequencers! Illa!

    Nå. Jag ska skriva en blogg om det här för att det verkar vara många som stöter på det. Men 99 får ta del av det först.

    Oldschool som man är använder jag fortfarande hårdvarusequencers i en del av studion, och när man kopplar ihop dem med nya instrument blir det knasigt ibland. Case in point: Min kära Akai ASQ-10 (sequencerdelen från en MPC60/3000 i dedicerad låda) med OS 3.10 ihop med Moog Sub Phatty.

    Att spela in filtersvep eller rattar generellt visade sig hopplöst. Frontpanelen skickar så mycket data att den 30 år gamla processorn i sequencern kräks, och stannar. Visserligen med ett informativt felmeddelande, men ändå. Hur lösa?

    Svaret visade sig begravt i en kryptisk del av inställningarna: Under MIDI->MIDI Input Filter (3) finns en sida där man kan välja olika CC# och ange "Pass Event?" = YES eller NO. Ett "NO" betyder helt enkelt att eventet kastas bort.

    Nu testade jag att sätta CC51 (Filter), CC53 (Resonans) och CC33 (Modulation LSB) till NO. Plötsligt fungerade allt som det skulle, och det gick att spela in filtersvep m.m. Men vänta nu! De borde ju inte spelas in enligt manualen?!

    Det jag tror händer (ska kolla med lupp på datat sedan) är att jag stänger av LSB, men inte MSB. LSB är "Least Significant Byte" och det betyder i praktiken att jag tunnar ut dataströmmen med en faktor 128. Vid uppspelning hör jag minimal eller ingen skillnad vilket räcker för mitt syfte, men det fungerar som det ska

    Hoppas någon MPC-ägare får nytta av detta.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Trycker på like.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Bra tips, skönt nördigt också, tidsmaskin!

Liknande ämnen

  1. Pris på MPC60 mk2?
    Av netlas i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 00:04
  2. Goldbaby MPC60 Vol 3
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •