Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Cortini-soundet

  1. #1
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior

    Cortini-soundet

    Jag gillar verkligen Allesandro Cortini och skulle vilja förstå hans sätt att modellera ljud. Som denna t ex:

    https://youtu.be/aZ155KLFoQM
    https://www.youtube.com/watch?v=aZ155KLFoQM

    Har en himla massa moduler och förstår att jag mest är van med vad folk verkar kalla "West Coast Synthesis". Vet att jag har en massa FM-saker som FM-aid och oscillatorer som klarar TZM, men har inte riktigt gett mig in i dem. Så var börjar jag? Hur kan jag ens närma mig den typ av ljudlandskap Cortini mfl skapar? Förstår att det är komplext, men någon som kan ge mig något litet tips?

  2. #2
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Äh skaffa en plate key och en sequenser som du kan transponera mm.. han gör ju lite olika grejer... inget överkomplext.. men han jobbar med små melodier.. vissa matchar är ju komplexare än annat.. men bara du sequencar upp det på liknande sätt och styr med nån key så ordnar sig vridet... sen fjäderreverb kör han ju i båda lådorna.. gör en del för soundet..

  3. #3
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    En grej jag tycker mig höra spontant är en snygg överstyrning av låga och höga frekvenser ihop.. alltså typ de högre tonerna mosas av att dom mixas med nån baston in i samma buss (typ). Sånt kan trasa sönder ett ljud väldigt snyggt och finns ju kvar sen även om man högpassar bort basen (som kan vara ton, kick, explosion eller vad man nu jobbar med). Nån sorts modulation blir det iaf, här antar jag fler oscillatorer varav en sub, som trycks in hårt i ett filter som ger fin dist.
    Senast redigerat av kotten den 2015-04-27 klockan 19:22.

  4. #4
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    I en intervju med sonicstate sa han att när han sätter sig ner med en ny synth för första gången så går han igenom oscillatorerna var för sig och i kombination ganska snabbt. Och jag tror mycket i hans sound ligger i att han arbetar relativt snabbt med att få igång en struktur och hänger sig till instrumentet.

    Rent ljudmässigt jobbar han mycket med drones (tidigt projekt - blindoldfreak). Han verkar även undvika det här med envelopes eller har iaf väldigt raka kurvor. Sammanlagt ganska enkla grejer rent tekniskt på dyra instrument. Svårigheten sitter väl i den enkla kompositionen.

    Och reverb såklart, mycket reverb

  5. #5
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Divine ser ju lagom intresserad ut där i bakgrunden. Jävla glitchgubbe

  6. #6
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av enhalvkokt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Divine ser ju lagom intresserad ut där i bakgrunden. Jävla glitchgubbe
    Haha. Kan tänka mig att han sitter och kör Bitwiz på sin iPhone.

    Här är intervjun med honom


    https://youtu.be/2MKj_jurDHw


    https://youtu.be/8mpaiiHPJaY

  7. #7
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    åh. Sista klippet hade jag inte sett. Helt briljant! Vill typ bosätta mig i ett litet hörn där i studion.

    Så det ni säger är mycket additativt (hur man nu stavar det på svenska)? Lager av oscillatorer bara?

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Wow! Buchla 700an lät ju sjukt massivt!

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Låter väldigt Buchla.. men 4 Buchla VCO per röst x12 ..he-he... massivt

  10. #10
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Om ni inte hört hans senaste finns den här. Älskar första spåret Conta. Så enkelt men så vackert. Tonen är rätt ren från början men börjar sakta frasas sönder och bli mer och mer stråk-lik. Är det FM eller är det fortfarande bara överlagrade oscillatorer?
    https://open.spotify.com/album/0jHu1WdYU5K3LYAR31GsQS

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Tycker även ofta han låter någon/några oscillatorer ligga kvar på samma pitch och dröna (eller ja, den byter ju när han byter "master-pitch s a s"), medan andra osc får sequencer-slinga på sig, åsså hela klabbet mixat till samma envelop+vca.

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Han kör också mycket "pulserande" grejor. Istället för att köra 0 attack och snärtig decay som ju lätt blir lite "default" för filtersvep, modulationer å sånt, kör han mycket lång attack och medellång-kort decay, så ljuden "sväller" in istället...

    (Ja, dock inte i videon ovan. Men generellt.)

  13. #13
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Mkt beror som sagt på hur syntharna är uppbyggda.. t.ex. Easeln... där är det ju bara switcha on/of ena osc och låta den dröna men ändå modulers den andra som du styr med keyet... samma med andra grejer han gjort.. han knasar liksom inte till det....och alltid melodi tänk mot drön liksom...

  14. #14
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Well.. Octatrack.. One of the most revolutionary instruments of the last 20 years.. Just sayin..
    Cortini. I love you.

  15. #15
    KNYSTs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av enhalvkokt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Divine ser ju lagom intresserad ut där i bakgrunden. Jävla glitchgubbe
    hahaha!!

    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, mmmm - tack för dem. hade inte sett.

  16. #16
    Vcs3
    Vcs3 är inte uppkopplad
    Vcs3s avatar
    Senior

  17. #17
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robboten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ni inte hört hans senaste finns den här. Älskar första spåret Conta. Så enkelt men så vackert. Tonen är rätt ren från början men börjar sakta frasas sönder och bli mer och mer stråk-lik. Är det FM eller är det fortfarande bara överlagrade oscillatorer?
    https://open.spotify.com/album/0jHu1WdYU5K3LYAR31GsQS
    Jag tycker inte det låter som att sönderfrasandet görs med själva synten. Snarare skulle jag tro att han inte skruvar så mycket på synten under låtens gång, utan skapar det trasiga mha att så sakteliga kräma på till distade sendeffekter. Eller kanske till nån modul iofs, men av effekttyp, nåt digitalreverb med shimmerprogram kanske (Erbe Verb t.ex.). Jag skulle inte bli förvånad om han har flera parallella effekter som han så sakteliga drar på och distar inputen på, för att skapa lite mer komplex ljudmatta.

  18. #18
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Parallellprocessing är nyckeln.

  19. #19
    alwaysnew
    alwaysnew är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Finns det några bra patchexempel på hur man går tillväga för att parallellprocessa?

    Hans ljudbild är onekligen varm och fin. Kan man ens komma i närheten av den med eurorack?

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det beror väl på vad du har i euroracket

  21. #21
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Finns ett klipp med nick batt där han snackar om hur han gör lite grann. Eller rättare sagt två klipp. Bara å söka. Vet att han kör in grejerna i något frasigt delay..

  22. #22
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av alwaysnew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det några bra patchexempel på hur man går tillväga för att parallellprocessa?

    Hans ljudbild är onekligen varm och fin. Kan man ens komma i närheten av den med eurorack?
    Självklart!

    Det finns uppenbart en övertro att buchla per default låter färdigt.

  23. #23
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    +1

  24. #24
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Imorrn är min sista semesterdag. Då ska jag ratta fram lite cortini-sound och ge en liten redogörelse. Bra utmaning.

  25. #25
    alwaysnew
    alwaysnew är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fint!

    I allmänhet tycker jag det är för lite såna här patchtrådar på internet! Alldeles för mycket "nya maskiner" och för lite "vad kan vi göra med de maskiner vi har".

  26. #26
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av alwaysnew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint!

    I allmänhet tycker jag det är för lite såna här patchtrådar på internet! Alldeles för mycket "nya maskiner" och för lite "vad kan vi göra med de maskiner vi har".
    Håller helt med. Det jag saknar är bra beskrivningar dessutom. Funderar lite över den notationen.

  27. #27
    tmcnvs
    tmcnvs är inte uppkopplad
    tmcnvss avatar
    Senior
    Drog igenom denna föreläsningen/demon idag: http://www.synthtopia.com/content/20...cortini-buchla -200e-lecture-demonstration/

    Gammal men ack, Buchla-gasen som uppstår, t.ex. när man hör han gå igenom nån av Oscillatorerna, eller mellan ca 5:00 - 12:40 i del två...fan alltså. <3

  28. #28

  29. #29
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Missförstå mig rätt, gillar mycket av det han gör. Men vad gäller soundet tycker jag det ofta är rätt trivialt. Fint och förutsägbart, man vet vad som kommer sen typ. Pulserande ackord, reverb, transponera drones etc. 3-4 oscillarorer, aldrig stänga vca helt, filter med lite övertoner, en sequencer och styra med ngn form av touch keyboard. Klart!

  30. #30
    tmcnvs
    tmcnvs är inte uppkopplad
    tmcnvss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Missförstå mig rätt, gillar mycket av det han gör. Men vad gäller soundet tycker jag det ofta är rätt trivialt. Fint och förutsägbart, man vet vad som kommer sen typ. Pulserande ackord, reverb, transponera drones etc. 3-4 oscillarorer, aldrig stänga vca helt, filter med lite övertoner, en sequencer och styra med ngn form av touch keyboard. Klart!
    Haha, jag förstår precis vad du menar! Jag hade länge svårt för att "gå med på" att jag gillade det han gör, men efter att jag insåg att jag lyssnade en del på blindoldfreak-ep'n och Forze-skivorna så var det bara att bita i det sura äpplet och bekänna färg. (Har dock inget alls emot enkelhet och minimalism...bra musik är bra musik hur den än görs).
    "Sonno" och "Risveglio" är riktigt bra också. Modwheelmod och Sonoio kan jag inte riktigt med, så allt är ju absolut inte bra.
    Men gillar hans inställning och attityd, och tycker det är behagligt att lyssna på honom prata också.

  31. #31
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tmcnvs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, jag förstår precis vad du menar! Jag hade länge svårt för att "gå med på" att jag gillade det han gör, men efter att jag insåg att jag lyssnade en del på blindoldfreak-ep'n och Forze-skivorna så var det bara att bita i det sura äpplet och bekänna färg. (Har dock inget alls emot enkelhet och minimalism...bra musik är bra musik hur den än görs).
    "Sonno" och "Risveglio" är riktigt bra också. Modwheelmod och Sonoio kan jag inte riktigt med, så allt är ju absolut inte bra.
    Men gillar hans inställning och attityd, och tycker det är behagligt att lyssna på honom prata också.
    Precis! Jag har absolut inget emot minimalism heller, tvärtom. Oftast bättre.

  32. #32
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  33. #33
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Mer Cortini-sound idag:


    https://youtu.be/H74JhRzCPC4

  34. #34
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Det var en STOR bastrumma det. =)

  35. #35
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var en STOR bastrumma det. =)
    Stortromme!

  36. #36
    vicimity
    vicimity är inte uppkopplad
    vicimitys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    https://www.synthtopia.com/content/2...demonstration/

    Nu är jag 12 år sen till partyt men länken till podden är död. Någon som vet var jag kan hitta ljudet?

  37. #37
    Bibliotekarien
    Bibliotekarien är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av vicimity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.synthtopia.com/content/2...demonstration/

    Nu är jag 12 år sen till partyt men länken till podden är död. Någon som vet var jag kan hitta ljudet?
    https://web.archive.org/web/20110807...ture_Part1.mp3
    https://web.archive.org/web/20110807...ture_Part2.mp3

Liknande ämnen

  1. Hur behåller man det ursprungliga soundet?
    Av Lofi i forum Mixning & mastring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 18:47
  2. Suicide-soundet
    Av Mullvaden i forum Allmänt om musik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 22:18
  3. Ratta in Italo soundet?
    Av drifter7508 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 15:01
  4. Att få det optimala soundet ur riggen
    Av moogpower i forum Inspelning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-07-14, 10:03
  5. darude soundet
    Av jensm i forum Övrig mjukvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-09-01, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •