Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Mastring av kassett

  1. #1
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran

    Mastring av kassett

    Det är ju fler som ger ut på kassett, så varför inte samla lite tips på ett ställe om saker att tänka på vid mastring och produktion?

    Jag håller just på med ett album med modulärmusik och kan konstatera att det är generella problem i mixen som behöver lösas först. En låt med mest sinustoner visar sig vara svår att få vettig nivå på utan att vissa toner sticker en i öronen.

    Specifikt kassettrelaterat: Hur långa pauser vill man ha mellan låtarna? Ena sidan visar sig bli rätt tät, så jag kanske till och med får klippa ner någon låt för att få mer utrymme. (Sensmoral: tänk efter innan du beställer tape!)

    Dolby verkar vara en fördel. Jag lutar mot att köra dolby C. Vet inte hur vanligt det är på kassettdäck?

    Hur fungerar biasinställningen? Jag har en manuell kontroll för bias som jag inte vet hur den bör ställas in.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tycker dolby suger getrumpa och då har jag ändå vettiga däck med flera dolbyvarianter. Jag litar hellre på att min hjärna sköter den brusreduceringen.

    Pauser vill man ha 2-3 sekunder. Detta för att många däck med autosearch reagerar först på två sekunders paus.

    BIAS är spännande. Jag har det på mina också och rattar väldigt sällan på det. I min värld ska man ge fasen i den om inte kassetten låter uppenbart åt h-vete och då också blir hjälpt av rattandet.

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ger man ut på kassett så får man ju nästan lita på att det är hjärnan som står för brusreduceringen ja.

    Jag har kromband och spelar in från master på CD. Det verkar som att dynamiken inte kommer till sin rätt med normal bias, för om jag har förstått det rätt kan den inställningen påverka en del. Ska prova igen och jämföra.

Liknande ämnen

  1. Mastring. Berätta för mig.
    Av Ashaz i forum Mixning & mastring
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 12:40
  2. Mastring av synth?
    Av Wilhelm i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-20, 11:18
  3. Vad är mastring?
    Av johey i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 03:39
  4. Mastring; ett läsningsstips!
    Av s_amuel i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •