Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bokplan: ljudsyntes

  1. #1
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran

    Bokplan: ljudsyntes

    Det är ett långvarigt sisyfosprojekt, men ikväll kom jag igång med texten igen. Jag skriver på svenska, tar upp lite grundläggande dsp och klassiska syntestekniker, ljudperception med mera. Antagligen finns inga förlag för sånt, men i så fall ska den nog komma ut på något sätt ändå.

    Jag kommer att behöva lite arbetsro (har varit ickeexisterande de senaste tre åren) för att ro det i land, men lika viktigt, synpunkter från någon som kan tänka sig läsa texten. Jag tror boken skulle vara perfekt för någon som just har tänkt börja programmera ljudalgoritmer. Den riktar sig inte till fullständiga nybörjare, så jag tänker inte ursäkta att det är en del formler i den. Men målet är ändå att göra det lättbegripligt.

    Hojta till om du vill läsa och kommentera ett kapitel eller fler!

  2. #2

    Börjar bli varm i kläderna
    Har länge haft en dröm om att börja programmera effekter och synthar men har inga programmerings kunskaper alls.

    Vad rekommenderar du för en total nybörjare att börja med? T.ex. vilket programerings språk ska jag börja med, tips på böcker hemsidor?

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag läser och kommenterar gärna!

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Så bra! Jag ska se vad jag har som är färdigt nog att visa upp.

  5. #5
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nooomy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har länge haft en dröm om att börja programmera effekter och synthar men har inga programmerings kunskaper alls.

    Vad rekommenderar du för en total nybörjare att börja med? T.ex. vilket programerings språk ska jag börja med, tips på böcker hemsidor?
    Du skulle kunna börja med något syntesspråk som ChucK, supercollider eller csound. De har massvis av färdiga moduler som oscillatorer, filter osv. Det kan vara en genväg för att testa idéer innan man skriver sina egna program från grunden.

    För ljudprogrammering rekommenderar jag att börja med C. Men det går också bra att komma igång med andra språk, till exempel python med pyo, eller lisp med CLM. Jag har inte använt de två sistnämnda så jag kan inte uttala mig om dem.

    Fördelen med C (och till viss del C++) är att praktiskt taget alla syntesalgoritmer och dsp-rutiner är skrivna i C. Nackdelen är att det kan vara en smula mer tungvint att komma igång med som första språk. Jag har tipsat om Learn C the hard way förut, och gör det igen.

  6. #6
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag kan också läsa och kommentera..

  7. #7
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kan kolla något kapitel. Har inte pysslat mycket med ljudprogrammering, men har jobbat en hel del med inbyggda system i C.
    Har även pluggat lite fonetik i tidernas begynnelse så jag begriper en del om ljudperception. Det jag inte begriper kan jag fråga fru Gumse om, hon är Docent i fonetik.

  8. #8
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Skönt initiativ, skulle vara i intressant att få läsa lite. Vilken nivå hade du tänkt lägga det på, teoretiskt eller praktiskt? Mycket eller lite matte?

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nooomy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har länge haft en dröm om att börja programmera effekter och synthar men har inga programmerings kunskaper alls.

    Vad rekommenderar du för en total nybörjare att börja med? T.ex. vilket programerings språk ska jag börja med, tips på böcker hemsidor?
    För musiker och ljudskapare utan programmeringskunskaper så rekommenderar jag Reaktor, Max, Pd eller nått liknande grafisk programmeringsmiljö. Anledningen är att du kommer igång mycket, mycket snabbare och det finns en uppsjö av redan gjorda instrument och effekter som du kan börja ändra i istället för att göra allt från grunden - därav den snabbare startsträckan.

    Att programmera audio är relativt avancerad programmering så risken är att det tar lång tid innan man gör nått som är givande musikaliskt. Ovanstående system tar också tid att lära och är heller inte gratis (förutom Pd) så vad man än väljer så måste man vara beredd att lägga tid på det. Men har du intresse och tid så är audio programmering en rolig och givande utmaning.

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Tack allihop för er respons! Kul att det finns intresse, då blir det lättare att komma igång igen.

    Nivån kommer att vara lite mer avancerad än nybörjare, men ändå ta upp saker från grunden. Vissa kapitel innehåller en del matematik, i synnerhet det om signalbehandling. Det finns också några få korta exempel med kod i C++. Man får nog säga att det är mer teoretisk än praktisk framställning.

    Innehållet ser ut att bli så här:

    1 Inledning om elektroakustisk musik och elektronisk musik, historik, estetik
    2 Hörsel och lyssning
    3 Signalbehandling
    4 Ljudanalys
    5 Klassiska syntesmodeller
    6 Kaotiska system, stokastisk syntes etc
    7 Effekter
    8 Avslutning: evaluering av syntestekniker, programmering, analogt vs digitalt, avancerade områden
    Appendix med viktiga matematiska formler och härledningar.

    Jag måste nog rensa ut en del svammel och svada innan jag skickar ut någon text.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Läser gärna hela och kan ge synpunkter på koherens etc i texten

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Synpunkter på koherens och helheten kommer att bli väldigt viktigt när jag börjar få ihop alla kapitel, så det tar jag gärna emot.

    Först: sanera kapitel 1 från en massa dravel.

    Ett gammalt utkast till kapitlet om ljudanalys ligger här, men jag ska möjligen lägga till något. Eller ta bort, för det är en hel del som är diffust och svårbegripligt även för mig nu flera år efter att jag skrev det!

  13. #13
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag hjälper också gärna till och läser! Är allmänt intresserad av ljudsyntes och har lekt massor i ChucK, och försökt mig på att skriva nån liten text själv om Nyquist och aliasing etc, iofs utan att ha någon vidare utbildning i ämnena.

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Utkast till kapitel 1 är färdigt. Nedbantat från 47 till 31 sidor, men kanske det är ännu mer som borde skäras bort?

    Jag skriver i Lyx, och kan inte rå för att den sätter Chapter som rubrik i ett dokument på svenska. Någon som vet vad man ska installera, och hur?

    Resterande kapitel kanske kommer i fel ordningsföljd, för det är mycket att rätta upp i kap. 2.

Liknande ämnen

  1. ljudsyntes i olika former
    Av Odd Bob i forum Modularer & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •