Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6
Resultat 301 till 346 av 346

Ämne: Roland SYSTEM-500

  1. #301
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmm, jag har läst annat. Vi får väl se om jag har tur.
    HEK har nog ganska rätt tyvärr. Åtminstone i relationen till pilligheten är skjutpottarna fel.

  2. #302
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med envelopemodulen kommer du kunna göra snyggare PWM, än vad LFO oneshot klarar av . jag antar att du köpt nån eurorack till modulen?
    Du menar case? Visst. 3st ADDAC 902 19" rack är på ingång från mooneh, så framtiden är säkrad. Nästa modul i planering är en doepfer a-156 vintage edition, primärt till min Oberkorn3, men jag förstår att man kan göra kul grejer med den och enveloper med .

  3. #303
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HEK har nog ganska rätt tyvärr. Åtminstone i relationen till pilligheten är skjutpottarna fel.
    Ja, jag läste om det nu på Muffwiggler. Hoppas på att det inte kommer störa mig så mycket nu när jag har så låga förväntningar. Annars är det ju bara att skicka tillbaka. Synd, för jag gillar verkligen funktionerna och layouten på 540-modulen. Har ingen erfarenhet av 100m-serien att jämföra med, vilket det verkar som att de flesta på Muffwiggler verkar göra.

  4. #304
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Skit i vad andra tycker - prova själv. Hoppas det inte stör dig..

    System 100m är väldigt gediget bygge och större format än vad eurorack är så självklart är det skillnad på dem och system 500.

  5. #305
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag köpte 100m istället! En drog till, jag är nu mera blandmissbrukare!
    Skulle dock gärna A/B-lyssna någon gång med ett 500-system.

  6. #306
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HEK har nog ganska rätt tyvärr. Åtminstone i relationen till pilligheten är skjutpottarna fel.
    dom är ju jättestora jämfört med min jp08 i alla fall!

  7. #307
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Det kanske löser sig. Såg nu att Tysken ändrat leveransstatus från "levereras inom 2-5 dagar" till "kan ännu inte levereras". Verkar vara hårt tryck på dom här. Frågan är om man vågar sig på att köpa dom allteftersom man får råd, som jag hade tänkt, eller om man skulle sträcka sig efter kreditkortet och försöka få tag i alla man kan få tag i innan de tar slut?

  8. #308
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HEK har nog ganska rätt tyvärr. Åtminstone i relationen till pilligheten är skjutpottarna fel.
    Framför allt sticker de ut så löjligt långt att du inte ser vad som står på panelen om du inte sitter rakt framifrån.

    Jag kunde nog stå ut med sladdrigheten, men inte med pilligheten när jag lekte med ett system i Frankfurt. Har du korvfingrar är det kört, jag ändrade t.ex. modulations-faders när jag skulle rotera oktav-väljaren etc. Det är grymt trångt på panelen.

    Sedan tycker jag nog att det faktiskt låter bättre än vad jag minns att mitt 100m lät. Speciellt filtret. För 100m låter fan inte bra.

    [duckar och rusar vidare]

  9. #309
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kunde nog stå ut med sladdrigheten, men inte med pilligheten när jag lekte med ett system i Frankfurt. Har du korvfingrar är det kört, jag ändrade t.ex. modulations-faders när jag skulle rotera oktav-väljaren etc. Det är grymt trångt på panelen.
    Mmmm... Själv har jag världens minsta gossehänder, men tycker ändå att det är alldeles för pilligt.

    Tänker inte ens gå in på Boutique-serien.

  10. #310
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    fasen måste få ratta, skjuta, dra, patcha, telepatera, skalla och mosa på lite 5hunkor, pressa in ljud och intryck i huvud!

    eftersom 9u ska bli mindre i hemmet så ser detta roland case väldigt trevligt ut måste jag säga. bara det inte blir en boutique upplevelse där man nästan råkar trampa på det av misstag.

  11. #311
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte 100m istället! En drog till, jag är nu mera blandmissbrukare!
    Skulle dock gärna A/B-lyssna någon gång med ett 500-system.
    Jag gjorde faktiskt detsamma - grymt imponerad av System 100m..

  12. #312
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Sitter och stirrar mig blind på de här modulerna och en (möjligtvis helkorkad) nybörjarfråga uppstår: Hur är det tänkt att man ska använda det dubbla filtret? Om man kör båda parallellt, kommer man inte behöva ytterligare en envelope till då, för en av enveloperna i 540 lär man väl behöva till VCA:n?

  13. #313
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Eurorack->köp en till

  14. #314
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter och stirrar mig blind på de här modulerna och en (möjligtvis helkorkad) nybörjarfråga uppstår: Hur är det tänkt att man ska använda det dubbla filtret? Om man kör båda parallellt, kommer man inte behöva ytterligare en envelope till då, för en av enveloperna i 540 lär man väl behöva till VCA:n?
    Kör samma envelope till filter och filter, eller negativ ut till ena eller samma till ena filtret o vcan eller trigga från lfo eller modulera från vco eller vad som? Modular ju!

  15. #315
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter och stirrar mig blind på de här modulerna och en (möjligtvis helkorkad) nybörjarfråga uppstår: Hur är det tänkt att man ska använda det dubbla filtret? Om man kör båda parallellt, kommer man inte behöva ytterligare en envelope till då, för en av enveloperna i 540 lär man väl behöva till VCA:n?
    Som PB-Calle säger kan du köra samma. Många syntar har ju bara ett kuvert till både VCA och VCF också. System 500-kuverten har dubbla utgångar, men det hade gått att göra ändå, med hjälp av en stackkabel eller passiv mult för en billig penning.

  16. #316
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Kör in VCO1 i ena filtret, VCO2 i andra, styr båda filtren med samma EG, men ha filtren ställda lite olika, kör sedan vidare filtren till varsin VCA och vips har du hur snygga stereofiltersvep som helst.

    Eller multa in bägge VCO:erna identiskt i båda filtren, i övrigt som ovan, för lite mindre drastiska, men fortfarande gosiga, stereoljud.

    Kan filtren självoscillera? Då kan du ju använda ett av dem som tredje oscillator istället.

    Eller varför inte köra filter-FM på det ena, sen in i det andra som du sveper med en EG. Eller tvärtom.

    Eller kör som två oberoende monosyntar med en VCO, ett VCF, en EG styck. Som hundhåret säger, är det ju inte ovanligt att en monosynt bara har en EG. SH-101 t.ex.
    Senast redigerat av slirak den 2016-04-30 klockan 15:32.

  17. #317
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Tackar mjukost för dessa svar!

  18. #318
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar mjukost för dessa svar!
    Hmm...jag hade fel ang. PWM på Dom-1 med extern envelope. det finns ingen sådan styrning av PWM via patchpanelen tyvärr.

  19. #319
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Nej, jag såg det också. Däremot finns det på Roland 500 oscillatorn, så nu måste jag köpa en sådan. Tack för det, jocks1!

  20. #320
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag såg det också. Däremot finns det på Roland 500 oscillatorn, så nu måste jag köpa en sådan. Tack för det, jocks1!
    PWM på Rolands jupiter 8, jupiter 6, och SH101 svajar så skönt det är väl likadant på gamla system 100m och nya system 500 antar jag?

  21. #321
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag såg det också. Däremot finns det på Roland 500 oscillatorn, så nu måste jag köpa en sådan. Tack för det, jocks1!
    Har du (eller någon annan) lyssnat mycket på system 500-vcoerna?

    Alla modulära oscillatorer jag har ägt har haft pwm-in, så du behöver ju inte nödvändigtvis köpa 500.

  22. #322
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FullSizeRender.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	91,2 KB 
Id:	67006

    Det blir visst inte alltid som man tänkt sig. Envelopen kommer inte förrän i slutet av juni, så jag tänkte om och köpte bröd- och smörmodulerna och modulerar dom med Dominion1 så länge. Säljaren på 4Sound i Malmö såg uppriktigt besviken ut för han hade precis skruvat i dom i racket för demo. Slidersarna är wobbliga och känns billiga, men ganska snart kom jag över det. Prognosen är sol för hela veckan, men brun kommer jag inte bli.
    Senast redigerat av Hemstudiopsykologen den 2016-11-27 klockan 14:16.

  23. #323
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Nice!

    Jag hade nog köpt vca:n om det inte vore för slajdrarna.

  24. #324
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    oj! du kommer långt med två VCO;er och dubbla VCF;er, som moduleras av en Dominion 1 (hög drägelfaktor hemstudiopsykologen)

  25. #325
    gipset
    gipset är inte uppkopplad
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FullSizeRender.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	91,2 KB 
Id:	67006

    Det blir visst inte alltid som man tänkt sig. Envelopen kommer inte förrän i slutet av juni, så jag tänkte om och körde bröd- och smörmodulerna och modulerar dom med Dominion1 så länge. Säljaren på 4Sound i Malmö såg uppriktigt besviken ut för han hade precis skruvat i dom i racket för demo. Slidersarna är wobbliga och känns billiga, men ganska snart kom jag över det. Prognosen är sol för hela veckan, men brun kommer jag inte bli.
    Nu när du haft grejerna ett tag, hur lika är dominion1 och rolandmodulerna? Vissa verkar tycka att dominion1 redan låter som roland.

  26. #326
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Jag har länge närt en dröm om att kunna spela banjo


    https://youtu.be/KozXfDxgswM

  27. #327
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gipset Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu när du haft grejerna ett tag, hur lika är dominion1 och rolandmodulerna? Vissa verkar tycka att dominion1 redan låter som roland.
    Anledningen till att jag suktade efter System 500 var att jag just saknade det typiska Roland-soundet. Håller således inte alls med om ovanstående. Nu fick jag inte 540-modulen förrän nyligen och trivs betydligt bättre med dom enveloperna än med Dominionens som aldrig låter som jag på förhand föreställt mig att de ska göra. Älskar också möjligheten att lägga fördröjning på LFOn och få till sådana där sköna leadvibraton som man kunde på SH-syntarna. 572-modulen hade jag svårt för i början, men den har växt. Använder den långtifrån varje gång dock. Som jag skrev i annan tråd så fetar phasern till Dominionen på ett helt annat sätt än den gör System 500. Generellt tycker jag annars att Dominion låter fetare och elakare, medan System 500 låter mer distinkt och snärtig. Dominion hamnar på något sätt längre bort i ljudbilden medan System 500 är i ansiktet på dig. Jag skulle hellre jämföra Dominion 1 med en Pro-One. Har visserligen aldrig spelat på någon men ägde en Prophet 600 ett tag och tycker den låter snarlikt. System 500 var ju mitt första möte med euroträsket, och nu när jag bekantat mig lite med andra märken kan jag förstå att folk reagerar på känslan i reglarna. Jag tycker dock inte att det stör och skulle absolut inte använda det som förevändning att inte köpa.

  28. #328
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anledningen till att jag suktade efter System 500 var att jag just saknade det typiska Roland-soundet. Håller således inte alls med om ovanstående. Nu fick jag inte 540-modulen förrän nyligen och trivs betydligt bättre med dom enveloperna än med Dominionens som aldrig låter som jag på förhand föreställt mig att de ska göra. Älskar också möjligheten att lägga fördröjning på LFOn och få till sådana där sköna leadvibraton som man kunde på SH-syntarna. 572-modulen hade jag svårt för i början, men den har växt. Använder den långtifrån varje gång dock. Som jag skrev i annan tråd så fetar phasern till Dominionen på ett helt annat sätt än den gör System 500. Generellt tycker jag annars att Dominion låter fetare och elakare, medan System 500 låter mer distinkt och snärtig. Dominion hamnar på något sätt längre bort i ljudbilden medan System 500 är i ansiktet på dig. Jag skulle hellre jämföra Dominion 1 med en Pro-One. Har visserligen aldrig spelat på någon men ägde en Prophet 600 ett tag och tycker den låter snarlikt. System 500 var ju mitt första möte med euroträsket, och nu när jag bekantat mig lite med andra märken kan jag förstå att folk reagerar på känslan i reglarna. Jag tycker dock inte att det stör och skulle absolut inte använda det som förevändning att inte köpa.
    jepp, gamla rolandsyntar har alltid givit en känsla av närhet i klangen. det är kanske nån kombination av övertoner, som ger den effekten. Roland chorus i jx-syntarna tar också stort utrymme i stereobilden :-) EDIT: Ang. snärt i ljudet, så tror jag orsaken är olika typer av envelopekurvor.
    Senast redigerat av jocks1 den 2016-11-28 klockan 15:55.

  29. #329
    kifåne
    kifåne är inte uppkopplad
    kifånes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tinsoldier Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bifogad fil 58338

    Ganska bra standardsystem.
    Har missat denna totalt! Ser intressant ut.

  30. #330
    insekt
    insekt är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vet inte om denna visats i tråden.
    Gillar sågtanden vid 4:30. Min kopp te.


    https://youtu.be/uQN_NBXGIwU

  31. #331
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av insekt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om denna visats i tråden.
    Gillar sågtanden vid 4:30. Min kopp te.


    https://youtu.be/uQN_NBXGIwU
    Gillar också den! Blir sugen som fasen på de här modulerna.

  32. #332
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  33. #333
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Finns det några indikationer om pris?

  34. #334
    Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det några indikationer om pris?
    Det lär bli i samma härad som det första gänget.
    Knappt fyratusen för SYS-505 och -555. Fyraåfyra för SYS-510 och 531.

  35. #335
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

  36. #336
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brand1bil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "voltkontrollerade oscillatorer."

  37. #337
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Kan vi enas om att det heter System 500 och inte 500m ?

    - - - Uppdaterad - - -

    F*n, jag blir så sugen på att bygga mig ett mini-System 700 av de här modulerna!

  38. #338
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vi enas om att det heter System 500 och inte 500m ?

    - - - Uppdaterad - - -

    F*n, jag blir så sugen på att bygga mig ett mini-System 700 av de här modulerna!
    Japp, jag har byggt ett kompletterande system till mitt System-700 och det officiella korrekta namnet på 500 systemet är Roland SYSTEM-500 med versaler och bindestreck

  39. #339
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, jag har byggt ett kompletterande system till mitt System-700 och det officiella korrekta namnet på 500 systemet är Roland SYSTEM-500 med versaler och bindestreck
    Kan vi enas om att det heter SYSTEM 700 eller SYSTEM700, utan bindestreck och med versaler tack.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	roland.System-700-ad.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	165,9 KB 
Id:	87819

  40. #340
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vi enas om att det heter SYSTEM 700 eller SYSTEM700, utan bindestreck och med versaler tack.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	roland.System-700-ad.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	165,9 KB 
Id:	87819
    Haha, klockrent, absolut då har vi alltså facit.
    SYSTEM-500 (märk bindestreck)
    och
    SYSTEM 700 (OBS, utan bindestreck)

  41. #341
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Företaget som gav oss

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OverLoad.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	84,2 KB 
Id:	87820

    bryr sig nog jättemycket om det är ett bindestreck eller inte i västerländsk skrift...

  42. #342
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Företaget som gav oss

    bryr sig nog jättemycket om det är ett bindestreck eller inte i västerländsk skrift...
    :-) Over lord och data lord.

  43. #343
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    :-) Over lord och data lord.
    Hörde jag mitt namn?

  44. #344
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    [admod] Jag har uppdaterat trådtiteln nu när vi nått konsensus!

  45. #345
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod] Jag har uppdaterat trådtiteln nu när vi nått konsensus!
    TACK! Det tärde på riktigt faktiskt

  46. #346
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Och för att allt ska bli rätt

    Roland Studio System
    SYSTEM-100M

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	roland_system100m_alt_lg.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	196,8 KB 
Id:	87823

Liknande ämnen

  1. Roland System-1m
    Av Fogelberg i forum Nyheter
    Svar: 167
    Senaste inlägg: 2016-07-27, 16:28
  2. Roland System 100 AC
    Av supro i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •