Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 79

Ämne: Stora Portastudiotråden

  1. #1
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

    Stora Portastudiotråden

    Okej, inte lika storvulet som titeln låter. Men för en vars enda möte med Portastudios var i lite olika punkrepokaler i mitten av 90-talet skulle det vara intressant att höra om folks minnen av portastudios eller vilken roll de har i deras musik idag. Hittade ingen tråd för just det syftet, mest köp/sälj-trådar.

    Söker också tips och råd, då jag har måste börja vänja mig att spela in utan tillgång till elektronisk lagringsmedia. Saken är den att jag har möjlighet att köpa antingen en Tascam 424 mkIII eller en Tascam 464 (billigare). Har lite svårt att avgöra vilken som skulle fungera bäst för mig. Egentligen skulle det räcka med en 414 (storlek är en issue), men om jag nu ska skaffa en lite bulkigare vore det schysst att veta lite om vilken som är mest pedagogiskt upplagd, trevligast murrigt ljud, bäst möjligheter till effektsends osv. Kommentarer mottages tascamt!

  2. #2
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag körde med en Yamaha Mt100 som slav till min Atari med Hybrid Arts SMPTE track. Portan var för vocals plus körer, resten kördes "live" från Atarin med en D50, S50, Tx7, Esqm, HR16 och en TR505 MIDI kopplade. Sedan blev det en Fostex R8 och portan såldes.

  3. #3
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Denna lilla poplåt gjordes i en källare 1983 med en Tascam 244:

    Bettan

  4. #4
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag tog alla mina besparingar som 17-åring och köpte en Tascam Porta 05. Med den spelade jag in mig själv och alla mina vänner som spelade i dödsmetallband. Jag lärde mig väldigt mycket (kunde få ett OK trumljud med ett replokalsmixerbord, baklängeseffekter, ping-pong till förbannelse) och använde den dagligen till att spela in allt från death metal, synth till singer/songwriter-grejer.

    Den började strula lite efter ett tiotal år och jag skaffade en Korg D-8 - en digital 8-kanalare!! Den lärde jag mig utantill - den kunde jag lika bra som de soldater i amerikanska filmer som plockar isär och sätter ihop sina vapen med förbundna ögon.

    Nu kör jag Ableton på laptop och försöker lära mig det lika bra men det går sakta - man är ju trots allt 40+

  5. #5

    Veteran
    Intersone, Bettan låter lite modern trots 1983 isch.

    Många kassettband har passerat mina portastudios.
    Först Tascam 244, bra bandare på sin tid. Mycket ping pongande och därav rätt trötta inspelningar men funkade som demos.

    Lånat en flock olika bandare genom åren men min stora favvis blir Sansui MR6 med mixern MX12.
    Köpte Sansui kombon och använde denna i många år.
    Låter riktigt bra och är lättanvänd, MR6 6 kanaler ger 5 kanaler audio plus ett synkspår. Räcker till leadsång, två gitarrkanaler samt två kanaler stereokörer. Spelade ofta in körer på 5 kanaler och samplade dessa för att skjuta in de på plats på de två "kör"kanalerna.
    MX12 en mixer med 12 kanaler och 6 gruppkanaler!

    Så här kunde låte om Sansui kombon ihop med ESQ1, Roland D110 samt en Akai sampler.
    https://soundcloud.com/dabene/94-v-rt-allting


    Eller varför inte lite syntpop:
    https://soundcloud.com/dabene/bericadori-yellow-moon

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Portastudio har jag aldrig ägt. Däremot använde jag dubbla kassettdäck med mycket pingpongande och alltför många pålägg. Istället för mik spelade jag ofta in genom hörlurar.

    Men jag spelade in ett och annat på portastudio hos en kompis som hade en liten studio i garaget. Möjligtvis finns det bevarat någonstans, men inte hos mig. Nu lånar jag faktiskt en portastudio. Det är definitivt ett sympatiskt arbetssätt, och ljudkvaliteten blir ett medvetet val om man går in för kassetter.

  7. #7
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Min numera bortgångne bäste vän Per o jag började spela in 1985.
    Först körde vi på en sån här gammal skönhet Telefunken Bajazzo CR7100 (här snackar vi high-end)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Telefunken Bajazzo CR7100.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	58185

    Samma år köpte han en Tascam Porta One

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tascam-porta-one-w.jpg 
Visningar:	296 
Storlek:	94,0 KB 
Id:	58186

    Året därpå dvs 1986 sålde han den o köpte en Tascam Porta Two

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tascam Porta Two.jpg 
Visningar:	269 
Storlek:	94,2 KB 
Id:	58187

    1989 köpte jag min första en Fostex 280

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fostex 280.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	80,8 KB 
Id:	58189

    Nån gång i början på 90-talet köpte Per en riktig rullbandare Fostex R8. Den var grym!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fostex-r8-624273.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	97,6 KB 
Id:	58188

    Långt senare runt 2000 införskaffade jag min sista porta, en digital Fostex VF08

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fostex VF08.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	97,9 KB 
Id:	58190

    Så mycket brus man stått ut med, jahujeda

    The rest is history - som dom säger.

  8. #8
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intersone, Bettan låter lite modern trots 1983 isch.
    Den är tidlös.

  9. #9

    Veteran
    Haha

  10. #10
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Många fina historier dyker upp! Tack

    Fortfarande svårt att bestämma mig mellan 424 och 464 :/ Beslutsångesten!

  11. #11
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Säg till om du stöter på en 414!

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Långt senare runt 2000 införskaffade jag min sista porta, en digital Fostex VF08
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fostex VF08.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	97,9 KB 
Id:	58190
    Åh, en till som har en VF08 - har själv spelat in i stort sett hela mitt solo-släpp på VF08, härligt begränsad.

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Av de (kassett)portastudios som passerat revy är faktiskt Tascam 244 den portan som i min mening kommit närmast ett professionellt resultat. Den har en klarhet och ett tryck som andra inte har imo.

    Sämst alla kategorier var Yamaha MT44: Jag övergick snart till att "bounca" mellan två vanliga stereo-rullbandara. Det gav bättre resultat…

  14. #14
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av de (kassett)portastudios som passerat revy är faktiskt Tascam 244 den portan som i min mening kommit närmast ett professionellt resultat. Den har en klarhet och ett tryck som andra inte har imo.
    Plus väldigt många ettor!

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Var det inte du som köpte den som seglade upp här för ett tag sedan? Jag har ju inte jobbat med en på 20 år, är den fortfarande lika bra, eller är det nostalgins skimmer som bländar mitt minne..?

  16. #16
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, en till som har en VF08 - har själv spelat in i stort sett hela mitt solo-släpp på VF08, härligt begränsad.
    Hade. Har tyvärr inga portas kvar:/

  17. #17
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det inte du som köpte den som seglade upp här för ett tag sedan? Jag har ju inte jobbat med en på 20 år, är den fortfarande lika bra, eller är det nostalgins skimmer som bländar mitt minne..?
    Det var jag och givet sina begränsningar är den underbar. Visst är det en del nostalgi som finns, men det var ju ett av skälen till att jag köpte den.

    Edit: Som DrLoop sa, Bettan låter ju rätt ok trots att den har ett och annat år på nacken. Mycket tack vare att 244:an var så bra som den var.
    Senast redigerat av Göran den 2015-04-09 klockan 12:41.

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Hittade en gammal Tascam 244-låt från 1984 med bandet från högstadiet i Göteborg.

    Inspelad med nyinköpt JX3P, Pro~One, Teisco110 och DR55. Inga effekter eller någonting (hade vi verkligen inte råd med) bara rakt in i 244'an utan krusiduller. Och att det över huvud taget går att lyssna på är helt 244'ans förtjänst…

    https://soundcloud.com/lackan110f/staring-in-to-her-eyes

  19. #19
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Ja jag har hört bra mycket (ljudkvalitétsmässigt) sämre saker gjorda på fina Macintosh-datorer.

  20. #20
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag minns hur ett band jag spelade i en gång lånade / hyrde en 244:a, och vi var ganska nöjda med resultatet. Året efter fick vi bara tag i en 144 (med Dolby (B?) istället för DBX-brusreducering) och det var en rejäl nedgång vill jag minnas. Man var å andra sidan grön och oförvanskad då.

    Fast större delen av "ungdomskarriären" spelades in på en stereorullbandare (Tandberg 9141X) med Sound-on-Sound aka. pingpong), vilket visserligen gav ett resultat i mono, men man slapp allt vad brusreducering hette med tillhörande artefakter i ljudet. Kanske var det erfarenheten av 144:an som gjorde att jag aldrig själv tog klivet in i portastudiovärlden utan höll envist kvar vid Tandbergaren tills jag köpte en Korg D8 1999, som jag fortfarande använder, även om jag då och då försöker ta steget in i datorvärlden med en Linuxlaptop med Ardour.

  21. #21
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Korg D8 körde jag också från -98 ca då jag köpte KBD CITY's butiks ex för 10k, om jag minns rätt. Djäkligt bra, men jag tröttnade på buggighet när man använde externa hårddiskar. Har förlorat en hel del gamla alster som ligger på hårddiskar som inte går att läsa…

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...portorna kör ju i dubbel bandhastighet och potentiellt kan 244 leverera riktigt bra "hifi" ljudkvalitet, med färska bra kromband - banden luras dessutom att klippa mjukare i och med DBX. Men som sagt, även de finaste förutsättningarna kan missbrukas - finns mycket från Polar, Atlantis, Vivaldi, EMI, Bohus et al som (tekniskt) låter sämre än välgjorda 244-inspelningar - ja, till och med enstaka inspelningar gjorda med fina Macintosh-datorer

  23. #23
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Nästan så man ångrar att man inte högg en 246 för 1600 på auktion häromdagen. Men vet inte om jag skulle haft plats. Nu blir det en 424 mkIII i alla fall - och 834, jag håller ögonen öppna efter en 414 även framöver. Dyker något upp förmedlar jag!

  24. #24
    Mullvaden
    Mullvaden är inte uppkopplad
    Mullvadens avatar
    Senior
    Min bästa porta hitills var Yamaha mt-100. Möjligheten att köra ut kanalerna separat är mycket bra att ha.
    Min sämsta porta hitills var Fostex x- nånting som lät skit, inte gick att pingponga och till sist gav upp i förtid.

  25. #25

    Veteran
    Rent ljudmässigt så tycker jag 244 slås ordentligt på fingrarna av Sansui MR-6. Trots att det är fler spår på MR-6 och med andra ord smalare spår så låter MR-6 bättre än 244. En riktig höjdarporta, fanns även som porta med mixer och två kassettspelare. Den ena var 6kanalsbandare och den andra var en tvåkanals masterkassetbandspelare plus ett digitalreverb. Ett monster...

  26. #26
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Mitt artistnamn är plockat från en porta Tillika den jag spelade in mina första demos på samt den jag planerar spela in en EP på nu under våren.

  27. #27
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    1989 köpte jag min första en Fostex 280

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fostex 280.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	80,8 KB 
Id:	58189
    Se där! Inte var dag man ser en sån till salu. Vem vet - kanske min gamla?

    http://www.blocket.se/stockholm/FOST...m?ca=23_10&w=3

  28. #28
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Hade ett tag en 244 som väl får anses som Volvon bland Portor (även till modellnumret...) Det var otrolig skillnad i kvalitet på ljud och hur den var byggd jämfört med väldigt mycket annat som fanns på den tiden.

    Sedan testade jag en Yamaha MT8X under en period, mest för att det var sjukt coolt att kunna få tillgång till att spela in 8 spår på kassett. På pappret.

    I verkligheten är det helt otroligt skönt att slippa det här härket, och att det nu är förpassat till ett moln av rosa nostalgiskimmer som man kan ta fram ibland och experimentera med, men rent generellt slippa använda.

    Tänk om jag haft min laptop med Ableton när jag hade som mest tid och driv att göra musik, istället för att stångas med den där mekaniska skiten

  29. #29
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Efter ngn vecka med 424 mkIII:an - Sjukt kul att slippa datan och tvingas begränsa sig lite. Återgår till ett fasttracker I-tänk som känns behagligt... Däremot är jag osäker på om den inte är defekt i monitor output-delen. Ska ta och försöka spalta upp hur det ter sig om någon också har en mkIII så man kan jämföra? Den är ju funktionabel ändå, men om jag kunde bevisa för säljaren att han måste missat något i sin totala funktionstestgenomgång så kanske man kan få tillbaka en del av summan ändå...

    En andra fråga är vad för alternativ som finns för externa boxar för att konvertera strajpade synk-koder... MTS-30 pratas det om i manualen, men verkar ganska sällsynta att dyka upp? Hur är det med Philip Rees TS-1? Övriga alternativ? Känns som en otroligt tråkig sak att lägga mkt pengar på...

  30. #30
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter ngn vecka med 424 mkIII:an - Sjukt kul att slippa datan och tvingas begränsa sig lite. Återgår till ett fasttracker I-tänk som känns behagligt... Däremot är jag osäker på om den inte är defekt i monitor output-delen. Ska ta och försöka spalta upp hur det ter sig om någon också har en mkIII så man kan jämföra? Den är ju funktionabel ändå, men om jag kunde bevisa för säljaren att han måste missat något i sin totala funktionstestgenomgång så kanske man kan få tillbaka en del av summan ändå...

    En andra fråga är vad för alternativ som finns för externa boxar för att konvertera strajpade synk-koder... MTS-30 pratas det om i manualen, men verkar ganska sällsynta att dyka upp? Hur är det med Philip Rees TS-1? Övriga alternativ? Känns som en otroligt tråkig sak att lägga mkt pengar på...
    Vad är problemet med monitor out?

  31. #31
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran

  32. #32
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Fick tag på en philip rees ts1 från norge. Får se om man kan få det att funka sen när posten kommer

  33. #33
    Mutant
    Mutant är inte uppkopplad
    Mutants avatar
    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna lilla poplåt gjordes i en källare 1983 med en Tascam 244:

    Bettan
    Varför känner jag igen den låten så mycket? Känns som om jag har den på någon gammal kassett?

    Edit: Ah, Dagcenter Pöbeln, men inte från Modern Pop Music According To De Selby som jag först fick en känsla av. Har inte singeln, men kanske någon som spelat in åt mig en gång i tiden.
    Senast redigerat av Mutant den 2015-08-23 klockan 20:14.

  34. #34
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    min första porta köpte jag tillsammans med en dåvarande klasskamrat för äckligt
    många tusenlappar (begagnad), en yamaha md8. sålde sen min andel till honom.
    efter ett antal år fick jag låna en tascam 244 av en dåvarande kompis som inte
    hade någon användning för sin. blev inte så mycket inspelat på den faktiskt utan
    jag sålde en gitarr och köpte en egen porta, en roland vs840. den hade jag många
    roliga timmar med dock. men att spela in på zip-disketter blev omständigt i längden.

    men det är ju väldigt befriande att spela in på en portastudio utan att behöva
    tänka så värst mycket på annat.

  35. #35
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    La vantarna på en tascam midistudio 644 vilken best. Sjukt invecklad och jag har inte lyckats googla fram nån manual.

    Nån som sitter på en pdf?

  36. #36

  37. #37
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack ska du ha!

  38. #38
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Dags att bumpa upp denna tråd på nytt. Är det någon som kör aktivt på sin porta? Börja bli sugen på en själv. Men verkar inte helt enkla att hitta. Tex en Tescam eller Sansui. Hur enkelt är det att hitta bra kassetter nu för tiden?

  39. #39
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Tänkte väl göra det mer nu. Men då som ett loopinstrument. Har förhoppningsvis precis köpt en 414, något jag suktat efter ett tag vilket kan utläsas ur tråden. Hoppas jag inte blev blåst bara.

  40. #40
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte väl göra det mer nu. Men då som ett loopinstrument. Har förhoppningsvis precis köpt en 414, något jag suktat efter ett tag vilket kan utläsas ur tråden. Hoppas jag inte blev blåst bara.
    Grattis! Nä det får vi verkligen hoppas på. Hittade du den på nått shady ställe eller? Koppla gärna tillbaka i tråden när du testat den, är väldigt sugen själv. Får man fråga vad du gav för den?

  41. #41
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jo verkar som blåsning men jag får väl skylla mig själv som inte bad om bilder etc.

  42. #42
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo verkar som blåsning men jag får väl skylla mig själv som inte bad om bilder etc.
    Fan va segt. en djungel där ute...

  43. #43
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Spelar in allt på min Tascam 244. Kromband dyker upp ibland på musikrelaterade köp/sälj-sidor. Bra vet jag inte men halva grejen med portan är väl att det ska låta slitet!

  44. #44
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Kassetter är enkelt, soprum brukar ha tjogvis av dem typ lite när som.

  45. #45
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    När det gäller köpa nya "chrome type II"-kassetter till portan, är det någon större skillnad i ljudkvalitet mellan olika märken?

    Är kassetter märkta med "Type II" alltid "rätt" variant till portan?

    Tips på ställen man kan beställa förutom bejjen?

    (och ja, jag vet att man inte väljer kassett öht om man vill ha bästa möjliga kvalitet, men det är inte det jag är ute efter

  46. #46
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kassetter är enkelt, soprum brukar ha tjogvis av dem typ lite när som.
    Får väl börja hänga i grovsopan varje vecka, vart tredje år hittar man nått kul. Som en Yamaha ABC. Kassetter hittar jag tyvärr aldrig. Bor helt enkelt på fel ställe, får flytta.

  47. #47
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lyckan kan vara total! Buda hem en Tascam 246 i helgen och nu hoppas jag på att den är i OK skick. Ska bli kul att gå igenom den o putsa och mecka lite. Det är inte någon som råkar ha lite lite extra remmar att sälja? Vill ju vara förberedd på det värsta.

    Är det någon som gått igenom en sån här o har lite tips så mottages dom gärna! Söker även efter chrome kassetter, max 60 min. Vill helst slippa köpa från eBay eller UK. Brukar ju finnas någon som behöver rensa bort lite skit

    Ska bli kul detta

  48. #48
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Delar med mig av lite fina bilder på min nya 246. Väldigt glad över skicket, känns knappt som om den används så mycket. Knappt en repa och helt dammfri inuti. Fungerar som en klocka dessutom. Magi! Nu består kvällarna mest av att sitta med näsan i bruksanvisningen , ping-ponga och ratta. Men jävlar vad tung den är!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image1.jpeg 
Visningar:	74 
Storlek:	132,6 KB 
Id:	73112

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image2.jpeg 
Visningar:	74 
Storlek:	144,0 KB 
Id:	73113

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image3.jpeg 
Visningar:	65 
Storlek:	153,2 KB 
Id:	73114

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image4.jpeg 
Visningar:	91 
Storlek:	131,6 KB 
Id:	73115

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image5.jpeg 
Visningar:	96 
Storlek:	128,8 KB 
Id:	73116

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image6.jpeg 
Visningar:	160 
Storlek:	128,7 KB 
Id:	73117

  49. #49
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller köpa nya "chrome type II"-kassetter till portan, är det någon större skillnad i ljudkvalitet mellan olika märken?
    Jag har testat en hel del olika krom-band att spela in på. Båda nya och loppisband. Jag tycker generellt att ju nyare band desto bättre ljudkvalitet. De som gett mig bäst resultat är ett BASF chrome extra 2 samt några Mr. Music-band (ja, dom gamla hitsamlings-kassetterna) jag hittade på Myrorna från 99-01 och sedan bandade över.

    I övr. är min erfarenhet att porta-inspelning kan låta riktigt bra vid noggrant med val av kassett och inspelningsnivåer. Ger en levande och dynamisk känsla jämfört med dator-inspelning.

  50. #50
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Delar med mig av lite fina bilder på min nya 246. Väldigt glad över skicket, känns knappt som om den används så mycket. Knappt en repa och helt dammfri inuti. Fungerar som en klocka dessutom. Magi! Nu består kvällarna mest av att sitta med näsan i bruksanvisningen , ping-ponga och ratta. Men jävlar vad tung den är!
    Supergrattis! Jag älskar min 244. Antar att 246 är samma fast mer (och tyngre)!

  51. #51
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Supergrattis! Jag älskar min 244. Antar att 246 är samma fast mer (och tyngre)!
    Tackar tackar! Ja den är ju inte direkt portabel...

  52. #52
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran

  53. #53
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    "Cassettes - better than you don't remember"

    https://www.youtube.com/watch?v=jVoS...layer_embedded

    Lite fånig men bra och informativ film om olika kassettband. Reder ut de olika typerna, brusreducering etc.

  54. #54
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vilka Kassetband kör alla på? Tycker det är galet svårt att hitta ok band för rimligt pris.

  55. #55
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Just det, behöver ny drivrem till playfunktionen på min Tascam 246:a. Någon som vet var man får tag på det?

  56. #56
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det, behöver ny drivrem till playfunktionen på min Tascam 246:a. Någon som vet var man får tag på det?
    De finns här bl a:
    http://marrscommunications.com/tasca...-and-r-r-belts

    Marrscommunications påstås ha de bästa drivremmarna närmast ursprungliga specs men har en urusel affärsmodell. Det första problemet är hemsidan - man måste scrolla förbi en milslång meny tills man kommer till själva varorna och sen lista ut hur man faktiskt lägger en order. När du lyckats får du ett bekräftelsemail och det kan bli det första och sista du får. Hemsidan rapporterar inte om remmarna finns i lager eller inte och det noteras inte heller i bekräftelsemailet. Skickar man själv mail så får man inga svar utan måste i så fall starta en post på Tapeheadsforumet. Där kommer man att få ett svar från Marrs om refunding (vilket du inte vill ha, du vill ju ha remmarna!) och har du tur så sätter det lite fart på processen men förmodligen inte (jag har försökt). Dessutom är Marrs sponsor på hemsidan så tråden kommer snart låsas. Det verkar som att de trots allt levererar till slut enligt tålmodiga köpare men man kan behöva vänta flera månader under tystnad. Jag är själv uppe i 1,5 mån nu...

    Det är svårt att rekommendera en sån säljare men remmar som finns på Ebay är av varierande kvalitet. Jag beställde t ex ett kit till en annan kassettbandspelare från revox_de på Ebay. De är tunnare än originalet men fungerar efter justering av motorhastigheten. Problemet är dock wow & flutter över spec vilket Marrs remmar inte ska orsaka.

    Här är en nöjd kund som förklarar varför man handlar från Marrs istället för Ebay:
    https://www.youtube.com/watch?v=7N3Q6v9tcBs
    Senast redigerat av KungKrille den 2018-09-30 klockan 13:38.

  57. #57
    Macke
    Macke är inte uppkopplad
    Mackes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De finns här bl a:
    http://marrscommunications.com/tasca...-and-r-r-belts

    Marrscommunications påstås ha de bästa drivremmarna närmast ursprungliga specs men har en urusel affärsmodell. Det första problemet är hemsidan - man måste scrolla förbi en milslång meny tills man kommer till själva varorna och sen lista ut hur man faktiskt lägger en order. När du lyckats får du ett bekräftelsemail och det kan bli det första och sista du får. Hemsidan rapporterar inte om remmarna finns i lager eller inte och det noteras inte heller i bekräftelsemailet. Skickar man själv mail så får man inga svar utan måste i så fall starta en post på Tapeheadsforumet. Där kommer man att få ett svar från Marrs om refunding (vilket du inte vill ha, du vill ju ha remmarna!) och har du tur så sätter det lite fart på processen men förmodligen inte (jag har försökt). Dessutom är Marrs sponsor på hemsidan så tråden kommer snart låsas. Det verkar som att de trots allt levererar till slut enligt tålmodiga köpare men man kan behöva vänta flera månader under tystnad. Jag är själv uppe i 1,5 mån nu...

    Det är svårt att rekommendera en sån säljare men remmar som finns på Ebay är av varierande kvalitet. Jag beställde t ex ett kit till en annan kassettbandspelare från revox_de på Ebay. De är tunnare än originalet men fungerar efter justering av motorhastigheten. Problemet är dock wow & flutter över spec vilket Marrs remmar inte ska orsaka.

    Här är en nöjd kund som förklarar varför man handlar från Marrs istället för Ebay:
    https://www.youtube.com/watch?v=7N3Q6v9tcBs
    Jag beställde remmar av tascamninja.com kolla inte så noga på dom som i den där videon men dom funkar bra och det var snabb leverans.

  58. #58
    Macke
    Macke är inte uppkopplad
    Mackes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka Kassetband kör alla på? Tycker det är galet svårt att hitta ok band för rimligt pris.
    Behöver också tips på kassetter

  59. #59
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De finns här bl a:
    http://marrscommunications.com/tasca...-and-r-r-belts

    Marrscommunications påstås ha de bästa drivremmarna närmast ursprungliga specs men har en urusel affärsmodell. Det första problemet är hemsidan - man måste scrolla förbi en milslång meny tills man kommer till själva varorna och sen lista ut hur man faktiskt lägger en order. När du lyckats får du ett bekräftelsemail och det kan bli det första och sista du får. Hemsidan rapporterar inte om remmarna finns i lager eller inte och det noteras inte heller i bekräftelsemailet. Skickar man själv mail så får man inga svar utan måste i så fall starta en post på Tapeheadsforumet. Där kommer man att få ett svar från Marrs om refunding (vilket du inte vill ha, du vill ju ha remmarna!) och har du tur så sätter det lite fart på processen men förmodligen inte (jag har försökt). Dessutom är Marrs sponsor på hemsidan så tråden kommer snart låsas. Det verkar som att de trots allt levererar till slut enligt tålmodiga köpare men man kan behöva vänta flera månader under tystnad. Jag är själv uppe i 1,5 mån nu...

    Det är svårt att rekommendera en sån säljare men remmar som finns på Ebay är av varierande kvalitet. Jag beställde t ex ett kit till en annan kassettbandspelare från revox_de på Ebay. De är tunnare än originalet men fungerar efter justering av motorhastigheten. Problemet är dock wow & flutter över spec vilket Marrs remmar inte ska orsaka.

    Här är en nöjd kund som förklarar varför man handlar från Marrs istället för Ebay:
    https://www.youtube.com/watch?v=7N3Q6v9tcBs

    Haha, detta va det värsta/bästa tipset jag fått! Tack, ska testa o mer se det som en överraskning när paketet kommer. Om ja nu lyckas beställa...

  60. #60
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, detta va det värsta/bästa tipset jag fått! Tack, ska testa o mer se det som en överraskning när paketet kommer. Om ja nu lyckas beställa...
    Hehe, jo men jag ville bara förbereda dig. En del får paketen levererade snabbt men är varorna inte i lager så blir det som sagt en lång väntan. Det kan ju faktiskt vara så att just de remmarna inte ens är tillverkade än. Så först tillverkning vilken sker i Japan, leverans till Marrs i USA, ompackning och sedan leverans till Sverige och sist men inte minst tull o PostNord.
    Senast redigerat av KungKrille den 2018-09-30 klockan 15:58.

Liknande ämnen

  1. Stora Arduinotråden
    Av Wiktorion i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 138
    Senaste inlägg: 2020-10-23, 19:29
  2. Den Stora Latencyguiden
    Av outshape i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 191
    Senaste inlägg: 2016-02-12, 17:56
  3. Den stora bitwisetråden!
    Av oljud i forum Effekter
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2015-02-13, 16:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •