Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 118

Ämne: Social entropy Engine

  1. #1
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran

    Social entropy Engine

    Denna förtjänar en egen tråd. Verkar endast vara en sequencer, även om videon nedan kan ge intrycket att den har inbyggda ljud. Men verkar skönt snabbjobbad, verkar ha parameterlåsning, sparande av inställningar och sequencer m.m. Bra med anslutningar också.

    Verkar komma att kosta runt 700 dollares, oklart när den finns tillgänglig.


    https://youtu.be/watch?v=P9mAc_Fi6fc
    Senast redigerat av HEK den 2015-04-03 klockan 10:55.

  2. #2
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    ah, jag har spanat lite på deras sida tidigare. men då var det bara en stillbild. mäktigt med 8 CV-GATE!

  3. #3
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Eller hur! Och ser jäkligt smidig ut, gillar hur han spelar in slidsen i arrpegiot.

  4. #4
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Kostade väl extra för cv outs hade jag fått för mig. Asgrymt med rotate. Synd att den inte fixar polyfoni.

  5. #5
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Alltså denna är jag verkligen så jävla pepp på. Stort, tillgängligt interface som verkar lättarbetat. Helt sund och instinktivt förståelig uppdelning av funktioner. Man får verkligen känslan att det kan vara en mycket enklare än Cirklon som hjärtat i en setup (förutom för modulationssequencing - och midiparameterlåsning hade ju varit fett?). Vad gör det om man gör enklare musik? Känns _väldigt_ livevänlig. Och som tidigare sagts - många CV/gate! Och i mackapären, inte någon jobbig breakoutbox.

    Synd färgschemat så fult? Hur tänkte de nu?

    https://www.youtube.com/watch?v=lg29Tmpifz0
    (hur länkar man videos egentligen?)

    Produktionsprocessen går tydligen ganska bra - på deras facebooksidan lade de ut lite bilder på ganska ambitiös produkttestning för att vara litet företag (värmekamera för att kontrollera ev överhettningsproblem osv...) Kanske är jättevanligt att man gör sånt iofs, vad vet jag. E bara sämpel kånsumänt juh

  6. #6
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Gillar också denna.. Hoppas den släpps snart.

  7. #7
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Riktigt cool!

  8. #8
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ha! Jag minns inte fel från videon - ingen äkta polyfoni, men chord memory över midi. Fuck beatstep - this is where it's at.

    Engine is 8 separate tracks of sequencing, each of the eight tracks can be for a synth or an 8 instrument drum track.
    This means you can freely choose to have any combination of 8 drum or synth patterns playing simultaneously. If you choose to have 8 drum tracks, you could sequence up to 64 different drum instruments (8x8), with control over accent velocity.
    Or you could choose to sequence 8 synth tracks, with full control over note pitch, velocity and length. So if you looked at only the drum sequencing, it would be comparable to four machinedrums.
    Each of the 8 tracks is completely independent, sharing only a master clock, so that means you can have different pattern lengths, different timing, different shuffle amounts, different step skipping, etc, if you wanted to do polyrhythms or polymetric sequencing.

    There are a ton of other cool things over and above this, if anyone has questions.
    We hope to have our new website and the Engine manual online in the next few days, so that should provide additional details.

    The price we are targeting is just slightly more than $650 for the base unit and between $100 and $150 for the CV expansion board.
    We delayed the CV board a bit to improve it in several key areas. Specifically, to allow for bipolar CV output, with a range of -3V to +7V with a 16-bit, 8-channel DAC.

    The expansion bay has been designed to allow other types of expansions in the future, so we didn’t want to lock everyone in to only having CV/Gate and paying for it.
    Interesting expansion options would be things like additional MIDI output ports, built in synth voices or drum instruments, etc.

    We are hand assembling all of the Engine units here in Texas (in what was formerly my music studio)

  9. #9
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Från i juli: "Latest update. We are finally getting completed boards in! Now waiting on final silk screening and custom printed boxes... and the new website is almost ready along with the User Manual!"


  10. #10
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från i juli: "Latest update. We are finally getting completed boards in! Now waiting on final silk screening and custom printed boxes... and the new website is almost ready along with the User Manual!"

    Sexy robot! saknar en QR app just nu..... ;,(

  11. #11
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    665 USD (+125 för 8xcv-expansion

    We have finally rolled out our new website:
    https://www.socialentropy.com/engine

    Many new details on Engine, including the complete user manual, pricing, etc.

    We are still preparing to take orders for the first batch of Engine, but it won't be long now!

    Något Eric Drooker-inspirerad artwork



    Engine is a powerful multitrack step sequencer with 8 polyphonic tracks for recording both melodic and percussion patterns. Pattern chaining, snapshots and a song mode help move your ideas from simple loops to completed songs. The six performance knobs can be used to control external devices or the built-in performance effects system, which includes velocity and gate offsets and ratcheting. Engine includes comprehensive editing features to fine tune your performance, with rotation, cut/copy/paste for both patterns and individual steps.

  12. #12
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Någon som köpt?

  13. #13
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Väntar på europeisk distribution + cv-expansion tror jag. Måste avyttra saker och komma på vad innan jag ersätter, så tiden att vänta känns okej.

  14. #14
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Väntar på att CV / gate out släpps också..

  15. #15
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Ja synd att de inte släpptes samtidigt. Den verkar vara ett bra alternativ till cirklon om man inte behöver så många kanaler.

  16. #16
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Tycker den saknar viss grundfunktionalitet man kan kräva för det priset;

    - möjlighet att välja fler noter per step och spår, som på tex OT, och inte enbart chord memory
    - mikrotiming (igen a la electron ot/ar/a4)
    - gate-length
    - parameterlås, tex modwheel, pitch, valfri cc

    Hoppas det är ngt som kan komma med mjukvara, för nu blir den lite för dyr för att kunna konkurrera med tex Beatstep Pro, samtidigt kan man lägga på någon tusenlapp och få en Cirklon som kan sjukt mycket mer ..

  17. #17
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag uppfattade det som att den hade micro-timing (de kallar det delay), gate length offset och upp till 4 toner per step på midispåren. Det ska också vara möjligt att få 4 kanaler cv per track (pitch, velocity, accent och cv2).

  18. #18
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    What robopants said. Manualen finns uppe att studera nu, så jag fattade det så. Borde läsa mer...

  19. #19
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    åh, såg nu att de slängt in en massa nya funktioner sen introduktionen...

    då kanske det blir en update från beatstep pro till denna nån gång senare, beroende lite på vad CV-adden kostar

  20. #20
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    åh, såg nu att de slängt in en massa nya funktioner sen introduktionen...

    då kanske det blir en update från beatstep pro till denna nån gång senare, beroende lite på vad CV-adden kostar
    CV add kostar 125$ enligt hemsidan..

  21. #21
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Ångrar att jag köpte BeatstepPro lite kan jag säga, denna passar mig egentligen bättre på alla sätt, och har mindre footprint, bättre live med mao, och säkert stabilare bygge ..

    ... fan!

  22. #22
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    någon som köpt?

  23. #23
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Sinnessjukt flexibel denna!

    https://youtu.be/qAUyeNsv7Y0

  24. #24
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Jag drog efter en.. fick svar om CV addon och den skall vara klar till Winter namm.. ? När nu det är.
    Får köra med midi / cv konverterare sålänge.

  25. #25
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Jäkligt smarta grejer på den här.

  26. #26
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag drog efter en.. fick svar om CV addon och den skall vara klar till Winter namm.. ? När nu det är.
    Winter NAMM 2016 = 21a till 24e januari:
    https://www.namm.org/news/press-rele...ary-21-24-2016

  27. #27
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    finns den bara att köpa via deras hemsida än så länge? finns inte att köpa i sverige eller iaf europa än, eller? någon som vet när den finns tillgänglig på närmare håll?

  28. #28
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    tror den bara säljs genom deras hemsida just nu. hade varit schysst om ngn tog in. frågade Ulf på EFN, men han kommer inte ta in. Kanske Schneiders?

  29. #29
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    finns den bara att köpa via deras hemsida än så länge? finns inte att köpa i sverige eller iaf europa än, eller? någon som vet när den finns tillgänglig på närmare håll?
    Varför vill du köpa genom förhandlare? Väldigt enkel hemsida och Social Entropy svarar väldigt snabbt på mail.

    Min ligger o väntar på posten.. Så det blir en rolig helg!

  30. #30
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Det kan ofta bli billigare att handla inom Europa eftersom man slipper betala tull då.

  31. #31
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jo precis, och tänkte även på det att priset...650 dollar eller vad var det? tillkommer det sedan förutom tull och ev fraktavgift, någon skatt eller dylikt? har ju inom europa tex VAT. finns det något sådant här?

    eller kanske enklare uttryckt, vad landar allt på totalt uttryckt i svenska kronor?

    funderar även på den franska squarp pyramid och den landar ju totalt på runt 7 feta, vilket är lite saftigt men får ju å andra sidan en del för pengarna kunde man komma billigare undan med engine-sequencern så vore det ju inte fel

  32. #32
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför vill du köpa genom förhandlare? Väldigt enkel hemsida och Social Entropy svarar väldigt snabbt på mail.

    Min ligger o väntar på posten.. Så det blir en rolig helg!
    ok, vad har du betalat totalt för den (inkl tull, frakt, anda avgifter etc)??

  33. #33
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok, vad har du betalat totalt för den (inkl tull, frakt, anda avgifter etc)??
    665$ engine
    65$ frakt
    730$ = 6300kr drogs när jag betalade med paypal

    tull, moms och postens avgifter var 1113kr
    Så totalt 7413kr

    Dollarn är dyr nu och visst hade det kanske blivit billigare om Escapefromnoise tagit in den för han lyckas alltd få ner priserna, men Schneiderladen tycker inte jag är billigare.. Tvärtom. Kolla in Oberheim SEM från dem.. Den kostar ju bra mycket mer från dem än att beställa den själv från USA och betala för tull o moms.. Så visst kan det bli billigare men jag tror inte social entropy kommer sälja genom andra kanaler än sig själva. Det tjänar ju de mycket mer på per såld maskin.

    Likadant med Cirklon, Schrittmacher, GRP sequencern med många fler små specialmaskiner.

    Packade precis upp min och byggkvaliten är på topp - hinner inte testa nu.. får hoppas på helgen

  34. #34
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ok då är den lite dyrare än squarp pyramid då (osäker på fraktkostnaden där men iom det är i paris så ändå totalt aningen billigare) mao. men tackar ändå för infon, då har man priserna ungefärligen klara som de ser ut i nuläget.

    då åsterstår bara ångestprocessen och bestämma sig vilken av dem jag vill ha, eller om det blir ngn annan. tänkte köpa en rejäl hw-sequencser någon gång nästa år, så har ju tid på mig men kommer ändå bli tufft att jämföra, fundera, å känna besluts-ångesten koppla sitt grepp runt min GAS-själ

  35. #35
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ngn måste ju ta in den? Galet annars

  36. #36
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    preview av ny patterntyp, ctrl .. LFO i videon .. så fett!

    detta börjar likna en mini-cirklon, för folk som inte är ingenjörer typ

    https://www.facebook.com/socialentro...0374886353642/

  37. #37
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Schneiders kommer ta in den fick jag som svar! Yay!

  38. #38
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Schneiders kommer ta in den fick jag som svar! Yay!
    gött mos!! du får tjoa till här i tråden när de har den inne och vad de tar för den inkl frakt odyl till svedala härligt!!

  39. #39
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Har testat några timmar i helgen och jag gillar den extremt mycket - väldigt lätt att förstå och smarta funktioner.. Fortfarande måste jag ju kika i manualen men det mesta sitter ganska snabbt och man provar sig fram och försöker tänka logiskt efter ett tag och oftast blir det som man vill.. Nu har jag bara skrapat ytan och jag få ta mig mer tid med den här i november..

    Skall bara komma underfund med hur jag smartast skall använda poly sequencer delen.. vet inte om jag helt förstått den ännu..

  40. #40
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Verkar som jag köper en beg redan nu. Som man peppat!

  41. #41
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    ... och så anlände den. Nu är det bara vänta till CV-expansionen. Inte hunnit leka med den över midi än, men gillar verkligen formfaktorn på den. Stabil men ändå något så pass lätt att man kan ha i knät.

  42. #42
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    altemark, du får dema den nån dag när du bränt in den.

    vill gärna se och klämma på en.

  43. #43
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    modusoperandi: defo!

    vi tänkte ha glöggfest + pyssel i kvarterslokal den 19:e dec. om du vill komma med tjej och även mindre enheter kanske man kan smita upp innan eller efter?

  44. #44
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    altemark > verdict?

  45. #45
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Väldigt omedelbar. X0X som passar mig. 777-sequencern extended typ. Kört lite jam med bara den och 4 parter radias: Trummor, pads, digitalkrassynt, va-bas. Verdict: roligt!

    Det här går ju göra hela låtar i, tänker man ibl om vissa sequencers man provar. Den här vill man också göra det i

  46. #46
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Cool! Testat okvantiserad inspelning med? För att hamna lite off the grid?

  47. #47
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Näpp inte än. Kan återrapportera.

  48. #48
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    gärna. har kollat igenom manualen men den är lite oklar på den punkten, typ vad SEQ upplösning är

    skulle du kunna förklara hur note delay fungerar också? hur mycket kan man försjkuta noter, och är det bara framåt i sekvensen eller åt båda hållen? finlir eller större steg?

  49. #49
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Delay verkar bara vara framåt (5 värden) så ingen precis microtiming där. Upplösning bestäms av tidsskalan. Between 1 and 12 clock ticks nämns? Blir inte heller klok riktigt. Inte testat okvantiserad note entry än dock

    Kanske får fråga tillverkarna direkt

    Edit: satt med den lite i morse - fan vad kul o direkt den är!

  50. #50
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    yess, skickade samma fråga ett par ggr, men inte fått ngt svar tyvärr, men då är det altså 5 värden mellan två 16delar som gäller, om man kör den upplösningen, eller? eller ligger "microtimingen" närmare orginalnoten?

  51. #51
    danielski
    danielski är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    hepp,

    är det någon som testat med cv-expansionen och kan ge lite feedback på det.
    och är det någon som vet om de kommer att släppa fler än de redan slutsålda?

  52. #52
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av danielski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hepp,

    är det någon som testat med cv-expansionen och kan ge lite feedback på det.
    och är det någon som vet om de kommer att släppa fler än de redan slutsålda?
    Har CV-expansionerna verkligen släppts? Jag har blivit lovad en expansion, men inte sett något (ungefär som den där 101-knappen jag lovat till dig! )

  53. #53
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Inte än. Men möjligen senare i feb har jag läst.

  54. #54
    danielski
    danielski är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    men utöver cv-expansions-släppet så är sequencern slutsåld och kommer de göra nya batchar av den månne?

  55. #55
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Blir fler vad jag förstått. Bra detta - bra seq!

  56. #56
    danielski
    danielski är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    den verkar ju onekligen, i alla fall på pappret och demade videos, vara en riktigt fet sequencer.

  57. #57
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Var förbi Ica när de öppnade och hämtade denna.
    Har verkligen bara testat den, men det är rätt lätt att ta sig fram. Har inte kollat i manualen överhuvudtaget.


    https://youtu.be/lKK4casYL-g

    Inspirerande och rolig! Har inte testat ackord eller trummor än. Retrig/flam funkar dock även på noter, som ni kan höra i klippet. Accent och slide går kvickt att programmera det också.

    Ser fram emot CV/Gate-expansionen när den släpps. Annars måste jag köpa någon MIDI-synt.

  58. #58
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    är detdär den blåa eller röda verisionen? hhee

  59. #59
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    är detdär den blåa eller röda verisionen? hhee
    Vi får ju inte prata politik här!

    (Men den har samma färg som min politiska hemvist.)

  60. #60
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    vill ha damn it ...

Liknande ämnen

  1. Social Ambitions live på Klubb Gordon 10/6
    Av amenbrother i forum Evenemang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 23:26
  2. du kan reason. du är social. du kan engelska?
    Av PF i forum Reason Studios
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 20:26
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 11:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •