Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 261

Ämne: Varför har jag inte bytt till Mac tidigare?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Varför har jag inte bytt till Mac tidigare?

    Detta förtjänar en egen tråd.

    Förutom långsam start första gången så är det helt sjukt smidigt.
    Allting finns där man förväntar sig.
    Inget biospill.
    Laddar ner Studio One, bara att öppna direkt, till skillnad mot Windows där det måste installeras också.
    Trycker i USB till ljudkortet för första gången när jag redan öppnat Studio One, bara att välja i listan, inget reconnect, starta om programmet eller hela datorn.
    Samma sak med USB-keyboard.
    Laddar ner Waldorf VST, behöver inte göra någon inställning alls, det ligger på rätt ställe direkt.

    Det sjukaste är att 64 sample buffer inte är samma 64 som på Windowsmaskin med samma ljudkort (med drivrutiner). Så otroligt mycket rappare! Trodde fn inte det kunde vara så här tajt, känns som hårdvara (inte som JX8P då alltså).

    En del saker kvar jag måste vänja mig vid och lära mig, men det ser ljust ut, ljusare än någon Windowsmaskin någonsin kommer lysa!

  2. #2
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag såg ljuset 2010 och har inte ångrat mig!

  3. #3
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Skillnaderna är mindre idag än för några år sedan, men ändå - det är bara att gratulera!

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kaiser Franz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaderna är mindre idag än för några år sedan, men ändå - det är bara att gratulera!
    Jag tycker de ökade med Win8, 7 är helt okej.

  5. #5
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Så kan det säkert vara - undviker win i privata sammanhang. På jobbet har vi det, men där finns ju IT-support

  6. #6
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Grattis! Jag gjorde likadant och fick samma ahaupplevelse av hela unix upplägget i osx. 10 år senare sitter jag med linux! Snart är du där du med! Hejja!!!
    Senast redigerat av reSet den 2015-03-31 klockan 22:20.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag såg ljuset via jobbet back in 2007. På Sun Microsystems (må de vila i frid) så kunde man välja Mac. Sen dess så e jag Mac'ifierad.

    Bara en sån sak som att dubbelklickningar utan anledning inte finns är skönt (tar inte upp ngt säkerhetsmässigt, windows register, borttagning av program etc etc)

    I <3 Mac

  8. #8
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    För dom gånger man absolut behöver köra Windows så funkar Parallels Desktop skitbra.

  9. #9
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Bara att gratulera att du nu har hittat rätt för dig

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Vi sa juuuu deeeeet.....

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kaiser Franz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaderna är mindre idag än för några år sedan, men ändå - det är bara att gratulera!
    Håller med. Bara för att helt gå in i min vintageroll måste jag slå ett slag för OS7/8/9 på Mac. Classic!

    DEN tiden var Mac på riktigt ljusår före allt annat. Innan "bibliotek", dolda filer, terminal och whatnot hade Macen ett riktigt bra OS imo. Innan Mac blev Windows med OSX.

    Men så gillar jag ju analoga monosyntar från 80-talet också…

  12. #12
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med. Bara för att helt gå in i min vintageroll måste jag slå ett slag för OS7/8/9 på Mac. Classic!

    DEN tiden var Mac på riktigt ljusår före allt annat. Innan "bibliotek", dolda filer, terminal och whatnot hade Macen ett riktigt bra OS imo. Innan Mac blev Windows med OSX.
    Mm, Classic var trevligt! Många roliga program har försvunnit också i alla plattformsskiften. Classics krascher saknar jag dock inte...

  13. #13
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har stått med en fot i varje läger sedan jag köpte en beggad mac härifrån 2009 som var trasig - lagade den sedan.

    Mac är den datorupplevelse jag alltid vill ha. Väl utformade, UNIX-baserade med god känsla för detalj.

    Samtidigt är PC en sån otrolig bang for the buck när det kommer till 'ful-prestanda' - jag spelar väldigt mycket videospel och för att ha en mac som klarar av de allra senaste spelen effektivt så krävs en maskin för fantasipriser.

    Därför har jag en mac för generell browsning, dokument, möten, portabilitet, alltid med i väskan - och en PC för grovjobbet - Battlefield 4, tunga musikprojekt, sånt som kräver en massa saker inkopplade till höger och vänster. Jag trivs helt OK med den lösningen, men drömmen är ju såklart att allt ska fungera bra på mac i slutändan. Egentligen är jag ingen grafikFreak så jag skulle med lätthet kunna skaffa nästa generations iMac och vara nöjd med den ett bra tag. Steam börjar fungera till Mac nu också - Dota 2 och många andra av Valve's stortitlar är utvecklade både för windows, OSX och Linux idag. Jag tror att macens guldålder har just börjat!

  14. #14
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag har MAC PRO G4 + G5 sedan tidigare

    egen~remixat apple OS.X → SHEREKAN®kallbackat med nyare X11 et.c
    + eventuellt en dualboot till senaste PPC~linux framöver, men tror inte det behövs!
    - har fått tag på ett stationärt intel~skåp med en core 2 duo-maskin med 6 gig minne [ windows]
    - vilka alla e tilltänkta att ha till stabila DAW & musik NET~offline'are
    - begriper inte varför folk slängde bort saker som egentligen funkar hur bra som helst
    - det blir inte direkt bättre musik gjord om man köper upp sig och har det senaste
    - låter ofta mer post~EFX på~pluggad och urvattnad grönslickad gloppig het sten

    sjöRadio® rapporten




    när jag fyllde år för to år sedan fick jag en DVD med krackade program
    - på den stod det
    - "allt du behöver för att bli en duktig producent"

    [överöst fullOn med saker jag inte ens vet\viste om]

    - då det e först nu jag kan installera dem och titta vad som ligger på DVDn
    - då jag inte direkt varit intresserad av DAW'göromål [windows os]
    - då allt e preskriberat på den maskinen nu som sedermera ful\fullt laglig ± laglydig! ;D
    [ firmorna har pekat finger åt en att inte använda det längre ± uppgradera dumskalle ! ]
    Senast redigerat av ~~~ den 2015-04-01 klockan 02:25. Anledning: urgamla versioner och betaTester brukar ofta innebära sköna artifakter och underbara knasigiheter till glädjesprul !!!

  15. #15
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    när min 486 PC \ AMD mojutter dog för mig som nyinflyttad för 15 år sedan - då körde jag atari 1040'n - den du köpte av mig PF - och nät-surfade med den ett litet tag + hängde på SAS i deras epostLista innan jag hoppade över till 99musik med en annan nyfunnen maskin



    ATARI'n klarade inte riktigt av det hela med browsern, ville inte ha mig här, dog ju i ditt knä sedermera <3 ;D



    då det var OKAY att det gick trött&segt att äta saker från nätet och låsa upp för att komma ut med knepiga nycklar till modempoolsNummer som gärna fick vara gratisRätter!

    **SCHH..DANKA~DANGA KRSXCHSXCHSXCHSXCHSXCHSXCHSXCHSXCH!!!^** helt underbart sound när allt funkade och kom ut på nätet! <3
    Senast redigerat av ~~~ den 2015-04-01 klockan 03:11. Anledning: helt galet att det fanns modem~drivare till TOS, samt e-postklient och browser, minns inte vad dessa hette men funkade!

  16. #16
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    som sagt jag vill lära mig köra logic på MAC G4 & G5

  17. #17
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Gamla maskiner är äldst ja. Nu när jag har lyckats återinstallera windows xp (VSOP) på den som har kommit upp i tonåren vore det ju en tanke att köra jeskola buzz på den. Eller bygga om skärmen till akvarium?

  18. #18
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Håller med PF om att det hade varit plats för mer än pc och mac. Glöm inte NexT! Och Silicon Graphics, som jag själv har haft en del glädje av.

  19. #19
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag kommer ursprungligen ifrån som väldigt häpnad kring min praktik på Hewlett Packard
    - desktopmiljön & GUIdelen + användandet av HP-UX "x11" va gale
    - jag satt och hängde på hyperreal\analogheaven hela dagarna, med flera virtuella skrivbord öppna för olika saker \ arbetsuppg i lager
    - har för mig att det var 6-8 virtuella skrivbord redan 93-95 !



    - hatade att komma hem till win 3.11 på min Intel 80386 dx40 med i o f s ett jävligt härligt cake walk 3 professional



    pärlplattevarianten ni kan få av mig då exe finns som nedladdning i min profil här på 99an, då jag varit tvungen att spara den, kanske mest som nostalgi, men även skön funktionalitet om det krisar haha
    - men grejjen va att jag bytte upp mig från notator\creator på atarin, som saknade allt cake walk kunde erbjuda som MIDIseq på PC, och e fan den bästa ff utöver hårdMPC och mjukACIDpro! vad jag vet idag som olärd!l!

    - 386 DX40Mhz va dock jävligt stabil att seq'a hårdvara med ska tilläggas om en hade ett finare MIDIgerät på serieporten, lite kul att det finns stöd för default templates att styra S-220 sampler och TR-626 \505 etc etc etc

    jag gick i skolan med inrikning data på qymnasiet
    och var tvungen att uppgradera till instabil testbed intel pentium med windows 95 i antågande!
    kastade då min 386~dx40 hemma och körde på det nyaste som KUKADEUR
    dum som en fluga inför en bönsyrsa
    pöbelCORPS®uppäten och gick på hypen att nyare e bättre !
    Senast redigerat av ~~~ den 2015-04-01 klockan 04:53. Anledning: - saker från denna tiden hade ju alla nymodigheter med på agendan då

  20. #20
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äsch, äsch.

    INGET TWEAKANDE AV OSet!

    / chefen
    det e ju bara GUI i stort

    + SHEREKHAN® uppgraderingar för nyare drivers i G5 än vad som e default\legitimt
    + användarvänligheten
    + utseendet till det bättre med nyare x11
    + har groovat bättre gfx kort än default
    + G5 har en nu helt avspolad HDD
    + G4 FETISH e intakt
    + allt G5 hade i program\filer finns på FETISH

    \ abuser
    Senast redigerat av ~~~ den 2015-04-01 klockan 06:56. Anledning: så heliga e inte ljugarBänkarna på rad här i rummet → ber inte mot ett skåp fullt med toarullar → torarullar, acid i minaret

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    - begriper inte varför folk slängde bort saker som egentligen funkar hur bra som helst
    - det blir inte direkt bättre musik gjord om man köper upp sig och har det senaste
    - låter ofta mer post~EFX på~pluggad och urvattnad grönslickad gloppig het sten

    sjöRadio® rapporten



    EXAKT

  22. #22
    uc.t
    uc.t är uppkopplad nu
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fått många här att switcha tror jag. Volantiz, Outshape, Rydan... ? :-)
    uc.t

  23. #23
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Nåja, jag har kört mac i någon form sedan 93 m LCII, men PF har ju inte direkt uppmuntrat mig att sluta med det... =)

  24. #24
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Alla datorer är snabba i början.

    Hade varit schysstast om alla hade dragit både pro's & con's.

  25. #25
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt inte märkt att mina Macar blir långsamma, bara jag tänker på att rebuilda cacherna med jämna mellanrum.

  26. #26
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har faktiskt inte märkt att mina Macar blir långsamma, bara jag tänker på att rebuilda cacherna med jämna mellanrum.
    Samma här. Lite segar de till sig (särskilt om man kör med nära full disk), men inte i närheten av vad Windoze-maskiner alltid gör.

  27. #27
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla datorer är snabba i början.

    Hade varit schysstast om alla hade dragit både pro's & con's.
    Du har inte kört så mycket mac va?

    Jag har kört mac väldigt länge, och körde windoze från win95 t o m XP (eller, ja, Vista, men det körde jag aldrig, och kört en hel del W7 och lite W8 i o m konsultjobb). Jag har fått egenbyggda windoze-maskiner att snurra finfint som DAW (ofta efter mycket jobb), byggt och konf:at windows-servrer till bl a videostreaming och videoredigering.

    Bortsett från "religionen" och att apple har policymässiga åsikter jag inte delar, kan jag inte komma på någon enda sak som är en nackdel med mac jämfört med windoze.

  28. #28
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    När jag skulle installera en SSD upptäckte jag att jag hade lagt hela mitt ljudbibliotek i "Biblioteket" vilket gjorde att det blev himla konstigt när jag skulle flytta över OS och apps till den nya SSDn, det fick inte plats. Fattar fortfarande inte riktigt funktionen med bibliotek och namnet haha.

  29. #29

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bortsett från "religionen" och att apple har policymässiga åsikter jag inte delar, kan jag inte komma på någon enda sak som är en nackdel med mac jämfört med windoze.
    Det högre priset och mindre konfigurerbarhet tycker jag är rätt uppenbara nackdelar. (Sen kan jag tycka att det senare är en fördel också, men vill man tex köpa en speldator eller workstation så är Apples utbud rätt minimalt.)

    @timothy: Biblioteket är mest en systemkatalog, men det är också där program brukar installera filer som behövs (som ljudbibliotek och liknande). Så man bör inte själv spara något där, men det kan vara helt förväntat att program sparar data där.

  30. #30
    autowah
    autowah är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    lustigt att man irl aldrig möter någon som inte har haft problem med sin mac.
    men på nätet ger dom intrycket av att allt är guld och gröna skogar. märkligt.

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av autowah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lustigt att man irl aldrig möter någon som inte har haft problem med sin mac.
    men på nätet ger dom intrycket av att allt är guld och gröna skogar. märkligt.
    Windows är säkert asmeckigt men mac är verkligen inte felfritt heller. Undrar lite hur man tömmer cache för min dator är seg (igen). Lite sugen på att nedgradera till snow leopard, gillar inte yosemite alls (utom delar av utseendet). Imessage är väl kul men inte värt det.

  32. #32
    robopants
    robopants är uppkopplad nu
    robopantss avatar
    Veteran
    Klart man får problem med mac också men som användare av både mac och windows måste jag säga att windows kräver betydligt fler timmar mekande. Det är också rena lotteriet med windowsmaskiner eftersom kvaliteten varierar så enormt på hårdvaran ich hur saker är konfigurerade.

  33. #33
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Exakt så. Mac är inte problemfritt (och det har blivit mer problem sen Jobs dog, sorgligt men sant), men det är markant mycket mindre problem än windoze. "Det bara funkar" är en sanning med modifikation (återigen, mer så efter Jobs dött än innan), men "det bara funkar" bra mycket mer än på windoze.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det högre priset och mindre konfigurerbarhet tycker jag är rätt uppenbara nackdelar.
    Ja, det är ju sant förstås, i alla fall på stationära (Laptops är ju i allmänhet inte så konfigurerbara oavsett tillverkare). Jag tänkte nog mer på hur systemen är att använda.

  34. #34
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller rättare sagt, Microsoft-imperiet syns mig rasa allt mer day by day. Underbart.
    Ja, i synnerhet som de äntligen har hittat tillbaka till sin gamla hederliga användarfientliga talibanism. :^)

  35. #35
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Ser vi början på ett nytt Mac .vs. PC -krig?

  36. #36
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    För er som precis som jag fortfarande har gammal hederlig hårddisk i macen så kan jag verkligen rekomendera idefrag.
    Att en mac inte skulle lida av fragmentering av disken är tyvärr inte sant. Snabbar upp betydligt. Då har jag inte för lite RAM heller 16GB.

  37. #37
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser vi början på ett nytt Mac .vs. PC -krig?
    Kan vi inte försöka att skippa det? Har både och. PC stationärt i studion med win. 8.1 och Ableton. Macbook pro med yosemite till Traktor och Ableton. För mig är det klockrent att köra så. Fler och fler program fungerar i båda miljöerna. Med samma licens många gånger också.

  38. #38
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av autowah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lustigt att man irl aldrig möter någon som inte har haft problem med sin mac.
    men på nätet ger dom intrycket av att allt är guld och gröna skogar. märkligt.
    Jag tror att det är jämförelsen som är gällande. Från pisskraschWindows-skavarakompismedallatredjepartstillverkare till helt okej småfelMac-dufårintebestämmasåmycket.

  39. #39
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vi inte försöka att skippa det? Har både och. PC stationärt i studion med win. 8.1 och Ableton. Macbook pro med yosemite till Traktor och Ableton. För mig är det klockrent att köra så. Fler och fler program fungerar i båda miljöerna. Med samma licens många gånger också.
    Visst, men Äpple AB kan glömma att jag köper den billigaste Minin. Det får bli en beg jagMac.

  40. #40

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För er som precis som jag fortfarande har gammal hederlig hårddisk i macen så kan jag verkligen rekomendera idefrag.
    Idag är det så pass billigt med SSD att jag tycker det finns få skäl att inte skaffa en, om datorn inte är uråldrig. En 500GB SSD ligger runt 2000kr och gör datorn vansinnigt mycket snabbare.

  41. #41
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Windows är säkert asmeckigt men mac är verkligen inte felfritt heller. Undrar lite hur man tömmer cache för min dator är seg (igen). Lite sugen på att nedgradera till snow leopard, gillar inte yosemite alls (utom delar av utseendet). Imessage är väl kul men inte värt det.
    Här är en bra länk: http://www.maclife.com/article/howto..._your_mac_onyx

    Det är av förklarliga skäl inte alltid användbart att rensa alla cacher, som t.ex. webbläsarcachen, och det är värt att veta att första gången man startar om och startar program igen så tar det tid, då cacherna skall byggas upp igen.

  42. #42
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Sen får jag också säga att det är en missuppfattning att man inte kan konfigurera OSX lika mycket som Windows. Eller, det är sant fast tvärt om. Eftersom det är BSD-baserat och allt styrs av .plist-filer och andra textfiler så har man som power user mer kontroll över operativsystemet än man har över Windows. Att iOS är mer låst, om man inte jailbreakar, det köper jag. Men det gäller helt klart inte för OSX.

    Och ja, jag använder båda operativsystemen.

  43. #43
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Min erfarenhet av att göra musik på Mac idag är när jag kör på EMS. Det är ju inga konstigheter; allt funkar bra och som förväntat och de största problemen jag har stött på har varit när någon som haft studion före mig helt har fuckat upp inställningarna. Men jag har rejält med datorvara så det har alltid gått att lösa. Så Mac funkar finfint enligt mig.

    Hemma däremot sitter jag och gör musik på en Win7-PC jag byggt ihop själv.
    Den har rullat på i drygt två år - helt utan några problem. Inga krascher, inga 77 svåra år av konfigurerade, tajt och lagfritt...kort sagt; inga problem. Ett system jag verkligen trivs med och känner mig trygg med.

    Jag har inga problem med att folk är superfrälsta i vad de nu använder och lyfter det till skyarna. Men jag har lite svårare när man helt onyanserat svartmålar det man inte använder. Jag förstår inte behovet av varför en del - sneglar på dig PF - måste hälla galla över det man egentligen inte använder.

    Men vem vet... när det blir dags att byta upp min musikdator kanske det blir en Mac nästa gång. Man vet aldrig.

  44. #44
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    De problem jag haft med mac har varit hårdvarurelaterade. Hade min G4 i 10 år.. krashade aldrig allt funkade klockrent (förutom när jag provade explorer,, det krashade ).. men med de nyare så har både HD och minnen dött och en del buggar.. en imac som mer eller mindre bara blivit dammsammlare och frugans macbook pro 09 fick jag också byta ut minnena och stoppa i sed.. sen funkar den klockrent sen dess... min powerbook har dock funkat rätt bra förutom en låsning en gång och nån liten glitch...... men ska vi snacka PC så kan vi ju börja prata psykiatrivård

  45. #45
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag är det så pass billigt med SSD att jag tycker det finns få skäl att inte skaffa en, om datorn inte är uråldrig. En 500GB SSD ligger runt 2000kr och gör datorn vansinnigt mycket snabbare.
    Inte priset som är mitt primära problem. Utan lagringsmängden. Väntar på billigare SSD:er i storleksordningen 1TB eller större.
    Då till en Macbook ska tilläggas. Försökte att få in en till disk där DVD spelaren sitter. Men det spricker på att sladden? bara stödjer den äldre sata 2 standarden. Själva chipsetet stödjer ju så vitt jag vet sata 3.

    Använder nu en så kallad SSHD med en SSD del på 8GB. Det är iofs snabbare men inte så mycket delvis eftersom Seagate ändrade från 7200 rpm diskar till 5400 rpm diskar i den senaste utgåvan.

  46. #46
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast med iOS iphone och ipad..mm så får man väl säga att världen är rätt macifierad

  47. #47
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag skulle iofs säga något som att det felmeddelandet borde åtföljas av en länk till mer information hos Propellerheads, isärskilt som att den som har datorn vet att den skall klara av det. Användarvänligheten i den sortens meddelande är noll.

  48. #48
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, problematiken är så pass allvarlig ...osv.
    Jaja, ok min vän. Jag vet bättre än att ge mig in i en MAC/PC diskussion med en sådan fanboy. Du ser saker ur ditt perspektiv - och det får du såklart fortsätta med.

    I'm out.

  49. #49
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Nu blev det ogrundat Mac-religiöst här. Hilfe.

  50. #50
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    PF: På mitt nuvarande uppdrag så har liknande problem med installation funnits (helt andra grejer, men ändå problem som dyker upp). Lösningen då blev att bygga ett eget verktyg för att diagnosticera miljöerna som mjukvaran kör i. Löste många grejer!

    Sedan kan jag lugnt säga att den upplevelsen som du berättar om är inget som jag känner igen mig i, ens när jag kört demo på Reason på min urgamla laptop (på tiden när laptopen inte var urgammal), så en sådan upplevelse är inget som alla Windows-användare drabbas av.

    Däremot så är jag övertygad om att det är mer problem med Windows-grejer än Mac, just pga den enorma mängd hårdvara som kan köra Windows. Apples variant med att hårt styra och inte släppa in någon annan på att tillverka grejer lönar sig när det gäller "det skall bara funka".

  51. #51
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    PF: Enkel affärslogik. För att man inte prioriterar det framför andra saker. Rätt enkelt svar på den frågan skulle jag säga. Tänk efter vad huvuddelen av de som använder Windows dagligen använder det till, se till att de bitarna går så smidigt som möjligt. Apple har en annan målgrupp av användare, och anpassar sig därefter. Hade Apples användare huvudsakligen varit folk som styrde CNC-fräsar så hade de anpassat sig efter det och struntat i ljudbiten.

    Att sedan bygga OS X på Unix i botten tycker jag själv är grymt bra!

  52. #52
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blev det ogrundat Mac-religiöst här. Hilfe.
    Men det är väl ok att ha det samlat här inne? Länge leve Mac'en

  53. #53
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Det var ett tag sedan jag drog igång någon CP/M-maskin, men visst var det också jävligt stabilt?

  54. #54
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst, men hur många människor gör / vill göra musik med en dator? Det måste vara miljontals.
    Hur många spelar ordbehandlar? Meckar i Excel? Surfar på webben? Spelar spel? Kollar Facebook? Måste vara miljardtals...

  55. #55
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF: Enkel affärslogik. För att man inte prioriterar det framför andra saker. Rätt enkelt svar på den frågan skulle jag säga. Tänk efter vad huvuddelen av de som använder Windows dagligen använder det till, se till att de bitarna går så smidigt som möjligt. Apple har en annan målgrupp av användare, och anpassar sig därefter. Hade Apples användare huvudsakligen varit folk som styrde CNC-fräsar så hade de anpassat sig efter det och struntat i ljudbiten.

    Att sedan bygga OS X på Unix i botten tycker jag själv är grymt bra!
    Hör-hör! Och på detta följer det att det är ganska fnissigt att höra *nixfantaster säga att det en dag kommer att bli folkligt med det operativsystemet.

  56. #56
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är väl ok att ha det samlat här inne? Länge leve Mac'en
    Jag välsignar er.

    ...men undrar samtidigt hur ni lyckas ha så mycket problem med era PC-burkar.

  57. #57
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Det största enskilda problemet för PC/Windows idag ligger inte hos Microsoft tycker jag, utan mängden klåpare som sätter ihop datorerna. Plus att det är fullt priskrig på dessa datorer vilket resulterar i ännu mindre tester och kvalité. Nu pratar jag om färdiga maskiner och framförallt laptops. Plast, dåliga lösningar, ful design och dåliga komponenter som dessutom lider av blootadade OS installationer och i värsta fall t.om adwares (Lenovo lyckades ju bra där.)

    Apples största styrka är väl just det att de har total kontroll över både hårdvara och OS samt mestadels drivrutinerna till dem.
    Då kostar ju det tyvärr därefter plus lite till.

    Har väldigt lite problem med de PC maskiner jag satt ihop själv dock. Bra komponenter samt rent OS från början ger mycket.

    Tjatar på kollegorna på jobbet då de gärna vill köpa så billigt som möjligt att de borde gå upp i kvalité istället då de behöver en dator och inte ett bekymmer som skall fram och tillbaka på service hela tiden och inte fungerar.

    Sedan så har ju Apple haft en del bekymmer även dom, men generellt sett så är det lättare att åtgärda med färre antal parter involverade i problemet samt färre antal olika konfigurationer.

  58. #58
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Har en far som har kört PC sedan tidernas begynnelse och en reklamar-svärfar som använder Mac sedan 80-talet.
    Båda har lika mycket krångel med sina datorer. Skillanden är nog att svärfar lämnar in sin dator till Macoteket stup i kvarten medan de dumma PC-frågorna riktas direkt till mig.

  59. #59
    deleted user
    Hatar min mac idag, hängt sig två gånger. Hoppas det är rätt fel på den så jag får gratis reparation.

  60. #60
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Redan med Akai S2000 och MacOS 8 kunde datorn prata m samplern via SCSI. Gick ju aldrig m en PC.
    Åja, hittade ett scsi-kort till en gammal scanner på jobbet som vi tryckte in i min burk och kopplade till K2000. Kunde slänga samplingar fram och tillbaks direkt i Soundforge (som på den tiden saknade motstycke) helt utan några problem eller konfigurering.

    Edit: Med det inte sagt att irq-mostret inte var ett jävla as ibland på den tiden!
    Senast redigerat av kotten den 2015-04-01 klockan 13:38.

Liknande ämnen

  1. Ni som bytt upp er till X
    Av SyZ-X i forum Logic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-08-27, 01:06
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 19:22
  3. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07
  4. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •