Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 171

Ämne: DAW som GARANTERAT funkar? Mac mini beställd!

  1. #61
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antagligen är det någon drivrutin som gör att latency i systemet blir för hög. DPC Latency Checker är ett enkelt verktyg som man kan använda för att mäta detta:
    http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

    Problemet är att man inte får veta vilken drivrutin som är problemet. Man får helt enkelt prova sig fram genom att disabla olika enheter på dator och mäta igen. Controllern för trådlöst nätverk är en enhet som jag har haft problem med tidigare t ex, liksom grafikkort. Ofta kan det lösa sig om man uppdaterar drivrutinen för den strulande enheten.
    Latecy checker har alltid gett mig toppresultat, utom med just nätverk som verkar suga allt ur en dator. Men det går ju att stänga av. Vill minnas någon gammal tråd där Outshape testade LC som gav riktigt kassa resultat (massa röda spikar), men datorn rullade på bra ändå.

  2. #62
    nixpix
    nixpix är uppkopplad nu

    Senior
    Visst, det handlar ju om intresse och kunskap och tid kontra pengar och bekvämlighet. Så är det med allt. En hemmafixare kan spara en massa pengar på allt, men riskera att åka på en nit då och då som slutar med att det blir mycket dyrare istället.

    Men ingen kan komma och säga att det är mindre stabilt att köra pc än mac per definition, eller tvärtom för den delen, det är okunskap och/eller ren lögn. Och ska man göra en rättvis jämförelse bör man jämföra pc- och macmodeller som ligger i samma prisklass.

    Jag hade aldrig byggt ihop en dator från scratch innan. Jag ploppade i alla grejer och allt bara fungerade, jag gjorde inget annat än att trycka på powerknappen (visst, installerade systemet och så, men inga hårdvaruproblem). Min tidigare musikdator var en bärbar av skitmärket Packard Bell, den första med intel centrino jag kunde hitta för 10'. Den fungerade också mycket bra som musikdator.

    Samtidigt får man se alla polares Logic ständigt stoppa uppspelningen med det där dialogfönstret som säger att det blivit överbelastat. Den funktionen har jag fått höra ska gå att stänga av lätt, men att de flesta inte vet om att det går. Det är ju lite roligt med tanke på all frustration jag sett framkallas av det.

  3. #63
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta utav de problemen du nämner gällde för flera år sen.
    Men överlag så är det just därför man ska ta reda på så mycket som möjligt innan.
    Jag hade gjort det då (2009), MEN, väl i butiken så var just det ASUS-moderkortet som jag redan hade bestämt mig för slut.
    Och efter ett långt snack med försäljaren så hade han övertygat mig om att Gigabyte var minst lika bra om inte bättre än ASUS. Å jag - i all min iver - var dum nog att gå på hans skitsnack.

    Visst, jag har ju fått PC:n att rulla i >6 år och ganska bra dessutom.
    Men de problem jag haft under denna tid har nästan uteslutande kunnat härledas till Gigabyte-kortet.
    Bottom line; snåla INTE på moderkort!!

    Om man suktar begränsningar så kör på Atari 1040ST.
    Stabilt, inga konflikter, inga störande uppdateringar, inga distraktioner etc
    Jag har kört med Gigabyte i många datorer och aldrig haft några problem alls. Med FW och Ti chipset. Jag har alltid varit noga med att uppgradera bios överallt så fort det går, för där finns ofta roten till det onda.

  4. #64
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skall man ha något som garanterat så skall det vara ett 100% slutet system, dvs typ hårddiskporta eller motsvarande.

  5. #65
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ot, men kan vi börja säga som det är: widows och mac/apple.

    blir alldelles offended and shit av att alla personal computer users sätter mig i och min PC i samma korg som widows

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skall man ha något som garanterat så skall det vara ett 100% slutet system, dvs typ hårddiskporta eller motsvarande.
    +7777777k
    Senast redigerat av reSet den 2015-03-20 klockan 13:48.

  6. #66
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört med Gigabyte i många datorer och aldrig haft några problem alls. Med FW och Ti chipset. Jag har alltid varit noga med att uppgradera bios överallt så fort det går, för där finns ofta roten till det onda.
    Absolut, viktigt att hålla utkik efter nya BIOS-uppdateringar.

    GB har gjort några riktigt bra MB's genom åren, men oxå många riktiga stolpskott.
    I dagsläget, gällande socket 2011-3 (X99, Intel i7 6-8-kärniga prollar), så råds man definitivt hålla sig väck från GB.
    Asus är helt överlägsna atm.

  7. #67
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Jag brukar köra enligt denna model:

    MB: Asus, man behöver inte ha det allra värsta eftersom det riktar sig mot gaming och de som vill köra SLI etc.
    Så har man inte behov av dubbla+ grafik-kort, välj ett med senaste chipset (från Intel) och de expansionsmöjligheter man vill ha.

    CPU: Intel, alla dar i veckan.

    Minne: Man vet aldrig med "Value"-sortimentet så man kanske inte ska köpa det allra billigaste, välj något från ex. Corsair eller Kingston.

    PSU: Snåla inte, ostabil ström = konstiga fel, har kört på Corsairs senaste gångerna och det har aldrig varit några problem.
    Definitivt inte snåla om man hade tänkt stoppa i ett av de bättre grafik-korten alt. många diskar etc.

  8. #68
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hittade min beställning från Webhallen, den har precis rullat ett år nu utan problem och det enda som låter lite är mina gamla hårddiskar som jag flyttade över, men fortfarande svårt att avgöra om den är på där nere under bordet. Grafikkortet är överdrivet men jag skaffade datorn för ett rätt stort jobb som krävde det.

    Som sagt om jag inte fattat fel ska osx vara hyfsat lätt att få igång också med de komponenterna, men inget jag haft tillräckligt stort behov eller nyfikenhet att testa än.

    > 143564: Antec P280 - Svart (USB 3.0 / Ej PSU) - [DK] 1 st á 990 kr
    > 159372: Apple Thunderbolt-till-FireWire-adapter - [DT] 1 st á 279 kr
    > 182937: Corsair PowerSupply (PSU) RM650 650W 80 Plus Gold - [DK] 1 st á 949 kr
    > 153200: Crucial Ballistix Sport 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU) (2x8GB) - [DK] 1 st á 1299 kr
    > 176788: Gigabyte GA-Z87X-UD5 TH - LGA1150 - [DK] 1 st á 2949 kr
    > 176536: Intel Core i7-4770S - 8 trådar / 3,1GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (Boxed) (65w) - [DK] 1 st á 2439 kr
    > 178838: MSI GeForce GTX 760 Gaming OC 2GB (N760 TF 2GD5/OC) + Daylight - [DK] 1 st á 2190 kr
    > 102688: Microsoft Windows 7 Professional Engelsk (64-bit) (OEM) (DVD) - [DT] 1 st á 1240 kr
    > 180308: Samsung 840 EVO Series SSD 500GB SATA3 Basic Kit (MZ-7TE500BW) - [DK] 1 st á 2690 kr
    > 190997: be quiet! Dark Rock 3 CPU Kylare - [DK] 1 st á 590 kr

    Summa: 15615 kr

    Edit: För att komplettera enligt ursprungsfrågan så kör jag alltså Cubase (förut 5 och nu 8) och Ableton Live, och ett RME Fireface 400.
    Senast redigerat av kotten den 2015-03-20 klockan 16:35.

  9. #69
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Hittade en HP Ultrabook med i7 i sovrummet. Installerar Studio One nu, ska slänga in alla pluggar sen och testa om det funkar.

    Om det inte funkar blir det Mac!

    Sug på den Bill Gates! Du kommer förlora säkert en hel krona på det! Asswipe!

  10. #70
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    DET GÅR JU FÖR FAN INTE!

    Windows 8 är som Berlinmuren! Hur fan kommer man in egentligen! Jävla apfula ios look-alike os!

    Installerat hälften av all inkluderad skit med Studio One, sen tappar datorn bort sig själv och hittar inget nätverk! Och då är den ändå utrustad med både mobilt bredband och wifi! MEN DEN HITTAR INGET WIFI! Trots att det finns typ sju olika i närheten. Jävla apskit! Ge mig en tvåtummare istället och ett rum på psyket för lugn och ro!

  11. #71
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Du har det verkligen inte lätt med datorerna... och jag som gillar att få ordning på det som inte funkar undrar fortfarande vad du har för BIOS-version på Gigabytedatorn...

  12. #72
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DET GÅR JU FÖR FAN INTE!

    Windows 8 är som Berlinmuren! Hur fan kommer man in egentligen! Jävla apfula ios look-alike os!

    Installerat hälften av all inkluderad skit med Studio One, sen tappar datorn bort sig själv och hittar inget nätverk! Och då är den ändå utrustad med både mobilt bredband och wifi! MEN DEN HITTAR INGET WIFI! Trots att det finns typ sju olika i närheten. Jävla apskit! Ge mig en tvåtummare istället och ett rum på psyket för lugn och ro!
    Du låter nästan lite full

    Här:
    http://www.99musik.se/showthread.php...ghlight=dricks

  13. #73
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har det verkligen inte lätt med datorerna... och jag som gillar att få ordning på det som inte funkar undrar fortfarande vad du har för BIOS-version på Gigabytedatorn...
    Jag har F11, som är den näst sista versionen. Enda skillnaden mot F12 är "improved USB3 compatibility", som i.o.f.s. skulle kunna ha någon effekt på ljudkortet (som visserligen är USB2), men jag tvivlar. Tror helt enkelt det handlar om en dålig mix av komponenter.

  14. #74
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dålig mix av komponenter.
    ^this^

  15. #75
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har F11, som är den näst sista versionen. Enda skillnaden mot F12 är "improved USB3 compatibility", som i.o.f.s. skulle kunna ha någon effekt på ljudkortet (som visserligen är USB2), men jag tvivlar. Tror helt enkelt det handlar om en dålig mix av komponenter.
    Nja, jag tycker helt klart du ska testa att uppgradera till F12 för din Ivy Bridge stöds inte förrän i F12. http://www.gigabyte.com/support-down....aspx?pid=3853

  16. #76
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, jag tycker helt klart du ska testa att uppgradera till F12 för din Ivy Bridge stöds inte förrän i F12. http://www.gigabyte.com/support-down....aspx?pid=3853
    Du kan absolut ha en poäng, men så står det inte här:

    http://www.gigabyte.com/products/pro...?pid=3853#bios

    Tack för att du engagerar dig!
    Senast redigerat av kockpit den 2015-03-20 klockan 22:23.

  17. #77
    nixpix
    nixpix är uppkopplad nu

    Senior
    Som någon sade: UPPDATERA BIOS! Idag släpper tillverkarna gärna slarvigt programmerad mjukvara och fixar efter hand istället, det gäller att få ut produkterna så fort som det bara går. Improved USB3 compatibility? Det betyder förmodligen att USB3 nu till slut fungerar som det ska. Det är en mycket viktig funktion och påverkar ofta allt med USB, inte bara USB3. Är det blå plast i USB-portarna är det USB3 och då måste portarna fungera som de ska, oavsett vad du kopplar in där. En dator med taskigt USB-stöd är inte kul.

    Har du inte uppgraderat till 8.1 så gör det. 8.0 kunde vara rätt instabil.

    Är det en stationär med inbyggd wifiadapter? Jag har sett riktigt dåliga lösningar med antenn INUTI metallchassit. Följden blir mycket risig räckvidd.

    Får du problem med att starta Windows 8, dubbelkolla att du inte har en extern lagringsenhet kopplad till över usb. Många har haft problem med att OS:et då i vissa fall inte startar.

  18. #78

    Veteran
    8 instabilt? Har aldrig haft en krasch med 8 eller 8.1.
    7 kraschade en gång på alla år jag använda 7an, så den kanske är rätt instabil.

    Man kan ha en dator som får spikar med latency checkern, inga problem tills man pressar datorn. En vältrimmad windows maskin kan vara nära nog dubbelt så effektiv jämfört med en kass.

    Beskrivningen i första posten är en dator med riktigt stora problem, garanterad IRQ krock eller kanske till och med trasigt minne.

  19. #79
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Jag tycker du är värd en Mac. Sådär ska ingen behöva ha det. *kram*

  20. #80
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Det som är värst är att det är intermittenta fel, hade jag t.ex. vetat att minnena var paj så kunde jag köpa nya, men när felen bara kommer ibland, under olika förutsättning, så är det svårt att felsöka. Till slut återstår bara moderkort och processor och då står man där med två datorer. Men absolut, uppdatera BIOS, hålla tummarna, tro att det nästan lyckats och sen kommer felen ändå. Hur många gånger har man inte gått på den

  21. #81
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Det som lockar med Mac är jag inbillar mig detta scenario: Problem X uppstår, uppdatera Y, så löses garanterat X, eftersom alla Macar är samma så finns facit. I värsta fall, byt ljudkort, för det är det enda som kan ändras.
    Å andra sidan kan även Macar levereras med felaktiga minneskretsar, hårddiskar och moderkort.

    Var fanns den där 16-spår portan som fixar VST?

    En sån här är otroligt oprisvärd, men funkar den så kanske.
    http://www.musicstore.de/en_EN/EUR/C...PCM0013597-000

  22. #82
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Brrr nu blir jag skraj, jag har en MBP från tidigt 2011 med integrerat grafikkort, har du en med "externt" (om det fanns på den modellen)? Vad har det kostat att fixa?


    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    i osx har den gått väldigt smärtfritt.. förutom när grafikkortet dött två gånger (klassiskt tillverkarfel på den modellen) men det är lixom inte ett ljudproblem.

  23. #83
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du får väl analysera dina behov, en porta kan aldrig på minsta vis rent tekniskt konkurrera, men möjligen på ett användarmässigt plan. De är dock mer att jämföra med en traditionell inspelningsstudio utan dator. Helt perfekt för nån som tröttnat på att rullbanden blivit svåra att hitta och att mixerbordet tar upp tre kvadratmeter. :-)

  24. #84
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som lockar med Mac är jag inbillar mig detta scenario: Problem X uppstår, uppdatera Y, så löses garanterat X, eftersom alla Macar är samma så finns facit. I värsta fall, byt ljudkort, för det är det enda som kan ändras.
    Å andra sidan kan även Macar levereras med felaktiga minneskretsar, hårddiskar och moderkort.
    Det är extremt ovanligt med felaktiga moderkort från fabriken på Macar. Säger inte att det inte händer, men det är en annan sorts kvalitetskontroll. Dessutom är ju minnet numera integrerat, på gott och ont.

    Den här sortens problem existerar i princip inte med en Mac som kör OS X, förutom, som du säger, om det är ljudkortsstrul.

  25. #85
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthcollector Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brrr nu blir jag skraj, jag har en MBP från tidigt 2011 med integrerat grafikkort, har du en med "externt" (om det fanns på den modellen)? Vad har det kostat att fixa?
    Det påverkar bara 15" och 17"-modellerna, dvs de med AMD-GPU. Har du bara Intel-varianten är det safe.

  26. #86
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det påverkar bara 15" och 17"-modellerna, dvs de med AMD-GPU. Har du bara Intel-varianten är det safe.
    Skönt, de har blivit så förbannat dyra så jag bävar för att behöva byta ut den. Den gör precis vad den ska och känner inget behov av att uppgradera. Må den leva i hundra år

  27. #87
    nixpix
    nixpix är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men absolut, uppdatera BIOS, hålla tummarna, tro att det nästan lyckats och sen kommer felen ändå. Hur många gånger har man inte gått på den
    Har du fortfarande inte uppdaterat BIOS, trots alla våra rekommendationer? Så länge du inte har gjort det kan vi inte komma längre, det är inte ens någon idé att försöka, så viktigt är det att du gör det.

    drloop: Jag talar bara utifrån min erfarenhet när jag jobbade en del som supporttekniker förra och förrförra året. 8.0 krånglade en hel del, men å andra sidan, gud vet vad folk gjorde med sina datorer. Med instabilt (fel ordval kanske) menar jag inte att systemet kraschade, det hände inte om det inte var hårdvarufel eller buggiga drivrutiner från tredje part, jag menade att systemet betedde sig underligt till synes pga windows update - det var en hel del problem med vissa uppdateringar när de skulle installeras. Vi hanterade i och för sig många hårt prispressade konsumentmodeller som var riktigt dåliga. Då menar jag inte för att de hade låg prestanda, utan att de fungerade dåligt.

  28. #88
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade en HP Ultrabook med i7 i sovrummet.

  29. #89
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Sånt som händer rätt ofta. Bara man får tummarna loss o sopar undan alla Fabergéägg och allt Josef Frank-bråte som bara ligger å skräpar på golvet.

  30. #90
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nixpix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du fortfarande inte uppdaterat BIOS, trots alla våra rekommendationer? Så länge du inte har gjort det kan vi inte komma längre, det är inte ens någon idé att försöka, så viktigt är det att du gör det.
    Jag uppskattar verkligen ert engagemang, men jag har gett upp med denna dator, jag pallar helt enkelt inte mer.
    Köpte ett USB3 hårddiskkabinett och stoppade i audiodisken i den, så får vi se om HP:n funkar eller om det blir en Mac mini.

  31. #91
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sånt som händer rätt ofta. Bara man får tummarna loss o sopar undan alla Fabergéägg och allt Josef Frank-bråte som bara ligger å skräpar på golvet.
    Alltså, jag hade glömt den under Synclaviern, som saknade en fot, så jag hade lagt HP:n där för att jämna ut.

  32. #92
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Det var där den låg alltså - jag misstänkte nästan det.

  33. #93
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Jag kör med en PackardBell Easynote, 2,2 GHz med 6 gig ram (på en 23" lcdskärm), Motu Audio Express 6x6 för audio, Motu midi express 128 för midi. Ganska sparsamt med pluggar, mest för effekter. Nästan uteslutande hårdvarusynthar. Jag kanske bara haft tur, men det laggar ALDRIG, latencyn är härligt låg och allt puttrar på som det ska - även vid hög belastning. Kör dubbla operativsystem - linux för allt som inte är musik och Windows 8 enbart för musik. Supersmidigt och en bra budgetlösning.

  34. #94
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minne: Man vet aldrig med "Value"-sortimentet så man kanske inte ska köpa det allra billigaste, välj något från ex. Corsair eller Kingston.
    Jepp, snåla inte här. Alla MB-tillverkare värda namnet har en lista på testade och verifierade minnen för just det MB man funderar på att köpa. Köp bara minnen från den listan är min rekommendation. Jag brukar välja det snabbaste för den minnesmängd jag vill ha som finns att köpa i Sverige

  35. #95
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Har inte kommit så långt. Fick HP:n på jobbet för typ ett halvår sedan, har inte direkt använt den. Varannan gång jag sätter på den är det någon stor Windowsuppdatering som ska köras. Har Windows blivit Java?

  36. #96
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Så har det väl alltid varit med windows. Min personluga favorit är när windows råkar hitta en uppdatering den tycker är vintig, och därefter startar om automatiskt, så allt du råkade ha osparat går förlorat ifall du inte råkar vara vid datorn just då å hinner svara på omstartsdialogrutan meden minuts nedräkning...

  37. #97
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så har det väl alltid varit med windows. Min personluga favorit är när windows råkar hitta en uppdatering den tycker är vintig, och därefter startar om automatiskt, så allt du råkade ha osparat går förlorat ifall du inte råkar vara vid datorn just då å hinner svara på omstartsdialogrutan meden minuts nedräkning...
    Ännu en anledning att tvångsmässigt spara ofta!

  38. #98
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Eller så stänger man av autouppdateringen

  39. #99
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu en anledning att tvångsmässigt spara ofta!
    Ännu en anledning att inte köra windoze...

  40. #100
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så stänger man av autouppdateringen
    Förr försökte jag styra, tänkte att "jag bestämmer väl över min dator". Det tänket har jag gett upp. Don't fight it liksom.

  41. #101
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Är det inte så att du egentligen är ute efter att skaffa en helt ny dator? Det känns lite som att du dissar alla goda råd du fått hittills. Jag menar, hur kan det vara ett problem att stänga av autouppdateringen?

  42. #102
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nixpix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Småfissel? Kör du i jordat uttag som man ska?
    Jäpp.

    Använder du balanserade ljudkablar?
    Där det går men nu när du säger det så har jag inte balanserade kablar till monitorerna. Ska testa det vid tillfälle.

    Nätaggregatet, följde det med lådan/är av billig modell?
    Nej, det är ganska påkostat av välkänt märke.

    Det här är lite offtopic så vi borde fortsätta just denna avstickare här.

  43. #103
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte så att du egentligen är ute efter att skaffa en helt ny dator? Det känns lite som att du dissar alla goda råd du fått hittills. Jag menar, hur kan det vara ett problem att stänga av autouppdateringen?
    Jo, det är ju det tråden går ut på. Läs rubrik och första inlägg

    För övrigt är autouppdateringar avstängda på hemmets datorer med Windows 7, det är den här nya med 8 som jag ännu inte gjort det på, eftersom jag inte använt den.

  44. #104
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Efter att ha strulat med Windows i allehanda datorer i alldeles för många år bytte jag till en Mac och en mixer med inbyggt FW ljudkort för några år sedan. Jag hatar mig själv för att jag inte gjorde det långt tidigare för nu fungerar allt bara och jag kan ägna mig åt musik och att skriva låtar istället för att leka frustrerad IT-tekniker.

  45. #105
    belsedub
    belsedub är uppkopplad nu
    belsedubs avatar
    Senior
    Köp en Mac, pojk De fungerar som de skall.

  46. #106
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så stänger man av autouppdateringen
    Windows xp uppdaterar bara en gång i månaden nuförtiden

  47. #107
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Som sagt, slet ut audiodisken och kopplade den till bärbara HP:n, än så länge lirar det bra, Windows 8 känns lite rappare på något vis.
    Gult på DPC Latency checker, istället för grönt som jag haft på andra datorer.

    Fattar dock inte hur jag lyckats köpa två olika hårddiskar efter varandra som brummar så in i hvete. Måste lägga disken på tjockt skummaterial, annars fortplantar sig ljudet till två rum bort i källaren, helt sjukt.

    Och så knixet med extern hårddisk som ibland vaknar när datorn vaknar och ibland inte (jag vill att den ska sova, det går ju att stänga av om man vill).

  48. #108
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte kommit så långt. Fick HP:n på jobbet för typ ett halvår sedan, har inte direkt använt den. Varannan gång jag sätter på den är det någon stor Windowsuppdatering som ska köras. Har Windows blivit Java?
    Har man den inte påslagen på ett tag så har man nog missat ett antal "patch Tuesdays" och gör man så hela tiden jag då finns det alltid uppdateringar att hämta.
    Går att stänga av o.s.v.

  49. #109

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, slet ut audiodisken och kopplade den till bärbara HP:n, än så länge lirar det bra, Windows 8 känns lite rappare på något vis.
    Gult på DPC Latency checker, istället för grönt som jag haft på andra datorer.

    Fattar dock inte hur jag lyckats köpa två olika hårddiskar efter varandra som brummar så in i hvete. Måste lägga disken på tjockt skummaterial, annars fortplantar sig ljudet till två rum bort i källaren, helt sjukt.

    Och så knixet med extern hårddisk som ibland vaknar när datorn vaknar och ibland inte (jag vill att den ska sova, det går ju att stänga av om man vill).
    DPC Latency checkern funkar inte på Windows 8, den ger fel värden så den kommer alltid visa att det är layency problem.

  50. #110

  51. #111
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Fast om man inte har datorn uppkopplad mot något nätverk och bara kör sin daw är det nog stabilast att aldrig uppgradera.

  52. #112
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Man bör ju börja med att inte använda Internet Explorer.

  53. #113
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om man inte har datorn uppkopplad mot något nätverk och bara kör sin daw är det nog stabilast att aldrig uppgradera.
    Aldrig stoppar in usb-minnen heller då?

  54. #114
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Helst inte

  55. #115
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu en anledning att inte köra windoze...
    påminner mig om att du har ett innestående studiobesök i fragLibre Studios

    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.fsf.org/

    uppgradera! det är värt det!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Internet-Explorer-Downloads-Firefox-and-Chome-Faster-Ellis-Benus-Web-Design-Columbia-MO.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	31,1 KB 
Id:	57974
    fixd

  56. #116
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om man inte har datorn uppkopplad mot något nätverk och bara kör sin daw är det nog stabilast att aldrig uppgradera.
    Det är helt sjukt att det skall behövas egentligen. Jag skulle aldrig accepterat det, använder nätet till för mkt saker som är absolut musikrelaterat. Här har vi definitivt en anledning att köra Mac istället.

  57. #117
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Alltså, tycker man att Mac passar bäst, go for it....det är ett val som allt annat.

    Nedan ska tas med en viss glimt i ögat och drar saker till sin spets

    Hur stort problem är egentligen windows update?
    Känns lite som att, WTF måste jag åka till bensinmacken och tanka bilen när soppan är slut.....vilket skit!

    1. Om man tar win7 och framåt (kommer inte ihåg hur det var på Vista och bakåt) så sker updates till 99% när du stänger av datorn.

    2. Om man aldrig stänger ner burken så får man en popup där man kan postpone'a en reboot (om det krävs av updaten), det går också att stänga av auto-reboot men det finns ingen färdig knapp för det, registry eller via group policy (tar 5min från det att ni googlar till att ni har fixat det)

    3. Ja Windows är ett större attackmål än OSX pga användarbas men.....
    http://www.telegraph.co.uk/technolog...e-removed.html
    http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...cle3500038.ece
    etc.
    etc.

    4. Och vill man dra det till sin spets och har man resurser så är ingen säker (nu påstår jag inte att detta är "normala" hackers som riktar sig mot svensson men....).
    http://arstechnica.com/security/2015...found-at-last/

    Med detta sagt så har jag inga problem med Mac men jag har vissa problem med retoriken och "förenklingarna".
    Det verkar vara trevliga burkar och har faktiskt funderat på att skaffa en själv

  58. #118
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Snart lön, Mac mini lockar. Tänk om jag ångrar mig, jag är snabb med Windows. Och tänk om Macen inte funkar. Fast det gör den ju. In med Presonus och sluta bråka.

  59. #119
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Jag vet inget om det tekniska, men jag har alltid haft problem med windows och sedan jag bytte till mac för tre-fyra år sedan har jag aldrig haft den typen av frustrerande problem som jag hade med sindows emellanåt. Kanske beror på hårdvaran eller os, inte vet jag, men det har fungerat bättre för mig så jag är övertygad.

  60. #120
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3. Ja Windows är ett större attackmål än OSX pga användarbas men.....
    http://www.telegraph.co.uk/technolog...e-removed.html
    http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...cle3500038.ece
    etc.
    etc.

    4. Och vill man dra det till sin spets och har man resurser så är ingen säker (nu påstår jag inte att detta är "normala" hackers som riktar sig mot svensson men....).
    http://arstechnica.com/security/2015...found-at-last/

    Med detta sagt så har jag inga problem med Mac men jag har vissa problem med retoriken och "förenklingarna".
    Det verkar vara trevliga burkar och har faktiskt funderat på att skaffa en själv
    Naturligtvis är man inte 100% säker, men sitter man bakom en router med NAT som är vettigt konfad så är det extremt liten risk för nästan alla användare. Det finns inga virus i det vilda till OS X, dock lite malware (som man lätt kan undvika). Krånglet med sånt här är verkligen enormt mycket mindre, även om det inte är helt obefintligt.

Liknande ämnen

  1. Hur funkar det?
    Av LowFiAction i forum Effekter
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 22:05
  2. Hur funkar Aes/Ebu
    Av ygg i forum Inspelning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 11:22
  3. Hur funkar det här med DDR Ram?
    Av Modulation i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 14:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •