Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Youtube tar sida i "the loudness war"?

  1. #1

    Redaktör

    Youtube tar sida i "the loudness war"?



    It may not look like much, but if you’re involved in music production, recording, mixing or mastering, this image could be the most important thing you’ll see all year.

    It means that YouTube have been using loudness normalisation on their music videos – and they’ve been doing it since December last year. Everything plays at a similar loudness, regardless of how it was mastered. And no-one has noticed.
    YouTube just put the final nail in the Loudness War’s coffin

  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Tar sida är väl att ta i, de motverkar skillnader i volym. Det tror jag att människor i båda läger är för.

  3. #3
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Och de måste ju sänka volymen på content så att reklamen låter högre. Inget konstigt alls.

  4. #4
    Ogonen
    Ogonen är inte uppkopplad
    Ogonens avatar
    Senior
    Suvveränt anser jag. Slipper sitta och parera med volymkontrollen varje gång man byter video. Jag förstår å andra sidan inte varför vissa använder YT som musikspelare öht. För doldakameran-klipp funkar d utmärkt.

  5. #5
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Det behövs, så mycket dåligt inspelade videos på Youtube.

  6. #6
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Men är det nån som använder volymutjämningsfunktion i Spotify, iTunes, Winamp å sånt? Inte jag!

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Everything plays at a similar loudness, regardless of how it was mastered.
    Haha, det känns som om personen som skriver inte vet vad "normalisation" betyder...

    Normalization differs from dynamic range compression, which applies varying levels of gain over a recording to fit the level within a minimum and maximum range.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_normalization

  8. #8
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nu har jag inte lyssnat på Youtubes volym utjämning men om man tar Spotify´s så är det alltså inte Normalization det handlar om utan rejäl Brickwall limitering. Det låter helvetes dåligt , om Youtube kör detta och sedan sänker signalen med x antal dB för att reklamen skall låta högre blir det ju väldigt tragiskt.
    Att normalisera gör inte ljudklippen mer ljudvolymlika alls , det är ju baserat på en enda ljud peak i original ljudfilen.
    Snubben menar nog att Loudness Normalisation är lika med en limiter eller multibandskompressor + brickwall limiter men skrivet på svenne banan termer trots allt...

  9. #9

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, det känns som om personen som skriver inte vet vad "normalisation" betyder...
    Fast han skriver ju uttryckligen "loudness normalisation". Samma wikipediasida:

    Another type of normalization is based on a measure of loudness, wherein the gain is changed to bring the average amplitude to a target level. This average can be a simple measurement of average power, such as the RMS value, or it can be a measure of human-perceived loudness, such as that offered by ReplayGain and EBU R128.
    Med tanke på att han pratar om loudnessnivåer (LUFS) så misstänker jag att han förstår vad han skriver om. (Det är rätt ofta folk klagar på journalistiska formuleringar när skribenten mycket väl förstår ämnet, men försöker formulera sig begripligt för målgruppen. Jag tycker "similar loudness" fångar effekten av loudnessjustering på ett bra sätt, ifall Youtube använder det som jag tror.)

  10. #10
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Konstigt... Jag sitter med youtube musik på, på jobbet. Konstant. Fyffan vad jag vrider på volymratten. Det måste vara en 'tjänst' reserverad för majormusik

  11. #11
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Det är skillnad på audio normalization och loudness normalization.
    Att normalisera loudness till -13 LUFS innebär att du mäter varje låts LUFS (energiinnehåll/"upplevd volym") och justerar tills all musik har -13 LUFS.
    Det har inget med komprimering eller brickwall-limitering att göra. Påverkar heller inte musikens dynamiska omfång.

    Sedan vad youtube gör har jag ingen aning om men det är en bra grej generellt.
    Senast redigerat av DrKorg den 2015-03-18 klockan 10:40. Anledning: FM var visst lite snabbare på bollen! :)

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att normalisera gör inte ljudklippen mer ljudvolymlika alls , det är ju baserat på en enda ljud peak i original ljudfilen.
    Ja, om vi pratar om ren peaknormalisering, men om du följer länken om "loudness normalisation" i artikeln så står tex:

    Every track has it’s playback volume adjusted according to “ReplayGain” values which give a decent estimate of a song’s apparent volume and therefore how dynamic it is. Very dynamic material will be compressed somewhat to boost it’s average level, but almost all recent, heavily compressed and high-level material will simply be turned down a little.
    (Om Spotifys normalisering, inte Youtubes)

    Snubben menar nog att Loudness Normalisation är lika med en limiter eller multibandskompressor + brickwall limiter men skrivet på svenne banan termer trots allt...
    Nej, se ReplayGain. Volymen justeras utifrån upplevd volym, så varken kompression eller limiter är nödvändigtvis inblandat.

    Sista raden i originalartikeln:

    4. The audio in the files doesn’t seem to be changed, only the playback level. So presumably, this will happen retrospectively to the whole YouTube music catalogue
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstigt... Jag sitter med youtube musik på, på jobbet. Konstant. Fyffan vad jag vrider på volymratten. Det måste vara en 'tjänst' reserverad för majormusik
    Du lyssnar på för gammal musik:

    Songs are not being retrospectively normalised, at the moment at least. So songs uploaded before 2015 could be much louder or quieter than -13 LUFS – but, see the final point in this list

  13. #13
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Haha no wei, jose! Dom är ju för roliga

  14. #14
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    OKej , nu är jag med Loudness Normalization...ja det är en jättefin tanke...så det bygger helt enkelt på att man beräknar totala energin på hela ljudklippet och sedan sänker eller höjer hela ljudfilen för att sedemera hamna på -13LUFS. Javisst då påverkas inte dynamiken på själva klippet förutom att signal to ratio försämras då all modern musik definitivt kommer att sänkas

    Tricket för att få sina alster att låta högst i fortsättningen är att köra 2 minuters outro med VÄLDIGT låga nivåer så kommer dina 3 första minuter att bomba på som vanligt.
    Senast redigerat av Firechild den 2015-03-18 klockan 11:18.

  15. #15
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    De borde ta fram en funktion som sänker volymen på dålig musik och höjer volymen på bra musik.

  16. #16

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tricket för att få sina alster att låta högst i fortsättningen är att köra 2 minuters outro med VÄLDIGT låga nivåer så kommer dina 3 första minuter att bomba på som vanligt.
    Åtminstone vissa algoritmer räknar inte med nivåer under en viss brytpunkt. Jag tror vissa sätter tak för hur högt det får vara över kortare tid också, dels för att komma runt medvetet kringgående enligt ovan, men också eftersom film och klassisk musik ofta har längre perioder med tystnad eller lägre ljudnivåer.

  17. #17
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Matti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är det nån som använder volymutjämningsfunktion i Spotify, iTunes, Winamp å sånt? Inte jag!
    Hur ställer man in det i Spotify? Hittar inget på nätet....

  18. #18
    Toto - Rosanna
    Toto - Rosanna är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker nivåerna generellt har kommit ner ganska mycket jämfört med för bara några år sen, lyssna på 'love me like you do' till exempel. Loudnesskriget är över inom popen -tanken att högre på något sätt automatiskt upplevs som bättre är felaktig, men alla köpte den utan att ifrågasätta.

  19. #19
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Javisst då påverkas inte dynamiken på själva klippet förutom att signal to ratio försämras då all modern musik definitivt kommer att sänkas
    Brus i digitala format är i princip obefintligt, och eftersom uppspelningen ändå sker i minst 16 bitar så är det verkligen inte ett problem.

  20. #20
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    det känns som en konspiration för att skrämma bort indie-musik folket med ickeofficiella musik-konton

    Citat Ursprungligen postat av Toto - Rosanna Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Loudnesskriget är över inom popen -tanken att högre på något sätt automatiskt upplevs som bättre är felaktig, men alla köpte den utan att ifrågasätta.
    jag har fått för mig att tanken har med mobiltelefon/laptop/skräphögtalar idealet att göra ... för en maxad låt, låter bättre på skräpsystem än en omaxad låt... frågan är väl, vem vill egentligen lyssna på musik på det sättet?

  21. #21
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ställer man in det i Spotify? Hittar inget på nätet....
    Jag vill ju VERKLIGEN inte rekommendera! Men det fanns under inställningar>playback på OS X-appen. Inte i iOS-appen nu när jag kollade!. Guvilkentur.

  22. #22
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ja "Loudness Normalizer" funktionen i Spotify är i princip mord på ljudet , använd ej.

  23. #23
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag ville bara försäkra mig att det var avslaget, men jag hittar det inte i mitt Windowsprogram... Preference under Edit verkar ju som en bra början men sedan hittar jag inget att ställa in under playback. Bara Crossfade tracks. Får kolla på Macen ikväll...

  24. #24
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Hittar inte ens det alternativet i OSX-versionen.

  25. #25
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar inte ens det alternativet i OSX-versionen.
    Nä, haha, BORTA! Är nästan 100% säker på att den låg under advanced settings/playback tillsammans med crossfade sist jag såg den. Men de kanske insåg att det sög och tog bort den!? Även om det låter otroligt.

  26. #26
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Litet sidospår angående Spotify:
    Jag har märkt att de flesta skivor på Spotify (som jag lyssnar på i alla fall) håller samma nivå. Vilket är konstigt för om jag skulle ta två CD-skivor med hip hop (som jag lyssnar mest på), en från säg '95 och en från 2015 (har inga CD's från i år men ni hajar) så skulle dom vara på totalt olika ljudnivåer. Gamla hiphopskivor verkar ibland knappt vara mastrade, i alla fall inte med dagens mått. Om man tittar på filen är det väldigt dynamiskt och man kan se hur ljudfilen blir mycket "större" när rappen kommer in etc. Så ser det ju inte ut på ny musik.

    Men som sagt, på Spotify kan man lätt lyssna på en låt från '95 och sen byta till en ny låt utan att bli döv. Och det är ju klart att skivor kan vara re-mastrade men då borde väl årtalet på skivan vara på det året som den re-mastrades, inte på originalåret eller?

    Någon som vet något om detta? Kan tillägga att det inte låter dåligt, varken på de gamla eller nya låtarna så det är ingen slarvig loudness booster som det kan vara i musikappar, typ "audio enhancement" hehe.

  27. #27

    Redaktör
    Spotify kör ReplayGain enligt författaren till ursprungsartikeln. (Länkar etc ovan.)

  28. #28
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brus i digitala format är i princip obefintligt, och eftersom uppspelningen ändå sker i minst 16 bitar så är det verkligen inte ett problem.
    Kedjans "svagaste" länk då? Det är ju sant att en digital fil i princip är brusfri, men om filen tillkommit på analoga grunkor finns bruset där även i digitalfilen och all skit som introduceras av autosystem blir då automatiskt av ondo (om man inte är Merzbow-fan ).

    För egen del är det här med nivånormalisering för att inte döda användaren rimligt. Men hela kompressionshysterin har jag gnällt om länge... J-la ofog!

Liknande ämnen

  1. BRA sida "synt"musik från England
    Av Ralmroth74@gmail.com i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 18:00
  2. Bra artikel om "loudness wars"
    Av false messiah i forum Mixning & mastring
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •