Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 242

Ämne: Korg ARP Odyssey

  1. #181
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CA3080 ser det ut som.
    Så non inverting output in i den från VCO1.
    Även non inverting på 1458 som följer, men FET:en emellan får någon mer kretskunnig bedöma. Vänder den signalen?

  2. #182
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Från kalibreringen i servicemanualen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ARPkalibrering.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	46,4 KB 
Id:	97117

    Intressant, jag har alltid trott att oscillatorerna var identiska mellan mk1-2 och Mk3.

    Undrar varför de vände på sågtanden?

  3. #183
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är så lurigt i och med att det är steppat och man bara hör ett fåtal steps, om S/H-LFO och VCO1-LF ligger nära i frekvens kan man väl få en del oväntade effekter, men kanske inte så tydligt fallande...
    Jag skulle vilja haft lite till, men du har nog rätt.
    Vad jag kan se så moduleras ej VCO1, det enda som går in i S/H Mixer är VCO1, det ena som modulerar VCF är S/H Mixer och EG är inte satt på Repeat. Så jag vill påstå att det bara är VCO1 fallande ramp vi hör modulera ljudet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0FC0A230-EA6D-46A9-835E-3F5D2D3D8F40.png 
Visningar:	16 
Storlek:	2,98 MB 
Id:	97118  

  4. #184
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag kan se så moduleras ej VCO1, det enda som går in i S/H Mixer är VCO1, det ena som modulerar VCF är S/H Mixer och EG är inte satt på Repeat. Så jag vill påstå att det bara är VCO1 fallande ramp vi hör modulera ljudet.
    Verkar stämma och som Lackan och Kroffe visat så finns det en hel del skillnader mellan såväl S/H och VCO mellan revisionerna så det känns inte längre ett dugg konstigt att det skiljer.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från kalibreringen i servicemanualen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ARPkalibrering.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	46,4 KB 
Id:	97117

    Intressant, jag har alltid trott att oscillatorerna var identiska mellan mk1-2 och Mk3.

    Undrar varför de vände på sågtanden?
    Ja, schemorna ser inte alls likadana ut faktiskt. Jag kan inte riktigt bedöma vad som ändå skulle kunna tänkas vara ekvivalent men det är mycket som skiljer rent visuellt.

    Jag antar att slutsatsen är att Korgs Odyssey är en rev3?

  5. #185
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CA3080 ser det ut som.
    Det förklarar saken - pin 2 är inverterad

  6. #186
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det förklarar saken - pin 2 är inverterad
    Hur menar du, mixsignalen går väl in på pin 3?
    Vad gör egentligen Q2 och Z2A i rev3?

  7. #187
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du, mixsignalen går väl in på pin 3?
    Vad gör egentligen Q2 och Z2A i rev3?
    Ah, det var det ja!
    Q2 och Z2A ser ut som nån sorts buffer.

  8. #188
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Det hade väl ändå inte förklarat varför _ALL_ sågtand är spegelvänd i en MkIII? Det hade varit roligt om någon med en MkI bara kunde verifiera om även audio-outputen har en fallande eller stigande sågtand.

    Jag blir heller inte klok på var TP6 sitter, om den är nära eller långt från oscillatorerna.

    Slutligen; det står i service manualen att MkIII har "improved VCO design for better tracking and stability". Så något har de ju gjort.

  9. #189
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hade väl ändå inte förklarat varför _ALL_ sågtand är spegelvänd i en MkIII? Det hade varit roligt om någon med en MkI bara kunde verifiera om även audio-outputen har en fallande eller stigande sågtand.

    Jag blir heller inte klok på var TP6 sitter, om den är nära eller långt från oscillatorerna.

    Slutligen; det står i service manualen att MkIII har "improved VCO design for better tracking and stability". Så något har de ju gjort.
    TP6 kanske bara syns på kretskortet, eller har du en öppen och tittar i?
    Eftersom både VCO1 & 2 mäts i punkten måste det väl vara i anslutning till den stora fyrkanten som heter 4023, filtret?

  10. #190
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TP6 kanske bara syns på kretskortet, eller har du en öppen och tittar i?
    Eftersom både VCO1 & 2 mäts i punkten måste det väl vara i anslutning till den stora fyrkanten som heter 4023, filtret?
    Ja, kollar på korten och hittar inget på dem.

    Filtret sitter ju på kort "C" och det vore ju logiskt. Men TP6 ska ju sitta på kort "B" enligt manualen..?

  11. #191
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, kollar på korten och hittar inget på dem.

    Filtret sitter ju på kort "C" och det vore ju logiskt. Men TP6 ska ju sitta på kort "B" enligt manualen..?
    Aha... ja konstigt.
    Det kanske fanns tryckt på rev1 men fallit bort från kretskorten men blivit kvar i servicemanualen om du inte hittar det.
    Men vad mäter du på ingången till filtret? Upp eller ner sågtand? Det finns ju inget som vänder signalen mellan ut från VCO:n och in på filtret, ej heller någon skillnad mellan rev1 och rev3 i den delen.

    Det finns en TP6 på rev3-schemats kort C men det sitter på ADSR-utgången.

  12. #192
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    När vi ändå dissekerar denna.

    Om jag ställer min Karp på fyrkantsmodulation in på S/H-mixern istället för sågtand (VCO1 LF alltså) och modulerar VCO2 så får jag ibland en tonhöjd som är lite slumpartad inte max eller min från fyrkantsvärdet, antagligen för att den samplar precis i transitionen från VCO1:s fyrkant. Blir det samma i da original maskin?

  13. #193
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad mäter du på ingången till filtret? Upp eller ner sågtand? Det finns ju inget som vänder signalen mellan ut från VCO:n och in på filtret, ej heller någon skillnad mellan rev1 och rev3 i den delen.
    Överallt i hela Mk3 är det ramp-upp. In i filtret också. Enda stället jag såg ramp-ner var direkt ut från 3086'orna (som sig bör).

    Vändningen sker direkt i kretsen efter 3086'orna - i Q12/Q18 3906'an.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag ställer min Karp på fyrkantsmodulation in på S/H-mixern istället för sågtand (VCO1 LF alltså) och modulerar VCO2 så får jag ibland en tonhöjd som är lite slumpartad inte max eller min från fyrkantsvärdet, antagligen för att den samplar precis i transitionen från VCO1:s fyrkant. Blir det samma i da original maskin?
    Om du menar att man S/H-modulerar så ja. Den plockar ju värden, men hamnar märkligt ofta mitt-emellan tycker jag.

    Statisktiskt sett borde den nog inte hamna snett så ofta som den trots allt gör kan jag tycka.
    Senast redigerat av Lackan den 2020-10-01 klockan 21:49.

  14. #194
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Överallt i hela Mk3 är det ramp-upp. In i filtret också. Enda stället jag såg ramp-ner var direkt ut från 3086'orna (som sig bör).

    Vändningen sker direkt i kretsen efter 3086'orna - i Q12/Q18 3906'an.


    Om du menar att man S/H-modulerar så ja. Den plockar ju värden, men hamnar märkligt ofta mitt-emellan tycker jag.

    Statisktiskt sett borde den nog inte hamna snett så ofta som den trots allt gör kan jag tycka.
    Ja, jag tyckte samma sak, statistiskt borde det bli mer sällan. Men då reproducerar Korg denna egenhet ungefär korrekt verkar det. Bra.

  15. #195
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svart och brandgult är snyggaste kombon på syntar, utan jämförelse Det funkar bra i alla sammanhang faktiskt.
    Min fru vävde en passande väggbonad... eh, jag menar ljudabsorbent.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2D368E9D-96FF-4CEC-9673-8CD0D02D6778.jpeg 
Visningar:	45 
Storlek:	2,63 MB 
Id:	97134

  16. #196
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min fru vävde en passande väggbonad... eh, jag menar ljudabsorbent.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2D368E9D-96FF-4CEC-9673-8CD0D02D6778.jpeg 
Visningar:	45 
Storlek:	2,63 MB 
Id:	97134
    Ah, snygg väv till med alla tre maskinerna

  17. #197
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Allt snack om ARP:ar gav mig akut gas på en Odyssey module. Behöver lite gasmask-hjälp...

    Är det inte störande att inte ha oktavväljare på oscillatorerna? Kommer främst ha den kopplad mot hårdvaruseq och jag jobbar ofta med att hoppa mellan olika octaver på osc. istället för att göra om sekvenserna.

    Om jag skaffar den blir det främst för basar då jag tycker den verkar låta lite "vass"/nyanalogt på leads. Har en MS20kit och den låter verkligen bra på leads så det är kanske inget problem.

    Oddyssei låter bra men det är verkligen inte kul att peta på en touch skärm.

    Fyll på med gasmask

  18. #198
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Yes, steglös pitch på Odyssey liksom 2600 är verkligen en glädjedödare.
    Korgs Odyssey, låter helt klart "nyanalogt", rätt stiff, perfekt stämning, clean.
    Även originalet har väldigt bra stämning men har lite mer "golden mojo"
    Berras har jag inte testat.

  19. #199
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag har den vita modulen, mycket hög kvalitet, men tycker att den saknar lite diskant jmf med Behringern, vilket är irriterande.
    Filter 2/3 bättre än B dock anser jag, grym på bas, snabbare enveloper än B.
    Gasmasken som fått mig att sälja vintage Odyssey 2800 och Behringern är ju just att man alltid måste stämma den med tuner eller tunerplugin. Fast det gör jag ju iofs med girarrerna också.

  20. #200
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har den vita modulen, mycket hög kvalitet, men tycker att den saknar lite diskant jmf med Behringern, vilket är irriterande.
    Filter 2/3 bättre än B dock anser jag, grym på bas, snabbare enveloper än B.
    Gasmasken som fått mig att sälja vintage Odyssey 2800 och Behringern är ju just att man alltid måste stämma den med tuner eller tunerplugin. Fast det gör jag ju iofs med girarrerna också.
    Sälj gitarrerna!

  21. #201
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gasmasken som fått mig att sälja vintage Odyssey 2800 och Behringern är ju just att man alltid måste stämma den med tuner eller tunerplugin. Fast det gör jag ju iofs med girarrerna också.
    Tyckte också det var lite segt inledningsvis, men nu har jag en tuner liggande som default i audiospåren i daw och tänker inte så mycket på det längre. Stämmer ju bara den ena osc efter tunern och den andra efter öronen

  22. #202
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyckte också det var lite segt inledningsvis, men nu har jag en tuner liggande som default i audiospåren i daw och tänker inte så mycket på det längre. Stämmer ju bara den ena osc efter tunern och den andra efter öronen
    +1

    Alla gamla härken måste man ju stämma då och då iaf, så steget är inte jättelångt.

  23. #203
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, steglös pitch på Odyssey liksom 2600 är verkligen en glädjedödare.
    Korgs Odyssey, låter helt klart "nyanalogt", rätt stiff, perfekt stämning, clean.
    Även originalet har väldigt bra stämning men har lite mer "golden mojo"
    Berras har jag inte testat.
    Tack, bra gasmask på svaret. Visst har du gjort demo på MS20kit? Har du testat någon nyanalog som är likvärdig eller bättre i ljudet? Många tycker jag faller på att dom inte låter så trevliga när det kommer till lead-ljud.

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har den vita modulen, mycket hög kvalitet, men tycker att den saknar lite diskant jmf med Behringern, vilket är irriterande.
    Filter 2/3 bättre än B dock anser jag, grym på bas, snabbare enveloper än B.
    Gasmasken som fått mig att sälja vintage Odyssey 2800 och Behringern är ju just att man alltid måste stämma den med tuner eller tunerplugin. Fast det gör jag ju iofs med girarrerna också.
    Utmärkt gasmask! Misstänker att jag kommer känna det samma. 4555:- hos tysken var ju annars ett riktigt bra pris för en ny. En FS som det spelas på klav kan jag nog leva med att behöva stämma men då är det en helt annan prislapp.

  24. #204
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Modulen svarade inte på ”pitchhjulet” över MIDI, eller hur var det?

  25. #205
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Modulen svarade inte på ”pitchhjulet” över MIDI, eller hur var det?
    Nej, det gör inte mini eller FS heller. MIDI-kortet stödjer inte modulation.

  26. #206
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, bra gasmask på svaret. Visst har du gjort demo på MS20kit? Har du testat någon nyanalog som är likvärdig eller bättre i ljudet? Många tycker jag faller på att dom inte låter så trevliga när det kommer till lead-ljud.
    Demo på MS-20kit har du här nedan.
    Men om du tycker den duger är inte Ody pjåkig heller.
    Även MS-20kit har något av det ny-analoga över sig. Lite stiff hi-fi känsla på något sätt. För ny
    En nyanalog som låter hyfsat vintage out of the box är Baloran The River, men den är gjord av en fransman och lite bakvänd i tänket och för mycket menydykande, men ljudet är helt ok, har ingen snärt i attacken dock till skillnad mot The Source, som den skall efterlikna men i poly-variant.


    https://youtu.be/WVcTntjj1e4

  27. #207
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag tycker Karpen låter sjukt mycket mer levande än min vintage ms20 faktiskt.

  28. #208
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En nyanalog som låter hyfsat vintage out of the box är Baloran The River.
    The River matchar Oddy i pris fast dom verkar satt priset i fel valuta

  29. #209
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker Karpen låter sjukt mycket mer levande än min vintage ms20 faktiskt.
    Ja, Karpen var en glad överraskning som gjort mig sugen på att skaffa nya Karp 2600M. Men behöver man Karp Odyssey då egentligen? Återstår att se.

  30. #210
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Karpen var en glad överraskning som gjort mig sugen på att skaffa nya Karp 2600M. Men behöver man Karp Odyssey då egentligen? Återstår att se.
    Ja, är det samma oscillatorer är jag beredd att byta upp mig faktiskt.

  31. #211
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, är det samma oscillatorer är jag beredd att byta upp mig faktiskt.
    Dock en filtermodell färre än Odyssey.

  32. #212
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag kan tyvärr inte så mycket om det rent tekniska som många andra i den här tråden (menar verkligen tyvärr, men jag har inte orken eller intresset att sätta mig in i sådant på djupet.)
    Dock vet jag att jag har älskat min lilla Karp sen den landade i Nora. Lättskruvad trots sitt lite annorlunda upplägg, med en trevlig förmåga att låta både mjukt och hårt och med egenskaper att göra lite oväntade ljud.

  33. #213
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock en filtermodell färre än Odyssey.
    Det känns helt okej för min del, tror jag. Använder nästan bara första filtret i Karpen.

  34. #214
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    En grej jag däremot inte fattar är varför vco2 är den enda oscillatorn med pwm och samtidigt den enda med sinus. Samma oscillator som lämpar sig bäst för en klassisk lfo är också den oscillator man vill modulera med lfo.

    Är lösningen att köra fyrkant från någon annan oscillator genom laggprocessorn?

  35. #215
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fyrkant genom lag processor blir sinusartad i alla fall. Håller med om att alla oscillatorer borde ha PWM.

  36. #216
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej jag däremot inte fattar är varför vco2 är den enda oscillatorn med pwm och samtidigt den enda med sinus. Samma oscillator som lämpar sig bäst för en klassisk lfo är också den oscillator man vill modulera med lfo.

    Är lösningen att köra fyrkant från någon annan oscillator genom laggprocessorn?
    Vänta...pratar du om 2600 här?

    Oddyn har ju PWM på båda oscillatorerna.

  37. #217
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Ja, pratar om 2600. Lite otydligt, men frågan som diskuterades var huruvida nöjda Karp-ägare bör köpa upp sig till 2600 mini, och jag styrde över samtalet till att handla om 2600.

  38. #218
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om att alla oscillatorer borde ha PWM.
    Ja, jag tycker det är okej om bara en oscillator har pwm, men i så fall borde sinus och triangel komma från någon av de andra.

  39. #219
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej jag däremot inte fattar är varför vco2 är den enda oscillatorn med pwm och samtidigt den enda med sinus. Samma oscillator som lämpar sig bäst för en klassisk lfo är också den oscillator man vill modulera med lfo.

    Är lösningen att köra fyrkant från någon annan oscillator genom laggprocessorn?
    Det roliga med gamla och/eller udda maskiner är att man tvingas tänka om från sina vanemönster.

  40. #220
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det roliga med gamla och/eller udda maskiner är att man tvingas tänka om från sina vanemönster.
    Här ska inte tänkas om alls!

  41. #221
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tycker det är okej om bara en oscillator har pwm, men i så fall borde sinus och triangel komma från någon av de andra.
    Du kan faktiskt använda ringmodulatorn för att skapa PWM på ytterligare en oscillator i 2600an (oscillator 1 eller 3), men det går åt två oscillatorer och en sladd till det så resultatet blir ändå samma som Oddy - två oscillatorer med PWM.

  42. #222
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan faktiskt använda ringmodulatorn för att skapa PWM på ytterligare en oscillator i 2600an (oscillator 1 eller 3), men det går åt två oscillatorer och en sladd till det så resultatet blir ändå samma som Oddy - två oscillatorer med PWM.
    Hur patchar man det?

  43. #223
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur patchar man det?
    Patcha in Oscillator 3 square istället för Oscillator 2 i Ringmodulatorn. Ställ Oscillator 1 och 3 på nästan exakt samma pitch. Hur snabb PWM ställs nu med finetune på endera. Ringmodulatorns utgång är nu alltså en pulsvåg med PWM.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7267.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	763,9 KB 
Id:	99282

    edit: OK, snabb titt i oscilloskåp - inte exakt en likadan PW-våg som Oscillator 2 men intressant nog helt användbar.
    Senast redigerat av kroffe den 2021-01-25 klockan 16:34.

  44. #224
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Patcha in Oscillator 3 square istället för Oscillator 2 i Ringmodulatorn. Ställ Oscillator 1 och 3 på nästan exakt samma pitch. Hur snabb PWM ställs nu med finetune på endera. Ringmodulatorns utgång är nu alltså en pulsvåg med PWM.
    ...

    edit: OK, snabb titt i oscilloskåp - inte exakt en likadan PW-våg som Oscillator 2 men intressant nog helt användbar.
    Tack, jag har ingen 2600 än men räknar med att det kan bli Korgs minivariant.
    Metoden liknar en från JX3P nu när jag tänker på det. Fast där med sync.

  45. #225
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, jag har ingen 2600 än men räknar med att det kan bli Korgs minivariant.
    Metoden liknar en från JX3P nu när jag tänker på det. Fast där med sync.
    Slipade lite på den nu och om man plockar puls från både oscillator 1 och 3 och använder ringmodulatorn i DC-läge blir det ännu bättre!

    edit: samtidigt kan man använda klockan-generatorn genom lag-processorn för att skapa en LFO-triangle typ PWM till oscillator 2 och vips vilket fett dubbel-PWM ljud du har!

  46. #226
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Blir/låter det mer äkta PWM med ringmodulatorn än att ta sågtand från vco 1 och 3 och invertera den ena?

    - Edit -
    Man kanske skulle försöka modda in ett brytjack innan AR-envelopen så man kunde trigga den med interna klockan och använt den som lfo till PWM.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2021-01-25 klockan 18:50.

  47. #227
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir/låter det mer äkta PWM med ringmodulatorn än att ta sågtand från vco 1 och 3 och invertera den ena?

    Man kanske skulle försöka modda in ett brytjack innan AR-envelopen så man kunde trigga den med interna klockan och använt den som lfo till PWM.
    Ja, med square in på båda i ringmodulatorn så hamnade jag ganska nära LFO-triangle modulerad PWM.

    AR-envelopen kan väl triggas av LFO/klockgenerator i både 2600/Oddy utan sladd? Båda har switch för det.

  48. #228
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Absolut, men då triggar du väl båda kuverten. Jag tänkte mer att man skulle kunna använda AR som LFO och ADSR till vanlig keytrig.

  49. #229
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, men då triggar du väl båda kuverten. Jag tänkte mer att man skulle kunna använda AR som LFO och ADSR till vanlig keytrig.
    Ah, du tänker så...

  50. #230
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Det går inget bra för er att dämpa ARP:gasen...

    Okunnig fråga, är det komplicerat att modda in en oktav-switch på en oscillator? Kanske kräver trim på omfång osv?

  51. #231
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    OffT:
    Vilken PWM-modulator föredras?

    Personligen tycker jag det mest välljudande PWM:et är med sinus som modulator eftersom man verkligen stannar upp vid de sköna ytterlägena. Kanske ännu bättre är en något mjukt överstyrd (men ej klippt) sinus? Har aldrig testat dock men det borde ju bli ännu goare runt needle-pulsextremen.

    Sedan har jag alltid inbillat mig att "thru zero" pwm-modulation är mer välljudande, d.v.s. att modulatorn inte bara är positiv och vänder vid noll. Men det kan vara öron-voodoo.

  52. #232
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    För att göra din fråga från off till on.
    Jag tycker att Odysseyns två PWM-val är grymma.
    Föredrar nog långsam sinus, men att kunna köra keytriggad ADSR som modkällda kan bli förbannat vackert. Sen tycker jag iofs att moddjupet inte är tillräckligt på min Karp. Jag vill ju kunna släcka ut ljudet. Något man kan göra något åt?

  53. #233
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av toby1
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okunnig fråga, är det komplicerat att modda in en oktav-switch på en oscillator? Kanske kräver trim på omfång osv?
    Det är ju inte nån svår krets teoretiskt - bara att avlöda coarse-slider och ersätta med en fler positions-switch som switchar in olika motstånd för olika oktaver. Relativt lätt.
    Det svåra är ju att få det inte se apa ut.

  54. #234
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Har märkt mer och mer att avsaknaden av oktavswitchar gör atg man verkligen kan gå loss avseende FM

  55. #235
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju inte nån svår krets teoretiskt - bara att avlöda coarse-slider och ersätta med en fler positions-switch som switchar in olika motstånd för olika oktaver. Relativt lätt.
    Det svåra är ju att få det inte se apa ut.
    En OG eller FS skulle jag inte utsätta för sån behandling men en Sauron Barp Borrdor går det ju att skapa utan att få dåligt samvete. Apa och orch skiljer sig inte så mycket typ. Bra med alternativ.

  56. #236
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Ja och modden skulle jag nog vilja placera i serie på något sätt med slider så båda alternativen finns kvar.

  57. #237
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En OG eller FS skulle jag inte utsätta för sån behandling men en Sauron Barp Borrdor går det ju att skapa utan att få dåligt samvete. Apa och orch skiljer sig inte så mycket typ. Bra med alternativ.
    Usch, varför ens tänka sig sponsra B...?!?

  58. #238
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    En sann hybridsetup blir komplett först när hårdvara/mjukvara, nytt/gammalt, digitalt/analogt kompleterats med högt och lågt FS rev. 3 är det jag söker, modulen lever inte riktigt upp till det är känslan trots att priset lockar. Flashade en snabbt förbi på vend så hoppet lever.

  59. #239
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FS rev. 3 är det jag söker

    Nej, 1:an och 2:an är mycket snyggare!

  60. #240
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det sämsta är att synthen alltid förblir avstängd om man har en studio med huvudströmbrytare så man måste alltid manuellt sätta på strömmen , det är ett irritations moment
    Håller verkligen med!
    Jag har löst det genom att kila in en tandpetare mellan knappen (intryckt) och chassiet-

    Samma fel med KARP2600, men där hjälper inga tandpetare!

Liknande ämnen

  1. Korg Arp Odyssey
    Av Fogelberg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1207
    Senaste inlägg: 2023-07-10, 13:18
  2. KORG ARP Odyssey försnack
    Av depulse i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 455
    Senaste inlägg: 2014-12-26, 10:54
  3. S/H mod på Arp Odyssey.
    Av theVOID i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-09-16, 20:51
  4. 5 min Odyssey
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 10:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •