Resultat 1 till 49 av 49

Ämne: Någon som har erfarenhet av Jam:s syntverkstad?

  1. #1
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior

    Någon som har erfarenhet av Jam:s syntverkstad?

    [Med risk för att trampa på några tår, eller att sabotera för mig själv? : : ]

    Jag har haft en synt inlämnad på reparation hos Jam Syntotek i över ett och ett halvt år. Jag har ingen aning om det går framåt eller inte. Om de jobbar med synten eller prioriterar andra kunder. Svaren brukar vara rätt undanglidande när jag frågor om hur det går. Jag antar att min fråga är: gör de ett bra jobb/kan jag lita på dem? Eller ska jag bara plocka hem synten och försöka få den reparerad på annat håll - jag känner bara inte till var?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bättre kolla med dem än här? De kanske väntar på en parallellepifläns, tre handjagade LFOer eller själva modermodemet, från en icke talför sömmerskas uppfinnarjocke i sitt elektronikstall i subtropiska Uzbekistan?

  3. #3
    trollmax
    trollmax är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ett och ett halvt år verkar i det längsta laget. Du hinner ju nästan dö innan den är fixad.
    Om det inte är en "garantigrej" hade jag sökt hjälp på annat håll

  4. #4
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av bergshantering Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [Med risk för att trampa på några tår, eller att sabotera för mig själv? : : ]

    Jag har haft en synt inlämnad på reparation hos Jam Syntotek i över ett och ett halvt år. Jag har ingen aning om det går framåt eller inte. Om de jobbar med synten eller prioriterar andra kunder. Svaren brukar vara rätt undanglidande när jag frågor om hur det går. Jag antar att min fråga är: gör de ett bra jobb/kan jag lita på dem? Eller ska jag bara plocka hem synten och försöka få den reparerad på annat håll - jag känner bara inte till var?
    Jag har bara haft positiva erfarenheter av både Blomman och nu Kroffe.

    Behöver jag något fixat är Jam min one-stop shop. ☺

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Blomman är grym imo, han har hjälpt mig med ett par grejer som legat utanför mitt kompetensområde (oftast PSU och strömmatning). Han är duktig och kompetent men det kan dra ut på tiden, ja.

    Jag tror att Kroffe hjälper honom ibland nu för tiden, men har du tittat in i verkstaden ser du ju grejer stå på rader i kö. Mycket att göra där. Men du har rätt i att 1,5 år är lång tid...

    Men jag tror inte att du blir nedprioriterad, utan det är helt enkelt en lång kö, alternativt komplicerat problem.

  6. #6
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bättre kolla med dem än här? De kanske väntar på en parallellepifläns, tre handjagade LFOer eller själva modermodemet, från en icke talför sömmerskas uppfinnarjocke i sitt elektronikstall i subtropiska Uzbekistan?
    Jag har kollat med dem upprepade gånger och svaret är alltid "din synt står på tur, vi ska ta tag i den nästa vecka" typ... Visst kan det vara så att de inte vill tråka ut mig med detaljerna.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Som PF skriver... Men berätta gärna vad det är du lämnat in. Snackar vi mjukvaruuppdatering, byte av en död konding eller batterisyradöden från helvetet courtesy of Korg Polysix? Svaret på den frågan påverkar mitt svar.

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har tyvärr liknande erfarenheter som bergshantering och har dessutom flera gånger fått tillbaka syntar efter månader, med "fixade" fel som inte alls är fixade. (Och inte intermittenta.) Så jag har faktiskt gett upp hoppet om Jam.

    Det ska dock understrykas att mina dåliga erfarenheter var innan Kroffe började där!

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ett och ett halvt år låter konstigt, maila till service@jam.se och kolla vad som hänt. Vad är det för synth?

  10. #10
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blomman är grym imo, han har hjälpt mig med ett par grejer som legat utanför mitt kompetensområde (oftast PSU och strömmatning). Han är duktig och kompetent men det kan dra ut på tiden, ja.
    Det var sånt jag ville höra!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har tyvärr liknande erfarenheter som bergshantering och har dessutom flera gånger fått tillbaka syntar efter månader, med "fixade" fel som inte alls är fixade. (Och inte intermittenta.) Så jag har faktiskt gett upp hoppet om Jam.

    Det ska dock understrykas att mina dåliga erfarenheter var innan Kroffe började där!
    Det var sånt jag i n t e ville höra!

  11. #11
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett och ett halvt år låter konstigt, maila till service@jam.se och kolla vad som hänt. Vad är det för synth?
    Det är en rysk synt! Så jag förstår att det inte hör till det normala. Men jag har gett ett kretsschema (rätt ord?) och erbjudit hjälp med språket via rysktalande vänner...

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bergshantering Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en rysk synt! Så jag förstår att det inte hör till det normala. Men jag har gett ett kretsschema (rätt ord?) och erbjudit hjälp med språket via rysktalande vänner...
    Jag kollar med Blomman så kontaktar vi dig igen.

  13. #13
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kollar med Blomman så kontaktar vi dig igen.
    Fenomenalt. Tack.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ah Maestron? *rotar i minnet* Ryssjox är väl lurigare får man gissa, men bra att Kroffe tar tag i det.

  15. #15
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Blomman o Kroffe e grymma! 1,5 år kan ju bero på avsaknaden av nån komponent som de väntar på. Röstchippen, klonerna till Juno 106 t.ex. har folk fått vänta på i evigheter nu. Blir väl långa väntetider ibland när man är beroende av någon annan tillverkare eller grejjer som är extremt svåra att få tag på. Finns grejjerna på hyllan är ju 1,5 år alldeles för lång väntetid. Tror verkligen du kan va lugn.

  16. #16
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah Maestron? *rotar i minnet* Ryssjox är väl lurigare får man gissa, men bra att Kroffe tar tag i det.
    Det är denna: http://www.ruskeys.net/eng/base/manual.php (tekniskt sett inte en synth)

    Vid det här läget vill jag mest veta om en reparation överhuvudtaget är möjlig. (den skadades i frakten efter ett ebay-köp).

  17. #17
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag kommer ihåg rätt tror jag att det är en sån här orgel han pratar om:

    http://www.ruskeys.net/eng/base/manual.php
    Du hann före! Yes stämmer. Döm mig inte. Jag är förälskad i den där apparaten.

  18. #18
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bergshantering Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du hann före! Yes stämmer. Döm mig inte. Jag är förälskad i den där apparaten.
    Ja, den är verkligen snygg. Designad av Olimpiada Kuzmin, samma designer som gjorde Polivoksen.

  19. #19
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, den är verkligen snygg. Designad av Olimpiada Kuzmin, samma designer som gjorde Polivoksen.
    Det visste jag inte. Well, jag är förälskad i Polivoks:en också.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Roligt namn. Olimpiada Sotjilönen har ju varit mkt på tapeten annars.

  21. #21
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Jag vill tro att jam är kalas på att laga grejer. Men 1,5 år? Om det tar så lång tid får man nog kommunicera lite bättre om vad som eventuellt väntas på tänker jag. Jag hade personligen undrat efter två veckor om det finns någon tidsplan. Men det är jag det.

  22. #22
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill tro att jam är kalas på att laga grejer. Men 1,5 år? Om det tar så lång tid får man nog kommunicera lite bättre om vad som eventuellt väntas på tänker jag. Jag hade personligen undrat efter två veckor om det finns någon tidsplan. Men det är jag det.
    +1

  23. #23
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, den är verkligen snygg. Designad av Olimpiada Kuzmin, samma designer som gjorde Polivoksen.
    OMG! ser fantastisk ut!

  24. #24
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OMG! ser fantastisk ut!
    Jä!

  25. #25
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill tro att jam är kalas på att laga grejer. Men 1,5 år? Om det tar så lång tid får man nog kommunicera lite bättre om vad som eventuellt väntas på tänker jag. Jag hade personligen undrat efter två veckor om det finns någon tidsplan. Men det är jag det.
    +100.000 på den. är också jag en otålig jäkel som blir mäkta irriterad när saker strular till det. hade nog fått krupp minst sagt efter så lång tid. så kudos får du stått ut så länge, hade som sagt var aldrig klarat det själv

  26. #26
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +100.000 på den. är också jag en otålig jäkel som blir mäkta irriterad när saker strular till det. hade nog fått krupp minst sagt efter så lång tid. så kudos får du stått ut så länge, hade som sagt var aldrig klarat det själv
    Ja men eller hur.. För min del underlättar det dock väldeliga om det stället jag lämnat in på kommunicerar med raka puckar. Då vet man ju läget i alla fall.

  27. #27
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men det är väl inget konstigt att man bestämmer om tid och kostnad... 1,5 år.. utan kommunikation, det är liksom inte bara över gränsen..det är en helt ny dimension

  28. #28
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är väl inget konstigt att man bestämmer om tid och kostnad... 1,5 år.. utan kommunikation, det är liksom inte bara över gränsen..det är en helt ny dimension
    Ett svart hål? Kommer inte du på elektronträff farbror?

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    jepp

  30. #30
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är väl inget konstigt att man bestämmer om tid och kostnad... 1,5 år.. utan kommunikation, det är liksom inte bara över gränsen..det är en helt ny dimension
    Nu är det ju inte riktigt så att det inte förekommit nån kommunikation alls...men det är mellan Blomman och Bergshantering.

  31. #31
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja men eller hur.. För min del underlättar det dock väldeliga om det stället jag lämnat in på kommunicerar med raka puckar. Då vet man ju läget i alla fall.
    jupp...allra bäst är de tjommar som man får extremt lite info från, nästan inget, och sedan blir mäkta irriterade när man frågar om saker osv. och för mig som gillar att tjata om både sådant och annat samt är nyfiken och vill veta saker så blir jag deras mardröm då ungefär. tycker inte sådana människor, företag eller vad det nu borde driva verksamheter som innefattar personlig service. men men världen är ju som bekant inte perfekt direkt.

  32. #32
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det ju inte riktigt så att det inte förekommit nån kommunikation alls...men det är mellan Blomman och Bergshantering.
    Nej förlåt, det är sant... han har i 1,5 år fått ett undanglidande typ "snart är det din tur"... ren bullshit säger jag.. är man seriös så anger man en rimlig tidsram.. och 1,5 år är inte acceptabelt under några omständigheter...så kommunikation, visst

  33. #33
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Läge att ringa Sverker faktiskt

  34. #34
    hblomman
    hblomman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Halloj gott folk.

    Denna synth är ingen drömkonstruktion, Ryssarna har egna lösningar på allt i sina synthbyggen . . .

    Jag har i dagsläge hittills lagt ned minst en veckas arbete på denna reparation.

    Trumdelen i denna "synth" fungerar efter meck i nätdelen, men det som gör denna reparation till en mardröm är klaviaturet samt deras val av att enbart använda vita kablar! Jupp sammantvinnade kabelstammar av enbart vita kablar.

    Klaviaturet är en historia för sig själv, där de valt att använda magneter som går ner mot metallbleck för att spela toner, lagar tre toner i ena endan av klaviaturet för upptäcka att två tidigare "reparerade" tangenter rasat i andra ändan!

    Att lägga kontinuerlig tid på en reparation som denna är inte ekonomiskt försvarbart, jag lever på detta och har ingen ersättning för nedlagd tid som inte resulterar i leverans av färdiga maskiner.

    / Blomman

  35. #35
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Heja heja! Vi har en rysk trummaskin som du kan ta sen.

  36. #36
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hblomman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halloj gott folk.

    Denna synth är ingen drömkonstruktion, Ryssarna har egna lösningar på allt i sina synthbyggen . . .

    Jag har i dagsläge hittills lagt ned minst en veckas arbete på denna reparation.

    Trumdelen i denna "synth" fungerar efter meck i nätdelen, men det som gör denna reparation till en mardröm är klaviaturet samt deras val av att enbart använda vita kablar! Jupp sammantvinnade kabelstammar av enbart vita kablar.

    Klaviaturet är en historia för sig själv, där de valt att använda magneter som går ner mot metallbleck för att spela toner, lagar tre toner i ena endan av klaviaturet för upptäcka att två tidigare "reparerade" tangenter rasat i andra ändan!

    Att lägga kontinuerlig tid på en reparation som denna är inte ekonomiskt försvarbart, jag lever på detta och har ingen ersättning för nedlagd tid som inte resulterar i leverans av färdiga maskiner.

    / Blomman
    Vackert så!
    Då är det väl bara att berätta för kunden att det är så?

  37. #37
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    +1

    Att det inte är ekonomiskt försvarbart är väl egentligen upp till kunden? Men visst, får man reda på att prylen man köpte på eBay för €150,- kräver reparationer för 20 000:- för att fungera (vilket inte alls är orimligt med tanke på insatsen man kan behöva lägga på den här sortens maskin) så kommer väl de flesta kunder att lacka ur. Plus att det blockerar reparationsverkstaden från andra jobb. Men målet för en verksamhet är att få det att gå runt, om man lägger två månaders arbete och får betalt därefter så är det väl rent ekonomiskt försvarbart i sig.

    Med tanke på problemen i den här specifika maskinen låter det som något som mer är lämpat för någon entusiast som gör det för att det är roligt snarare än för att leva av det. Inget ont om verken Blomman (eller Kroffe) på något sätt, det är en hård bransch och många vill ha saker fixade, helst för en spottstyver och gärna igår.

    I vilket fall som helst så borde kunden få ett bättre svar av butiken än 'snart är det din apparats tur' i 1.5 års tid.

  38. #38
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag har bara bra erfarenheter av service hos JAM. Har väll lämnat in grejer där sedan typ 1998.

    Om det tar tid kan det bero på att det inte är lätt att hitta delar, produkten har fler fel än man först trodde. Att en produkt går sönder efter den varit inne på service beror troligen på att det är gamla grejer... Allt detta gäller såklart var man än lämnar in prylar.

  39. #39
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Helt rätt, naturligtvis kan det ta lång tid, men man bör få ett rimligt svar på varför om man frågar.

  40. #40
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Egentligen tycker jag att frågan är hur man kan få serviceverksamhet att gå runt öht i dagens slit- och slängsamhälle.

    För att dra ihop till en dräglig grundlön är det minsta man måste ta 3-400:- per timme ink moms (om det ens räcker). Alla som någonsin öppnat en synt vet att 10 timmar springer iväg på nolltid, och är det avancerade fel är 20-30 timmar inget konstigt.

    Så situationen då du betalar dubbelt så mycket för servicen som för prylen infinner sig ju nog rätt fort...

  41. #41
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på det mesta... men framförallt när det gäller kommunikationen.

  42. #42
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag tycker det kan avsluta tråden.

    KOMMUNICERA!

    <3

  43. #43
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    "Det svåraste som finns mellan två eller flera människor är kommunikation." - jgb ca 2003

  44. #44
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ja brist i kommunikationen är något som tyvärr är både extremt vanligt samt ställer till massa sattyg, inte minst i kontexter som mänskliga förhållanden av olika grad och slag.

  45. #45
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har haft paperboycalles 303:a i två år...hehe. Men nästa vecka ska det ske*!


    (* jag lovar)

  46. #46
    deleted user
    Som Blomman säger, man kan lätt sitta med grejer i 30-40 timmar men i slutändan kan man bara ta betalt för 5-6 timmars arbete. Sedan är det alltid svårt att hålla en kronologisk kö, man får helt enkelt jonglera med jobben för att få det att funka. de snabb lösta felen får finansiera de svårare fallen helt enkelt. Sedan tillkommer ytre faktorer som är bortom ens egen kontroll så som leveranser av komponenter som postnord slarvat bort nu när de blivit ryskaposten, lurendrejare som säljer counterfait delar, delar som beställs från kina = 1 månads leveranstid ... osv.... osv.

  47. #47
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hblomman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halloj gott folk.

    Denna synth är ingen drömkonstruktion, Ryssarna har egna lösningar på allt i sina synthbyggen . . .

    Jag har i dagsläge hittills lagt ned minst en veckas arbete på denna reparation.

    Trumdelen i denna "synth" fungerar efter meck i nätdelen, men det som gör denna reparation till en mardröm är klaviaturet samt deras val av att enbart använda vita kablar! Jupp sammantvinnade kabelstammar av enbart vita kablar.

    Klaviaturet är en historia för sig själv, där de valt att använda magneter som går ner mot metallbleck för att spela toner, lagar tre toner i ena endan av klaviaturet för upptäcka att två tidigare "reparerade" tangenter rasat i andra ändan!

    Att lägga kontinuerlig tid på en reparation som denna är inte ekonomiskt försvarbart, jag lever på detta och har ingen ersättning för nedlagd tid som inte resulterar i leverans av färdiga maskiner.

    / Blomman
    Alright - tack för svar och slitet du lagt ner! Vi får lösa detta på tu man hand.

  48. #48
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Mer än ett halvår efter synthen är ihopskruvad och kund ska få hämta utan att betala något, så står synthen ändå fortfarande kvar. Det var tydligen alltså inte så bråttom trots allt...

  49. #49
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer än ett halvår efter synthen är ihopskruvad och kund ska få hämta utan att betala något, så står synthen ändå fortfarande kvar. Det var tydligen alltså inte så bråttom trots allt...
    Ryssen i tråden?
    Mer än ett halvår lär det ju inte vara med tanke på att OP var 11:e Mars
    Fem månader kanske, men okej, detaljer i sammanhanget. Jag förstår poängen

Liknande ämnen

  1. Spela i ryssland - någon som har erfarenhet?
    Av compute i forum På scen
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2017-01-04, 22:00
  2. Focal Solo 6 Be - någon som har erfarenhet?
    Av hasse_fx i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-05-31, 08:26
  3. patchbays med D-sub: någon som har erfarenhet?
    Av bakKbone i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 11:19
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:10
  5. SM Pro Audio, någon erfarenhet?
    Av SFB i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •