Resultat 1 till 42 av 42

Ämne: Mexico?

  1. #1
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran

    Mexico?

    Har kollat lite på fender gitarrer och ofta står det Mexico , betyder det att den är byggd där och är av sämre kvalitet?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "What differs generally depends on the relative models and relative years. In general, an MIM Strat will have a body made of more pieces of wood (3 or even 4/5 pieces instead of 2), use poplar instead of alder for the body wood (especially for opaque finishes; trans finishes generally either have 3-piece alder bodies or an alder laminate), have cheaper pickups (ceramic magnets instead of alnico), and have more stamped metal parts instead of die-cast (string trees, bridge saddles). That's in addition to Mexican labor (by far the biggest discount in direct costs) and slightly more lax QA (when you buy an MIM, you definitely want to look at and play a few to make sure you get a good one; an MIA doesn't require AS MUCH of this, but you can get a bad MIA as well)."

  3. #3
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Tack som med en VW Bubbla på 70-talet Tack!

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det görs fantastiska gitarrer i Mexico idag! Roadwornserien är makalös avseende tex!
    Spelat på flera mexicaner som ofta låter bättre än USA versionerna, alla gitarrer är ju individuella.
    Handlar mycket om hur de har "satt sig" i träet.
    Jag har tre 60 tals Fenders för övrigt och har väl haft 20+ Fenders totalt.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "What differs generally depends on the relative models and relative years. In general, an MIM Strat will have a body made of more pieces of wood (3 or even 4/5 pieces instead of 2), use poplar instead of alder for the body wood (especially for opaque finishes; trans finishes generally either have 3-piece alder bodies or an alder laminate), have cheaper pickups (ceramic magnets instead of alnico), and have more stamped metal parts instead of die-cast (string trees, bridge saddles). That's in addition to Mexican labor (by far the biggest discount in direct costs) and slightly more lax QA (when you buy an MIM, you definitely want to look at and play a few to make sure you get a good one; an MIA doesn't require AS MUCH of this, but you can get a bad MIA as well)."
    Precis!
    Its still a matter of luck

  6. #6
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis!
    Its still a matter of luck
    Ja och då skulle man behöva experthjälp om man köper en sådan. En novis som jag ska alltså hålla sig borta...

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jCoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja och då skulle man behöva experthjälp om man köper en sådan. En novis som jag ska alltså hålla sig borta...
    ...nog kan en "expert" vara till hjälp men viktigast - trivs du med instrumentet är det rätt! Trivs du inte är det fel (även de dyrare "originalen" kan vara fel för det man söker).

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...nog kan en "expert" vara till hjälp men viktigast - trivs du med instrumentet är det rätt! Trivs du inte är det fel (även de dyrare "originalen" kan vara fel för det man söker).
    Ja precis, viktigaste är nog att halsen känns lättspelad för dig, eller att den iaf inte känns som att den motverkar spelandet för mycket (vissa Telecasters etc )

  9. #9
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (vissa Telecasters etc )
    A.K.A Brännbollsträ.

    Gibson har några sådana modeller också...
    Senast redigerat av PeterH den 2015-03-09 klockan 15:27.

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja jag hade en Gibson som man fick riktigt elak kramp av

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det görs fantastiska gitarrer i Mexico idag! Roadwornserien är makalös avseende tex!
    Spelat på flera mexicaner som ofta låter bättre än USA versionerna, alla gitarrer är ju individuella.
    Handlar mycket om hur de har "satt sig" i träet.
    Jag har tre 60 tals Fenders för övrigt och har väl haft 20+ Fenders totalt.
    Måste hålla med. Inte sällan bättre än både samtida USA- och Japan-gitarrer. Håller väldigt mycket med om Roadworn-serien, men även billigare serier kan vara bra. Man vill förstås testa eftersom olika ex är olika bra, men jag tycker faktiskt de håller jämnare kvalitet än de billigaste USA-tillverkade.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jepp, nu syftar ju jag på själva träet rent akustiskt snarare än mickarna. Men även dessa är helt ok till mycket bra numera på mexikanerna!

  13. #13
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ja, och även mekaniken. Har jämfört just roadworn-tele ett par gånger mot några olika amerikatele och varje gång föredragit även klang och sustain hos roadwornarna. Vilket f.ö. har lett till att jag fortfarande inte köpt nån tele - jag har lite svårt för låtsasslitet och äktslitna pre-CBS-telecastrar brukar ju vara lite dyra...

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Köp en ändå, det gjorde jag. De är som du säger mer akustiska och har mer sustain!
    Jag har riktiga 60 tals Fenders som sagt, denna håller på många sätt samma klass!
    Strunta i att den är relic, den är svinbra!

  15. #15
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har Fender 60-talare också. Dock inga tele, blott JM 63 och Musse 65 + Mussebas från 73 . Och jo, roadworn-telen känns riktigt bra även i jämförelse. Fast just nu är jag hursomhelst i projekt sälja gitarrer istället för köpa. Men för jCoke eller andra i shoppingtagen så är de goda tips. Liksom Baja-telen, som väl dock ligger farligt nära basebollträvarianten. Men det finns ju de som föredrar det.

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Nice! Jaguar 66 Candy Apple Red och två Musse 69:or Competition här

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja mer basebollrack än Roadworn telen klarar nog gemeneman sig utan

  17. #17
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Superbra att få å mycket feedback. Behöver nog provspela några för att få känslan av hur de kan skilja sig.
    Hade ju en sån här när det begav sig:

    http://guitarz.blogspot.se/2011/11/1...th-glossy.html

    Hade också en stratakopia men den var mycket mer svårspelad, strängarna låg högre och bredare och halsen hade ganska stort omfång. Jag undrar om det går att jämföra med en riktig? Vi spelade få mycket jazz, beatles, storband och fusion vilket man behövde mycket snabba förflyttningar och en hel de jobbiga ackord som man snabbt måste få till. Det var mycket svårare på min kopia än Yamahan. Har aldrig provat en fender men där emot en halvakustisk gibson men den var ännu svårare att spela på an min stratakopia tycker jag. Sen antar jag att det kanske hänt en del på strängsidan också på 25 år?

  18. #18
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ja, har du inte bytt strängar på 25 år, så är det dags.

    Det finns en mängd olika halsmodeller och olika musiker har olika åsikt om vad som är lättspelat. Det handlar väl både om ens händer, spelstil, musikstil och vana. Det finns olika längdskalor, olika antal band, olika tjocklek, olika förhållanden mellan halsvidd vid stämskruvarna kontra vidden vid kroppen (betydligt större skillnad och större variation hos gitarrer av Fender-typ än av Gibson-typ), olika form på kurvaturen på baksidan, olika radie på greppbrädan (den är ju svagt rundad också), olika höga och olika breda band...

    Det är en hel liten vetenskap och jag tänker inte försöka gå igenom allt, jag vill bara lyfta fram att det alltså finns en mängd varianter, som inte handlar om nån slumpmässig variation. Det bästa är nog att gå till en vettig musikaffär och testa tills man hittar nån som man gillar känslan av och sen fråga personalen om fler gitarrer med liknande halsar, fast kanske med variation på nån del, typ samma radie men fetare band, samma profil på baksidan men smalare vid stämskruvänden, eller vad det nu kan vara. För att på så sätt till slut ringa in vad man gillar.

  19. #19
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Jag har flera Fenders som är mexare. Jag har två Tele, en Jaguar och en Jazzmaster. Jag är skitnöjd med allihop. Min senaste är en Telecaster. Denna är min absoluta favorit just nu. Låter fantastiskt bra och med tanke på vad den kostar ny, så är det ett fynd. Tycker jag i alla fall. Jag har en sådan här:

    http://www.jam.se/stranginstrument/g...te_MN__Mexico/

    Jag håller med slirak. Gå till din lokala musikaffär och kläm och känn.

  20. #20
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av superdigital Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har flera Fenders som är mexare. Jag har två Tele, en Jaguar och en Jazzmaster. Jag är skitnöjd med allihop.
    Är Jaguaren en Classic Player? Är lite sugen på en sån, men om man inte vill ha en röd så verkar det bara finnas med hottade mickar, och det är jag inte ett dugg intresserad av. (inget fel på röd, men gillar sunburst mer).

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Köp min! Lacka om den till sunburst

  22. #22
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Rimligt mycket jobb

    Blir nog något beg, men ingen brådska, får räcka med Fenderinstrument den här veckan iaf.

    (men har någon en sjysst jagga till salu så pm'a gärna )

  23. #23
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jaguar är nog dock en av världens mest frustrerande gitarrer

  24. #24
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    1. Man måste ha superfeta strängar om man skall kunna spela snabbt/hårt, om man inte byter stall men då låter den annorlunda..
    2. Låga E strängen hoppar ibland ändå, på alla (5 jaguarer) jag ägt.
    3. Rythmläget är inte så användbart, går att modda dock. Lät att komma åt av misstag dessutom.
    4. Switcha mellan mickkombinationer är meckigt, inte som på andra Fenders, förutom Mustangen som är än värre...
    5. Bridgemicken ensam är värre än stratamicken ensam, icepick.
    6. Shortscale med vintageband och 7.25" radius , fördel vid ackordspela, nackdel vid mycket annat.

    Men med en bra halsmick, och spel en bit upp på halsen, Clean. Så finns det ju inget som låter lika vackert och coolt...

  25. #25
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Japp, det är en Classic Player. Min är en FSR. Den är alpine white med blocks, bindings och matching headstock.

    En sådan här: Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jagga.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	29,4 KB 
Id:	67552

    Jag är skitnöjd med den.

    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är Jaguaren en Classic Player? Är lite sugen på en sån, men om man inte vill ha en röd så verkar det bara finnas med hottade mickar, och det är jag inte ett dugg intresserad av. (inget fel på röd, men gillar sunburst mer).

  26. #26
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    När jag läser sådant där... Det är då jag inser att jag är en kass gitarrist!

    Måste öva mer, spela hårdare och... Spela mer!

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Man måste ha superfeta strängar om man skall kunna spela snabbt/hårt, om man inte byter stall men då låter den annorlunda..
    2. Låga E strängen hoppar ibland ändå, på alla (5 jaguarer) jag ägt.
    3. Rythmläget är inte så användbart, går att modda dock. Lät att komma åt av misstag dessutom.
    4. Switcha mellan mickkombinationer är meckigt, inte som på andra Fenders, förutom Mustangen som är än värre...
    5. Bridgemicken ensam är värre än stratamicken ensam, icepick.
    6. Shortscale med vintageband och 7.25" radius , fördel vid ackordspela, nackdel vid mycket annat.

    Men med en bra halsmick, och spel en bit upp på halsen, Clean. Så finns det ju inget som låter lika vackert och coolt...

  27. #27
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av superdigital Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det är en Classic Player. Min är en FSR. Den är alpine white med blocks, bindings och matching headstock.

    En sådan här: Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jagga.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	29,4 KB 
Id:	67552

    Jag är skitnöjd med den.
    Modellerad på en 66:a eller 67:a ser jag, svinsnygg!

  28. #28
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av superdigital Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag läser sådant där... Det är då jag inser att jag är en kass gitarrist!

    Måste öva mer, spela hårdare och... Spela mer!
    Jag är en värdelös gitarrist
    Så jag spelar hårt istället, bra gitarrister kan spela löst

    Det sämsta med Jaguaren är att man inte kan byta ljud snabbt.
    Jazzmaster, Stratocaster, Telecaster kan byta blixtsnabbt.

  29. #29
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av superdigital Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det är en Classic Player. Min är en FSR. Den är alpine white med blocks, bindings och matching headstock.

    En sådan här: Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jagga.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	29,4 KB 
Id:	67552

    Jag är skitnöjd med den.
    Ser så härligt hightech ut helvit. Hade gjort sig bra bredvid en Virus Polar

  30. #30
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Det där vet du bättre... Men, ja, jag tycker den är vansinnigt vacker. Dessutom gör den allt jag vill att den ska. Vet inte hur det där med FSR funkar, men görs de bara under ett år eller två? Hur stora upplagor är det?

    Det där med Jazzmaster/Stratocaster och Tele stämmer ju, men jag kan leva med det.

    Hur som helst så är detta en underbar gitarr tycker jag.

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Modellerad på en 66:a eller 67:a ser jag, svinsnygg!

  31. #31
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Oh ja.

    Jag har alltid känt att jag är för dålig gitarrist för att köpa amerikaner. Mexicoutgåvorna är mer min plånbokstyp, och alla de jag köpt, har varit mycket bra. Däremot har jag klämt på en del mexare på Jam där setupen inte varit hundra. Mitt råd när det gäller att köpa gitarrer, kläm och känn!

    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser så härligt hightech ut helvit. Hade gjort sig bra bredvid en Virus Polar

  32. #32
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av superdigital Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt råd när det gäller att köpa gitarrer, kläm och känn!
    Jag tycker det där är svårt. Det är givetvis helt självklart att man ska känna på grejerna, men jag tycker det tar tid innan man känner om det är rätt. Man spelar ju alltid lite risigt på ett instrument man är helt ovan vid. Men visst, är det helt fel kanske man märker det direkt.

    Sen är jag sjukt obekväm med att sitta inne i musikaffär och spela, känns alltid som det går spela-fort-killar och fnyser åt en... Och nästan ännu värre begagnat, åka hem till någon och sätta sig och spela. Hu.

  33. #33
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    De där "kolla vad jag kan" typerna, de finns överallt. Det är bara att försöka att ignorera dem.

    Jag förstår vad du menar, men ibland plockar man upp ett instrument so bara smälter i händerna och bara känns fantastiskt. Ta med någon som också spelar som också kan känna på instrumentet. Då kanske det är lättare att fatta ett beslut. Belöningen när du väl hittar ett instrument som är helt rätt för dig, den är ju obetalbar och resulterar ofta i nyskriven musik!

    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det där är svårt. Det är givetvis helt självklart att man ska känna på grejerna, men jag tycker det tar tid innan man känner om det är rätt. Man spelar ju alltid lite risigt på ett instrument man är helt ovan vid. Men visst, är det helt fel kanske man märker det direkt.

    Sen är jag sjukt obekväm med att sitta inne i musikaffär och spela, känns alltid som det går spela-fort-killar och fnyser åt en... Och nästan ännu värre begagnat, åka hem till någon och sätta sig och spela. Hu.

  34. #34
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är jag sjukt obekväm med att sitta inne i musikaffär och spela, känns alltid som det går spela-fort-killar och fnyser åt en... Och nästan ännu värre begagnat, åka hem till någon och sätta sig och spela. Hu.
    This!

  35. #35
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är jag sjukt obekväm med att sitta inne i musikaffär och spela, känns alltid som det går spela-fort-killar och fnyser åt en... Och nästan ännu värre begagnat, åka hem till någon och sätta sig och spela. Hu.
    När jag testade senaste gitarren jag köpte (en Jaguar!), så stod butiksinnehavaren typ en meter från mig när jag testade och han är en grym gitarrist, jag är ganska så halvdan. Och ännu sämre blir jag i det läget.

    Förut hade 4sound söder ett rum man kunde stänga in sig i när man provade. (Vet inte om det finns kvar efter att gitarrerna flyttade till källaren.) Väldigt behagligt!

  36. #36
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Testade basen jag köpte igår i butik. Men jag var så jäkla pepp och glas över den. Och blev så glad över hur fantastiskt den lär att jag bara körde på!

    Kunde inte låta bli att dra ett Rat Bat Blu-Deep Purple-riff.

    Det hjälpte att Emma som jobbar där och som tipsade mig om basen är svintrevlig!

  37. #37
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    MUG i Gbg har provhytt. Det gillar jag. Mycket annat som är jobbigt där, men testar helst grejer hos dom.

    När jag köpte en reverb-pedal hos Andreasson för ett tag sen kopplade dom upp den mitt i butiken. Så där stod jag och försökte avgöra om den kunde göra döds-rundgångs-kaskader mitt bland snubbar som strosar omkring och kikar på 5 strängade basar

    Inte för att jag egentligen bryr mig om vad dom tycker om min musik, men trivs liksom inte riktigt...

  38. #38
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Jo, det rummet är kvar. Det står en massa stärkare där inne. Men jag håller med, det är mycket bättre när man får vara själv och inte bli uttittad!

    Förut hade 4sound söder ett rum man kunde stänga in sig i när man provade. (Vet inte om det finns kvar efter att gitarrerna flyttade till källaren.) Väldigt behagligt![/QUOTE]

  39. #39
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Jam? De brukar vara väldigt trevliga där. På rätt sätt också!

    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade basen jag köpte igår i butik. Men jag var så jäkla pepp och glas över den. Och blev så glad över hur fantastiskt den lär att jag bara körde på!

    Kunde inte låta bli att dra ett Rat Bat Blu-Deep Purple-riff.

    Det hjälpte att Emma som jobbar där och som tipsade mig om basen är svintrevlig!

  40. #40
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av superdigital Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jam? De brukar vara väldigt trevliga där. På rätt sätt också!
    4 sound, Fridhemsplan.
    De är väldigt trevliga på Jam också!
    Men trevligaste tycker jag är These Goes to 11.

    Har verkligen fått omvärdera min skivhandlarsyn senaste åren.

  41. #41
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Där på Fridhemsplan, där köpte jag min Jaguar. Mycket trevlig personal.

    Ja, TGT11 är grymma.

    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4 sound, Fridhemsplan.
    De är väldigt trevliga på Jam också!
    Men trevligaste tycker jag är These Goes to 11.

    Har verkligen fått omvärdera min skivhandlarsyn senaste åren.

  42. #42
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Precis plockat upp en MiM Classic Player Jaguar, Sunburst. Provspelade bara som hastigast, men kändes bra. Tror det är hottade mickarna, så kanske byter till mer autentiska längre fram. Får lyssna in mig på dom först. Stallet verkar lite vettigare än original, inget rassel.

Liknande ämnen

  1. Fender Custom Mexico, värt att få bytet mot en sax?
    Av sunkan i forum Stränginstrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 23:36
  2. köpa macbook i Mexico
    Av ptg i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 09:07
  3. Stratocaster, Japan, Mexico, USA?
    Av imported_Robbi i forum Stränginstrument
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •