Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 101

Ämne: Välja rätt/bra mixer

  1. #1
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran

    Välja rätt/bra mixer

    Eftersom min hårdvarupark ser ut att växa snabbare än jag tänkt så uppkommer ett behov av en mixer. Eftersom jag inte har något externt ljudkort (alltid använt det interna i min iMac) så är jag rådvill om vilken mixer jag bör ha. Har tittat på både Mackie/Allen&Heath/Behringer samt Cerwin-Vega. Samtliga 10-14 kanaler med USB ljud in/ut och interna effekter.

    Vad är era erfarenheter gällande märke och ljud? Alla ligger i prisklassen 3500-5000kr.

    Ska jag istället satsa på vanlig mixer utan usb/fx plus ett externt ljudkort som även har midi?

  2. #2
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Asså... jag köpte ett Behringer Xenyx UFX 1604 som skickar 16 individuella audiospår in i datamaskinen. Tyvärr så trilskas det så jag har fått lämna in den på lagning för andra gången (fel kvarstod när jag fick tillbaka det första gången). Jag har testat att spela in i alla fall 10 spår parallellt och det fungerar bra men jag har inte hunnit testa det så hårt eftersom jag bara haft det totalt sett en vecka. Detta bord saknar MIDI men det kör jag via mitt M-Audio Delta 1010LT.
    http://www.thomann.de/se/behringer_ufx1604.htm
    Såg att priset gått upp även hos 4sound nu. När jag köpte mig så var det tusenlappen billigare på 4sound än hos tysken.

    Ett alternativ är ett Mackie Onyx 1620i. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte satsade på ett sånt istället.
    http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_1620i.htm
    Dock har jag inte FireWire på min dator men det hade ju gått att ordna.

  3. #3
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Lite samma tankar här - bra tråd. Jag har ett a&h zed 16fx som jag tycker är bra, men saknar individuella inserts och fler än en send. Funderar på xenyx qx (2222?) Men är orolig för kvaliteten då två behringerbord jag haft förut har lagt av eller fått kanaler kajkade. Är det bättra nu än på euroracktiden?

  4. #4
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har ingen tidigare erfarenhet av Behringer men det har ju börjat lite sisådär. Det goa med UFX 1604 är ju att det lirar in alla 16 kanaler som individuella spår rakt in i ens DAW. Så länge bara det funkar efter garantitidens utgång så skiter jag in om hel jäkla mixerbordet brinner under tiden jag använder det

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Soundcraft och Yamaha, cant go wrong med någon av dessa.

  6. #6
    Hultberg
    Hultberg är inte uppkopplad
    Hultbergs avatar
    Senior
    Köpte en Yamaha MG12XU som jag än så länge är väldigt nöjd med.
    Känns välbyggt, har dugliga effekter och funkar bra som ljudkort.

    Den eventuella nackdelen är att det bara är två kanaler in i datorn.
    Senast redigerat av Hultberg den 2015-03-05 klockan 08:39.

  7. #7
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Bra tips! Ser ut som jag undviker Behringer Onyxen är superintressant, det enda som är synd är att den, vad jag ser, inte har några inbyggda effekter. Plus, vid byte av dator i framtiden kommer troligtvis Firewire-anslutningen inte vara optimal. Då känns PROFX-serien av Mackie som ett bättre alternativ.

    Sedan kommer ju Rolands MX-1 snart också. Koppla alla Aira via MX-1:ans usb-hubb och sedan övriga via tele. Allt in i dator via USB. Enda minuset är ju att mixningen måste ske i datorn, men för livegig så är den en het kandidat.

    Allen&Heaths Zed12FX kanske skulle passa mina komprimerade behov rätt hyggligt.

    http://www.4sound.se/studio/mixer/an...heath-zed-12fx

  8. #8
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag har gått i samma tankar och kikat både på Behringer - Mackie - Yamaha och till sist Allen & Heath. Främst 12'or.

    Mest seriös av dessa tycker jag Allen & Heath är. Om jag tolkat schemat på den rätt, så har man rätt stora möjligheter till externa effekter på den, utan att offra ingångar, minst två mono till stereo eller en äkta stereo, plus att jag tyckte att de inbyggda FX lät ovanligt bra (soundcloud).

    Byggkvaliteten verkar också bra (infästningar av pottar exvis) och den ska ju vara "reparerbar", till skillnad från många andra.

    Plus långa reglar och allmänt flexibel.

    Enda minuset är USB 1.1!

    Eftersom den har något år på nacken så skulle man ju kunna tänka sig att det kommer med minst USB 2 inom en hyfsat snar framtid.

    Det jag framförallt kommit fram till är att det är rätt svårt att sätta sig in i mixrar. Man får lusläsa manualen samt detaljstudera både schema och bilder för att förstå möjligheter och begränsningar. Nästan alltid är det någon sak som man fastnar på som inte är som man vill riktigt (eller inte förstår).

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lappalainen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allen&Heaths Zed12FX kanske skulle passa mina komprimerade behov rätt hyggligt.

    http://www.4sound.se/studio/mixer/an...heath-zed-12fx
    Ser fin ut, och det kanske är rätt tänkt: inget teknikstrul / grubbleri över huvud taget. Bara att köra.

  10. #10
    ntg
    ntg är inte uppkopplad
    ntgs avatar
    Senior
    Jag har en Zed 14, nackdelen är att Du bara får två kanaler in i Daw via usb.

  11. #11
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Går även i mixertankar. Soundcraft, A&H och Yamaha har varit på fönstershoppartapeten.

    Det har kommit nya Soundcraft Mixers - Soundcraft Signature, de har inbyggda effekter och USB- men bara över två kanaler. De har även gitarringång.

    Inte riktigt ute i handeln än vad jag förstått.

    Hade en Soundcraft M8 tidigare, och den var bra och rekomenderas.


    http://soundcraft.com/products/mixin...gnature-series
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2015-03-05 klockan 12:45.

  12. #12
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Soundcraft Signature, de har inbyggda effekter och USB- men bara över två kanaler. De har även gitarringång.
    Ser lovande ut! Det står att 12MTK har 14 in 12 ut över USB och 22MTK har 24/22! MTK=Multi Track

  13. #13
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser lovande ut! Det står att 12MTK har 14 in 12 ut över USB och 22MTK har 24/22! MTK=Multi Track
    Fy bubblans, låter grymt..! Missade detta. Dessa får man nog kolla in vidare...

  14. #14
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kollade upp priserna från svenska generalagenten (www.septon.se).
    12MTK: 3695 plus moms
    22MTK: 7938 plus moms

    Billigare hos tysken om man tar med moms då.

  15. #15
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Någon som fattar hur många mic resp hi-z ingångar 12MTK har?

  16. #16
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    allen and heath låter asbra, men jag vill också att deras nästa ska skicka alla kanaler separat via usb (borde bli standard snart va?)

    men soundcraft signature kanske blir min nästa!!!

    kan de inte göra en 16mtk förresten?

    Senast redigerat av hasparigus pink den 2015-03-06 klockan 10:58.

  17. #17
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som fattar hur många mic resp hi-z ingångar 12MTK har?
    8 mic varav två Hi Z, tycker jag det ser ut som, plus att två av micingångarna har något annat tjosan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SYNT soundcraft_signature_12_mtk.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	98,0 KB 
Id:	57657

  18. #18
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Men det är ingen som har erfarenhet av de nya qx-behringersarna?

    Känns attraktivt med onboard klark teknik-effekter, och kompressor på varje mic in. Själv har jag inget behov med flera kanaler över usb än två. Finns det något i samma prisklass som kan tävla med så gott om sends och storlek osv?

    Kanske blir att jag säljer min a&h 16fx senare. Effekterna i den är faktiskt ganska schyssta, och som flera påpekat är byggkvaliteten mycket bra. Bra formfaktor med.

  19. #19
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Soundcraft ser ju onekligen intressant ut, men nu funderar jag på Yamaha. Antingen MG16XU eller MG12XU. Usch vilka kval

    Känner inte heller något behov av fler än två in/ut via USB. Det är ju för att mixa hårda saker jag vill ha en riktigt mixer. USB blir nog för min del mest att dumpa inspelningar. Till att börja med alltså.

  20. #20
    Hultberg
    Hultberg är inte uppkopplad
    Hultbergs avatar
    Senior
    Kom på att jag skrev en kort "recension" i en annan tråd där jag också klippte in en del intryck Skilling delade med sig av.
    http://www.99musik.se/showthread.php...-Yamahas-MG-XU

  21. #21
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Bestämde mig för en Yamaha MG12XU. Bra pris/prestanda för mina behov. tack för input alla. Får återkommma med tankar efter en tids inkörning.

  22. #22
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Varför kommer dessa bra trådar med finfina mixertips när jag redan köpt en trasig Behringer?

  23. #23
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Det ser inte ut som Soundcraft Signature har inserts, någon som vet?

  24. #24
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser inte ut som Soundcraft Signature har inserts, någon som vet?
    Ser inte ut så...

    Hade varit kul med en bild på baksidan.

    Tech Specs

    Type Analog

    Channels 12

    Inputs - Mic Preamps 8 x XLR

    Inputs - Line 10 x TRS

    Inputs - Other 1 x stereo RCA

    Outputs - Main 2 x XLR

    Outputs - Other 3 x TRS (Aux), 2 x TRS (Subgroup), 1 x TRS (Footswitch)

    Headphones 1 x 1/4"

    Phantom Power 12

    EQ Bands 3-band British EQ

    Aux Sends 3 x Pre/Post

    Busses/Groups 2 Aux Busses, 1 Aux/FX Bus, 2 Mono/1 Stereo Subgroup(s)

    Faders 13 x 60mm Throw

    Effects Yes

    Computer Connectivity 1 x USB

  25. #25
    illpostino
    illpostino är inte uppkopplad
    illpostinos avatar
    Senior
    Saxat från en tråd på Elektron om Soundcraft MTK:


    Hey guys,

    This is Sean from the Soundcraft team (the guy in all the videos you are seeing). Just here to answer your questions about the Signature Series. I'll try my best to summarise everything I've seen so far in terms of questions:

    -Low-latency ASIO drivers are available... we've tested 24-in/22-out at 64 sample buffer depth. No drop-outs at all. 3.6ms of latency total (in->out). Of course adding plug-ins adds latency to this and this also depends on your computers performance.

    -Phantom Power is global (people have pointed out where the switch is). We did this to keep cost down. The cool thing is it doesn't really affect anything.... your condensers get the 48V they need and your dynamic mics are unaffected, so it isn't such a big deal. The only annoying this is unplugging mics... You'll get a loud POP if you do it when the 48V is on.

    -This is designed to be a replacement for a USB interface whilst giving you a full analogue mixer... and not just any mixer, a Soundcraft analogue mixer... only the best

    -All the inputs ALWAYS send down the USB channel of the same number, i.e. Channel 1 on the console -> USB 1, Channel 2 -> USB2, and so on... The USB send point is post-gain and pre-limiter/HPF/EQ. Another send point would add considerable cost and would not jive with the goal we had with the Signature MTKs: to make it very affordable. On the 12MTK, USB 13/14 is the master bus pre-fader. And on the Signature 22MTK, USB 23/24 is the master bus pre-fader. This allows you to get analogue summing back in your DAW. You have +22dB of headroom on the Signature (hit that master bus HARD, it sounds great!) and the 0dbFS point for the USB send on the master bus is maximised to take advantage of this... analogue clipping = GOOD. digital clipping = BAD.

    -US Street pricing is INDEED $399 for the Signature 12MTK and $799 for the Signature 22MTK. No typo. I'm glad you guys get how good that price is. We worked REALLY hard to hit it.

    So I think that handles the majority of the questions. If you guys have any others, let me know.

    And just wait til you hear this thing. Ghost mic pre's sound awesome. Sapphyre EQ is the best EQ I've ever heard on a desk for this price. Lexicon FX and dbx limiters are great for live use but also work in the studio. And the analogue summing bus will give that warmth to your mixes and bring it back in your DAW.

    And yes, shipping in March. Can't wait til you guys hear it and get your hands on it.

    All the best guys!
    Sean
    I forgot to say, it's 24-bit/48kHz... the driver and the A/D converters support other sampling rates as well but we have yet to implement it... Should be implemented by the time it ships


    ......

    On your other questions:
    - are you at liberty to reveal a screenshot of the software console?

    The only software is a USB ASIO panel and this is just on PC versions. Mac users can just use standard CoreAudio. On the USB ASIO driver for PC, it is the same driver as our MADI-USB card. The way you route your USB channels would be through your DAW of choice. We will include a free copy of Ableton Live Lite (and also a free Lexicon MPX-L VST/AU/AAX plugin)

    - can you expand upon the capabilities of the channel limiters (e.g. brickwall limiting only, or configurable gain, attack/release, etc)?

    Sure. It is all fixed time constants, ratio, and threshold. They are optimised by us for the best response and to work best with the gain staging of the desk. You just whack up the input gain from the mic pre/line input, engage the limiter and you'll see the gain reduction LED start to light and get more intense the more increase the input gain. The ratio is nearly 7:1. The threshold is set 6dB lower than the clip point of the channel on the mixer to give you room to tweak the EQ and what not. The attack and release is close to an original dbx 160, as that's what we were aiming for.

    - can you confirm whether the insertable VST is instantiated in the software console or within the DAW?

    DAW.


    -Subgroups have dedicated outputs. You can use the subgroups mono or stereo.

    -We are not planning on having a meter bridge. We just didn't think for this price there would be that many people wanting one as a meter bridge would probably cost the same as the console or more!

    -The faders are not motorised so there is no kind of no point in putting any DAW automation on the Signature Series. The idea with the Signature Series was to be a full-on analogue mixer but with a multi-channel USB interface for the audio. And the real trick: it's affordable! If we put stuff like motorised faders and automation it would increase the price dramatically.

    -No tap tempo on the delay but one of the parameters you can adjust on the Delay algorithms is tempo. The FX engine has 2 parameters for each algorithm/engine. So the Signature 22 and 22MTK, which both have 2 FX engines, have a total of 4 parameter adjustments.

    -USB2.0. Has our ASIO drivers from the MADI-USB card. Same converters as in the Vi1, and Si Performer/Expression. They hit a sweet-spot in terms of performance vs. price. Anything better costs significantly more and anything cheaper really sacrifices performance.

    -I have dimensions on my work computer but I am still travelling post-NAMM show. I'll be back in England tomorrow and can post the dimensions then.

    -The 10, 12, 12MTK, and 16 all have 1 FX engine, but there are combined algorithms, i.e. Reverb+Delay, Chorus+Reverb, etc... So 1 FX engine might do the trick. But the 22 and 22MTK have two fully independent FX engines and busses with independent FX returns. This would certainly give you the flexibility mr jkn is looking for.

    Thanks guys,
    Sean

  26. #26
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Hade funderingar på en Allen&Heath ZED-428 tills jag såg Soundcraft Signature 22 MTK som ett eventuellt alternativ, men utan inserts blir det nog ZED-428 och behålla ljudkortet. Vi får väl vänta på att manualen släpps.

  27. #27
    netra
    netra är inte uppkopplad
    netras avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag försöker hitta ett kompakt mixerbord med firewire, typ 8 kanaler in i Cubase men inga mic- eller XLR-krafs som tar plats. Plus gärna mer än 4 ut också så att man kan köra Motu Volta.
    Det hade varit den dröm!

  28. #28
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av netra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag försöker hitta ett kompakt mixerbord med firewire, typ 8 kanaler in i Cubase men inga mic- eller XLR-krafs som tar plats. Plus gärna mer än 4 ut också så att man kan köra Motu Volta.
    Det hade varit den dröm!
    Om USB duger:
    http://www.mackie.com/products/profx8/

  29. #29
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Nu har jag fingrat på behringers qx-mixer. Egentligen är det bara en sak som håller mig tillbaks från köp, och det är en rätt viktig grej när man som jag gör data/analogbröt och idm-käng, nämligen så distar det jävla ofett vid överstyrning av inputsen (här låter ah zed:en jag har istället väldigt bra!) Väldigt synd faktiskt, för övriga features är ganska imponerande - klark teknik-digitalfx:en låter strålande, eq-upplägget likaså, kompakt och ymniga routingmöjligheter. Känslan är bra mycket bättre än med mitt gamla eurorack... men skulle inte köpa ett utan garanti ändå.

    Vänder mig till er därför. Tips på kompakt hyrestvåamixer med:
    Minst 16 kanaler
    main inserts (för kompressorrouting)
    Individuella inserts
    minst tre fx sends
    usbljudkortsfunktion
    ok subgruppsmöjl.

    Eller kan jag bara inbilla mig hitta detta och dra ner på min liberala syn på handhavande av överstyrning?

  30. #30
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips på kompakt hyrestvåamixer med:
    Minst 16 kanaler
    main inserts (för kompressorrouting)
    Individuella inserts
    minst tre fx sends
    usbljudkortsfunktion
    ok subgruppsmöjl.
    Utan att göra några djupare efterforskningar tycker jag att detta låter som ett Midas Venice U16.

    Går väl att få i rackformat till och med om jag inte missminner mig.. Inte stenkoll på hur den låter vid överstyrning dock.

    http://www.midasconsoles.com/Products/VU32.aspx

  31. #31
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av netra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag försöker hitta ett kompakt mixerbord med firewire, typ 8 kanaler in i Cubase men inga mic- eller XLR-krafs som tar plats. Plus gärna mer än 4 ut också så att man kan köra Motu Volta.
    Det hade varit den dröm!
    alesis multimix. finns kanske med firewire?
    http://www.alesis.com/multimix16usb20

  32. #32
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    4:e generationen MixWizard har ju inspelning via usb kom jag på.

    http://www.allen-heath.com/ahproducts/wz4-16-2/

    Är väl mer eller mindre erkänt välljudande vid överstyrning också vad jag förstår. Enda minuset jag kan se jämfört med kravspecen är att det inte ser så välbeställt ut med grupper på 16-kanalaren..

  33. #33
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Oj, Midas såg fint ut men waaay över min budget (betänk att jag funderade Behringer...). Mackie Onyx 1640i verkar uppfylla de flesta kraven, förutom: för stor (och 2-3000 över budget med). Om bara 1620i hade main inserts också hade jag nog kört på den.

    Ska kolla närmare på mixwizarden... Också pengar, men den erfarenhet jag haft av a&h hittills har varit positiv vad gäller ljud och kvalitet. Om ZED18 hade haft main inserts bara!

  34. #34
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Fortsätter tänka högt.

    Hmm, eller fan... om jag droppar USB-ljudkort som krav kanske en Mackie 1642 VLZ4 skulle vara något? subgroups, check, rikligt med sends, check, inserts per kanal, check, main inserts... Nästan 8000 spänn. Fortfarande lite väl blodigt, kanske värt ändå... Ngn som har erfarenhet av VLZ4?

  35. #35

  36. #36
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Fixa en Soundcraft 200b! 4 sends (har jag för mig), inserts på varje kanal, main inserts, sub-groups, maxad EQ osv

  37. #37
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Urk vilken GAS jag fick på Soundcraft Signature 22 mtk. Men den var iaf inte så fager.

  38. #38
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Alltså. Kopplade upp mitt lilla system igår. Blev en Yamaha MG16XU till slut. Supernöjd. Låter kalas. Med 8 mono/4 stereo/inbyggd FX/2 subgrupper/4aux Send/4 Group out/USB 2 kanaler in/ut. De inbyggda effekterna låter riktigt bra. Gain på två stereo och kompressor på alla 8 mono icke att förglömma.

    Mitt enda lilla aber är att det inte finns några separata Aux Return så för externa effekter får man ta någon/några av de befintliga kanalerna för detta ändamål. Dock försvann mitt behov av en Overdrive-pedal då Gainen kan överstyra riktigt snyggt.

  39. #39
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fortsätter tänka högt.

    Hmm, eller fan... om jag droppar USB-ljudkort som krav kanske en Mackie 1642 VLZ4 skulle vara något? subgroups, check, rikligt med sends, check, inserts per kanal, check, main inserts... Nästan 8000 spänn. Fortfarande lite väl blodigt, kanske värt ändå... Ngn som har erfarenhet av VLZ4?
    mackie är alltd bra! köp den!

  40. #40
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    sitter själv o fiskar efter ljudkort/mixerkombo.
    kollade lite på mackie 1640i men såg att detta verkar vara ett problem för vissa.


    https://youtu.be/5MKBT3ghN7g

    vet dock inte hur vanligt det är, men snubben påstår ju iaf att han inte är ensam om problemet. :I

  41. #41
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det där är ju den gamla 1640:noch inte 1640i ..jag har kört med den gamla som jag köpte ny för 7år sedan... aldrig haft ett problem med den..panzer som Mackie brukar vara... har varit sugen på 1640i vilken är jävligt billig nu... men det verkar vara lite problem med uppdateringar...sjysst EQ på denna....och många aux.

  42. #42
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    Aaah! Najs. Ska hålla koll på dom då. Tack, emun!

  43. #43
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag dumpade Behringer-idéerna, och tack vare tips från Ulven var jag och hämtade en Crest XR-20 i Stockholm igår. Bra kompaktformat, men eftersom den kanske mer är tänkt som livekompaktmixer än studio så är alla in/utgångar på baksidan. Känns som det är värt det ändå. Hittills är jag väldigt nöjd, även om jag inte wire:at upp allt än! Det enda som saknas är kanske returns då, men det är ju rätt många inputs jämfört med vad jag haft innan ändå... Och så inbyggt USB-ljudkort då, men jag får väl skaffa ett externt bara - mottager gärna tips i frågan! Tack för hjälpen i tråden alla.



    Specar:
    * 12 Mono inputs + 4 Stereo inputs (20 inputs total), all with mic
    preamps and individual 48-volt phantom power switches

    * 100mm faders on all inputs and Left, Right, and Mono (center)
    Outputs. 60mm faders on the 4 subgroups

    * Four-band EQ on all inputs

    * 18dB per octave high pass filters on mono input channels.
    Insert on all inputs, subgroups, aux outs and L, R & M outputs.

    * 6 Aux buses, selectable pre or post fader in pairs

    * Auxes 1 and 2 are configured as Level/Pan for stereo operation

    * XLR L, R & Mono outputs switchable between Line and Mic level.
    Internal universal-voltage power supply

    * 1/4" TRS and RCA connectors provided on Alt Output, Monitor
    Output and Tape Input.
    Senast redigerat av altemark den 2015-05-07 klockan 11:51.

  44. #44
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Nice! Vad kostade en sån?

  45. #45
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Fick det för 3000(!) - de verkar gå för typ mer än 6-7000 begagnat annars när jag försökte få ngn prisbild innan jag pratade med dem. Ljud & ljus-firma som bara ville ha bort saker som kluttrade upp lagret.

  46. #46
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Grymt! Jag har en Soundcraft Spirit M12 som jag iofs gillar på många sätt, men den är väl eg. inte helt optimal för mina upplevda "behov".

  47. #47
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Fin! Fasen, börjar nästan ångra att jag inte knep din A&H när det begav sig. FFA med tanke på den har 8 monokanaler. Hade den en Send Return eller snor man en mixerkanal för utombordseffekter? Min ultimata mixer hade haft 12 mono och 2 stereo, ljudkort, compressor/gain på varje mono, 4 aux med send/return och EQ med svep. Gärna interna effekter med möjlighet att köra två samtidigt och kosta runt 4000

  48. #48
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Lappalainen: Jag har dragit ut lite på tiden med att posta till säljaren pga influensa och förkylning på det - först nu egentligen repad, så ska se om det fortfarande är aktuellt för honom. Om inte har du tjing. Och stämmer, den har return. Sedan har den main inserts också, ett stort plus tycker jag som gillar kompressorer.

    Och din idealmixer är exakt samma som min i princip

  49. #49
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Då får vi bygga egen. Hur svårt kan det va?

  50. #50
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Låter bra. Jag har ju en Yamaha MG12XU som får leva vidare ett tag till. Den har ingen midsvep men väl kompressor på de fyra monokanalerna vilket jag tycker är skönt. Å så sitter den perfekt bredvid min Monomachine i hyllan. A&H blir för bred, då får jag ändra på mojuttarnas placering <- ogillar

  51. #51
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Fan, nu fick jag gas på den där Cresten också. Haha. Saknar subgrupper!

  52. #52
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har en Mackie Onyx med FW. Supernöjd... Det kunde inte fungera bättre...

  53. #53
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag funderar lite på mixer jag med nu när studion börjar bli mer hårdvarudominerad. Jag vill ju gärna ha något som funkar både i studio och live. Någon som har använt Presonus StudioLive-varianterna?

  54. #54
    SH-1
    SH-1 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Efter lång tids funderande insåg jag att Midas Venice 240 passade mig bäst. När man slår på strömmen är bordet igång på mindre än en sekund till skillnad mot alla digitala bord. EQ:n ärkraftfull och det finns hur mycket headroom som helst. Köpte den begagnat och har inte ångrat det en enda gång.

  55. #55
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Om snabbt digitalbord med goda inbyggda grejer önskas och det räcker med 10-16, håll utkik efter Edirol M-10DX eller M-16DX: http://www.roland.com/products/m-16dx/

  56. #56
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om snabbt digitalbord med goda inbyggda grejer önskas och det räcker med 10-16, håll utkik efter Edirol M-10DX eller M-16DX: http://www.roland.com/products/m-16dx/
    Intressant! Synd att det inte är faders :/ Hur är kompressorerna? Är det bara presets? Side-chain finns inte gissar jag?

  57. #57
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om snabbt digitalbord med goda inbyggda grejer önskas och det räcker med 10-16, håll utkik efter Edirol M-10DX eller M-16DX: http://www.roland.com/products/m-16dx/
    Fortfarande bara två spår in i datan via USB. Mitt Behringer UFX 1604 är ju helt suveränt på så vis att jag bara behöver aktivera lämpliga audioinspelningsspår i min DAW och köra på och så slangas det in i datan på upp till 16 separata spår. Fast alla behöver kanske inte spela in 16 spår på samma gång.

  58. #58
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Synd med USB grejen. Hade velat köra digital in till mitt Delta 2496 men deras drivrutiner klarar inte digitalinput i Win7 och uppåt.

    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant! Synd att det inte är faders :/ Hur är kompressorerna? Är det bara presets? Side-chain finns inte gissar jag?
    Allting är presets men variabler är alla justerbara, inserts: noise supression, bass, tube, comp, tone, bright, attack, clarity, de-esser. Finalize lägger allt på output med presets natural, fat, finalize1-4 och massor med värden och variablar.
    Dom har även rumsakustiksanalys! (Nix till sidechain dock) Fick min för 900kr begagnat och det är en keeper jag tar med mig även om jag flyttar land.

  59. #59
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fortfarande bara två spår in i datan via USB. Mitt Behringer UFX 1604 är ju helt suveränt på så vis att jag bara behöver aktivera lämpliga audioinspelningsspår i min DAW och köra på och så slangas det in i datan på upp till 16 separata spår. Fast alla behöver kanske inte spela in 16 spår på samma gång.
    Funkar den bra nu?

  60. #60
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Nu är man kanske ute på hal is, men när jag satt och bläddrade så dök jag på Behringers senaste skapelse, XAIR XR12 (och XR18). Jag hittar ingen info om dessa här, men dom ser ut som stageboxar typ, och så är det digitalmixers baserade på deras X32, men som styrs helt från en padda eller dator.
    Har laddat ner appen till paddan och den kändes väldigt snabbjobbad och praktisk. XR12 ligger 359 euro hos tysken vilket känns väldigt överkomligt:
    http://www.thomann.de/se/behringer_x_air_xr12.htm

    Känns praktiskt att kunna ha både i studion och med sig när man lirar live. Någon som har testat?

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig välja mixer
    Av doo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 23:53
  2. välja rätt mjukvara
    Av makkan i forum Mixning & mastring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 22:09
  3. Vad ska jag välja
    Av sickanovic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 21:16
  4. Hjälp mig välja mixer!
    Av Nihad i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •