Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ableton - MIDI och externa synthar

  1. #1
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior

    Ableton - MIDI och externa synthar

    Jag har läst flera gånger att Ableton ska vara extra lämpligt om man vill hålla på med externa synthar, jämfört med andra program.

    Men det jag undrar är; exakt på vilket sätt är det bättre än exempelvis Cubase?

    Det är väl bara att sända ut MIDI data, så på vilket sätt är det programmen exakt skiljer sig åt, när det gäller MIDI och externa synthar i allmänhet?


  2. #2
    Sun King
    Sun King är inte uppkopplad
    Sun Kings avatar
    Senior
    En smidig sak är Lives "external instruments" som hanterar midi och audio på samma kanal/track. Sen har jag dålig koll på om motsvarigheten kanske finns även i andra DAWs...

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Fixar latency automatiskt mot ex. vst pluggar.
    External instruments som sagt. Blir i praktiken som att bara dra in ett "VSTi" på ett spår
    fast det istället är en hårdvarusynth. Fantastiskt smidigt på alla sätt mot Cubase och Logic.

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Men det har cubase oxå. Däremot är cubase "bökigare" för det tillåter inte att man använder samma external instrument mer än en gång, i alla fall gjorde det inte det på den tiden jag körde Cubase.

    En sak som däremot Live kan, som jag inte vet någon annan daw som kan, är att förskjuta midi-klocka, och dessutom olika mycket för varje midi-port. (T ex för att få olika maskiner att gå i (någotsånär) exakt sync, oavsett deras och midiportens latency)

  5. #5
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Jag hade grymma problem med Mac, MOTU Midi Express 128 och externa synthar. Hängda MIDI noter och allmänt värdelöst.

    Då satte jag MIDI interfacet i en USB Powered Hub (USB 2.0) och vips så försvann alla problem. Verkar som Mac USB 3 och MOTU inte funkade så bra. Man fick rena signalen via en USB hub

    Men nu funkar det jättebra. Kör Ableton 9 Suite.

  6. #6
    mickemystik
    mickemystik är inte uppkopplad
    mickemystiks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har Ableton 9 Suite nu, och jag blir så jävla less så jag vet inte vad. Kör in min synth med hjälp av "external instruments" Och väljer att jag vill skicka midi till den. Ibland fungerar det, och ibland fungerar det inte! Någon som kan hjälpa på traven?

    Ok, synthen slutade fungera i ableton då jag stängde av den och hedde på den. Antagligen pga usb-midi. Men nu får jag istället inte in något ljud i audio då jag spelar in.
    Senast redigerat av mickemystik den 2015-04-14 klockan 18:46.

  7. #7
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Jag har haft mycket problem med mitt Motu mkII i macen. Knaster o elände. Till mac hade jag valt annat märke...

  8. #8
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Jag har Live, Cubase, Logic, Reason - men använder helst Live - just på grund av att den (som redan sagts i tråden) är KUNG när det gäller att justera latency :

    1) Per spår - ms eller samplingar
    2) Per External Instument - ms eller samplingar
    3) Per External effekt - ms eller samplingar
    4) Per midiport - midiklocka (ms bara tror jag)
    5) Jag älskar listor
    6) Reduced latency when monitoring
    7) Jag kan ha glömt nåt

    Har inte sett/hört om någon annan DAW som är lika bra på det.

  9. #9
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    ett problem som togs upp i en annan tråd är inställningar för midi clock: enda sättet att slå av midiklockan ut till ett instrument, är att slå av midi clock ut under preferenser för resp midiport. jag mailade om detta till Ableton idag, och påpekade det ökade behovet av VST3-stöd för bl.a.Rolands AIRA-produkter och tillhörande plugout i VST3-format.

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ett problem som togs upp i en annan tråd är inställningar för midi clock: enda sättet att slå av midiklockan ut till ett instrument, är att slå av midi clock ut under preferenser för resp midiport.
    Hur skulle ett bättre sätt se ut tänker du?

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur skulle ett bättre sätt se ut tänker du?
    Jag föreslog att midi clock fick egen ruta på varje track i session och arrangement mode.

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag föreslog att midi clock fick egen ruta på varje track i session och arrangement mode.
    Blir ju ganska förvirrande i o m att man potentiellt kommer slå av/på midiklocka på ettt stort antal kanaler så fort man klickar på knappen. Du klickar ur midiklocka för ett instrument, och så plötsligt stannar trummaskinen som råkade sitta på samma midiport.

  13. #13
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir ju ganska förvirrande i o m att man potentiellt kommer slå av/på midiklocka på ettt stort antal kanaler så fort man klickar på knappen. Du klickar ur midiklocka för ett instrument, och så plötsligt stannar trummaskinen som råkade sitta på samma midiport.
    du har så rätt rydan, midiklockan gäller ju alla kanaler på samma midiport...

  14. #14
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fixar latency automatiskt mot ex. vst pluggar.
    External instruments som sagt. Blir i praktiken som att bara dra in ett "VSTi" på ett spår
    fast det istället är en hårdvarusynth. Fantastiskt smidigt på alla sätt mot Cubase och Logic.
    Hur gör jag om jag vill välja en patch på en Rompler? Det brukar vara två midimedelanden: En bank och en patch (1-128)

  15. #15
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör jag om jag vill välja en patch på en Rompler? Det brukar vara två midimedelanden: En bank och en patch (1-128)
    https://www.ableton.com/en/help/arti...gram-messages/

  16. #16
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack!

Liknande ämnen

  1. Hjälp med Logic X och externa synthar!
    Av Discohund i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-02, 08:31
  2. Ableton Live 9 - Synca externa prylar
    Av Sun King i forum Ableton
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-09-17, 19:56
  3. Monomachine som sequencer för externa synthar
    Av Sun King i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 13:03
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 18:17
  5. Externa synthar och logic studio
    Av Karl Johan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •