Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Live-rigg på hemmafest

  1. #1
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Live-rigg på hemmafest

    Hej!
    Jag och mitt band har fått en förfrågan om att spela live på en hemmafest (i ett kollektiv, utomhus men jag tror det är under tak), ja ni hör ju hur fint det kan bli!

    Vi är i vanliga fall ett ganska så brötigt popband med trummor, elektrisk bas, två elgitarrer men en av gitarristerna spelar ibland synth. Och en leadsång och körsång. Vi har kört ett par liknande gig helakustiskt och då kört med akustiskt bas (hörs knappt) och puka (som man får dämpa). Jag sjunger ledsång och har inte så starkt tryck tyvärr, min sångstil är mer nära, så det lite alltid svårt att höra texten när sången inte är förstärkt.

    Så - jag funderar över olika möjliga live-rigg! Vill gärna ha tips och inspo, har ni själva haft någon hemmafest-/semiakustisk rigg som vart cool?

  2. #2
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Vad har du tänkt dig för prisklass?

    Körde en del med jbl eon till mindre saker funkade riktigt bra men det är några tusenlappar.

    innan hade vi några gamla aktiva ev,

    Thomann har säkert mer lågprisalternativ som säkert funkar bra

  3. #3
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Om jag förstår applikationen rätt så skulle jag rekommendera en batteridriven aktiv högtalare med nån enkel mixer inbyggd. Då kan ni jamma utomhus när det kanske inte finns ström att tillgå. Annars är det lite billigare och snäppat kraftigare om man struntar i batteri generellt.
    typ en sån här: https://www.thomann.de/se/ld_systems_road_jack_10.htm
    Blir ju dock inga underverk av en tiotummare, men lite förstärkt sång och nån synth kan man ju klämma in fint.

    Beror också på hur mycket man vill släpa runt på varje gång.

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Har kört mitt lilla PA för egenbruk och uthyrning (lagom till Corona, så det har inte varit ute på så många jobb kan man säga... =) ) på ett bröllop. Två aktiva ElectroVoice ZLX-15 (och vid det tillfället en liten presonus-mixer). Spelar inte öronbedövande starkt, och spelar inte djuuuupbas utan sub (rullar av vid 40Hz nånstans), men funkar fint till mindre tillställningar och/eller där det inte behöver vara fantasistarkt. Allt är ju relativt såklart, men det är inget jättedyrt system. Är det engångs/fågångs-företeelse finns sånna system även att hyra av mig eller andra på nätet för inte så jättemycket pengar.

    Vid ett tidigare musikcafe jag var inblandad i med osignade band i en mindre lokal, körde vi ofta sång, synthar m m via ett liknande PA, och sen fick elgitarrer och elbas gå via sina resp förstärkare direkt ut. Ev kan man line:a basen rätt in i mixern också. Förenklar riggningen och minskar mängden mikrofoner/stativ som behövs, men försvårar mix/balansering av utljud i o m att man måste justera på förstärkarna (och få trummisen att spela "lagom"). Kan även bli något begränsande om man vill skruva fram precisexakt ett visst gitarr-sound baserat på kombinationen preamp/slutstegsdist, eftersom man måste balansera gitarrnivå på stärkaren. (Råkar man ha en baskaggemik över är det inte så dum ide att köra kagge via PA också, den försvinner annars förvånansvärt lätt.)

    Kan vara värt att tänka på att du(?) som sjunger samt andra som inte har egna förstärkare även kommer behöva medhörning, antingen i form av lurar/inear eller monitorer om man kör PA-spåret. Väldigt svårt att spela/sjunga tight enbart baserat på utljudet från ett PA ståenede framför dig riktat från dig.
    Senast redigerat av rydan den 2021-09-17 klockan 09:35.

  5. #5
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag skulle tänka replokals-PA! Visst hade ni repa i NBV-huset, eller har ni flyttat? (Jag höll till i repan brevid, syket/hjärtkniparen). Det PA som är där borde ni kunna ta isf
    Micka upp sång och något instrument som inte hörs så bra, och resten har egna förstärkare. Kan bli helmysigt!

  6. #6
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Även om det kanske är överkurs för uppgiften skulle jag ändå rekomendera medhörning för sång. Varit på allt för många små gig där man missat den detaljen - med resultatet att sångaren sjunger något annat än det som spelas

    Jag kör Thomanns aktiva PA högtalare som kostar typ 2k styck med stativ. Behringer. (enda behringer jag har i min studio hehe). De funkar kanon om du kan ge dem ström (dvs inte batteridrivna). Sätt en liten mixer framför och kör stereo ut till dessa och du har både starkt och bra ljud ut. Ska se om jag kan länka in dem.

    Men missa för guds skull inte medhörningen

    https://www.thomann.de/se/behringer_b112d_bundle.htm

  7. #7
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle tänka replokals-PA! Visst hade ni repa i NBV-huset, eller har ni flyttat? (Jag höll till i repan brevid, syket/hjärtkniparen). Det PA som är där borde ni kunna ta isf
    Micka upp sång och något instrument som inte hörs så bra, och resten har egna förstärkare. Kan bli helmysigt!
    Vi hade faktiskt repa i bilda-källaren, men jag hängde en del i NBV-huset med det jordiska-gänget! Jag är dock nedlfyttad till gbg sedan några år tillbaka och har dragit igång Lesley i ny tappning (inga hard feelings med det gamla gänget utan bara praktiskt). Ja, tänkte på replokals-PA:t min vi har ett så sjukt stora och otympliga högtalare till det. Men funderar på att helt enkelt fråga runt lite, nån måste ju ha ett portabelt PA.

  8. #8
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vara värt att tänka på att du(?) som sjunger samt andra som inte har egna förstärkare även kommer behöva medhörning, antingen i form av lurar/inear eller monitorer om man kör PA-spåret. Väldigt svårt att spela/sjunga tight enbart baserat på utljudet från ett PA ståenede framför dig riktat från dig.
    JUSTE medhörning det är ju a och o alltså! Tack för den påminnelsen.

  9. #9
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även om det kanske är överkurs för uppgiften skulle jag ändå rekomendera medhörning för sång. Varit på allt för många små gig där man missat den detaljen - med resultatet att sångaren sjunger något annat än det som spelas

    Jag kör Thomanns aktiva PA högtalare som kostar typ 2k styck med stativ. Behringer. (enda behringer jag har i min studio hehe). De funkar kanon om du kan ge dem ström (dvs inte batteridrivna). Sätt en liten mixer framför och kör stereo ut till dessa och du har både starkt och bra ljud ut. Ska se om jag kan länka in dem.

    Men missa för guds skull inte medhörningen

    https://www.thomann.de/se/behringer_b112d_bundle.htm
    Litar ju åt att det borde bli något sådant här alternativ, det vore smidigt om jag hittar någon att hyra av, och ja, medhörningen!!!!!

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Kolla hygglo.se för hyr-pa, lär finnas…

Liknande ämnen

  1. Rackmodul till live rigg
    Av Ganryu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 19:28
  2. Maffig rigg!
    Av champ i forum Effekter
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 14:13
  3. En liten PA-rigg, vad behöver jag?
    Av jgb i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •