Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 206

Ämne: Varför är jag med i stim?

  1. #61
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Blech, inte fått en spänn fast jag vet ett skivbolag tillåmed skickat pengar till dom (knappast mitt förslag).. vet att skit spelats på svensk radio, bbc whatever. om jag ska behöva anmäla skiten sitter man ju och gör deras jobb.. fuck it, blir bara sur när jag får deras skit i brevlådan..


    edit: bara för det loggar jag in för att gå ut så är det nån slags referenser till att stuff har spelats och "5 dagar" till utbetalning så jag får väl ta och hålla truten ett tag till då

  2. #62
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    ok, so much for histrioniska utbrott.. inte bara har jag pengar på g, dessutom har jag redan fått 1500 spänn utan att ens märka det

    jag tar tillbaks och hävdar motsatsen

    vidare borde jag kanske reggat senaste 2 plattorna när dom kom ut.. well, you live and learn.. ändrar på ämnesraden nu..

    edit kan visst inte ändra men vi kan låtsas att den nu heter:

    Varför är jag med i stim? (Därför)

  3. #63
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    haha! grattis! hade du gjort lite av "deras jobb" så skulle du nog fått ännu mer

  4. #64
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Jag är för dyr för att det ska vara värt det

    edit: vänta.. pryo-elev.. Hmmmmm!
    Senast redigerat av bmeeks den 2015-12-09 klockan 15:42.

  5. #65
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    vad är en pryo-elev?

    edit: aha... prao.....


    ....

    ???? what it is that is secret about secret stim money, plizzzzzzz share!

  6. #66
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ???? what it is that is secret about secret stim money, plizzzzzzz share!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	secret.PNG 
Visningar:	35 
Storlek:	10,8 KB 
Id:	63628

  7. #67
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    haha

    https://www.youtube.com/watch?v=tl6u2NASUzU

    fast... storbritanien då...

  8. #68
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Efter veckans utbetalning undrar jag om det alls är värt mödan att rapportera spelningar. Med deras kafka-hemsida tar det ju evigheter...

    "Saknar du en gammal rapport under Historik?" – nej, jag saknar Historik överhuvudtaget. Kan ju inte se vad jag har rapporterat tidigare.

  9. #69
    pistolpete
    pistolpete är inte uppkopplad
    pistolpetes avatar
    Senior
    752 kr igår, därför är jag med iaf

  10. #70
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Grattis!

    14 dagar sedan jag postade min anmälan att gå med, har fortfarande inte hört något.
    Är det normal väntetid?

  11. #71
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag är svinsämst på att promota mig. Måste börja där... ser att andra ju får julklappspengar nu.

  12. #72
    deleted user
    Ahhhh utbetalning på g! Najs!

  13. #73
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis!

    14 dagar sedan jag postade min anmälan att gå med, har fortfarande inte hört något.
    Är det normal väntetid?
    Japp, jag anmälde mig under hösten och det tog runt 2 veckor innan jag fick min bekräftelse. Hittade mitt brev i trappuppgången i och för sig, det kanske låg där några dagar.

  14. #74
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Ha, här man pratar om trollen.
    Fick kuvert idag, vad är oddsen?!

  15. #75
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jag med! Inte en sekund för tidigt! 2 och 1/2 å för sent... Har stridit, mailat 563467 gånger, spenderat drygt 8 timmar i telefon för 30 sekunders radiojingle... Trodde det skulle bli mindre än timmlön för stridandet, men SATAN I GATAN!

    Det är så lätt att förlåta någon som ger en ryggmassage

    2016 kickar jag svensktoppen! Eftersom jag inte ligger på ett major behåller jag hela kakan och bokar alla 99:or på gig i slottet jag köpt beggat av knugen. Så det så!

  16. #76
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    vad händer när man skickar in låtlista för nåt gig man spelat då? måste arrangören betala en massa till stim då? (eller till sting om man kör set them free)

  17. #77
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad händer när man skickar in låtlista för nåt gig man spelat då? måste arrangören betala en massa till stim då? (eller till sting om man kör set them free)
    Först måste du ha reggat låtarna. Och, ja, du vill inte anmälla dine svartklubbskompisar.... Är dom offentliga och seriösa med klubben har dom redan betalt, ger dig ett papper att fylla i. Alltid bra att deklarera själv utöver det där pappret dock, tyvär...

  18. #78
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad händer när man skickar in låtlista för nåt gig man spelat då? måste arrangören betala en massa till stim då? (eller till sting om man kör set them free)
    Ja. Det gäller att arrangören har betalt in STIM-avgiften för evenemanget. Annars kommer STIM kräva in den retroaktivt. Men det är inga enorma summor. Men det kan vara vettigt att prata med arrangören först om hur de sköter STIM om det är ett ställe du vill fortsätta sammarbeta med. Här finns lite mer info om avgifter https://www.stim.se/sv/livemusik-konsert-festival

  19. #79
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Först måste du ha reggat låtarna. Och, ja, du vill inte anmälla dine svartklubbskompisar.... Är dom offentliga och seriösa med klubben har dom redan betalt, ger dig ett papper att fylla i. Alltid bra att deklarera själv utöver det där pappret dock, tyvär...
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Det gäller att arrangören har betalt in STIM-avgiften för evenemanget. Annars kommer STIM kräva in den retroaktivt. Men det är inga enorma summor. Men det kan vara vettigt att prata med arrangören först om hur de sköter STIM om det är ett ställe du vill fortsätta sammarbeta med. Här finns lite mer info om avgifter https://www.stim.se/sv/livemusik-konsert-festival
    ingen club nånsin lär ju ha betalt stim-avgift?!? (förutom fylkingen då)

    edit: fylkingen kanske inte var arrangör iofs men på ems-konserterna har man ju fått papper och sen pengar...
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2015-12-17 klockan 23:23.

  20. #80
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fanns (finns?) ju ställen där de lät bandet betala stimavgiften... Fräscht.

  21. #81
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ingen club nånsin lär ju ha betalt stim-avgift?!? (förutom fylkingen då)

    edit: fylkingen kanske inte var arrangör iofs men på ems-konserterna har man ju fått papper och sen pengar...
    Fylkingen är den enda recko platsen jag varit med om som ger den där lappen, ja. Det vanliga är väl att dom som betalar STIM avgiften (alla ställen som har musik's skylldighet enligt lagstiftning om jag förstår saken rätt) helt enkelt fyller den där lappen med sina kompisars låtar om du inte frågar.

  22. #82
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "piano/orgel/soloinstrument" är alltså lika med modular eller hemmasnickrad elektronik eller vad?

    Tono har också lite besynnerliga kategorier. De frågar inte om instrument eller medium, men har följande kategorier:

    • Standard
    • Improvisation
    • Musikdramatik
    • Installation
    • Vinjett.


    Dessutom ska man ange om verket är underlag till något: TV, reklam, film eller inget alls. Klassificering av verk kan ju bli snudd på lika absurt som i Borges Kinesiska encyklopedi.
    Att Tono har installation också, alltså. Modernt.

    Stim, däremot...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	något gick fel.PNG 
Visningar:	34 
Storlek:	22,2 KB 
Id:	70931

  23. #83
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fanns (finns?) ju ställen där de lät bandet betala stimavgiften... Fräscht.
    Inte hört talas om, men blir inte förvånad. Ja fräscht var ordet....urk..

  24. #84
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    "under 2016 kommer vi jobba med att sabotera tjänster, först ut är Rapportera Spelning i Sverige."

  25. #85
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    FÖRIHELVETEEEE

    "Jag får som svar att postnumret är felaktigt, trots att jag har lagt in det rätta. Varför? Och vad är det för format som gäller för de olika fälten?

    Det beror på att du förmodligen har kopierat in postnumret från en annan webbsida. Ibland kan det då komma med ett mellanslag och då stämmer det inte överens med de tecken som är godkända. Testa radera hela textfältet och skriv in postnumret siffra för siffra istället."

    ELLER så tillåter ni mellanslag i postnummer? Bara rensar bort dem?? Jävla spån

    Inte för att det var felet, men det kan jag ju inte veta eftersom jag inte får någon information från felmeddelandet.

  26. #86
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tycker det nya upplägget är ganska smidigt. Vad är det som du tycker är jobbigt med det? Smidigt att kunna ha flera olika artistnamn upplagt på en och samma panel.

    För övrigt så är det ju så att ingen måste vara med STIM. Om man vill vara med i en PRO så går det välja även de som finns utomlands. Om man nu inte gillar hur STIM hanterar saker. T ex ASCAP eller BMI osv.

  27. #87
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det nya upplägget är ganska smidigt. Vad är det som du tycker är jobbigt med det? Smidigt att kunna ha flera olika artistnamn upplagt på en och samma panel.

    För övrigt så är det ju så att ingen måste vara med STIM. Om man vill vara med i en PRO så går det välja även de som finns utomlands. Om man nu inte gillar hur STIM hanterar saker. T ex ASCAP eller BMI osv.
    Att det inte funkar.

    Nej, visst. Men som medlem måste man ju få klaga utan att det ska antydas att man ska gå ut. I alla mina kontakter med Stim har de varit inkompetenta och slarviga. Sedan ogillar jag dem av andra orsaker med, men... pengar är pengar.

  28. #88
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att det inte funkar.

    Nej, visst. Men som medlem måste man ju få klaga utan att det ska antydas att man ska gå ut. I alla mina kontakter med Stim har de varit inkompetenta och slarviga. Sedan ogillar jag dem av andra orsaker med, men... pengar är pengar.
    Nej, har inte sagt att du får klaga. Var bara ett förslag om man inte gillar STIM.

    Min kontakt med STIM har alltid fungerat bra. Om du inte får postnumret att funka hade jag mailat in min rapport.

  29. #89
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, har inte sagt att du får klaga. Var bara ett förslag om man inte gillar STIM.

    Min kontakt med STIM har alltid fungerat bra. Om du inte får postnumret att funka hade jag mailat in min rapport.
    Nä, fattar det, men det känns som att det är där man hamnar ändå. De har ju monopol.

    Jag frågade supporten, de sade att "mellanrum kan få den att sluta funka" typ. FIXA det då. Eller skriv det. Dessutom har jag inte mellanrum, tog tillochmed bort dem i organisationsnamnen, ersatte med bibdestreck. Jaja. Det ordnar sig väl.

    Jag hade någon halvobsktr fråga om youtube, de svarade något som inte hade med saken att göra och markerade mig som avklarad, eller något. Svarade inte på mina följdfrågor.

  30. #90
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Du får gärna ställa din fråga här. Jag använder t ex content id, AdRev och får intäkter från YouTube.

  31. #91
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Jag har blivit spelad några gånger i både SR och på BBC och fått betalt varje gång.

  32. #92
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får gärna ställa din fråga här. Jag använder t ex content id, AdRev och får intäkter från YouTube.
    Jag har min musik med i en video som Mute har lagt upp. Ett utsnitt på kanske en minut eller så. Vad göra?

  33. #93
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har min musik med i en video som Mute har lagt upp. Ett utsnitt på kanske en minut eller så. Vad göra?
    Hur menar du? Vad är själva frågan?

    Har de rättigheterna till att använda din musik och har du kontaktat Mute? Det vore mitt första steg. För att reda ut hur din musik har hamnat i deras video. Du kan alltid skicka en dispyt via YouTube för att få videon nedtagen om du inte vill att de ska använda den. Du kan även registrera din musik med content id genom t ex AdRev. Då kommer AdRev monetisera videon där din musik ingår så du får pengar för den. Dock kommer säkerligen Mute bestrida ditt claim eftersom jag antar att de även har annan musik i videon?

  34. #94
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    För övrigt är det här mer en upphovsrättsfråga. Något STIM inte sysslar med. De skyddar inte dina rättigheter. Oftast blir det att man får ta den striden själv. Om det inte finns något bolag/förlag i ryggen som kan sköta det åt dig.

  35. #95
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt är det här mer en upphovsrättsfråga. Något STIM inte sysslar med. De skyddar inte dina rättigheter. Oftast blir det att man får ta den striden själv. Om det inte finns något bolag/förlag i ryggen som kan sköta det åt dig.
    Fast man ska ju tydligen få stimutbetalningar för youtubespelningar. Fast nu verkar det ställas ytterligare krav för att man ska få det.

    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du? Vad är själva frågan?

    Har de rättigheterna till att använda din musik och har du kontaktat Mute? Det vore mitt första steg. För att reda ut hur din musik har hamnat i deras video. Du kan alltid skicka en dispyt via YouTube för att få videon nedtagen om du inte vill att de ska använda den. Du kan även registrera din musik med content id genom t ex AdRev. Då kommer AdRev monetisera videon där din musik ingår så du får pengar för den. Dock kommer säkerligen Mute bestrida ditt claim eftersom jag antar att de även har annan musik i videon?
    Ja, det har de. I princip så frågade jag STIM vad som gäller, vilket de inte riktigt kunde svara på. Men det är inte lönt att syssla med det nu, videon verkar dessutom ha fått de spelningar den kommer få (~25k). Blir väl inga pengar för en halv minuts utsnitt.

    Jag nämnde alltså det här för att min kontakt med dem var dålig, inte för att jag tycker att de är skyldiga mig pengar osv.

  36. #96
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    STIM gör avräkning om en video får mer än 5000 visningar per månad och land. Så om videon inte uppnått det per månad. Så lär det inte bli några pengar oavsett. Alltså t ex 5000 visningar i USA. Knasigt, jag vet.

    Sen gäller det att content id matchar din låt. Därför är det viktigt att den finns där i för att du ska få några pengar över huvud taget. Att YouTube vet vad det är för låtar som finns med i videon. Är din låt utgiven på Mute? I så fall ligger den garanterat redan i content id.

    Enda gång STIM gör en utredning tillsammans med utländska PRO, om låten inte är matchad i systemet, är om en video uppnår över 100000 visningar per månad per land. Vi snackar alltså Justin Bieber ligan här.

    Men om du vill upptäcka vart din musik används samt få pengar för visningarna så registrera din musik hos AdRev.

    Om du inte är medlem och ska registrera dig får du gärna använda min affiliate link http://cid.adrev.net/?r=2799. Annars är det ju bara att gå till AdRev och registrera dig som vanligt.

    Min musik finns i 100-tals videos på YouTube. Så det blir en liten slant då och då.

  37. #97
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, jag såg det också. När jag frågade fanns det i princip ingen info om youtube på deras hemsida vad jag minns.

    Eh, den är inte jättematchbar tänker jag. Och, utgiven... skivan följer med Mute Synth II. Det är lite otydligt hela grejen, den juridiska biten. Men nu handlar det inte om den här videon, utan om att STIM inte kunde eller ville svara på mina frågor (något som du verkar kunna). Jag ska till England senare i år, får ta och fråga lite vad som gäller egentligen.

  38. #98
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag såg det också. När jag frågade fanns det i princip ingen info om youtube på deras hemsida vad jag minns.

    Eh, den är inte jättematchbar tänker jag. Och, utgiven... skivan följer med Mute Synth II. Det är lite otydligt hela grejen, den juridiska biten. Men nu handlar det inte om den här videon, utan om att STIM inte kunde eller ville svara på mina frågor (något som du verkar kunna). Jag ska till England senare i år, får ta och fråga lite vad som gäller egentligen.
    Jag antar du skrev på någon form av avtal när låten skulle tas med på samlingen? Där i borde det finnas en klausul för vad som gäller kring online distribution.

    Såg att skivan är en begränsad cdr i 300 ex. Så den lär säkert ha delats ut som promotionmaterial. Där agerar olika PRO på olika sätt. STIM/nCb har sina reglar. Andra PRO sina egna. Så det är möjligt att de slapp betala något för de mekaniska rättigheterna över huvud taget pga att det räknas som promo material.

    Den verkar inte finnas i varken amerikanska eller engelska PRO databaserna. Så det verkar bara vara du som registrerat verket genom STIM.

    Ett tips. Ladda upp din låt på YouTube. Om den finns i content id kommer du få en varning och då ser du även vem det är som i så fall bevakar rättigheterna. Om inget sker finns den helt enkelt inte i content id.

  39. #99
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar du skrev på någon form av avtal när låten skulle tas med på samlingen? Där i borde det finnas en klausul för vad som gäller kring online distribution.

    Såg att skivan är en begränsad cdr i 300 ex. Så den lär säkert ha delats ut som promotionmaterial. Där agerar olika PRO på olika sätt. STIM/nCb har sina reglar. Andra PRO sina egna. Så det är möjligt att de slapp betala något för de mekaniska rättigheterna över huvud taget pga att det räknas som promo material.

    Den verkar inte finnas i varken amerikanska eller engelska PRO databaserna. Så det verkar bara vara du som registrerat verket genom STIM.

    Ett tips. Ladda upp din låt på YouTube. Om den finns i content id kommer du få en varning och då ser du även vem det är som i så fall bevakar rättigheterna. Om inget sker finns den helt enkelt inte i content id.
    Tack för hjälpen, men det är lugnt liksom. Undrar mest varför du kan sånt här men inte stim. Lite off topic här.

  40. #100
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för hjälpen, men det är lugnt liksom. Undrar mest varför du kan sånt här men inte stim. Lite off topic här.
    Han.... kanske ÄR stim..?

  41. #101
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    För alla sköna stålar ... och att kunna gå in till chefen på kontoret och hota honom med att sluta på firman och leva på musiken ... <3<3<3
    (han slängde ut mig och sa åt mig att gå tillbaka till mitt rum och fortsätta att jobba ... på den tiden man hade eget rum ...)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	STIM.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	49,0 KB 
Id:	71022

    /Mikke
    kaxig

  42. #102
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För alla sköna stålar ... och att kunna gå in till chefen på kontoret och hota honom med att sluta på firman och leva på musiken ... <3<3<3
    (han slängde ut mig och sa åt mig att gå tillbaka till mitt rum och fortsätta att jobba ... på den tiden man hade eget rum ...)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	STIM.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	49,0 KB 
Id:	71022

    /Mikke
    kaxig
    Min första utbetalning var på en krona Gjorde samma som du och stolpade in till chefen. När han slutat att skratta så sa han till mig att fortsätta jobba.

  43. #103
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inte helt stimrelaterat men halvt. Eller kvarts. Eller ändå.

    Någon — dessutom förmodligen en svenskgubevaremig om det var en stygg 99:a — hade rippat musiken från en av mina yt-videos och gjort en egen, utan att ens ge mig credit — hade dessutom mage att kalla musiken sin egen. Jag anmälde detta till Youtube och de tog bort videon efter 45 minuter.

    Det tråkiga är att det inte finns någon form av automatik när det kommer till detta men jag antar att det dröjer 5-10 år tills tekniken är framme där. Då kommer det väl bli så att musiken "scannas" när den har tankats upp och är det då copyrightad musik så blir det stopp.

    Idealiskt sett så upprättas en funktionalitet att när man då tankar upp något unikt så läggs det till och hårdkodas till en själv.

    Men det är givetvis nästan helt omöjligt att genomföra detta med tanke på att en singel-B-sida med den i 54 exemplar handpressade "Om stjärnor såg jag mig i rövhålet" av Sigmund B Strängbändare från 1977 då tillfaller Trollmund Harflått född 1990 som tankar upp den.

    Men i Sundbyberg, där jag bor...

    En annan lite knasig grej är att när man gör en sån här anmälan så riskar man hela mitt eget yt-konto om 1) det man påstår på något vis inte är helt vattentätt och 2) om de mailar en motfråga och man inte besvarar mailet inom en vecka. Många har flera mailkonton och då kan sådant lätt missas.

  44. #104
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    PF, detta har inget med STIM att göra. De bevakar inte dina rättigheter. Skaffa en Content ID tjänst som bevakar din musik på YouTube. Jag körde tidigare med AdRev och liknande tjänster som automatiskt lägger reklam på den andra videon. På så vis tjänar du pengar på andras videos som använder din musik.

    Att jaga varenda video som lägger upp ens musik känns meningslöst. Jag hoppas tvärtom på större spridning. Haha.

  45. #105
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    För övrigt fungerar YouTubes egna Content ID tjänst redan så som du önskar. De har lite krav för att man ska få nyttja den dock. Läs mer här https://support.google.com/youtube/answer/2797370?hl=en

  46. #106
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte helt stimrelaterat men halvt. Eller kvarts. Eller ändå.

    Någon — dessutom förmodligen en svenskgubevaremig om det var en stygg 99:a — hade rippat musiken från en av mina yt-videos och gjort en egen, utan att ens ge mig credit — hade dessutom mage att kalla musiken sin egen. Jag anmälde detta till Youtube och de tog bort videon efter 45 minuter.

    Det tråkiga är att det inte finns någon form av automatik när det kommer till detta men jag antar att det dröjer 5-10 år tills tekniken är framme där. Då kommer det väl bli så att musiken "scannas" när den har tankats upp och är det då copyrightad musik så blir det stopp.

    Idealiskt sett så upprättas en funktionalitet att när man då tankar upp något unikt så läggs det till och hårdkodas till en själv.

    Men det är givetvis nästan helt omöjligt att genomföra detta med tanke på att en singel-B-sida med den i 54 exemplar handpressade "Om stjärnor såg jag mig i rövhålet" av Sigmund B Strängbändare från 1977 då tillfaller Trollmund Harflått född 1990 som tankar upp den.

    Men i Sundbyberg, där jag bor...

    En annan lite knasig grej är att när man gör en sån här anmälan så riskar man hela mitt eget yt-konto om 1) det man påstår på något vis inte är helt vattentätt och 2) om de mailar en motfråga och man inte besvarar mailet inom en vecka. Många har flera mailkonton och då kan sådant lätt missas.
    För mig låter det här som en mardröm. Kontrollsamhälle där alla dokument vattenmärks. *rys* då flyttar jag till skogen och startar ett nytt laser-internet.

  47. #107
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig låter det här som en mardröm. Kontrollsamhälle där alla dokument vattenmärks. *rys* då flyttar jag till skogen och startar ett nytt laser-internet.
    Vattenmärkning och fingerprinting av filer finns redan. Det är så content ID fungerar. Även så t ex de större bolagen av ljudbibliotek kan spåra hur deras ljud läckt ut på piratsidor. Varje kund får unikt kodade filer med "vattenmärkning".

    Men det här kanske ska brytas ut till en annan tråd så inte STIM tråden börjar handla om något orelaterat?

  48. #108
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vattenmärkning och fingerprinting av filer finns redan. Det är så content ID fungerar. Även så t ex de större bolagen av ljudbibliotek kan spåra hur deras ljud läckt ut på piratsidor. Varje kund får unikt kodade filer med "vattenmärkning".

    Men det här kanske ska brytas ut till en annan tråd så inte STIM tråden börjar handla om något orelaterat?
    Ja, jag menar mer en total och automatiserad kontroll över allt.

    Jo, eller så hoppar vi diskussionen bara. Jag bara flikade in med en ganska onödig kommentar :-)

  49. #109
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    STIM asså, sämre blir det nog inte...

  50. #110
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt fungerar f egna Content ID tjänst redan så som du önskar. De har lite krav för att man ska få nyttja den dock. Läs mer här https://support.google.com/youtube/answer/2797370?hl=en
    Klart intressant. Tack för info! Har nu försökt få gå med i klubben

  51. #111
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Någon som lyckas få fram kontrolluppgift i "mina uppgifter"? Det står "laddar" för evigt för mig (i firefox/chrome). Deras sida är trasig.

  52. #112
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Seras kundsupport är aå himla dryg, synd att det alltid strular så man måste tas med dem...

  53. #113
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Seras kundsupport är aå himla dryg, synd att det alltid strular så man måste tas med dem...
    Ringde dit en gång, var en skittrevlig gubbe som svarade då allafall

  54. #114
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Respektabelt femsiffrigt belopp på väg in åt mitt håll. Gött.

    Pengar jag aldrig skulle sett röken av om jag inte varit med i STIM

  55. #115
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Respektabelt femsiffrigt belopp på väg in åt mitt håll. Gött.

    Pengar jag aldrig skulle sett röken av om jag inte varit med i STIM
    Vad är det för coola hits du skrivit som jag missat?

  56. #116
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för coola hits du skrivit som jag missat?
    Inga alls.

    Snygga tv-dokumentärer däremot...

  57. #117
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    🤣👍

  58. #118
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Respektabelt femsiffrigt belopp på väg in åt mitt håll. Gött.
    Rätt åt dig, du får bara vad du förtjänar!

  59. #119
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    bara för jag startade denhär tråden har jag fått typ några tuss om året sen dess

    TYPISKT!! Inte ens får man klaga i fred

  60. #120
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av beemeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bara för jag startade denhär tråden har jag fått typ några tuss om året sen dess

    TYPISKT!! Inte ens får man klaga i fred
    Vad bra att det gav något positivt.

    Just nu sitter jag med ett litet aber att behöva ändra i ca 25 verk. Det här med att man inte kan gå in och ändra i ett registrerat verk utan måste skicka in en ny verkanmälan för att ersätta gamla verket är lite segt. Istället för att bara kunna gå och ändra och sen skicka in måste jag fylla i titlar, låtlängd, kompositörer, osv om igen. Där kunde det ske en förbättring.

    Att kunna gå in och ändra t ex kompositörerna eller ändra till egenförvaltning och sen klicka spara. Men att deras system hanterar det som en nyregistrering som ersätter tidigare verket.

    Men men.. bara att göra det.

Liknande ämnen

  1. STIM och webbradio
    Av Technosphere i forum Allmänt om musik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 21:13
  2. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07
  3. STIM? (tv fråga)
    Av tublenco i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 02:04
  4. Stim och webradio
    Av Lindeberg i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 19:11
  5. Stim och blanketter?
    Av Real Parakeet i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •