Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 206

Ämne: Varför är jag med i stim?

  1. #121
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    hela processen känns lite 2003-web

  2. #122
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Finns det någon lista någonstans med ersättningsnivåer? Av någon anledning står inte det viktigaste av allt lätt tillgängligt på Stims sajt, nämligen HUR MYCKET CASH JAG FÅR för X antal minuter musik i olika sammanhang.

    En halvtimmes egenkomponerat material framfört på Fylkingen, räknas som Avräkningsområde 01 konstmusik eller?

  3. #123
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En halvtimmes egenkomponerat material framfört på Fylkingen, räknas som Avräkningsområde 01 konstmusik eller?
    Det är väldigt svårt att komma in i "konstmusik" har jag erfarit. I princip skulle man vara invald i Föreningen Sveriges Tonsättare för att bli aktuell för den tariffen (dvs ha "rätt" typer av examina, kontakter etc), enligt STIM (för sådär 25 år sedan).

  4. #124

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon lista någonstans med ersättningsnivåer? Av någon anledning står inte det viktigaste av allt lätt tillgängligt på Stims sajt, nämligen HUR MYCKET CASH JAG FÅR för X antal minuter musik i olika sammanhang.

    En halvtimmes egenkomponerat material framfört på Fylkingen, räknas som Avräkningsområde 01 konstmusik eller?
    Lista för live : https://www.stim.se/sv/livemusik/hur...are-en-konsert

    Lista för Radio/TV/Stream : https://www.stim.se/sv/musik-i-radio...-och-streaming

    Mvh

  5. #125
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Scen44 i Stockholm:
    "Okej, så här är dealen.
    Scen 44 sitter i skiten.
    Vi behöver er, och tyvärr i form av donationer.

    På grund av en STIM-räkning av Joakim von Anka-mått som vi inte kan betala befinner vi oss i ett läge som enbart kan leda till nedläggning om inget drastiskt görs.

    Vi tror fortfarande på att kunna driva en scen utan vinstintresse, men sanningen är att vi lever i en vinstintresserad värld. Alla inom Scen 44 arbetar ideellt, men det gör inte drivandet gratis.

    I skrivande stund planerar vi för hur vi ska få det att fungera i framtiden samt hur vi undviker en liknande situation med STIM igen, men just nu finns alltså en räkning och hyror som måste betalas i förrgår.

    Så vi ber er nu att, som frasen lyder, lätta på lädret.
    Donera vad ni kan.
    En tia, en femma, en hundring, vad fan. Är vi många fixar vi det lätt.

    Swish: 0737069197 (Zackarias Johansson)
    OBS! MÄRK SWISHEN ”SCEN44”

    Dela, sprid.

    Varma tack
    /Scen 44

    P.S Och för de som tänker ”men, vi samlade väl in pengar till dem under galan för Tompa Eken?” är svaret nej, rena pengar gick till Tompa som privatperson. Det som gick till oss blir i form av välbehövd musikutrustning som vi sänder stora tack till de ansvariga för, men som ni vet betalar inte utrustning räkningar D.S"

  6. #126
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Lite lyxfällanvarning på det där. Vi behöver köpa prylar i första hand. Räkningarna skiter vi i. Vi är ju punk!

    Vet inte hur många besökare det ovannämnda evenemanget hade, men biljetterna kostade 850 kr/st och de sålde slut på 20 minuter. Jag lyckades få mig en biljett till den extrainsatta spelningen dagen efter och den sålde också slut. Alla band spelade gratis och lokalen fick de låna. Javisst, det var en insamling till Tompa, men jag tror inte han skulle ha något emot att låta pengarna täcka skulder i första hand och pension i andra.

  7. #127
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag får hålla med johey här. Driver man nå'n typ av verksamhet bör man ha koll på regelverk och förutsättningar. Lokalhyror, försäkringar, dörrvakter, tillståndsansökningar etc.

    Sedan får de för mig gärna få panik och tigga ihop allting dagen efter sista betaldatum, men det låter jobbigare. Och nej, jag har ingen som helst relation till Scen 44 alls. Men jag har arrat och drivit musikförening i motvind jag också.

  8. #128

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Verkar ligga på 15,98 kr per besökare enligt STIM själva om biljettpriset är över 700kr?

    https://www.stim.se/sv/priser-och-sa...tre_endags2019

  9. #129
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det däremot har jag väldigt svårt att förstå. Hur kan STIM ta ut en avgift för att band spelar sina egna låtar på ett evenemang?

  10. #130
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det däremot har jag väldigt svårt att förstå. Hur kan STIM ta ut en avgift för att band spelar sina egna låtar på ett evenemang?
    För att de är STIM. Om låten är STIM:ad till att börja med får du ju typ inte vissla den på stan utan att betala för det nöjet.

    (Även om de väl nu tillslut ändrat så det är tillåtet att publicera en STIM:ad låt man själv äger alla rättigheter till på sin egen hemsida utan att behöva ha internetradio-licens m m. Har jag för mig i alla fall...)

  11. #131
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Men de tar alltså ut en schablonavgift på spelningar för att det kanske framföras verk som de äger? Hur kan de hävda rätten till det utan att bevisa att så har skett?

  12. #132
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det däremot har jag väldigt svårt att förstå. Hur kan STIM ta ut en avgift för att band spelar sina egna låtar på ett evenemang?
    Killgisnings expert här.

    Med tanke på att ganska få punkband ansluter sig till stim så är det nog pga skivspelandet.

  13. #133
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    På detta evenemang var det livemusik 12-00. Inte ett spår nött. Jag har förstås ingen insyn i huruvida något band är anslutet till STIM eller ej.

  14. #134
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Allt offentligt framförande ska rapporteras till STIM av banden, för att få ersättning. Så, jag antar att de därför tycker sig ha rätten att tvinga alla arrangörer att betala. Men ja, det är sjukt. Påminner inte så lite om copyswede-upplägget och resten av upphovsrättsmaffian.

  15. #135
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Aha, men då är det inte lika galet ändå kanske. Då är det ju upp till arrangören att välja att neka artisten om denne är ansluten till STIM, givet att det finns ett enkelt sätt att kolla det i förväg.

  16. #136
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, men då är det inte lika galet ändå kanske. Då är det ju upp till arrangören att välja att neka artisten om denne är ansluten till STIM, givet att det finns ett enkelt sätt att kolla det i förväg.
    Nej, för artisten kan välja att ansluta sig till stim efter spelningen varit, och då rapportera framförandet. Regeln är typ att om du fixar spelning med artister SKA du betala till upphovsmännen för den musik som framförts.

    Det som är sjukt i sammnhanget är väl att den förmedlingen per automatik förväntas gå via stim, även om artister + organisatör tillsammans äger alla rättigheter och kan vilja lösa det på annat sätt.

    Hela skogsfest/ravescenen bygger väl ungefär på en tyst överenskommelse att inga som spelar live rapporterar något till stim alls...

  17. #137
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men de tar alltså ut en schablonavgift på spelningar för att det kanske framföras verk som de äger? Hur kan de hävda rätten till det utan att bevisa att så har skett?
    Även en hårsalong med radio på behöver licens, ja. Dom kan göra så för att vi tillåter dom.

  18. #138
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även en hårsalong med radio på behöver licens, ja. Dom kan göra så för att vi tillåter dom.
    Om de väljer att spela radio ja, eftersom radio faller under STIM.

    Finns trots allt skäl till att epidemic sound finns och tjänar multum, tycka vad man vill om dom...

  19. #139
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ni verkar ha förvirrat stödgigget med 44:ans egen verksamhet? Eller ni kanske bara pratar rent allmänt? Det här handlar alltså inte om faktura för Tompa-giget. Utan Scen 44:as verksamhet och deras entréfria gig samt de få gig de tar en lägre entréavgift för, ca 50-100kr.

    Giget på Kägelbanan, Tompa-giget, står garanterat just tidigare nämnda för fakturan till STIM. De har avtal med STIM. Flera av banden där STIM:ade säkert sina spelningar. Spelningar på Kägelbanan bör banden STIM:a. Pengarna betalas in oavsett. Annars tillfaller pengarna den generella fördelningen.

    Men denna spelning skedde alltså inte på 44:an. Så det har alltså inget med Scen 44:a (jaja, hyllning/stöd osv, men utfördes inte där) att gör utöver att de fick en del av kakan från den spelningen som stöd.

  20. #140
    Samma med Spotify på en salong, dessutom krävs ett företags konto hos Spotify.

  21. #141
    Stim är en dinosaurie, men det är iaf möjligt att säga upp sig. Testa säga upp avtal med sagem eller sgae lol!

  22. #142
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon lista någonstans med ersättningsnivåer? Av någon anledning står inte det viktigaste av allt lätt tillgängligt på Stims sajt, nämligen HUR MYCKET CASH JAG FÅR för X antal minuter musik i olika sammanhang.

    En halvtimmes egenkomponerat material framfört på Fylkingen, räknas som Avräkningsområde 01 konstmusik eller?
    Nu har jag äntligen fått svar. 65 kr var tydligen allt det var värt. Ansluter mig till trådstartarens rubrik.

  23. #143
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag äntligen fått svar. 65 kr var tydligen allt det var värt. Ansluter mig till trådstartarens rubrik.
    3900 för 60 minuter är ändå schysst!
    Men det är ändå galet att jag måste gå med i stim för att kunna göra jobbet att deklarera det alldeles själv på deras förbaskade webbsida av min fritid för att kunna claims cashen.

  24. #144
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Fast det hade du kunnat räkna ut ungefär i förväg. Såg att någon hade tipsat om informationen om tarifferna tidigare i tråden. Avgiften för Fylkingens kväll till STIM var 5,56*antalet besökare (om inträdet var max 100kr). Räknas det som konstmusik är de dessutom skyldiga som arrangörer att rapportera det. Totalen delas sedan upp på antalet framförda verk. Så du hade även kunnat frågat Fylkingen hur mycket de betalade in.

    Som pop/rock-artist (där de flesta av oss räknas in) är det oftast upp till artisten att lämna in rapport. Så glöm inte rapportera era gig! Alla bäckar små osv. Vilket påminner mig att jag behöver göra en rapport på ett gig som gjordes för ett tag sen.

    Hade jag inte varit med i STIM hade jag vid denna utbetalning som kommer den 19 december missat flera tusentals kronor i ersättning. Så jag är tacksam att jag är med.

  25. #145
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ett respektabelt femsiffrigt belopp landar strax på kontot här.

    Gött att vara med i STIM

  26. #146
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Oj, ser att jag hade läst fel på datumet. Det är ju idag pengarna kommer!

  27. #147
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag äntligen fått svar. 65 kr var tydligen allt det var värt. Ansluter mig till trådstartarens rubrik.
    Ja, just liveframträdanden är inte så fett vad det gäller STIM-pengar. Jag har gjort ett par sextimmarskonserter och det blev heller inga pengar att tala om från STIM. 247 kronor blev det för sex timmar.
    Utbetalningen baseras på biljettpriser och (tror jag) besökarantal. Fylkingen brukar väl köra med en hundralapp i entré och det är sällan mer än 100 personer där.

    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett respektabelt femsiffrigt belopp landar strax på kontot här.

    Gött att vara med i STIM
    Ja, samma här. Ca 5 000 spänn blev det. Något mindre än vad det brukar bli vid just decemberutbetalningarna (för tre år sedan fick jag nästan 20 000!) men min musik spelas definitivt inte lika mycket på radio och tv som för femton år sedan. Jag är nöjd med slanten. Blir kanske en Maschine MkIII för pengen.

  28. #148
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, det är tariff per besökare baserat på inträde och besökarantal. Som sagt, Fylkningen bör ligga på 5,56kr per besökare som sen fördelas på alla verk som framförts.

  29. #149
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt fungerar YouTubes egna Content ID tjänst redan så som du önskar. De har lite krav för att man ska få nyttja den dock. Läs mer här https://support.google.com/youtube/answer/2797370?hl=en
    Intressant. Fungerar det retroaktivt. Alltså, folk har lagt upp artistens musik under flera år. Artisten vaknar till liv och vill utnyttja content id... osv. Någon som vet?

  30. #150
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Dags att köpa lyssningar kanske: https://www.dn.se/kultur-noje/kopta-...usikbranschen/

  31. #151
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dagHB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Fungerar det retroaktivt. Alltså, folk har lagt upp artistens musik under flera år. Artisten vaknar till liv och vill utnyttja content id... osv. Någon som vet?
    Jag är i position att ta reda på det, men nåt vidare retroaktivt cashflow skulle jag inte räkna med i världens näst sämsta bransch efter modellindustrin 😁

  32. #152
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår vad artikeln vill säga trots betalväggen, men du får gärna klippa in hela texten.

  33. #153
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår vad artikeln vill säga trots betalväggen, men du får gärna klippa in hela texten.
    Hmm... igår när jag klippte in så var artikeln öppen. Har inte DN så jag kommer inte åt den. Men den handlade om att vissa artister köper lyssningar.

  34. #154
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Här ligger hela texten: https://pastebin.com/MEPzPvNq

  35. #155
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här ligger hela texten: https://pastebin.com/MEPzPvNq
    Tack!

  36. #156
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    TV-spelningar ger i alla fall hyffsat med STIM-ersättning.... Jaghar haft ett par låtar med mycket TV-tid i SVT1 och de har gett bra ersättning.

  37. #157
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Upptäckte precis en insättning 191216 på 118kr och 6 öre från STIM

  38. #158
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3900 för 60 minuter är ändå schysst!
    Men det är ändå galet att jag måste gå med i stim för att kunna göra jobbet att deklarera det alldeles själv på deras förbaskade webbsida av min fritid för att kunna claims cashen.
    Var fick du den summan ifrån? 65 var ju för halvtimmen, inte minuten. Eller vad missar jag?

  39. #159
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett respektabelt femsiffrigt belopp landar strax på kontot här.

    Gött att vara med i STIM
    Nyfiken, så svara bara om du vill: Hur är fördelningen mellan moderna verk och gamla synder?

  40. #160
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var fick du den summan ifrån? 65 var ju för halvtimmen, inte minuten. Eller vad missar jag?
    Hade det varit i minuten hade det känts helt OK.

  41. #161
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dagHB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upptäckte precis en insättning 191216 på 118kr och 6 öre från STIM
    Haha, läste först att du skulle få in 191216kr på kontot. Fett tänkte jag! Tills jag läste det en gång till.

  42. #162
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var fick du den summan ifrån? 65 var ju för halvtimmen, inte minuten. Eller vad missar jag?
    Initiala frågan var formulerad med pris per minut, så jag utgick från att det var 65 kr / minut.

  43. #163
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, läste först att du skulle få in 191216kr på kontot. Fett tänkte jag! Tills jag läste det en gång till.
    Haha... Jösses vad jag hade shoppat loss om det vore ett sexsiffrigt belopp

  44. #164
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Live på radio gav mer än en låt från skiva på radio för 20år sedan, allafall på p3, är det så fortfarande tro? Hittade ingen info om det över 200spänn / minut var det 1997 allafall, var med i programmet p3 demo 2 gånger då och demo räknades som live sa stim då om jag minns rätt, fick 6-700 spänn för den ena låten som var rätt kort.

  45. #165
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Live på radio gav mer än en låt från skiva på radio för 20år sedan, allafall på p3, är det så fortfarande tro? Hittade ingen info om det över 200spänn / minut var det 1997 allafall, var med i programmet p3 demo 2 gånger då och demo räknades som live sa stim då om jag minns rätt, fick 6-700 spänn för den ena låten som var rätt kort.
    200kr/min för radio? Låter högt. Låter mer som TV. Men det kanske var så högt förr.

    https://www.stim.se/sv/musik-i-radio...-och-streaming

  46. #166
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    200kr/min för radio? Låter högt. Låter mer som TV. Men det kanske var så högt förr.

    https://www.stim.se/sv/musik-i-radio...-och-streaming
    Gällde bara live och demo (på radio/p3) kan vart 230, över 200 allafall och vanlig taxa låt på 50 nånting

  47. #167
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    200kr/min för radio? Låter högt. Låter mer som TV. Men det kanske var så högt förr.

    https://www.stim.se/sv/musik-i-radio...-och-streaming
    Allt är digitaliseringens fel. Produktionspriserna gick ner så då gjorde lönen också det!

  48. #168
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Hehe, ja, så är det väl. Jag har ju haft musik på både radio och tv på slutet av 90-talet och fått betalt från STIM för det. Men minns fan inte ersättningsnivån.

    Gick in och rotade lite i Wayback Machine och hittade att 2005 gav livemusik på P3 373,50kr per minut.

  49. #169
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, ja, så är det väl. Jag har ju haft musik på både radio och tv på slutet av 90-talet och fått betalt från STIM för det. Men minns fan inte ersättningsnivån.

    Gick in och rotade lite i Wayback Machine och hittade att 2005 gav livemusik på P3 373,50kr per minut.
    Samma här. Minns att P3 betalade riktigt bra!

  50. #170
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Skulle vara intressant att se vilka summor som årligen rullar in på konton hos riktigt stora låtskrivare som Shellback och Max Martin...

  51. #171
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Jag läste någonstans att Max Martin drog in en halv miljard sek i royalties 2018...

  52. #172
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läste någonstans att Max Martin drog in en halv miljard sek i royalties 2018...
    Galet mycket. Han är ju inte ensam heller. Finns en del stora låtskrivare och producenter.

  53. #173
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Allmän stim-tråd:

    När man stimmar verk visar den titeln i ALL CAPS. Det är väl någon som tyckte att det var snyggt.

    edit: det är inte all caps fast det ser ut så. Men förbjudna tecken är inte tillåtna och fy vad dålig deras tjänst för att registrera verk är
    Senast redigerat av oljud den 2020-03-11 klockan 09:31.

  54. #174
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allmän stim-tråd:

    När man stimmar verk visar den titeln i ALL CAPS. Det är väl någon som tyckte att det var snyggt.

    edit: det är inte all caps fast det ser ut så. Men förbjudna tecken är inte tillåtna och fy vad dålig deras tjänst för att registrera verk är
    har fått svar nu. de har verkligen en konsekvent otrevlig support på Stim. har fått veta att om jag ritar en blomma och döper verket till den teckningen så går det heller inte att registrera. tack så jävla mycket.

    "En verktitel får vara max 60 tecken lång och förutom alla svenska bokstäver och
    siffror tillåts följande ”specialtecken”: @ " ! % & ( ) / ? ' . , ; : # $ -."

    max 60 tecken, lagom godtyckligt. Och bara svenska bokstäver, så man får hoppas att inga tyskar eller spanjorer försöker registrera verk...

  55. #175
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har fått svar nu. de har verkligen en konsekvent otrevlig support på Stim. har fått veta att om jag ritar en blomma och döper verket till den teckningen så går det heller inte att registrera. tack så jävla mycket.

    "En verktitel får vara max 60 tecken lång och förutom alla svenska bokstäver och
    siffror tillåts följande ”specialtecken”: @ " ! % & ( ) / ? ' . , ; : # $ -."

    max 60 tecken, lagom godtyckligt. Och bara svenska bokstäver, så man får hoppas att inga tyskar eller spanjorer försöker registrera verk...
    Man får nog se det som att titeln man registrerar hos stim bara är en etikett för enkel kommunikation mellan tangentbord med olika slags begränsningar.

    Jag hade också problem med titel den gången jag försökte registrera ett flöjtsolo som hade en spiral pekande utåt som titel-symbol. Jämför också hur Anthony Braxton har löst de finurliga grafiska titlarna med att ha verknummer. Ibland när två av kompositionerna spelas samtidigt kan det heta Composition 108a (+ 110) osv.

  56. #176
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får nog se det som att titeln man registrerar hos stim bara är en etikett för enkel kommunikation mellan tangentbord med olika slags begränsningar.

    Jag hade också problem med titel den gången jag försökte registrera ett flöjtsolo som hade en spiral pekande utåt som titel-symbol. Jämför också hur Anthony Braxton har löst de finurliga grafiska titlarna med att ha verknummer. Ibland när två av kompositionerna spelas samtidigt kan det heta Composition 108a (+ 110) osv.
    Jo, men hur blir det när plnt ph˘˘˘˘n spelas i norsk radio? Har jag iofs frågat stim redan, han hoppade över att svara på den så jag frågade igen.

    Men titlar över 60 tecken är väl inte orimligt?

    Nu påminns jag om mitt stycke "Gradering C" och inser att jag nog har haft ett horn i sidan till Stim ett bra tag.

  57. #177
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men hur blir det när plnt ph˘˘˘˘n spelas i norsk radio? Har jag iofs frågat stim redan, han hoppade över att svara på den så jag frågade igen.
    De kan inte vara så förtjusta i Autechre heller, de som inte hittar specialtecken med lätthet. Tono har ett system med alternativa titlar som kan vara vettigt i såna lägen. Opusnummer är mossigt, men någon slags enkel beteckning är nog ingen dum idé.

  58. #178
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Four Tet har släppt ett intressant album i sammanhanget: http://www.musicismysanctuary.com/%E...3%9A-%E2%9C%A7

  59. #179
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kan inte vara så förtjusta i Autechre heller, de som inte hittar specialtecken med lätthet. Tono har ett system med alternativa titlar som kan vara vettigt i såna lägen. Opusnummer är mossigt, men någon slags enkel beteckning är nog ingen dum idé.
    Exakt.

    Stim har också alternativa titlar, men det ger ett okänt tekniskt fel som försvinner när man tar bort specialtecknerna...

  60. #180
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Four Tet har släppt ett intressant album i sammanhanget: http://www.musicismysanctuary.com/%E...3%9A-%E2%9C%A7
    Ja, sånt kommer det vl knappast bli mindre av. Jävla 1800-tals-stim. "svenska bokstäver"...

Liknande ämnen

  1. STIM och webbradio
    Av Technosphere i forum Allmänt om musik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 21:13
  2. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07
  3. STIM? (tv fråga)
    Av tublenco i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 02:04
  4. Stim och webradio
    Av Lindeberg i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 19:11
  5. Stim och blanketter?
    Av Real Parakeet i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •