Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 206

Ämne: Varför är jag med i stim?

  1. #1
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran

    Varför är jag med i stim?

    Varför är jag med i stim? Enda som händer är att labels måste betala nån slags straffavgift jag aldrig ser röken av. Mitt stuff har spelats både på p3, bbc, rinse FM etc, och det har betalats från labelhåll men jag har inte sett ett ruttet öre.

    Någon som har något att tillägga innan jag går ur?

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Skicka in rapport på vad som spelats. Ja, tyvärr behöver man göra jobbet själv i bland. Vet du när, var osv så kan du fylla i rapport på STIMs hemsida. Betalar bolaget in till NCB (eller motsvarande) tycker jag du ska kontakta NCB (eller STIM) och fråga varför du inte fått det du förväntats få. Se till att ha rätt katalognummer osv från bolaget. Om bolagen ligger utanför Skandinavien kan det ta lite extra tid (låååååång tid) för pengarna att hamna rätt. Men det hjälper att kontakta dem. Se till att du får det du ska ha innan du går ur åtminstone.

  3. #3
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    När spelades ditt stuff?

    Hade tillsammans med några andra en grej som tex spelades i Tyskland. Fick pengarna typ minst två år senare...

    Skulle förvåna mig tex oerhört om P3 missar. Här går det fortare. Om det spelades i år. Får du det säkert till jul

    Äh.. dom kommer. Var lugn. Förr eller senare...

  4. #4
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av beemeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför är jag med i stim? Enda som händer är att labels måste betala nån slags straffavgift jag aldrig ser röken av. Mitt stuff har spelats både på p3, bbc, rinse FM etc, och det har betalats från labelhåll men jag har inte sett ett ruttet öre.

    Någon som har något att tillägga innan jag går ur?
    du är hoss stim för att göra deras jobb och få en del av pengarna...

    jag har spenderat i princip 18 timmar på att få ut 450 kronor förra året: +25 email, +6 telefon samtal på mellan 10 och 30 minuter. och jag väntar fortfarande på radio spelningscash från schweiz.

    Eventuellt är du med i STIM för att det är den ända föreningen som tillåter Creative Common CC-BY-NC-SA (obs: INGEN annan CC license än den) och att det även är den enda i världen som inte är halvt omöjligt att säga upp sitt medlemskap hoss...

    edit: du är även med för att det betals pengar varje gång som din musik spelas i ett offentlgit sammanhang och om du inte skulle vara medlem, skulle Pär Gäsle få dom örena, hur mycket du än bråkade....

    ring och klaga maila! tjata! deklarera allt!

    Jag har en liten dröm om ett öppet brev som alla missnöjda jordnötspeningsammlare som jag skulle kunna skriva på.... det kanske skulle vara något att fila på i tråden? Personalen är juste, och det är inte som att dom inte lyssnar. Dom är bara helt djäkla dinausors lost in translations.... bara en sån sak som att det inte är STIM som är spotify....?
    Senast redigerat av reSet den 2015-02-19 klockan 17:15.

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    halv ot, men dom är ju rätt bra relativt sätt. Ta SACEM till exemple. För att säga upp ditt SACEM avtal måste dom få in ett brev av dig 3650 dagar efter att du belv medlem. Så om den dagen råkar vara en söndag, ja, då är det bara att vänta 10 år till.... Desutom, om du nu lyckas säga upp dig från SCAEM, så behåller dom alla sina rättigheter, medans du förlorar din ersättnignsrätt.

  6. #6
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    jag fick pengar ganska omgående, nån tusenlapp för 3 minuter x2 el 3 spelningar, tyckte jag var bra
    fast det var ju hundra år sen, de kanske är sämre nu?

  7. #7
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag fick pengar ganska omgående, nån tusenlapp för 3 minuter x2 el 3 spelningar, tyckte jag var bra
    fast det var ju hundra år sen, de kanske är sämre nu?
    vem är din handläggare? jag vill ha samma! Jag fick 450:- för 5 minuter på p3 och 6 spelningar in och utrikes. det är sämmre nu...

  8. #8
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag får iaf tidningen...

  9. #9
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag fick några hundra om året. Sen så var det ett par festivaler som frivilligt rapporterade att jag spelat några ggr. Då kom det en utbetalning på 13.000! Så man måste ligga på själv!

  10. #10
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Livespelningar underlättar - det har jag förstått. Tur att man inte lever av/på musiken... (däremot för)

  11. #11
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får iaf tidningen...
    jag bad dom sluta skicka den till mig. Bara vemodigt och att läsa om Ärkeslök van Gurgle's framgångar på melodifestigalen.... hahaha! och det finns nog med pappers skräp i min pappers insamling.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Toalektyr du vet... den enda tidning som läses där.

  13. #13
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick några hundra om året. Sen så var det ett par festivaler som frivilligt rapporterade att jag spelat några ggr. Då kom det en utbetalning på 13.000! Så man måste ligga på själv!
    Det där fattar inte jag.... 2 ställen jag spelat på rapporterade självmannat, ett statligt plejs i geneve och fylkingen i stockholm. Nada.... Varpå jag rapporterade... Nada... Varpå jag reklamerade.... nada....
    Jag skulle kunna tänka mig att min handler har värsta varningsflaggan... Men bara nu för tiden efter 2014 när jag tog av mig siden handskarna. För jag inledde hela min relation med riktigt bra intentioner och duktigt angagemang, med att göra precis som dom sa. Sen var det något systemfel, så jag fick rapportera allt en gång till, sen var det saknat bank konto fast det var irrelevant för dom reklamationer jag hade gjort för flera år sen när dom skickade checkar, sen var det någon dubblet som inte fans....sen var någon på semster (inte fan hade jag råd med semster) suck .....

  14. #14
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    är inte Rinse FM svartradio? fast de kanske betalar musiker. eller så tänker jag på nå annat?

    gör du drum n bass?

  15. #15
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skicka in rapport på vad som spelats. Ja, tyvärr behöver man göra jobbet själv i bland. Vet du när, var osv så kan du fylla i rapport på STIMs hemsida. Betalar bolaget in till NCB (eller motsvarande) tycker jag du ska kontakta NCB (eller STIM) och fråga varför du inte fått det du förväntats få. Se till att ha rätt katalognummer osv från bolaget. Om bolagen ligger utanför Skandinavien kan det ta lite extra tid (låååååång tid) för pengarna att hamna rätt. Men det hjälper att kontakta dem. Se till att du får det du ska ha innan du går ur åtminstone.
    Äsch. Jag trodde inte att det var så illa.
    Hade en del spelningar på P3 som jag fick ersättning för som sig bör. Men fick inte ersättning för ett livegig i studio på P4. Borde antagligen ha anmält själv om den spelningen då.

    Hur snabbt blir man pariah om vilkorslöst raporterar alla sina livespelningar till stim?
    Är det arrangören eller lokalen som hamnar i kläm om de inte raporterar till stim?

  16. #16
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Jag har arbetat med komposition av musik (till film) ganska länge (samt spelat live en del även om det var länge sedan) och har bara positivt att säga om STIM. De har alltid varit tillmötesgående och hjälpsamma, tror faktiskt inte problemet ligger så mycket där som i det faktum att de också förlitar sig på att få spelrapporter från klubbar, arrangörer, producenter, osv. Och till viss del från de som spelar live. Man STIM:ar sina låtar och sedan skickar man in spelrapport när man gjort ett gig..

  17. #17
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mountkili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har arbetat med komposition av musik (till film) ganska länge (samt spelat live en del även om det var länge sedan) och har bara positivt att säga om STIM. De har alltid varit tillmötesgående och hjälpsamma, tror faktiskt inte problemet ligger så mycket där som i det faktum att de också förlitar sig på att få spelrapporter från klubbar, arrangörer, producenter, osv. Och till viss del från de som spelar live. Man STIM:ar sina låtar och sedan skickar man in spelrapport när man gjort ett gig..
    Jag lät ju jävligt snusförnuftig här ovan men jag har en gnagande känsla och rätt bitter erfarenhet av att producenter och arrangörer ser musik som ett nödvändigt ont och därför i den utsträckning de kan komma undan med det skiter i de skyldigheter de har gentemot musiker, kompositörer, etc.

  18. #18
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Att gnälla på STIM är lite som att gnälla på facket för att man inte får betalt av arbetsgivaren. Typ.

  19. #19
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Kan väl tillägga att jag la ned yrkesverksamheten förra året för att jag tröttnade på all skit i branschen, började knega och plugga istället. Men STIM gillar jag fortfarande, bitter som jag är, hehe..

  20. #20
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur snabbt blir man pariah om vilkorslöst raporterar alla sina livespelningar till stim?
    Är det arrangören eller lokalen som hamnar i kläm om de inte raporterar till stim?
    Det verkar som om vem som skall betala är beroende på vem som tar pengarna för inträdet (arrangör), om inget inträde så är det lokalen. Läste denna:pdf

  21. #21
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    i mitt fall är det snarare:
    Att gnälla på STIM är lite som att gnälla på facket för att en inte får a-kassa när arbetsgivaren sparkar en, trotts att en varit fakansluten i flera år. Typ.

    men för all del, inget kommer till den som bara väntar. Och visst: dom fyller en funktion och personalen är härlig. Dom är bara sämst på att förklara för nykomlingar hur dom fungerar, på att utnyttja internet och databaser till sin fördel, samt på att höra av sig när dom sagt att dom ska.

  22. #22
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Alltså, fattar. Det låter jävligt segt..

  23. #23
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Men om jag skall utveckla mitt resonemang en aning så har jag verkligen ofta upplevt att problemet ligger just hos arrangörer, producenter, etablissemang, skivbolag/produktionsbolag, etc, (branschen), och inte hos de intresseorganisationer som arbetar för musiker & kompositörers rättigheter (STIM, SKAP, Musikerförbundet, etc.).

    T.ex. vid tillfällen när jag hamnat i avtalsbråk med filmproducenter (oftast pga de försökt smyga in fula klausuler kring arvode, NCB, royalties, etc) har jag fått väldigt fin hjälp från både SKAP och STIM. Låter ju väldigt corporate alltihop men för en ensam, lätt muppig kompositör mot garvade producenter tar man den hjälp man kan få.

  24. #24
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    ja fyffan....

    jag var resident på en klubb i Barcelona i ungefär 2 år. Ingen viste vad dom skulle göra med mina spellistor, och folk sa till och med att det där var bara något schweiziskt eller svenskt hittepå. vilket det inte är. Dels för att SGAE fins, dels för att på en annan klubb där jag också jobbade var dom mer noga med detta. Jag undersökte lite och fick höra lite kullissnack om att dom ville inte ha några listor, för dom anmälde så klart, men bara hittarna, sig själva och kompisar.

  25. #25
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    fylkingen har jag inte heller fått nå stim för, måste rota lite
    p3 är gött dock
    handläggare visste jag inte fanns

  26. #26
    Accordion
    Accordion är inte uppkopplad
    Accordions avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Att få betalt för utlands radio/tv är ett helvete om de på radio/tvstationen inte har anmält ordentligt från början.
    Hade med en låt i en hyfsat stor amerikansk tv-serie för ca. 3 år sedan som jag förutom licenseringen inte fått ett korvöre från.. Pratade med STIM om detta senast i slutet av sommaren då de uppskattade en ytterligare handläggningstid på ca. 2 år.

    Att rapportera sina livespelningar är dock det som direkt kan ge lite klirr i kassan, vilket är kul! Deras rapporteringstjänst är inte den smidigaste att använda, men det är klart värt mödan och betalar faktiskt förvånansvärt bra! Synd att en övervägande del av ens gig sker på svartklubbar utan faktureringsuppgifter dock, hehe.

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    vad händer om man stimmar en svartklubbsspelning, får de skit då?

  28. #28
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Beror väl på vad som menas med svartklubb. Finns ju allt mellan brytrave och i princip helt vita organisationer med organisationsnummer som råkar ha några baginbox och flak bakom "cafédisken". Vissa drivs av kompisgäng där det inte finns någon centralt ansvarig utom möjligen lokalägaren. Antar att stim åtminstone förutsätter organisationsnummer?

    Men gissningsvis så skulle det väl inte leda till så mycket mer än viss irritation hos den som du anmäler. Antar att du bör ha någon form av bevis på att en spelning ägt rum?

    Förstår inte syftet riktigt heller? Är det för att kunna hämnas om du inte fått betalt?

  29. #29
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ja, rapportera svartspelning är väl lite som att begära kvitto av sin hembrännare...? Tänker att musikern som spelar på svartklubb är lika skyldig till skattebrott som arrangören...

  30. #30
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Förvisso "om" jag någonsin skulle arra svartklubb och efteråt skulle få ett brev från stim i brevlådan skulle jag ha väldigt roligt den veckan. Skulle förmodligen gå ner i vikt lite.

  31. #31

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Jag är också med i STIM, och ser det bara som positivt.
    Visst...man får jobba lite själv för det, men det är ju inte SITM's fel, det har ju med arrangörer att göra, både i Sverige och utomlands.
    Tyskarna gillar ju absolut inte GEMA (deras STIM).
    Men att anmäla spelningar online är enkelt tycker jag, så om du inte är med i deras "mina sidor" så bli det, underlättar.
    Då kan man även anmäla sina nya "verk" online, hur smidigt som helst!

    Mvh

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror väl på vad som menas med svartklubb. Finns ju allt mellan brytrave och i princip helt vita organisationer med organisationsnummer som råkar ha några baginbox och flak bakom "cafédisken". Vissa drivs av kompisgäng där det inte finns någon centralt ansvarig utom möjligen lokalägaren. Antar att stim åtminstone förutsätter organisationsnummer?

    Men gissningsvis så skulle det väl inte leda till så mycket mer än viss irritation hos den som du anmäler. Antar att du bör ha någon form av bevis på att en spelning ägt rum?

    Förstår inte syftet riktigt heller? Är det för att kunna hämnas om du inte fått betalt?
    Är osäker på vad jag menar. Jag menar inte hämnd, menar väl inte svartklubb heller egentligen. Tänker mer att om det finns ställen som inte betalar in till stim (för visst ska konsertarrangörer göra det ...?), vad händer då? Eller har jag missuppfattat allt?

  33. #33
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Om arrangören tar inträde eller säljer något på plats men inte betalar stim är den antagligen olaglig. I det fallet spelar du för kärleken och anarkins skull eller så dealar du till dig en upfront summa svarta pengar i cash och glömmer stim biten all together.

    disclaimer: don't do this at home kids

  34. #34
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Olaglig? Stim regleras väl inte i lagstiftning..?

  35. #35
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    jo

  36. #36
    Mullvaden
    Mullvaden är inte uppkopplad
    Mullvadens avatar
    Senior
    Det är ju det som är så konstigt, att Stim agerar som en myndighet och kan beskatta folk som dom vill trots att det är en intresseorganisation.
    När jag var 14 år och spelade i mitt första mer seriösa band kopierade vi upp demokassetter hos en firma i uppsala. Dom skickade in rapport till Stim och Ncb varpå jag fick en räkning hem till pojkrummet där dom ville ha pengar. Det här var före internet så all korrespondens sköttes brevledes. Jag var inte lika duktig på att arumentera för DIY då, så efter 3-4 brev ledsnade jag på att försöka förklara för tråkig tant varför jag inte ville betala för rättigheten att släppa min egen musik, så det sista brevet innehöll mest svordommar,förolämpningar och en önskan att aldrig mer höra av dom. Antagligen sitter det en gulnad post-itlapp nånstans på Stim för jag har senare haft en label som släppt närmare 20 släpp utan att få några krav från Stim.

  37. #37
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Det är inte så konstigt, det är snarare kvarlevor från en annan epok.

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    oj. dålig koll man har.

  39. #39
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det finns en del folk som får sin lön från Stim, så de har som alla organisationer ett egenintresse av att hålla sig kvar oavsett om de skulle vara en kvarleva från en svunnen tid. Men som upphovsman kan jag inte se att man har något att förlora på att vara ansluten. Ibland kommer det in 50 öre för en låt spelad på radion, ibland måste man korrespondera med dem och med konsertarrangören om att skicka in rapport. Att avräkningssystemet varken är rättvist eller välfungerande är en annan fråga.

  40. #40
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jag tänker precis som dig oberdada. Jag förlorar bara lite svätt i telefon på det 450 om året är ingeting för Per Gestle, men det är min rätt, nu när det ändå ska vara så att alla MÅSTE betala

  41. #41
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har kompisar som anmält spelningar på svartklubb som deras kompisar arrade och inget hände alls faktiskt, antar att pengarna tas från någon fond ändå!

  42. #42
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mullvaden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju det som är så konstigt, att Stim agerar som en myndighet och kan beskatta folk som dom vill trots att det är en intresseorganisation.
    När jag var 14 år och spelade i mitt första mer seriösa band kopierade vi upp demokassetter hos en firma i uppsala. Dom skickade in rapport till Stim och Ncb varpå jag fick en räkning hem till pojkrummet där dom ville ha pengar. Det här var före internet så all korrespondens sköttes brevledes. Jag var inte lika duktig på att arumentera för DIY då, så efter 3-4 brev ledsnade jag på att försöka förklara för tråkig tant varför jag inte ville betala för rättigheten att släppa min egen musik, så det sista brevet innehöll mest svordommar,förolämpningar och en önskan att aldrig mer höra av dom. Antagligen sitter det en gulnad post-itlapp nånstans på Stim för jag har senare haft en label som släppt närmare 20 släpp utan att få några krav från Stim.
    Men om man släpper sig själv eller polare så finns det ett enkelt och legalt sätt att komma runt det genom att skriftligen intyga det och sedan meddela STIM. Kommer bara inte ihåg vad proceduren kallas. Har varit med om det när jag släppt på mindre bolag och också när jag gett ut eget..

  43. #43
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kompisar som anmält spelningar på svartklubb som deras kompisar arrade och inget hände alls faktiskt, antar att pengarna tas från någon fond ändå!
    SäPo fonden

  44. #44
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Woha, märkte jag gömt detta underforumet och inte sett alla svar. Ska ta och läsa igenom

    edit: spontant känner jag väl att om jag ska behöva tjafsa känns det inte värt. verkar ju bli mest småpengar.

    Fråga II (inte hunnit läsa igenom än).. Är det nått muckelimuck med stim och att lägga upp sitt stuff på bandcamp?

  45. #45
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av beemeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga II (inte hunnit läsa igenom än).. Är det nått muckelimuck med stim och att lägga upp sitt stuff på bandcamp?
    det ska det inte vara. iaf inte om det är din bandcamp. om det är ett skivbolags bandcamp kan det vara annorlunda, men jag vet inte i vilken mån....

    det finns en hel tråd på forumet, där en STIM reppare svarade på massa frågor... http://www.99musik.se/showthread.php...ht=stim+svarar

  46. #46
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Det skulle startas en till förening, Stim behöver konkurens för att vakna tror jag...

  47. #47
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Ska ta och mala igenom dendär med, tacktack

    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det ska det inte vara. iaf inte om det är din bandcamp. om det är ett skivbolags bandcamp kan det vara annorlunda, men jag vet inte i vilken mån....

    det finns en hel tråd på forumet, där en STIM reppare svarade på massa frågor... http://www.99musik.se/showthread.php...ht=stim+svarar

  48. #48
    CadenZ
    CadenZ är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av mountkili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om man släpper sig själv eller polare så finns det ett enkelt och legalt sätt att komma runt det genom att skriftligen intyga det och sedan meddela STIM. Kommer bara inte ihåg vad proceduren kallas. Har varit med om det när jag släppt på mindre bolag och också när jag gett ut eget..
    Det här lät väldigt intressant, då mitt band sitter i en röra med ett litet franskt skivbolag som släppt vår platta. De mekaniska royalties som SACEM (NCB:s franska motsvarighet) krävt in av dem var en total nyhet för både oss och bolaget. Uppenbarligen är det ovanligt att medlemmar i indie-/undergroundband är registrerade på STIM osv, och därför tas mekaniska royalties inte i hänsyn när ett kontrakt skrivs. Detta medför att situationen blir ohållbar för det lilla bolaget när en stor räkning från SACEM dimper ner i brevlådan, och de tappar intresse för att släppa fler plattor med mitt band.

    Så ett sätt att kunna egenförvalta de mekaniska rättigheterna vore ju trevligt, berätta gärna mer! Det enda jag hittar på STIM:s hemsida med den möjligheten är produktionsmusik (https://www.stim.se/sv/produktionsmusik-0), som enligt en telefonist på deras medlemsservice inte kan innefatta musik som släpps på skiva (CD, LP och digitalt). Någon som vet mer om detta, har varit/är i en liknande situation själv, eller har några tips?

  49. #49
    pistolpete
    pistolpete är inte uppkopplad
    pistolpetes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    halv ot, men dom är ju rätt bra relativt sätt. Ta SACEM till exemple. För att säga upp ditt SACEM avtal måste dom få in ett brev av dig 3650 dagar efter att du belv medlem. Så om den dagen råkar vara en söndag, ja, då är det bara att vänta 10 år till.... Desutom, om du nu lyckas säga upp dig från SCAEM, så behåller dom alla sina rättigheter, medans du förlorar din ersättnignsrätt.
    Sjukaste jag har hört. Stämmer det??

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har suttit mycket på stims hemsida idag. Deras jävla kategorier alltså... "piano/orgel/soloinstrument".

    Egentligen borde en sådan som jag kanske inte vara med, men det finns ju inga alternativ. Synd bara att de har fastnat med tummen i röven i 1950-talet.

  51. #51
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av pistolpete Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukaste jag har hört. Stämmer det??
    ja... det har blivit pytte liiiiiiiiite bättre, men det är en helt sjukt jobbig process. Och ja, SACEM bibehåller alla rättigheter för musiken du släppt med deras licens om du säger upp dig. Så det innebär att du går miste om alla ersättning en sådan skiva skulle kunna dra in när du lämnar dom. Här har du en "tutorial" (en tutorial känns ju lagom emblematiskt för hur svårt det faktiskt är) om hur du lämnar SACEM :
    http://musique-libre.org/doc/demissi...licence-libre/


    edit: det där med minst 10 års medlemskap och möjliguppsägning efter 9 året med effekt ett år senare, verkar vara något som SACEM hotar med i telefon när folk ringer och undrar hur dom ska säga upp sig, men som inte är sant.
    Senast redigerat av reSet den 2015-07-07 klockan 16:44.

  52. #52
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har suttit mycket på stims hemsida idag. Deras jävla kategorier alltså... "piano/orgel/soloinstrument".

    Egentligen borde en sådan som jag kanske inte vara med, men det finns ju inga alternativ. Synd bara att de har fastnat med tummen i röven i 1950-talet.
    "piano/orgel/soloinstrument" är alltså lika med modular eller hemmasnickrad elektronik eller vad?

    Tono har också lite besynnerliga kategorier. De frågar inte om instrument eller medium, men har följande kategorier:

    • Standard
    • Improvisation
    • Musikdramatik
    • Installation
    • Vinjett.


    Dessutom ska man ange om verket är underlag till något: TV, reklam, film eller inget alls. Klassificering av verk kan ju bli snudd på lika absurt som i Borges Kinesiska encyklopedi.

  53. #53
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av beemeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför är jag med i stim? Enda som händer är att labels måste betala nån slags straffavgift jag aldrig ser röken av. Mitt stuff har spelats både på p3, bbc, rinse FM etc, och det har betalats från labelhåll men jag har inte sett ett ruttet öre.

    Någon som har något att tillägga innan jag går ur?
    "Straffavgiften" ska mestades gå till dig och bandet om du/ni skrivit musiken själva. Många labels påstår att de betalat avgiften men gör det inte alltid. Sen beror det också på hur mycket skivan säljs, laddas ned eller spelas och var den säljs och spelas o.sv. plus givetvis avtalet med label och förlag etc.

  54. #54
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "piano/orgel/soloinstrument" är alltså lika med modular eller hemmasnickrad elektronik eller vad?

    Tono har också lite besynnerliga kategorier. De frågar inte om instrument eller medium, men har följande kategorier:

    • Standard
    • Improvisation
    • Musikdramatik
    • Installation
    • Vinjett.


    Dessutom ska man ange om verket är underlag till något: TV, reklam, film eller inget alls. Klassificering av verk kan ju bli snudd på lika absurt som i Borges Kinesiska encyklopedi.
    Man undrar ju. Jag tar ofast EAM fast det nog egentligen inte är det, men här var det liksom elgitarr knappt utan effekter. Bara en liten kontaktmick. Så det fick bli Piano/Orgel/Soloinstrument. Skönt att variera sig.

    Annars upptäckte jag just Multimediaverk, den funkar ju om det är mer visuellt med tänker jag, även om det är ett surrande relä som kryper sakta sakta över golvet...

    Haha, Tonos kategorier var ju ännu bättre!! Undrar om många jazzare tar Standard av misstag... Vad brukar du ta? Vinjett låter ju fräscht.

    Ändå lyxigt att ha improvisation. Jag har just börjat med ett system, datum+siffra, med alternativ titel(+ siffra för gång i ordningen jag spelar "låten") som säger (till mig) vad det är frågan om för grej. Ganska bra faktiskt. De brukar inte låta så lika mellan gångerna.

  55. #55
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    I stenåldern när jag fortfarande var med i Stim försökte jag anmäla ett verk under titeln Improvisation. Det gick inte för sig, vill jag minnas. Här har vi haft en liten lobby av improvisationsmusiker, jag tror det kan vara deras förtjänst att vi har den kategorin.

    Det blir väl lite tjatigt att vara tvungen att anmäla varje unik improvisation som ett nytt verk, men vad gör man inte?

  56. #56
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Man undrar verkligen var man ska vara med egentligen. Är du inte med i Stim/Tono alls nu?

    Ja, och jag såg just listan när de har blivit införda... Lite rörigt med alla siffror, ser inte alls vilken som är vilken (fast jag har ett excel-dokument med info om konserter osv så det är väl inget problem egentligen).

    Anledningen till att jag gör så är att jag inte tänker på dem som att de har titlar a'la komponerade verk, även om de kan återkomma i liknande skepnader. Men något namn har de väl även i mitt huvud, så det får bli det jag använder för att hålla reda på dem.

  57. #57
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man undrar verkligen var man ska vara med egentligen. Är du inte med i Stim/Tono alls nu?
    Jodå, jag är med i Tono. Även om de kan vara frustrerande att befatta sig med ungefär som med Stim så är det ju inget att förlora på det. Visserligen kan det gå ett par år mellan gångerna som jag får något spelat som över huvud taget avräknas, men för en konsert med musiker på någon mer etablerad scen kan det bli rätt bra betalt. Dessutom får man dubbelt upp om det är uruppförande.

  58. #58
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok.

    Ja, jag fick något oväntat lite pengar i mars, men det var första gången sedan 2011. Jag tror de ändrade någon regel där mellan, för jag behövde inte anmäla de spelningarna 2010-11 för att få pengar, tror jag...

  59. #59
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Då har jag skrivet på papper och skickat in.

    Så om svärmor tvingar Svedala Närradio att spela "25 days", så kanske jag får några ören?!

    Jaja, det skadar väl inte att vara med, antar jag?!

  60. #60
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då får du sisådär 200:- varje gång den spelas.

Liknande ämnen

  1. STIM och webbradio
    Av Technosphere i forum Allmänt om musik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 21:13
  2. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07
  3. STIM? (tv fråga)
    Av tublenco i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 02:04
  4. Stim och webradio
    Av Lindeberg i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 19:11
  5. Stim och blanketter?
    Av Real Parakeet i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •