Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Att spela i ett betongrum?

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    Att spela i ett betongrum?

    Hej! Ponera att man har ett rum med dimensionerna 6x7m med 5m i tak. Rummet är helt i betong och har ett naturligt reverb på ca 4 sekunder. Hur är det att spela i ett sådant rum? Kan man spela dansmusik eller ballar det ur totalt? Ambient borde funka fint?

    /Max

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Oomph-oomph är nog ingen hit nej... men smetig ambient lär funka gött.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Basen blir ett helvete m.a.p. stående vågor

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Ungefär vad jag själv skulle gissa stående vågor blir ju tyvärr ett problem även i ambient, men det kanske går ändå.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tänkte mer på chillout-tjo. Inget dronebrööök.

  6. #6
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte mer på chillout-tjo. Inget dronebrööök.
    Mm det borde absolut funka!

  7. #7

    Redaktör
    Alternativ 1: Kläm in så mycket folk att de dämpar studsarna från väggarna och golv, stoppa in så många och så stora högtalare du kan få tag på, och spela så högt att direktljudet dominerar? Med 1-2 personer per kvadrat borde det bli rätt dämpat.

    Alternativ 2: Se till att det finns så mycket alkohol att eventuell ljudkvalitet inte blir något som publiken bryr sig om?

    Alternativ 3: Framför en version av Alvin Luciers "I am sitting in a room" och utnyttja rumsakustiken som en del av konserten?

  8. #8
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alternativ 1: Kläm in så mycket folk att de dämpar studsarna från väggarna och golv, stoppa in så många och så stora högtalare du kan få tag på, och spela så högt att direktljudet dominerar? Med 1-2 personer per kvadrat borde det bli rätt dämpat.

    Alternativ 2: Se till att det finns så mycket alkohol att eventuell ljudkvalitet inte blir något som publiken bryr sig om?

    Alternativ 3: Framför en version av Alvin Luciers "I am sitting in a room" och utnyttja rumsakustiken som en del av konserten?
    tror inte att det är aktuellt att göra något evenemang i den tilltänkta lokalen (stötte på den idag) men när man står i ett sådant rum som i övrigt i princip är tomt så blir man ju sugen

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ungefär vad jag själv skulle gissa stående vågor blir ju tyvärr ett problem även i ambient, men det kanske går ändå.
    Chimes och tablas - there u go

  10. #10

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chimes och tablas - there u go
    Jag tycker valsångsambient med en levande val skulle vara ett intressant koncept, och med 210 kubikmeter borde åtminstone någon liten val kunna gå att få in?

  11. #11
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker valsångsambient med en levande val skulle vara ett intressant koncept, och med 210 kubikmeter borde åtminstone någon liten val kunna gå att få in?
    Jag kom på ett pinsamt dåligt skämt gällande val i lokalen så jag postar det i vitt så får folk läsa och döma mig om dom vill (och alla som kör det svarta temat förstås...)
    Eftersom lokalen ligger på KTH kanske man kan klämma in Quarne-Val i rummet??

  12. #12
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Flytta in några madrasser och fixa matta?

  13. #13
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dimensionerna 6x7m med 5m i tak.
    Det slog mig nu att när vi hade rockband i ett atomskyddsrum i Geneve som var 100% MASSIV betong, så körde vi med frigolit och äggkartonger på väggarna, som vi tiggde till oss av familj, kompisar, butiker och soptippar. Men våra grannar som spelade elektronisk grejjer löste det ännu bättre igenom att sätta upp en mindre variant av ett indian tippi tält i deras lokal. Akustiken där i var helt djäkla fantastisk. Jag vet dock inte var dom hade styrt upp det i från, eller hur dom hade fäst det i marken...

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    De som vill ha exceptionellt lång efterklang brukar spela i Vigelandmausoleet. Somliga har spelat in skivor där. Men det lämpar sig bara för långsam musik.

  15. #15
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Mm jag funderar om jag skulle ta dit typ Yamaha SK20, modular och loop-pedal och spela in nån timme ambient improv. Vore ju sjukt häftigt!

  16. #16
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hm då tog ju tråden en vändning: hur skulle ni micka i ett sådant rum och vad för förstärkare/högtalare skulle ni ha?

  17. #17
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Prova dig fram - det är ju det som är grejen. Det finns inget rätt eller fel men om micken är för nära högtalaren blir det mest just högtalaren som låter. Iom att stående vågor uppstår i ett sådant rum är det ljudet, högtalartyp, placering av högtalare och placering av mikrofon och mikrofontyp som alla tillsammans spelar in. Ett rätt komplext system mao och nästan hopplöst att göra förutsägelser hur det kommer att låta. Jag skulle söka just ståendevåg positioner. Att använda flera mikrofoner och högtalare gör det ytterligare komplicerat då det kan bli fasutsläckning bara genom små förflyttningar. Och sedan kan du prova med lite rundgång som lök på laxen. Akta öronen.... Bara några tankar...

  18. #18
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Var nyligen i ett betonggarage, och åtminstone diskantstudsarna stoppades rätt bra med ett tiotal isoleringsskivor här och var Obs det var inte gullfibervarianten ;P

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Finns det inte nåt betongrum i västmanland det brukar spelas TYP musik i? ( )

  20. #20
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Spelar man tillräckligt högt är det inga problem.

  21. #21
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! Ponera att man har ett rum med dimensionerna 6x7m med 5m i tak. Rummet är helt i betong och har ett naturligt reverb på ca 4 sekunder. Hur är det att spela i ett sådant rum? Kan man spela dansmusik eller ballar det ur totalt? Ambient borde funka fint?

    /Max
    Dansmusik funkar absolut. Men man måste dra ner basen utav bara he-.
    Det blir ett skitigt tresor sound, vilket ju endel (jag) gillar.

    Skolans gym är ungefär de dimensioner du nämner.
    Om du har möjlighet att komma åt rummet innan spelningen i fråga så ta dig dit bara för att försöka hitta en kick som blir snygg i rummet.

  22. #22
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm då tog ju tråden en vändning: hur skulle ni micka i ett sådant rum och vad för förstärkare/högtalare skulle ni ha?
    eller jaha. det var lokal för jam. inte för gig.
    Då var det ju en annan sak

    Beroende på vad du kör för högtalare så skulle jag micka med 2-3 njurar (märke/modell helt beroende på vad du har att tillgå) runt högtalarn, typ som när man mickar en förstärkare. Alltså en rakt mot elementet. justera centreringen efter eget öra. En vinklad 45 grader, men placerad så nära den första som möjligt för att minimera fasförskjutning. Och sen några till bara för att ha fler klanger att välja på.

    Och ett stereopar i andra ändan av rummet, riktade från högtalarn, strax över huvudhöjd.
    Så har du smaskigt med rumsklang att mixa in, samtidigt som du får direktljud för stöd.


    Men det är bara ett första utgångsläge. testa vad som funkar i rummet.
    Och framförallt. flumma loss med ljuden för att hitta vad som funkar i rummet. Kickar som inte funkar någon annan stans kan låta tokroliga i sånadär miljöer.

Liknande ämnen

  1. Spela kam
    Av depulse i forum Övriga instrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 19:40
  2. Spela på Hus
    Av Olle Truck i forum Övriga instrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 14:35
  3. Spela midisignaler utan att spela över?
    Av outshape i forum Ableton
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 17:15
  4. Kan ej spela in .. !?
    Av imported_Cortex i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 17:03
  5. spela såg
    Av parker i forum Allmänt om musik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2003-12-19, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •