Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Send till dynamiska effekter?

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    Send till dynamiska effekter?

    tjenare!
    har precis skaffat en ny mackie mixer som låter och är toppen. dock inte lika toppen är mina trånga utrymmen som gör att jag inte kan komma bakom så lätt och dra in/ur insert-kablar till insert-jacken på olika kanaler. därför använder jag istället send och det verkar fungera lika bra. drar man upp aux-send ratten till max så skickar man ju hela signalen precis som insert annars påverkar hela signalen. kanske man även skall göra detta pre-fader också? om man gör så så tycker jag det verkar som det blir samma resultat. har jag fel i detta eller missar jag något? finns det skillnader, fördelar etc med att använda insert som jag aldrig kommer åt gm att göra som jag gör?

    iofs så kan man ju dra alla insert till patchbay osv + går även göra halv-klick tricket på insert-jacket dvs bara skjuta in kontakten tills ett första klick hörs dvs inte in hela vägen. då påverkar insertkabeln inte vanliga signalen och insert-loopen kickar inte in. men det börjar bli seriöst trångt i mitt rack så en patchbay med mer kablar å skit är väl inte en lösning direkt.

    så ja åter igen för mig verkar det ge samma slutresultat och de dynamiska jag skickar till är mina dbx kompressor och eq och båda funkar fint. men åter igen är det ändå något jag missar och några "dolda nackdelar" med att göra så??

    tackar för alla svar på förhand

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...pre-fader med regeln neddragen går, om du har tillräckligt med auxar... Annars är patchbay wtg!

  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ok som jag misstänkte då att prefader funkar bättre. får pröva det sedan. auxar finns tillräckligt. jo en patchbay vore bättre men finns tyvärr som sagt ingen plats i racket för det. den plats som finns är reserverat för annat. så det får bli så här. men då skall jag utprova det här och tackar för hjälpen så här långt andra tips, råd och tjöt i allmänhet är of course som alltid välkommet


    jo när jag då använder pre-fader + volym-regeln nerdragen behöver jag då fortfarande sätta send-ratten till max?
    Senast redigerat av cyberpunx den 2015-02-14 klockan 15:06.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Drar du upp regeln på en kanal med pre-fader-send till t ex en kompressor så får du parallellkompression. Kan vara användbart ibland, men generellt bör sådana effekter (dynamiska, filter, dist, channelstrips etc) sitta i insert.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-07, 15:30
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-17, 18:34
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 08:37
  4. Send-effekter
    Av madman i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 00:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •