Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Vad är min Selmer Bundy 2 altsaxofon värd?

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    Vad är min Selmer Bundy 2 altsaxofon värd?

    Hejsan!
    Jag har en Selmer Bundy 2 altsaxofon, inköpt på 80-talet (serienummer: 804842) i bra skick som jag undrar om ni kan tala om för mig vad den är värd? Det är alltså en usa-tillverkad, innan de började tillverkas i asien. Kanske kan skjuta upp priset några ören?

    Vet inte om det finns några specifika värderingstrådar för blås-instrument? Så jag prövade här istället, så får jag se hur det går. Tips om vart man kan vända sig för värdering mottages också.

    Tackar på förhand


    //Tommy

  2. #2
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Med tanke på hur en saxofon låter så borde du få betalt för att ta den till Mordor och förgöra den.



  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på hur en saxofon låter så borde du få betalt för att ta den till Mordor och förgöra den.


    hade du inget vettigare att säga?

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag hade nog kollat Ebay och sökt lite kreativt där. Även jonasgun kanske har nå't bra att säga. Själv tycker jag sax låter ascoolt, speciellt jämfört med många andra bleckblåsdito.

    Men vet värde... det gör jag inte tyvärr.

  5. #5

  6. #6
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hade du inget vettigare att säga?
    Eh, nej. Det var/är väl helt uppenbart?

    Dessutom hade jag en smiley och då är allt förlåtet.

    <3

  7. #7
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    hmmm e-baytipset var väl i sig inte så dumt men bara att de ex som fanns där hade så spridda priser så det var omöjligt att få ngn uppfattning. snacka om vitt spridda skurar. men tack ändå

  8. #8
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Det finns (konstigt nog) en välrenommerad blåsbutik i den lilla orten Deje i Värmland, Uffes Blås. De kanske kan hjälpa till?
    http://www.uffesblas.com/

  9. #9
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns (konstigt nog) en välrenommerad blåsbutik i den lilla orten Deje i Värmland, Uffes Blås. De kanske kan hjälpa till?
    http://www.uffesblas.com/
    skickat mail till dem och tre andra så får se vad de svarar. men tänkte att Ni välrenommerade 99:or kanske kunde vara snabbare för de lär ju inte svara förrän tidigast imöööra om de inte har akuta sömnproblem eller är arbetsnarkomaner värre men tack för tipset

  10. #10
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag har tyvärr ingen koll alls på US-Selmer, men ett par tusen känns väl rimligt. Vad betyder "bra skick"? Att den är nyservad, eller att alla delar finns på plats? Är skinnen nybytta och mekaniken genomgången, så ökar värdet med säkert två, tre tusen. Det kan eventuellt förklara spridningen på ebay.

  11. #11
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har tyvärr ingen koll alls på US-Selmer, men ett par tusen känns väl rimligt. Vad betyder "bra skick"? Att den är nyservad, eller att alla delar finns på plats? Är skinnen nybytta och mekaniken genomgången, så ökar värdet med säkert två, tre tusen. Det kan eventuellt förklara spridningen på ebay.
    ett par tusen t.o.m, det är isf helt ok för mig den är inte servad för det finns ingen anledning till det iaf inte osm jag ser det. alla delar är på plats och fungerar ja. jo om den hade varit genomgången så hade ju värdet ökat men jag får ta den smällen för orkar inte böka med det. den har bara stått och samlat demma i herrans massa år och sedan jag numera trakterar annan instrumentation och aldrig kommer ändra mig så är det bättre någon annan kan få glädje av den. bra skick för övrigt för mig innebär just att allt fungerar som det skall och den tex inte är sönderrepad eller dylikt som man sett en del andra ex varit.

    btw vad är skinnen??

  12. #12
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Skinnen var lite slarvigt uttryckt, men syftade på de skinn som sitter på insidan av klaffarna. Putorna. De torkar efter ett tag, och bör bytas ganska regelbundet. Typ var tredje, fjärde, femte år eller så.
    Senast redigerat av jonasgun den 2015-05-05 klockan 12:09.

  13. #13
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Okej, i det skicket hade jag kanske gett tretusen eller så. Men inte utan att provspela den.

  14. #14
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skinnen var lite slarvigt uttryckt, men syftade på de skinn som sitter på insidan av klaffarna. Putorna. De torkar efter ett tag, och bör bytas ganska regelbundet. Typ var tredje, fjärde, femte år eller så.
    okej då har jag lärt mig det också. men nej de är aldrig bytta men som sagt får ta den smällen gällande reducering av vad jag kan få för den. tack för infon

  15. #15
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, i det skicket hade jag kanske gett tretusen eller så. Men inte utan att provspela den.
    helt ok pris för mig. såg en annan sax i ngn annons där de begärde 2500kr, det kanske kunde vara ett bra pris. för då ligger jag ju aningen lägre vilket kan bidra till att den blir lite mer lättsåld + finns iaf lite marginal för köparen om denne vill göra div renoveringar av putor osv.

    nej den skickas inte utan är endast för upphämtning i trollhättan där jag bor. case ingår. så det är fritt fram att provspela. nya egna rör får nog medtagas då de som ligger här är också hemskt gamla

  16. #16
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Lycka till!

    Har lyssnat på lite inspelningar av samma modell, och det verkar vara en helt okej nybörjarsax. Inget superkul sound, men absolut ingen dålig sax. Två, tretusen är nog rimligt med tanke på putor och så.

  17. #17
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jo...jag får se vad mail-svaren säger också. är ju svårt för dem att värdera när de inte sett och undersökt den själva men man kanske kan få reda på något på ett väldigt gravt ungefär iaf. de sysslar ju med sådant jämt och har erfarenheten.

    tackar

  18. #18
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Posta gärna deras svar om du vill. Skulle vara spännande att se vad de tror!

  19. #19
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Selma Music svarade så här:

    Är den i perfekt skicka ca 4.000:-

    men var väldigt kortfattat mail jag skickade ut till de jag gjorde så det finns ju utrymme för tolkningar och stor nypa salt. jag gav Selma lite mer info och fråga om de fortfarande tror den kan vara värt såpass. tror inte det pga som nämnt ovan den har ju aldrig varit renoverad osv. får se när och om jag får ett svar till. men kanske en tre papp inte är orealistiskt ändå. och sänker jag då en femhundering till till 2500kr så är det ju verkligen isf prutat och klar inklusive ev renoverings-äventyr odyl.

    Windcore vågade sig inte på en värdering utan sett och klämt på den. ovanligt fegt om du frågar mig men men.

    så får vi se om resten svarar och vad de isf svarar men det här är prognosen hittils...

    fortsättning lär kanske följa......

  20. #20
    Scotten
    Scotten är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Begagnade saxar är tyvärr ett gissel just när det gäller "skicket". Bara att göra en genomgång brukar kosta... (ofta lika mycket som en nu skolsax). Ebay tror jag är en tveksam värderingsreferens. Saxar och flöjter som borde kosta det dubbla eller mer annonseras ibland ut av (vad jag tror är...) oseriösa försäljare.
    Min erfarenhet som saxofonist säger mig att det bästa att göra är att en riktig blås-affär eller reparatör tittar på just ditt exemplar.

    Uffes blås är nog det bästa värderingsalternativet skulle jag tro om du bor åt värmlandstrakten...
    (Kommer du till Stockholm kan jag rekomendera bra folk för värdering)

  21. #21
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Scotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Begagnade saxar är tyvärr ett gissel just när det gäller "skicket". Bara att göra en genomgång brukar kosta... (ofta lika mycket som en nu skolsax). Ebay tror jag är en tveksam värderingsreferens. Saxar och flöjter som borde kosta det dubbla eller mer annonseras ibland ut av (vad jag tror är...) oseriösa försäljare.
    Min erfarenhet som saxofonist säger mig att det bästa att göra är att en riktig blås-affär eller reparatör tittar på just ditt exemplar.

    Uffes blås är nog det bästa värderingsalternativet skulle jag tro om du bor åt värmlandstrakten...
    (Kommer du till Stockholm kan jag rekomendera bra folk för värdering)
    hej scotten och tack för ditt utförliga och kunnia svar jo det verkar vara en knevlig historia det här. iofs hade jag förväntat mig att en gammal sax som dessutom "bara" är en skol/studentsax inte skulle vara jättelätt såld. men vi får se. den ligger iaf ute till priset 2500kr nu, bla här på 99:an. och det priset är det avdraget om inte allt vad nu en ev renovering kunde gå på så iaf 1500kr. all mekanik funkar ju så det är väl kanske eventuellt korken på klockmunstycket osm behöver bytas även om jag inte tycker själv det är någon fara med det. och även kanske också putorna på klaffarna som nämnts ovan här i den här tråden. i övrigt skall det vara nemas problemas. jag har dessutom gjort tillägg där jag annonserat och berättat allt det här som inte nämnts i själva annonsen. skrämmer det av folk så får det väl göra det, men jag anser dem isf inte vara seriösa köpare, vilket är den enda kategori jag vill göra affär med. resten är för jobbiga helt enkelt

    jag har även varit i kontakt med uffes blås men de ville likt windcore inte heller lämna ngn summa förrän de själva fått undersöka dem. så selma music var de enda som lämna en faktiskt summa och den får man väl tro är hyfsat korrekt. och jag lägger mig som sagt 1500 lägre både pga eventuella renoveringar, service etc och också som prutmån. det tycker iaf jag personligen är mer än schysst men vi får se hur det går

    tyvärr jag bor i trollhättan och här i närheten finns det väl mig veterligen ingen som är villig att värdera sådant. det är ju itne i närheten av varken värmland eller stockholm tex.

  22. #22
    Scotten
    Scotten är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Absolut rimligt resonerande från din sida... (fast jag förstår att windcorp och Uffes inte lämnar något prisförslag på bara märket). Selma är en kanonaffär, så det dom säger är nog helt ok! Korken för munstycket är enkelt och billigt att byta, så det ska inte ta ner priset, anser jag. Däremot byte av putor och om den kanske måste riktas (inget man ser , om man är lekman som du och jag...)eller nåt sånt är dyrare...

    Hur som helst,
    Lycka til!!!

  23. #23
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Scotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut rimligt resonerande från din sida... (fast jag förstår att windcorp och Uffes inte lämnar något prisförslag på bara märket). Selma är en kanonaffär, så det dom säger är nog helt ok! Korken för munstycket är enkelt och billigt att byta, så det ska inte ta ner priset, anser jag. Däremot byte av putor och om den kanske måste riktas (inget man ser , om man är lekman som du och jag...)eller nåt sånt är dyrare...

    Hur som helst,
    Lycka til!!!
    tack, och åter igen hade inte förväntat mig det här att bli lättsålt, men jag har gärna fel. det är som sagt korrigerat, prutat och donat för alla eventuella betänkligheter enligt ovan. så det är bara hoppas att det iaf inom en viss tid nappar någon på nämnda pris. kan inte gärna klaga när de får 1500kr till något som endast är eventuella och inte ens säkra service-åtgärder. om inte är det ju prutat i bott.

    nå nog tjötat, bara hoppas på det bästa och trots det verkar svårtsålt inte tar alltför jädra lång tid att bli av med. andra äventyr väntar efter det här som kräver kosing

Liknande ämnen

  1. Selmer Varitone
    Av jonasgun i forum Blåsinstrument
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-13, 11:37
  2. Vad är min MBP värd?
    Av Mårre i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •