Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 110

Ämne: Modularer - då och nu

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Modularer - då och nu

    I en annan tråd uttryckte jag min oförståelse för modularsyntar. Kortfattat så tycker jag att det mesta jag hör på youtube låter som oväsen alternativt som något min Roland JV-1080 hade gjort minst lika bra. Detta ledde mig in i tankebanan att modularsyntar idag kanske används på ett annat sätt. När jag tänker på modularsyntar så tänker jag dels på långhåriga krautrockande tyskar på 70-talet och deras modularer med allt vad det innebar och dels på en yngre generation som, enligt vad jag upplever, använder modularerna till en massa knas. De som idag använder modularsyntarna på samma sätt som de långhåriga tyskarna gjorde på 70-talet var förmodligen själva med på den tiden, tänker jag lite fördomsfullt.

    Sist men inte minst så vill jag säga att jag har full förståelse för modularsyntare och att det är vansinnigt roligt att hålla på med moduler och att just pillandet med dessa i mångt och mycket är överordnat musiken. Och musik är ju dessutom en fråga om tycke och smak.

    Så… jag tror att sättet att använda modulärsyntar är en generationsfråga om jag skall hårdra det hela. Vad tror ni?

  2. #2
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nya generationen möter kanske modulerna mer förutsättningslöst med ett mer öppet sinne för vad en "synth" är eller kan vara, man har så att säga gått tillbaka till synthens grund där inga givna ramar finns. För många så är det en väg in i musiken från en annan utgångspunkt.

    Man kan väl lite säga att "synthen" som begrepp varit gisslan av den äldre generationen som ompaketerade synthen till en typ av orgel eller klaviaturmaskin som skulle emulera andra "riktiga" instrument. Workstations med orkesterljud... virtual acoustics.....hur uppför sig en flöjt.....el piano.. i stället för..."vad är en synth?" vad kan det vara och innebära.....

    Att se modularen (egentliga synthen) som en leksak vars aktivitet är överordnad musiken beror ju snarare på en rationalisering för dom som har en väldigt snäv syn på vad "riktig" musik är och vad ett "riktigt" instrument är.....men man har ju då redan paketerat det och befäst sin fördomsfullhet.

    "Sist men inte minst så vill jag säga att jag har full förståelse för klaviatursyntare och att det är vansinnigt roligt att hålla på med klaviaturer och att just pillandet med dessa i mångt och mycket är överordnat musiken. Och musik är ju dessutom en fråga om tycke och smak."

    "Sist men inte minst så vill jag säga att jag har full förståelse för gitarrister och att det är vansinnigt roligt att hålla på med gitarrer och att just pillandet med dessa i mångt och mycket är överordnat musiken. Och musik är ju dessutom en fråga om tycke och smak."

    Sist och inte minst vill jag säga OPEN YOUR MIND!

  3. #3
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Tror många eller kanske de flesta som är intresserade av modularer är intresserade av experimentell musik / noise. Sen finns det nog en relativt stor andel som även är intresserade mest pg.a det rent tekniska, och just här skiljer det sig nog ganska mycket från de som köper vanliga syntar, dessa är musiker eller åtminstone mer intresserade av att göra traditionell musik. Därför skiljer det sig nog en del vad gäller musikaliska kvalitén på te.x youtube när det gäller modularer, många teknik/audio-nördar som mest vill visa hur ett filtersvep låter, osv.

    Vill man göra "traditionell" musik så är modularer ganska bökigt och dessutom är det ju en inlärningströskel som man kanske inte är så intresserad av att gå igenom heller, dvs om man mest vill göra musik så kanske man hellre lägger den tiden på just.. musik.

  4. #4
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Att skapa med en modular kan ta många olika former i och med dess design.

    Jag tror att det sett likadant ut väldigt länge - vissa använder modularen i en mer konventionell musikalisk kontext medan andra använder den för att utforska ljud.

    Jag tycker i övrigt att emu summerar vad jag tycker kring det hela - det finns inga ramar idag. Och jag tror inte riktigt att det nånsin funnits det heller.
    Eliane Radigues kompositioner från 60-talet är exakt som de som utförs idag, och som för vissa bara låter som 'oljud'.

    Jag tycker friheten med modularer, både då och nu, är dess otroliga versatilitet och terapeutiska värde.

    Att ratta en 'konventionell' synthesizer medför begränsningar som vi haft sedan Minimoogen ändrade hur vi ser synten.
    Innan dess var en synthesizer ett helt öppet soniskt verktyg.

    Efter flera årtionden där modularer inte varit intressanta så börjar vi få tillbaka dem, och jag tycker det är fantastiskt!

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Egentligen kan man nog säga att vi först nu fått dom och inte "tillbaka" för modularsyntharna... eller ska man säga ur-syntharna..eller till och med de "riktiga" syntharna var ju inget som vanliga dödliga hade råd med utan förunnat väldigt få. I dag så är det ju snarare en folkrörelse.. något som är tillgängligt för alla... så det är väl egentligen först nu som "det händer"

  6. #6

    Redaktör
    En aspekt är ju att det ursprungligen inte fanns särskilt många alternativ till modulärer, både om vi talar om sånt som sequencers, och signalvägar i stort (tex Minimoog har ju inte ens dedikerad LFO).

    Om man idag vill göra motsvarande krautrockgrej med sequencerslingor som rullar mot evigheten så kan man köpa en Evolver, en Analog Four eller liknande, och får då i ett litet paket lika mycket eller mer som en mindre vägg Moog-moduler anno 1970. Då blir det inte lika motiverat att skaffa en modulär för den sortens ljud, och mer intressant just för alternativa ljud/oväsen.

    Sen är arbetssättet en helt annan sida av modulärer, men det ovan tycker jag är en viktig sak om man ska jämföra dagens användning med hur det sett ut historiskt.

  7. #7
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Att se modularen (egentliga synthen) som en leksak vars aktivitet är överordnad musiken beror ju snarare på en rationalisering för dom som har en väldigt snäv syn på vad "riktig" musik är och vad ett "riktigt" instrument är.....men man har ju då redan paketerat det och befäst sin fördomsfullhet.
    ...eller så har du en väldigt snäv syn på vad man kan ha en synt till. Skulle det på något sätt vara bättre eller finare att göra musik på den än att bara ha kul med den? Utesluter ens det ena det andra? Jag tycker faktiskt inte det. Dock så hindrar inte detta mig från att tycka att det kan låta för jävligt och vara fullständigt onjutbart i mina öron.

    Sist och inte minst vill jag säga OPEN YOUR MIND!
    Emu... du är snabb som blixten med att alltid betrakta andra människor som trångsynta när de har en annan syn på saker än vad du har. Det är faktiskt väldigt trist. Det blir liksom så definitivt när du kör den stilen. Öppen är just vad jag är eftersom jag förstår att andra människor har en annan syn på musicerande än vad jag har. Att jag sedan inte tycker om viss musik har ju inte med trångsynthet att göra, det har med smak att göra.


    Efter flera årtionden där modularer inte varit intressanta så börjar vi få tillbaka dem, och jag tycker det är fantastiskt!
    Ja, visst är det! Kan man se några likheter mellan dagens unga modularanvändare och de där långhåriga tyskarna alternativt professorstyperna i vita labrockar i slutet av 60-talet när det gäller användande av moldularer?

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag förstår inte din reaktion Parakeet, läs Emus inläggen gång till.
    Klart man får tycka att det låter fördjävligt, jag tycker att mycket musik spelad på vanliga syntar låter fördjävligt och håller med dig angående Youtubedemos med modularer.

    Var säger någon att det är finare med modularer?

    Eller att du är trångsynt?

    Vad vill du med dina inlägg?

  9. #9
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    de flesta som gör plattor gör nog inte youtubevideos med syntnoodling, modular eller ej..

  10. #10

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, visst är det! Kan man se några likheter mellan dagens unga modularanvändare och de där långhåriga tyskarna alternativt professorstyperna i vita labrockar i slutet av 60-talet när det gäller användande av moldularer?
    När det gäller de sistnämnda så tror jag faktiskt det – det är samma attityd av att utforska ljud och göra annat än traditionella melodier som är målet i första hand, med skillnaden att man idag inte behöver ha en akademisk examen och tillhöra en (bokstavlig) experimentverkstad för att ha tillgång till samma redskap.

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    de flesta som gör plattor gör nog inte youtubevideos med syntnoodling, modular eller ej..
    Precis!
    Många av mina favoritartister som är fantastiska låtskrivare, arbetar faktiskt med modularer fast det gör musik med en grund i pop/rock.
    Radiohead, Muse, Billy Corgan, NIN etc

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...eller så har du en väldigt snäv syn på vad man kan ha en synt till.
    Nej så är det ju inte då jag just inte anser att det finns några begränsningar och det är just det som är det fina med "synthen" som sådan.
    Skulle det på något sätt vara bättre eller finare att göra musik på den än att bara ha kul med den? Utesluter ens det ena det andra? Jag tycker faktiskt inte det.
    Nej separationen är ju din... men det avslöjar ju också den fördomsfylldhet som jag anser finns hos dig implicit..även om du till viss del själv uppmärksammar det.....dvs vad är det du gör med de när du har kul...givetvis "musik".

    Dock så hindrar inte detta mig från att tycka att det kan låta för jävligt och vara fullständigt onjutbart i mina öron.
    Som så mkt annat... frågan är väl.... på vad sett är det egentligen relevant om du tycker disko låter onjutbart i dina öron men en trycklyftsborr processad genom ett fjäderreverb inte....? Själv är jag inte så förtjust i saxofon när man blåser i den, men det låter rätt bra när man slår på den med en hammare...
    Emu... du är snabb som blixten med att alltid betrakta andra människor som trångsynta när de har en annan syn på saker än vad du har. Det är faktiskt väldigt trist. Det blir liksom så definitivt när du kör den stilen. Öppen är just vad jag är eftersom jag förstår att andra människor har en annan syn på musicerande än vad jag har. Att jag sedan inte tycker om viss musik har ju inte med trångsynthet att göra, det har med smak att göra.
    Nej då inte snabb... jag utgår bara i från hur du uttrycker dig både här och i tidigare trådar. Det är ganska tydligt vad din utgångspunkt är med hur du talar om det (skriver). "skit", "knas", "Oväsen"... pillandet överordnat musiken... och du reflekterar ju själv "lite fördomsfullt" som du säger kvalitativa skillnaderna mellan generationerna... nu uttryckte du ju dig ändå snällare än i tidigare trådar men det är ganska glasklart vart din värdering ligger..tots att du säger att det är fråga om "tycke och smak".

  13. #13
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Sen är inte allt fråga om musik "tycke och smak", bara en sådan utgångspunkt är grundad i fördomar

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/4W2lzeuTEyM
    Grymt
    Men har har gått upp i vikt sedan alternativpunkåren

  15. #15
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Alternativpunk? Haha, det är väl ändå en tautologi?

    ...men varför inte köra line-in?!

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja det kanske inte var rätt namn för hela Smashing Pumpkins katalog men jag tycker inte att drivkraften i punken och alternativrocken är desamma

  17. #17
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    På senare tid har det ju kommit mycket moduler som innehåller en hel synt i princip. Det verkar produceras en hel del som just ska vara användarvänligt och likna klaviatursyntarna så mycket som möjligt, kanske för att göra modulärer attraktiva för dem som har börjat med mera traditionellt syntspel. Men sortimentet är förstås bredare än någonsin och det är möjligt att gå i alla möjliga musikaliska riktningar.

    En begränsning som alltför många modularister verkar pålägga sig helt frivilligt är att försöka göra allt med modularen. Det är inte helt förnuftigt, eftersom de är starkt begränsade som kompositionsverktyg än så länge. Man kommer oerhört mycket längre om man är villig att redigera sina inspelningar i efterhand, klippa och klistra och spela in flera spår.

  18. #18
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Det som slog mig när jag kollade på "I dream of wires" är hur modularsynten (tänker nu mest på västkust) gått från att användas inom experimentell konst med målet att inte skapa traditionell musik. Där användas den i korsbefruktande sammanhang med dansare, ljuskonst etc.

    Nu (hårdrar detta mycket) har den i mitt tycke blivit till en samlarhobby likt modelljärnvägar och står oftare hemma i källare snarare än på experimentscener.

    Det finns självklart undantag och jag har sett många av dem, men just om det framstod i dokumentären fick jag den uppfattningen.

    Gällande modularer för "traditionell" rock/pop är det väl mest moog modularer som utmärker sig och de är ju så förbaskade dyra att man sällan ser dem på livescener idag? Enklare med en mini liksom.

  19. #19
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En begränsning som alltför många modularister verkar pålägga sig helt frivilligt är att försöka göra allt med modularen. Det är inte helt förnuftigt, eftersom de är starkt begränsade som kompositionsverktyg än så länge. Man kommer oerhört mycket längre om man är villig att redigera sina inspelningar i efterhand, klippa och klistra och spela in flera spår.
    Tror många förhåller sig till det som ett live instrument. Sen håller nog många på med modularer för att just komma bort från sin DAW. Begränsningen att inte använda datorn blir då en del av skapandeprocessen. Jag tror det blir väldigt lätt att annars tänka i banor så som "äh, det där redigerar jag enkelt i datorn sen" istället för att fundera på hur man kan göra det på ett mer.. kreativt sätt.

    Sen om man nu ändå ska sitta vid datorn, varför inte bara köra Reaktor från början..? Betydligt billigare och säkerligen lika roligt om man inte tycker datorn på något sätt är i vägen för skapandeprocessen, eller att man to.m tycker det tillför saker.

  20. #20
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Nu (hårdrar detta mycket) har den i mitt tycke blivit till en samlarhobby likt modelljärnvägar och står oftare hemma i källare snarare än på experimentscener.
    Åh... jag håller också på med modelltåg. Eller... de står mest i garderobem. Men när jag blir stor så skall jag bygga upp det

    En begränsning som alltför många modularister verkar pålägga sig helt frivilligt är att försöka göra allt med modularen.
    Fast det är ju en rätt kul utmaning. I alla fall så länge det inte blir ett hinder i vägen för det man vill uppnå.

  21. #21
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som slog mig när jag kollade på "I dream of wires" är hur modularsynten (tänker nu mest på västkust) gått från att användas inom experimentell konst med målet att inte skapa traditionell musik. Där användas den i korsbefruktande sammanhang med dansare, ljuskonst etc.
    Tack för påminnelsen.. den har legat här i några månader utan att jag sett på den

    Men så är det väl lite även inom konstmusiken i dag gränsöverskridande och korsbefruktande. Men Subotnik och Buchla mfl såg ju "synthen" som någonting nytt och som man därmed också ville skapa något nytt med utanför ramarna.... sen har det ju blivit lite av en myt med oviljan mot keys osv, för nog fan har Buchla byggt traditionella keys. Men även Moog modulerna användes ju experimentellt på universiteten och med sequencer mer än med keyboarden.... det är väl egentligen med Minin som det blir mer live och rock n roll...med några undantag.

    Nu (hårdrar detta mycket) har den i mitt tycke blivit till en samlarhobby likt modelljärnvägar och står oftare hemma i källare snarare än på experimentscener.
    Men samtidigt så används ju moduler och inte minst av allt Buchla mer än någonsin i alla sammanhang. Sen hör väl lite till problemet att de riktigt stora systemen är just studiomaskiner och inte särskilt portabla... därav MiniMoogen i stället för 3C/P 55 osv eller VCS3/synthi för Synthi 100.. portabla små varianter.

    Det finns självklart undantag och jag har sett många av dem, men just om det framstod i dokumentären fick jag den uppfattningen.
    Fast handlar det verkligen om undantag i dag när moduler är större än någonsin?

    Gällande modularer för "traditionell" rock/pop är det väl mest moog modularer som utmärker sig och de är ju så förbaskade dyra att man sällan ser dem på livescener idag? Enklare med en mini liksom.
    Nej det måste väl alltid rört sig om en ganska liten skara..typ handfull personer som kört med live....

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror många förhåller sig till det som ett live instrument. Sen håller nog många på med modularer för att just komma bort från sin DAW. Begränsningen att inte använda datorn blir då en del av skapandeprocessen. Jag tror det blir väldigt lätt att annars tänka i banor så som "äh, det där redigerar jag enkelt i datorn sen" istället för att fundera på hur man kan göra det på ett mer.. kreativt sätt.
    Många jobbar väl både och.. t.ex. Subotnik som matchar in ableton i Buchla 200e systemet...20 dubblar oscillatorerna och matchar in dom igen...och det just..live

    jag själv jobbade mkt så i EMS studiorna att man matchar Buchla ljud/grejer kör lite live spelar in i PT och klipper och klistrar.... verkar ju vara standardförfarandet där.

    Sen om man nu ändå ska sitta vid datorn, varför inte bara köra Reaktor från början..? Betydligt billigare och säkerligen lika roligt om man inte tycker datorn på något sätt är i vägen för skapandeprocessen, eller att man to.m tycker det tillför saker.
    ljud, interface,,,osv..

  23. #23
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Emulator: absolut. Håller med om det mesta. Men som sagt min reflektion av dokumentären mest. Tyckte det var ett lite deppigt avslut med alla samlarsnubbar som typ gjorde en blipp-patch i hobbyrummet.

    Och gällande avant gardet och konstscenen så skulle det ju vara skittråkigt om det såg ut som 1966 idag. Det är väl just det som är grejen att man ska söka det nya.

    Fast eftersom jag är en retro-tönt vill jag ju gärna ha det exakt så med buchlor och oh-projektorer.

  24. #24
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Instrument då och nu.

  25. #25
    tmcnvs
    tmcnvs är inte uppkopplad
    tmcnvss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu (hårdrar detta mycket) har den i mitt tycke blivit till en samlarhobby likt modelljärnvägar och står oftare hemma i källare snarare än på experimentscener.
    .
    Det här är en sak som slagit mig väldigt mkt kring modularer sen jag började med eurorack. Hetsen och glädjen kring att köpa nytt och att ha det nyaste för att sen lägga upp bild eller demo på MW så att man kan få en miljon headbangande grävlingar och glada bananer verkar vara lika stor som att faktiskt göra musik. Personligen började jag med eurorack för att jag inte kunde få huvudet runt syntes på dator. Jag är en rätt dum människa som inte förstår saker så bra om jag inte gör dom hands on.

    Sen kan det väl kanske vara så att demos på youtube ofta låter som dom låter eftersom alla kanske inte vill avslöja ett nytt stycke musik/en patch dom jobbar på bara för att demo'a en modul. Det är ju oftast bara snabba grejer för att dels lite grovt visa vad en moduls funktioner är samt skryta med modulerna.

  26. #26
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Det var bättre förr.

  27. #27
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Emulator: absolut. Håller med om det mesta. Men som sagt min reflektion av dokumentären mest. Tyckte det var ett lite deppigt avslut med alla samlarsnubbar som typ gjorde en blipp-patch i hobbyrummet.

    Och gällande avant gardet och konstscenen så skulle det ju vara skittråkigt om det såg ut som 1966 idag. Det är väl just det som är grejen att man ska söka det nya.

    Fast eftersom jag är en retro-tönt vill jag ju gärna ha det exakt så med buchlor och oh-projektorer.


    Jag får sätta mig och kolla på den.

  28. #28
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror många förhåller sig till det som ett live instrument. Sen håller nog många på med modularer för att just komma bort från sin DAW. Begränsningen att inte använda datorn blir då en del av skapandeprocessen. Jag tror det blir väldigt lätt att annars tänka i banor så som "äh, det där redigerar jag enkelt i datorn sen" istället för att fundera på hur man kan göra det på ett mer.. kreativt sätt.
    Visst, spela live är en sak för sig. Jag ser också möjligheten att komma bort från datorn ett ögonblick som en fördel. Men jag ser inte slutredigering mest som ett säkerhetsnät för att klippa bort pinsamheter, utan det är där den huvudsakliga kreativa processen börjar, för mig i alla fall.

    Visst kan man köra hela processen i datorn, men en modular är en bekväm genväg till ljud som är svåra att syntetisera digitalt.

  29. #29
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    För mig handlar det dels om arbetssätt och dels om rent tekniskt experimenterande. Det senare kopplar jag nödvändigtvis inte till musik då jag inte har för avsikt att varken spela in, framföra eller slutföra något. Det är ljud ur ett tekniskt/kreativt perspektiv helt enkelt. Vad gäller musik så hittar jag lättare vägar till ett unikt eller "oj, hur fan gjorde jag det här?"-ljud med hårdvara än med mjukvara. Och modularen har fått fungera hårdvara där rätt länge nu. Men jag har max/msp på g, ska ge det en rejäl chans.

    Tänder dock inte på moduler som är "ett system i sig". Jag vill ha råa byggbitar. A/D är skitsamma, så länge det låter bra.

  30. #30
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyckte det var ett lite deppigt avslut med alla samlarsnubbar som typ gjorde en blipp-patch i hobbyrummet.

    Och gällande avant gardet och konstscenen så skulle det ju vara skittråkigt om det såg ut som 1966 idag. Det är väl just det som är grejen att man ska söka det nya.
    Nu blev jag lite osäker på om I dream of wires ens är värd att beställa. Så fascinerande är det väl inte att titta på folk som samlar på elektronik?

    Men när det gäller konstscenen på 60-talet tror jag tvärt om, det var ju då man skulle ha varit med! Dagens konstscen recirkulerar mycket av det som gjordes då, bortsett från att det inte verkar vara inne längre att hålla på med konst för konstens skull, utan att dra in koncept, teori och aktuell politisk debatt.

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast det var väl just då det handlade om koncept, teori och aktuell politisk debatt... sällan mer politiskt.

  32. #32
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Javisst, det var ju på 60-talet det började med konceptkonst och teori. Eller snarare från och med Duchamp. Det är lite svårare att träffande beskriva dagens konstscen, eller musikscen för den delen, dels för att vi står mitt uppe i den, dels för att det har förgrenat sig i så många parallella riktningar.

  33. #33
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Inget var bättre förr.

  34. #34
    tmcnvs
    tmcnvs är inte uppkopplad
    tmcnvss avatar
    Senior
    IDOW tyckte jag var kul att se eftersom den kom typ precis när jag vågade mig in i euroland (ja...färsking) men efter att ha sett om den nyligen så slogs jag mest av hur många brister jag tycker den har. Bl.a extremt långsam stundtals men framför allt har jag svårt att känna något engagemang överhuvudtaget i den okarismatiske Solvent-mannens "story" i det hela. Allt toppas också av att hans sjukt tråkiga musik ligger och fiser över halva filmen.

    Edit: Nu skäms jag lite...skriva elakheter om folk man inte vet ngt om egentligen, mor hade bannat mig om hon visste.
    Senast redigerat av tmcnvs den 2015-02-09 klockan 22:04. Anledning: skam

  35. #35
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Min relation till modularer är att de ger mig frihet att koppla hur jag vill. Det som är intressant idag är floran av esoteriska moduler och möjligheterna att för en rimlig peng koppla in sensorer och interagera med biomekanik och DSP. Kulkul!

  36. #36
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tmcnvs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är en sak som slagit mig väldigt mkt kring modularer sen jag började med eurorack. Hetsen och glädjen kring att köpa nytt och att ha det nyaste för att sen lägga upp bild eller demo på MW så att man kan få en miljon headbangande grävlingar och glada bananer verkar vara lika stor som att faktiskt göra musik. Personligen började jag med eurorack för att jag inte kunde få huvudet runt syntes på dator. Jag är en rätt dum människa som inte förstår saker så bra om jag inte gör dom hands on.

    Sen kan det väl kanske vara så att demos på youtube ofta låter som dom låter eftersom alla kanske inte vill avslöja ett nytt stycke musik/en patch dom jobbar på bara för att demo'a en modul. Det är ju oftast bara snabba grejer för att dels lite grovt visa vad en moduls funktioner är samt skryta med modulerna.
    Håller med, och än värre blir det när man börjar bygga eget. Då försvinner ju dessutom all tid som man eventuellt haft till att göra musik till att bygga. Men inget är ju bättre än det andra. Sen ska man inte ringakta den terapeftiska aspekten av att bara slö-patcha en modular. De är väl inne på det lite i IDOW, att det är förgängligt och att man bara sitter och blip-bloppar. Jag spelar in det där ibland för att lyssna på när jag ska sova, men nåt större musikprojekt blir det sällan. Jag tror all musik mår bra av begränsningar, och modularer är ju raka motsatsen till det (om det är musikproduktion man eftersträvar). Sen finns det ju naturligtvis undantag. Hade jag inte spelat med andra människor hade jag nog inte gjort någon musik alls vid den här tidpunkten, men det är inget jag sörjer. Det är minst lika berikande att bygga skiten.

  37. #37
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Modularer går nu igenom det som gitarrer/syntar generellt sett gick igenom mycket tidigare, de blir tillgängliga för allmänheten på ett brett plan.

  38. #38
    tmcnvs
    tmcnvs är inte uppkopplad
    tmcnvss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med, och än värre blir det när man börjar bygga eget. Då försvinner ju dessutom all tid som man eventuellt haft till att göra musik till att bygga. Men inget är ju bättre än det andra. Sen ska man inte ringakta den terapeftiska aspekten av att bara slö-patcha en modular. De är väl inne på det lite i IDOW, att det är förgängligt och att man bara sitter och blip-bloppar. Jag spelar in det där ibland för att lyssna på när jag ska sova, men nåt större musikprojekt blir det sällan. Jag tror all musik mår bra av begränsningar, och modularer är ju raka motsatsen till det (om det är musikproduktion man eftersträvar). Sen finns det ju naturligtvis undantag. Hade jag inte spelat med andra människor hade jag nog inte gjort någon musik alls vid den här tidpunkten, men det är inget jag sörjer. Det är minst lika berikande att bygga skiten.
    Slö-patchande är grymt terapeutiskt! Att ha en patch igång en hel dag och gå och skruva lite på den då och då har nästan ersatt faktiskt musik-lyssning för mig, iaf gjorde den mycket det när jag var pappaledig i höstas. På det sättet blir modularen något annat än både instrument och fetish-objekt. Det är lite fint att veta att jag är den enda som någonsin kommer höra denna musiken, hur bra eller dåligt den än är. När jag patchar ur detta så är det borta. Det avdramatiserar musicerandet på ett sätt som jag kan uppskatta väldigt mycket nuförtiden.

  39. #39
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    det blir väl musik/ett verk när man klipper ut/klipper ihop det man vill ha och presenterar det som ett verk

  40. #40
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blev jag lite osäker på om I dream of wires ens är värd att beställa. Så fascinerande är det väl inte att titta på folk som samlar på elektronik?

    Men när det gäller konstscenen på 60-talet tror jag tvärt om, det var ju då man skulle ha varit med! Dagens konstscen recirkulerar mycket av det som gjordes då, bortsett från att det inte verkar vara inne längre att hålla på med konst för konstens skull, utan att dra in koncept, teori och aktuell politisk debatt.
    Jo, se den! Stora delar är väldigt sevärd!

    Och jag hade VERKLIGEN velat varit med 1966.

    Men håller inte med om att dagens konstscen kretsar kring det som hände då. Jag har jobbat i konsthall några år där det visades en hel del samtidskonst som var såväl ifrågasättande, politisk, aktuell och intressant. Definitivt! För att inte tala om vad som händer på dansscenen idag, eller inom performancekonsten. Otroligt mycket spännande.

    Men gällande musikscenen är jag lite mer osäker. Av det jag sett på tex fyllningen är det inte mycket som överraskar mig som riktigt nyskapande. Men det är väl ok. Jag gillar ju tillbakablickar också.

  41. #41
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Modularer går nu igenom det som gitarrer/syntar generellt sett gick igenom mycket tidigare, de blir tillgängliga för allmänheten på ett brett plan.
    Exakt! Precis som att varje kid nu kan ha en inspelningsstudio hemma, så kan han(hon) ha råd med en modular. Och när många människor har möjlighet att göra musik eller ljud så ökar utbudet radikalt: Utbudet av stilar och av kvalitet.

  42. #42
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    I någon gammal trailer för IDOW sitter väl någon tillverkare och säger att han skulle ha konkat för länge sedan om bara folk som faktiskt gjorde musik med sina synthar köpte hans prylar? Filmen har jag fortfarande inte sett. Jag beställde för ett år sedan (minst?). Efter ett antal månader mailade jag och skrev att jag inte hade fått någon film. Fick svar att de hade skickat, men genast skulle skicka en ny. Fortfarande har inget dykt upp. Snart dags att höra av sig igen kanske.

  43. #43
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men håller inte med om att dagens konstscen kretsar kring det som hände då. Jag har jobbat i konsthall några år där det visades en hel del samtidskonst som var såväl ifrågasättande, politisk, aktuell och intressant. Definitivt! För att inte tala om vad som händer på dansscenen idag, eller inom performancekonsten. Otroligt mycket spännande.
    Jag var nog alltför onyanserad om konstscenen och tvivlar inte på att det sker en hel del intressant. Dansscenen ja, där ska jag ju upp själv snart med modular!

  44. #44
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men gällande musikscenen är jag lite mer osäker. Av det jag sett på tex fyllningen är det inte mycket som överraskar mig som riktigt nyskapande. Men det är väl ok. Jag gillar ju tillbakablickar också.
    Jag tänker att det har med scen att göra. Fylkingen (antog jag att du menade, är inte helt med på slangen) är ju helkört ur ett "avantgardistiskt" perspektiv, men kan vara nog så intressant ändå. Den riktigt nyskapande elektronmusiken görs ju på småklubbar och på hemmafester. Jag har hört massa kul och nyskapande grejer det senaste året!

  45. #45
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Hur menar du att Fylkingen är helkört ur ett avantgardistiskt perspektiv? De har slutat skicka mig program så jag vet inte vad som spelas där nu. Det är klart att en förening som har funnits sedan 1933 och har blivit så pass etablerad kan bli lite segrörlig med åren. Men med alla medlemsinitiativ har jag haft intrycket att det är låg tröskel för att sätta upp något där och öppet för många slags uttryck.

  46. #46
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Jag köper min första modul idag, tänker mig absolut göra musik med den, melodisk tom kanske. Men mkt att experimetera hejdlöst med ljud. Känns skoj!

  47. #47
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker att det har med scen att göra. Fylkingen (antog jag att du menade, är inte helt med på slangen) är ju helkört ur ett "avantgardistiskt" perspektiv, men kan vara nog så intressant ändå. Den riktigt nyskapande elektronmusiken görs ju på småklubbar och på hemmafester. Jag har hört massa kul och nyskapande grejer det senaste året!
    Jag håller med om det, men att riktigt nyskapande elektronmusiken görs på småklubbar och hemmafester är jag dock mkt tveksam till...tror nog fortfarande det görs av farbröder i vita rockar

    Senaste 20 åren har väl mer handlat om en popularisering av elektroakustiska och konstmusik mm... där delar av den smugit sig in på topplistorna hos band som t.ex. Autechre, Aphex Twin och senare som småkrydda hos ännu mer populära band.

    och sen har det studsat tillbaka så mer av "technon" (kallar ju allt för techno ) smugit sig in till EAM, Nutida musik,,konstmusiken.. eller all vad det nu heter... Det är i alla fall så jag upplever det.

  48. #48
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, se den! Stora delar är väldigt sevärd!

    Och jag hade VERKLIGEN velat varit med 1966.

    Men håller inte med om att dagens konstscen kretsar kring det som hände då. Jag har jobbat i konsthall några år där det visades en hel del samtidskonst som var såväl ifrågasättande, politisk, aktuell och intressant. Definitivt! För att inte tala om vad som händer på dansscenen idag, eller inom performancekonsten. Otroligt mycket spännande.

    Men gällande musikscenen är jag lite mer osäker. Av det jag sett på tex fyllningen är det inte mycket som överraskar mig som riktigt nyskapande. Men det är väl ok. Jag gillar ju tillbakablickar också.
    Men är något nyskapande i en egentlig mening...vad är avantgarde i dag?

  49. #49
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det blir väl musik/ett verk när man klipper ut/klipper ihop det man vill ha och presenterar det som ett verk
    Funderar mkt på det där.. vi verkar vara så fast i ramarna för att en viss paketering eller presentation räknas som "musik"...om jag sätter på en skiva så lyssnar jag på musik men vrider jag och matchar/jammar..el vad man ska säga så gör jag det?!?! inte?!?!?...

    Det är väl snarare en ännu aktivare del av lyssning av just musik.. även om man bara presenterar det för sig själv.. vad är t.ex skillnaden mot att stå och mixa skivor..scratcha lite..mixa in ett beat mot att matcha upp lite bongos och drones...blip blop slingor eller shepard toner.. presentation, representation.....MUSIK...? ....
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2015-02-10 klockan 17:00.

  50. #50
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar mkt på det där.. vi verkar vara så fast i ramarna för att en viss paketering eller presentation räknas som "musik"...om jag sätter på en skiva så lyssnar jag på musik men vrider jag och matchar/jammar..el vad man ska säga så gör jag det?!?! inte?!?!?...

    Det är väl snarare än ännu aktivare del av lyssning av just musik.. även om man bara presenterar det för sig själv.. vad är t.ex skillnaden mot att stå och mixa skivor..scratcha lite..mixa in ett beat mot att matcha upp lite bongos och drones...blip blop slingor eller shepard toner.. presentation, representation.....MUSIK...? ....
    <3

  51. #51
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Är trådens fråga: "Varför låter inte modularer lika mkt som de kostar" eller är den ngt annat?

  52. #52
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du att Fylkingen är helkört ur ett avantgardistiskt perspektiv? De har slutat skicka mig program så jag vet inte vad som spelas där nu. Det är klart att en förening som har funnits sedan 1933 och har blivit så pass etablerad kan bli lite segrörlig med åren. Men med alla medlemsinitiativ har jag haft intrycket att det är låg tröskel för att sätta upp något där och öppet för många slags uttryck.
    Jag har fått intrycket att Fylkingen framförallt uppmuntrar elektroakustisk musik, och att den gärna skall göras enligt en viss mall. Många gånger kan det vara väldigt intressant givetivs, men så värst nyskapande tycker jag inte att det känns. Däremot tycker jag att (till exempel) väldigt mycket av det som Panyxd länkar till i sin myceliumtråd känns helt nytt, men sådant har aldrig spelats på Fylkingen de gånger jag varit där. Men jag kanske har fel?

  53. #53
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är trådens fråga: "Varför låter inte modularer lika mkt som de kostar" eller är den ngt annat?
    Va?

  54. #54
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är trådens fråga: "Varför låter inte modularer lika mkt som de kostar" eller är den ngt annat?
    Enligt mig låter de mer. Det är så mycket mer jag kan göra med en modular än som någonsin är möjligt med ngt annat. Sedan hur jag använder det med annat beror ju enbart på min kreativitet.

    Om jag ska nämna någon modul som sticker ut är det synchrodyne. Väldigt udda och ytterst trevligt.

  55. #55
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Man kan ju faktiskt spela tennis eller slå in spik med en gitarr

  56. #56
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med om det, men att riktigt nyskapande elektronmusiken görs på småklubbar och hemmafester är jag dock mkt tveksam till...tror nog fortfarande det görs av farbröder i vita rockar
    Anthony Braxton är nog den enda jag vet som faktiskt har på sig vit rock. Nyskapande visserligen, om än inte elektroniskt.

    och sen har det studsat tillbaka så mer av "technon" (kallar ju allt för techno ) smugit sig in till EAM, Nutida musik,,konstmusiken.. eller all vad det nu heter... Det är i alla fall så jag upplever det.
    Ja, nutida musik / konstmusik eller vad man vill kalla det är inte längre domänen enbart för akademiskt utbildade, det har breddats väldigt med improvisationsmusiker, noise och bildkonstnärer som hellre gör oljud än obilder.

  57. #57
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har fått intrycket att Fylkingen framförallt uppmuntrar elektroakustisk musik, och att den gärna skall göras enligt en viss mall. Många gånger kan det vara väldigt intressant givetivs, men så värst nyskapande tycker jag inte att det känns. Däremot tycker jag att (till exempel) väldigt mycket av det som Panyxd länkar till i sin myceliumtråd känns helt nytt, men sådant har aldrig spelats på Fylkingen de gånger jag varit där. Men jag kanske har fel?
    De ligger ju granne med EMS och har väl en del av deras tonsättare på programmet. Men de har också brukat ha mycket frijazz eller fri improvisation. Plus dans, performance och video. Till och med Voiden har väl spelat där nyligen? (Mycelietråden har jag visst missat.)

    För att försöka anknyta till ämnet, spelas det modulär på Fylkingen, och i vilken utsträckning? En halvkokt i folie har väl åtminstone gjort några spelningar där.

  58. #58
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Tillägg till mitt tidigare inlägg för att förtydliga.

    "Fyllningen" var alltså min telefons autokorrekt, inte mitt märkliga smeknamn på stället.

    Och jag älskar stället och har sett fantastiska framträdanden där och både spelat och VJ:at.

  59. #59
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Autokorrekt är helt underbar.....klart material till ett eget konstproject

  60. #60
    deleted user
    En lite tråkigare sak med den nya tidens modularindustri är att en enormt, kanske tom den viktigaste eurotillverkaren oftast glöms bort i hyllningskörerna för Intellijel, make noise osv. Doepfer skapade formatet och satte standard vad gäller kvalitet och var länge den enda casetillverkaren, Plan B däremot skapade vactrolrevivalen t ex, helt nya tidigare ej sedda moduler (i euro), det är ingen slump att Harvestman, Intellijel, Malekko hade stora Plan B system innan de själva slog igenom, Intellijel gjorde tom rena kopior vad gäller design. Själv köpt mkt Plan B privat av ovanstående herrar. Nu var ju inte Grenader (Plan B) något helgon, blåste folk o knarkade förmodligen upp det mesta, men jag blir ändå grymt imponerad av hans verk än idag, innovationen och att han slog på stort direkt, man skulle kunna ha hela kompletta system likt doepfer i enbart ett märke. Imho lade Grenader grunden för den expansiva experimentella euroindustrin vi ser idag, Doepfer hade aldrig lyckats dra igång dagens industri själv. Men Peter Grenader nämns väldigt sällan tyvärr.

Liknande ämnen

  1. Hur keyboardar ni era modularer?
    Av Frengus i forum Modularer & sånt
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 12:16
  2. modularer?
    Av Funkenteller i forum Modularer & sånt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 16:08
  3. Transportkostnader och modularer
    Av Palle i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 17:49
  4. Modularer
    Av stryph i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 16:18
  5. Modularer igen
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •