Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tape monitor; från bandet eller kassetthuvudet?

  1. #1
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior

    Tape monitor; från bandet eller kassetthuvudet?

    Jag har kikat lite på små marantz-bandspelare för att använda som kassettbandseffek i tape-monitor läge för att snabbt och lätt kunna sampla genom och kunna höra direkt hur det låter istället för att spela in, spela tillbaka, spela upp, justera volym, spela in, spola tillbaka osv osv.
    Men när jag läst runt lite om dem så verkar ljudet skilja sig markant mellan tapemonitorering och att spela upp från kassetten. Förutom det uppenbara som att svajet försvinner i monitorläge så verkar ljudet (enligt vissa på de forum jag läst) överlag vara mycket klarare. Det får mig att undra om det verkligen är uppspelning från bandet man hör. Det låter på deras beskrivning som när man stoppar en aux-kassett i bandspelaren.
    Ni som har bandspelare men tapemonitorläge, skiljer sig ljudet från uppspelning av kassettbandet?

    mvh
    Peter

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Du behöver titta efter rktiga tape monitor-kasettbandare som har 3 huvuden, där det "vanliga" tonhuvudet är kapat i två halvor, en rec- och en playback-halva för att passa i "hålet" för ett vanligt tonhuvud. Typ nedan:


  3. #3
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    ohhh, vilka bandare har det?

  4. #4
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Alla Denon har 3 huvud och med monitor så lyssnar man på inspelningen.

  5. #5
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Hasse: Har du märkt någon skillnad mellan band monitor och uppspelning, förutom svaj?
    ps. Marantz (PMD, CP etc.) spelarna har tre huvuden.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...jag kommer inte ihåg något specifikt som skulle skiljt (har inget sådant längre). En av anledningarna att ha 3 huvuden är att kunna jämföra insignal med utsignal för att finlira med biasinställningen. Då hör man ju också den delay som kommer av det lilla avståndet mellan in- och avspelningshuvud.

    Vad har du för källor på att det skulle vara olika?

  7. #7
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Monitorering från bandet och avspelning är rent tekniskt exakt samma sak. Skillnaden är att när du monitorerar så gjordes inspelningen för bara något hundratal millisekunder sedan eller så, medan vid en avspelning var det mycket längre sedan. Svaj etc blir likadant, skulle vara om svajfrekvensen har något lämpligt förhållande till avståndet mellan huvudena, men det är väldigt osannolikt.

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    PÅ ett 3-huvuddäck kommer ljudet inte att skilja sig nämnvärt vid monitorering eller senare uppspelning. Möjligen mycket marginellt av att den inspelade signalen "mattas" av att ligga rullad tillsammans med föregående/efterföljande varvs magnetiska material. Den överhörningen (och eventuell lagringsförlust) har ju lixom inte hänt när bandet passerar avspelningshuvudet direkt efter inspelningshuvudet.

Liknande ämnen

  1. Lagra ljud från ESQ1 på MPC5000 genom tape out/in
    Av Rink i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 21:57
  2. NY BLOGG: Skuggan - bandet från Göteborg
    Av janglesoul i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 14:16
  3. Fick sparken från bandet idag...
    Av peter80 i forum Allmänt om musik
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •