Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Spela in ljud på iPad?

  1. #1
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Spela in ljud på iPad?

    Jag har nu köpt mig en ipad air och en Lightning usb kamera adapter som jag har kopplat in men kan bara få in midi in att fungera i Garageband, jag har en Arturia Beatstep kopplad och det fungerar klockrent MEN det går inte att t.e.x sampla ljud i Garageband från min Microbrute d.v.s jag kan inte få in något ljud in i Garageband via kamera adaptern in i Garageband inte heller något ljud ut..

    Det enda sättet att få ljud ut från paddan är att koppla ljud ut från via hörlursuttaget och in i mitt ljudkort
    jag skulle gärna få både ljud in och ljud ut via adapterkabeln (om det nu går överhuvudtaget)?

    Är jag helt ute och cyklar nu kanske

    Det optimala är ju om man kan köra allt via adaptern d.v.s Midi in/ut och Ljud in/ut via ljudkortet.

    Tacksam för svar!

    //Måns

  2. #2
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Har nu testat lite olika grepp och det fungerar att spela in med hjälp av audio inspelaren
    men jag får inte något ljud ut från ipad:en via usb till ljudkortet när jag spelar upp det...

    Ur 3,5mm jacket eller dom inbyggda högtalarna är det dock inga problem att lyssna på inspelningen

    Paddan känner av ljudkortet för jag kan välja kanal o.s.v

    Märkte att jag var tvungen att koppla en usbhubb med strömförsörjning mellan för att det skulle gå att använda ljudkortet även om det finns strömförsörjning till det, lite udda tycker jag

  3. #3
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    det räcker inte med midi kabeln, du måste ha nåt audiointerface
    exv steinberg, roland, irig, iconnect har såna att köpa
    om du fått in ljud i paddan kan det vara direkt från audio in vilket är rätt taskig kvalite skulle jag tro

  4. #4
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag har ett interface kopplat till den via lighting-kamera adapter och det går att spela in på paddan med ljudinspelaren, problemet är att det hörs inget när jag spelar upp inspelningen förutom genom dom inbyggda högtalarna och hörlursutgången...

  5. #5
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Och det är inte så enkelt att du måste välja själva interfacet som OUT i garageband? Fast det verkar ju som att du har koll på detta om du lyckas spela in i Garageband via detta interface...Vad är det för interface du har förresten?

  6. #6
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Kan man välja det i iOS?

    Har gått igenom menyerna ett antal gånger nu men hittar inte någon sådan inställning

    Ljudkortet i fråga är ett Behringer UMC404

    http://www.behringer.com/EN/Products/UMC404.aspx

  7. #7
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    ett ipad interface,class compliant

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det du spelat in m ljudinspelaren bör ha hamnat som iTunes-filer, bara att synka över t datorn m iTunes i den.

  9. #9
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Ljudkortet är "class compliant" och jag kan se det i Garageband och välja en av dess fyra kanaler samt att midi fungerar så då fungerar det ju ihop med paddan?

    Fattar bara inte varför jag inte kan få något ljud ut via lightning porten?

  10. #10
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Nu verkar det fungera, jag testade att slå av och på mono ljud ett par gånger samt starta om ipaden så fungerade det..

    Sen vet jag inte om det var det som gjorde det eller om det kan varit så att ios inte riktigt kände igen ljudkortet direkt

    Tackar för svaren i alla fall gott folk!

  11. #11
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kör med Focusrite iTrack Dock. Ser fint ut och funkar bra. Minus är att det bara finns en USB-utgång som tydligen bara ska funka med en MIDI-controller, så man kan inte koppla in ett MIDI-interface eller så. Men som ljudkort är det riktigt bra.

  12. #12
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med Focusrite iTrack Dock. Ser fint ut och funkar bra. Minus är att det bara finns en USB-utgång som tydligen bara ska funka med en MIDI-controller, så man kan inte koppla in ett MIDI-interface eller så. Men som ljudkort är det riktigt bra.
    Hört mycket gott om den men valde ett UMC404 p.g.a att det finns 4 ingångar, slipper jag mixer som det ser ut nu i alla fall

  13. #13
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    ok. kollade på deras hemsida såg inte att den hade ipad stöd, men va bra, hoppas det fungerar nu då

    jag hade ett problem förut med mitt roland ljudkort, där fanns en switch som om den stod fel, dvs till dator istf padda så fungerade den inte med paddan även om man switchade om, den fungerade dock när man gjorde reset med alla enheter rätt ställda

  14. #14
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok. kollade på deras hemsida såg inte att den hade ipad stöd, men va bra, hoppas det fungerar nu då

    jag hade ett problem förut med mitt roland ljudkort, där fanns en switch som om den stod fel, dvs till dator istf padda så fungerade den inte med paddan även om man switchade om, den fungerade dock när man gjorde reset med alla enheter rätt ställda
    En reset eller omstart gör susen i många lägen, oerhört frustrerande när nya saker inte fungerar!

Liknande ämnen

  1. Cubasis ipad - ljud från andra ipadsyntar?
    Av raoul flutter i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-14, 05:44
  2. Spela in många timmars ljud?
    Av Max i forum Ableton
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 12:33
  3. Wildchords - lär-dig-spela-gitarr-spel för iPad
    Av false messiah i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 22:46
  4. Spela streamat ljud?
    Av RonnyÖ i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 22:33
  5. Spela in ljud ute..(newbie)
    Av imported_attila i forum Inspelning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •