Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: versmått i pop/rock texter?

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    versmått i pop/rock texter?

    hej!

    jag undrar i vilken grad versmått används generellt i pop/rock texter? och i så fall vilka versmått används och hur används de? kombineras tex 2-3 stycken för samma text?

  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag tror väldigt få musiker i pop/rock-svängen vare sig kan versmått eller håller sig till dem. Paradexemplet är väl Tomas Ledin som inte lyckats rimma rätt en enda gång de senaste 20 åren

    Skämt åsido - rådet är att skriva texten sådan du vill ha den och att verserna i sig håller sig till en liknande form (om du vill det). Det är väldigt sällan någon lyckas med något svårare än att rimma på sista stavelsen ändå.

    Amon

  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jo rimma på sista stavelsen kan jag och t.o.m i ett vanligt rimmönster som "abab". men skulle gärna vilja ha ngt aningen mer avancerat än så men kanske får duga till att börja med. lyckas jag så verkar det ju som jag sopar majoriteten av pop/rock lyricisterna iaf :-P

    saken är väl det att jag sedan jag var 17 bast har skrivit slasktexter dvs få ur sig det man vill utan att vara mer än skissartad strukturerade och iaf inte efter en låt eftersom en sådan inte har funnits. musiksidan har jag först på senare år på allvar börjat få ihop något som kan liknas vid just låtar och inte iaf ibland varit något annat än gräsliga

    gott och väl så långt, men nu kommer då abert att ju sätta musik till mina texter, få musiken att verkligen harmonisera och passa till lyriken. lyriken är extremt viktig för mig så jag börjar nästan alltid med denna så det blir då således göra musik till mina texter. sedan kommer ju förvisso även att lära sig skriva bättre texter med mer djup mha bla metaforer, allegorier, vokalrim å fan å hans moster, men det är inte vad som jag efterfrågar här utan att främst förena de tu; text och musik.

  4. #4
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Pop/rocktexter är inte avancerade och min åsikt är att man ska inte blanda ihop poesi och låtskriveri, även om de är besläktade. En bra låttext har för mig ett bra tema, starka metaforer (lättaste sättet att skapa den rätta känslan med tanke på hur få rader man har på sig i en låttext) och limmar klockrent med melodin. En låttext behöver inte nödvändigtvis heller vara "bra nog" för att enbart läsas. En låttext hör ihop med melodin och det är det som är den stora skillnaden med poesi. Ibland kan en rad kännas banal men när samma rad sjungs så kan det uppstå magi.

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo rimma på sista stavelsen kan jag och t.o.m i ett vanligt rimmönster som "abab". men skulle gärna vilja ha ngt aningen mer avancerat än så men kanske får duga till att börja med. lyckas jag så verkar det ju som jag sopar majoriteten av pop/rock lyricisterna iaf :-P

    saken är väl det att jag sedan jag var 17 bast har skrivit slasktexter dvs få ur sig det man vill utan att vara mer än skissartad strukturerade och iaf inte efter en låt eftersom en sådan inte har funnits. musiksidan har jag först på senare år på allvar börjat få ihop något som kan liknas vid just låtar och inte iaf ibland varit något annat än gräsliga

    gott och väl så långt, men nu kommer då abert att ju sätta musik till mina texter, få musiken att verkligen harmonisera och passa till lyriken. lyriken är extremt viktig för mig så jag börjar nästan alltid med denna så det blir då således göra musik till mina texter. sedan kommer ju förvisso även att lära sig skriva bättre texter med mer djup mha bla metaforer, allegorier, vokalrim å fan å hans moster, men det är inte vad som jag efterfrågar här utan att främst förena de tu; text och musik.
    Du skall ha respekt för det - har har du mannen som brukar terrorisera sina festgäster med högläsning ur valfri diktsamling Instinktivt känner jag då kanske att det är bästa att skriva texten efter ett visst versmått som du faller för - sedan försöka sjunga texten. Ur det kommer antagligen melodin och omkring det kan du bygga resten av kompostionen?

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Utmaning: skriv sonetter!
    När det gäller att utveckla versmått i musik antar jag det finns mycket att upptäcka i rap. Eller hör på någon som Laurie Anderson, som har underfundiga tankar som man inte helt får tag på som utvecklas i en fri associativ form. Det behöver inte vara bundet till vers.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Pop/rocktexter har väl lika "avancerade" versmått som nåt annat. Det är ju liksom godtyckligt. SJälv funkar jag så att när den första versen är skriven, på ren inspiration, så har jag versmåttet där och resten av låten får passas in i det. Men då skrivs text och musik samtidigt, och det kanske är en annan grej. Men har man en rytmisk och rimmande text så är det ju i princip redan musik. Jag tonsätter en hel del Karin Boye, och det går nästan automatiskt.

    Laurie Anderson är väl mera storyteller skulle jag säga. Rätt sällan något mått att tala om, bara fantastiska historier. SÅ det är ju en väg att gå också.

    Det är hursomhelst otroligt inspirerande med mått överhuvudtaget. Oavsett om det är en eget eller om man väljer ett namngett.

  8. #8
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ok det var spridda skurar. själv tycker jag gällande texter inom pop och rock som förresten mest bara var exempel för att ta något väldigt vanligt och välspritt som utgångspunkt, att det finns både högt och lågt. det är ju samma med själva musiken att för skriva tex pop så behöver man ju itne vara ngn einstein när det kommer till tex harmonilära. men jag strävar redan där efter lägga mig åtminstone ett snäpp eller två ovanför det förjag gillar att veta vad jag gör och varför. eftersom jag som jag nämnde ovan dessutom är en stor vän av det skrivna ordet och har skrivit s.k slaskstexter långt, långt innan jag fick ihop någon låt öht, så vill jag nå samma nivå med det. inga världscensationer kanske men ändå rejält över en ordinär simpel hjärta/smärta i love u baby sak om man säger så. kärlek förtjänar väl mer respekt än så tycker jag

    det har nämnts lite ovan men fler tips är ändå välkomna. om man nu sitter där med sin text, hur kan man sedan gå vidare rent konkret med tonsättningen, få musiken att riktigt passa in med texten? har nämnts saker som att sjunga den, men vilka fler sätt kan det finnas?

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Slasktext är ett roligt ord, men kul att du har högre ambitioner.

    Utgå från prosodin. Samma mening kan ju också uttalas på många olika sätt ifall det är en fråga, påstående, uttalat med förvåning, skepsis, osv. Jag vet inte om det är möjligt att ge några konkreta förslag på hur man får text och musik att passa ihop. Förutom sångmelodin har du ju alla andra stämningsskapande element som tempo och klangfärg att arbeta med.

    Men jag skulle vilja komma med en annan utmaning: varför inte skriva texter som kontrasterar mot musiken? Det finns säkert bra exempel som jag inte kommer på nu där en sorglig historia ges ironisk distans i glättiga toner eller omvänt.

  10. #10
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ja slasktext är ju en ganska vedertagen term som jag sett här och där och som dessutom passar väl in på det jag gör. inte att det är slask i sig för det är verkligen många gånger allvarliga och djupa tankar men att det är långt ifrån något jag skulle vilja se tryckas på ett skivomslag, om man nu kommer så långt vet inte vad för annan term som används lr man skulle kunna använda? demo-text? heter ju demo-låt så why not?

    sedan är det ju inte bara den färdigrimmade versen med korrekta versfötter etc som gäller för mig eller att utarbeta en melodi osv från det. det gäller ju även få till denna färdiga text från mina då s.k slasktexter. tills alldeles nyligen när jag började forska i det här hade jag aldrig tex hört talas om versfot. betonade och obetonade stavelser kanske men inte foten. så OM, och säger bara Om, man nu skall använda sådana grep när man skriver text så finns då som sagt även hela det momentet och världen att få till. tycker det just nu är skitsvårt att ta ut betonade stavelser ur tex en textrad eller mening. men men har inte kollat på det så länge så övning, övning.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ett tips/en övning kan vara att välja ut en låt man gillar textupplägget och betonigarna på, och byta ut orden mot sina egna. Kan kanske ge en inblick i själva mekaniken, om det är det man vill ha.

  12. #12
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    här är iaf en suverän artikel som säger det mesta gällande just hur man hittar starka och svaga betoningar både i texter och i musiken samt matchar dessa.

    http://www.patpattison.com/perfectmatch/

    den här artikelserien om fyra artiklar från sound on sound lägger en del vikt vid men inte lika mkt just versfötter och matchning m.m utan än mer om det här med att kunna uttrycka enormt mkt med få ord som är the name of the game när det gäller lyrik. artikelserien är med andra ord jädrigt heltäckande gällande skriva texter.

    http://www.soundonsound.com/sos/dec0...cles/lyric.asp

    med de här artiklarna klarar man sig jädrigt långt om nu någon skulle vara ute efter samma galenskaper som mig eller om man nöjer sig med att knäck herr ledin genom att rimma rätt gällande sista stavelserna per versrad

  13. #13
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jo jag har lite mer material än de två länkar jag angav ovan om någon skulle vara intresserad men jag tror inte det ändå säger så mkt mer på det hela taget än vad man kan få ut av ovanstående artiklar och länkar. men är ändå någon intresserad så skicka ett pm till mg så skall jag se vad jag kan göra

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Artiklarna på sound on sound ser väldigt vettiga ut. Många bra poänger som att vara medveten om berättarperspektiv och användning av metaforer. Det skulle jag säga är väl så viktigt som rim och betoningsmönster.

  15. #15
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Tror det är ganska ovanligt att en text håller sig till ett versmått. Det man kan förhålla sig till är väl om det är stigande eller fallande versfötter, och det ungefärliga antalet stavelser som går att klämma in. Men det är ju svårt att misslyckas eftersom det är ganska omöjligt att klämma in en text som inte funkar rytmiskt till en låt.

  16. #16
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det är ganska ovanligt att en text håller sig till ett versmått. Det man kan förhålla sig till är väl om det är stigande eller fallande versfötter, och det ungefärliga antalet stavelser som går att klämma in. Men det är ju svårt att misslyckas eftersom det är ganska omöjligt att klämma in en text som inte funkar rytmiskt till en låt.
    säg inte det, får tänka på att det är mig det handlar om nu vettö la då änna

  17. #17
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Äh, lite självförtroende nu! Spelat om inte annat.

    Märker att många av de människor som visar eller läser upp sina texter för mig inte har tänkt jättemycket på hur de ska sjungas. Personligen gör jag det direkt, och eftersom det är mycket pratsång för min del blir det typ korta stavelser hela tiden. Lite begränsande. Kan du inte posta nåt då? Behöver inte kommentera innehållet, bara rytmen.

Liknande ämnen

  1. Texter för oss som inte gillar texter
    Av Antimon i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-01-14, 17:12
  2. texter
    Av clumbas i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-24, 15:16
  3. Fåniga texter
    Av Pehr i forum Skivor & artister
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 10:35
  4. Texter på lager?
    Av Soulmachine i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 09:59
  5. Hårda texter?
    Av rolfberg i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •