Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Levande piano

  1. #1
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran

    Levande piano

    Jag tycker det är så jäkla svårt att få till ett piano som låter bra. Inte ljudmässigt utan snarare timing-mässigt. Det låter bara mekaniskt och konstigt. Finns det nåt knep att ta till? Ska man ge sig på notstart? Notlängd? Velocity? Eller ska man jobba med effekter? Delay/reverb/kompressor? Pianoslingan är dessutom i 3/4 takt vilket nästan känns som om det förvärrar situationen...

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...finns många variabler som du säger... Är det solo, bärande komp eller utsmyckning? Mekanisk eller "levande" låt/arr? Av min erfarenhet generellt, mindre notstart än längd och framför allt dynamik...

  3. #3
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Det är lite atmosfäriskt/ambient och slingan ska bära låten under några takter för att sedan försvinna i fjärran...

    Jag testade lite med olika startpunkter men jag ska ge mig på längderna och velocityn också.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    SPela för hand på en hyfsad klaviatur brukar funka bra. Men det är inte grejen nu kanske?

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...om du, likt mig, inte kan spela piano, men vet precis hur du vill det ska låta (och har tålamod):

    1) Tänk dig frasernas rytm och anslagens hårdhet - provspela på klaviaturen utan att pianot hörs och på vilka tangenter som helst (underlättar att det är hyfsat nära som det ska vara förstås )

    2) När du hittat "the mood", spela in pianot, fortfarande utan att pianot hörs.
    ,
    3) "Kändes" det bra? "Slå på" pianoljudet och flytta MIDI-noterna till rätt toner i pianorullen - OBS: Rör inte notstart, längd eller velocity!

    4) Lyssna på helheten och finjustera, lägg till/ta bort toner nu när du har en fungerande grund.

    Jag har hjälpt mig själv och ett antal duktiga men mer eller mindre studiofobiska pianister att släppa loss genom att ta bort rädslan för att de ska träffa den där sura tonen

  6. #6

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SPela för hand på en hyfsad klaviatur brukar funka bra. Men det är inte grejen nu kanske?
    Det är vad jag också skulle rekommendera (men det förutsätter ju för all del att man kan spela bra nog för hand så att man blir nöjd).

    Men bara att köra någon form av humanise-kvantisering (swing kan räcka, men det finns ju varianter som gör mer än så) kan hjälpa för att få det att kännas mindre mekaniskt.

  7. #7
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Som några ovan nämt, piano gör sig dåligt automatiserat, klinka på med flera tagningar är mitt tips. Svårt att få ett så avslöjande instrument att instrument att låta levande annars

  8. #8
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...om du, likt mig, inte kan spela piano, men vet precis hur du vill det ska låta (och har tålamod):

    1) Tänk dig frasernas rytm och anslagens hårdhet - provspela på klaviaturen utan att pianot hörs och på vilka tangenter som helst (underlättar att det är hyfsat nära som det ska vara förstås )

    2) När du hittat "the mood", spela in pianot, fortfarande utan att pianot hörs.
    ,
    3) "Kändes" det bra? "Slå på" pianoljudet och flytta MIDI-noterna till rätt toner i pianorullen - OBS: Rör inte notstart, längd eller velocity!

    4) Lyssna på helheten och finjustera, lägg till/ta bort toner nu när du har en fungerande grund.

    Jag har hjälpt mig själv och ett antal duktiga men mer eller mindre studiofobiska pianister att släppa loss genom att ta bort rädslan för att de ska träffa den där sura tonen
    Superbra tips, det ska jag ta med mig

Liknande ämnen

  1. Död 15" Macbook pro 2011 - nu levande! :)
    Av kotten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2018-03-12, 23:01
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •