Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 75 av 75

Ämne: Squarp Instruments Pyramid (hw sequencer)

elfelet
    elfelet är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Nyhetsmail från Squarp säger att v3.0 av pyramidens OS är på gång, med beta tillgänglig kring slutet av januari. Med 'some game-changing features'. Spännande! Har nån här hört rykten (bekräftade eller ej) om vad som tillkommer eller ändras?

tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Hur känns den? Har ni sålt era redan?

elfelet
    elfelet är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur känns den? Har ni sålt era redan?
    Den känns på många sätt bra, men jag har tyvärr inte tagit mig tiden att nöta in funktionalitet och knappkombinationer tillräckligt. Har än så länge använt den mest på basic nivå, och bara då och då testat mer spännande saker. Jag köpte den främst av två skäl: 1. för att kunna spela in polyfoniska sekvenser och 2. för att på frihand kunna spela in riktigt långa stycken. Allt annat såg jag egentligen som bonusgrejer, som skulle bli spännande att utforska.

Den kan göra mycket, och är kanske inte superintuitiv, men jag har ännu förhoppningen att det ska vara som med Octatracken (som jag använder flitigt och gärna) att saker ska gå ganska fort när man väl tagit sig tiden att ett antal gånger repetera de saker man vill göra.

Ergonomiskt sett så tycker jag main-ratten intill displayen sitter konstigt. Vrider jag med vänster hand så täcker jag displayen, och vrider jag med höger hand så får jag ofta korsa armarna när nån annan knapp ska hållas intryckt samtidigt. Dessutom är main-ratten 'yes-knapp', och för det ändamålet hade jag extremt gärna haft en lågt liggande vanlig knapp, som både är skönare och enklare att trycka på. Menmen, pyramiden har mycket annat som är nice. Minns jag rätt så bor du i Stockholm, och finns tid och nyfikenhet skulle jag ev kunna dema den nån dag.

cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

Veteran
    nähä du göbbe lelle, den säljs aldrig. ja såvida inte i syftet att skaffa ngt ännu bättre men jag tror pyramiden är mer än nog och mer för mina behov. också jag har inte använt den så mkt så att jag nött in det jag vill använda den till i benmärgen. en orsak till det här förutom dåligt med tid att spendera med den, är att nej, den är verkligen itne intuitiv och finns många extremt luriga kombinationer av rattar, knappar å fan å hans moster som man samtidigt skall trycka in. ibland undrar jag hur de på squarp har tänkt, att folk har uberviga gummihänder å fingrar eller vadå, för en del av dessa kombinationer kräver verligen att man nästintill bryter fingrarna ur led.

och ja, den är extremt funktonell och än mer kommer hela tiden genom uppdateringar. lite väl kanske funktionell för sitt eget bästa. för jag och många med mig tror jag kommer nog aldrig ha ett behov att använda ens en bråkdel av allt lull-lull. det är väl bra på så sätt för det täcker in måga grupper av användare, men alla funktionaliteter som hela tiden blir fler och att en del av dem är rejält komplexa gör att maskinen känns ganska spretig.

men slutbetyget blir ändå högt. det är en rejäl arbetshäst som verkligen kan fungera som ett bra mellanplan mellan dator och hårdvara. lite för funktionell och man drunknar i alla funktioner visst, men man behöver å andra sidan aldrig sakna något.

personligen skall jag använda den som ett avancerat skissblock för skapande av musik och även som jam-maskin. perfa för att sedan dumpa över skisserna till datorn och fortsätta bearbeta dem där. men man kan nog lika gärna om man vill så gott som dumpa datorn också, såpass kompetent är den här börken nämligen

så YES jag är överlag skitnöjd. nu skall jag bara köpa MASSA med tid på ica så jag kan lära mig den ordentligt

valsolos avatar
    Vintage
    Iom att Cirklon verkar omöjlig att få tag på så beställde jag en pyramid idag... verkar lite svår att göra std poplåtar med (m olika variationer vers/refr/brygga etc), men jag ska iaf testa

valsolos avatar
    Vintage
    Pluggar manualer i väntan på att den ska komma - fick dock precis besked från den gode JamJohan att den är skickad

Verkar som att med Patterns (v2.0) så KAN man nuförtiden använda den lite mer som std oldschool songmode sequencer. Någon som testat detta för att göra "std poplåtar" m typ intro/vers/brygga/refr/vers/stick etc etc?

The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Hojta om du behöver hjälp när du fått den i handen. Du kan bygga egentligen vilka låtstrukturer du vill, men det tar en stund innan man tränger igenom den lite egna namngivningen av saker.

"SEQ Mode" är egentligen en uppsättning mute-states som du växlar mellan. Du skapar alltså en mängd patterns och variationer av dem (där kan du lägga dina byggstenar till låten) och skapar sedan en rad mute-states. T.ex. har du ett som bara spelar de spår som är "intro", ett för "brygga", osv. En fördel här är att du t.ex. kan skapa varianter av vers/refräng med olika instrumentering/variationer rätt kvickt.
    Senast redigerat av The Introvert den 2018-02-07 klockan 18:19. Anledning: Minne som en valfisk

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    Hojta om du behöver hjälp när du fått den i handen. Du kan bygga egentligen vilka låtstrukturer du vill, men det tar en stund innan man tränger igenom den lite egna namngivningen av saker.

"Song Mode" är egentligen en uppsättning mute-states som du växlar mellan. Du skapar alltså en mängd patterns och variationer av dem (där kan du lägga dina byggstenar till låten) och skapar sedan en rad mute-states. T.ex. har du ett som bara spelar de spår som är "intro", ett för "brygga", osv. En fördel här är att du t.ex. kan skapa varianter av vers/refräng med olika instrumentering/variationer rätt kvickt.
    jepp. Känns dock att det blir en omständigare väg med den approachen istället för att ha vanliga patterns som symboliserar intro/vers/brygga/refr osv. Dvs, att de gjort en burk riktad åt "technomarknaden" (inget fel med det), o sen byggt ut den lite för att passa "vanlig" (aka linjär) sequencing.

1 track hanterar 1 midi ch, korrekt? Dvs olika patterns inom den tracken är olika varianter på t ex syntackord. Sen har man olika tracks valda i en sequence. Är det DÄR man specificerar VILKEN pattern (tillhörande sin Track) som ska ingå i den specifika "Sequencen"?

Sen väljer man vilka sequences man ska ha "efter" varandra i Sequence Mode. O den moden är väl den som mest liknar linjär songmode i andra sequencers?

Korrekt?

The Introvert
    The Introverts avatar
    Veteran
    Mjae, det är inte helt olikt MPC-paradigmet, men mer flexibelt. (Jag redigerade min orig. post för övrigt eftersom jag fortfarande skriver Song Mode och inte SEQ Mode )

Varje "Track" har helt riktigt en midi-kanal, tänk ett instrument per spår. Men det som gör det hela mer intressant är att spåren kan vara olika långa, så du kan blanda loopande spår med linjära pålägg.

I Live/Step Mode skapar du Tracks ("patterns" om du så vill). I Track Mode skapar du olika uppsättningar av mute-states (som kallas "sequences", vilket förvirrar många till vansinne) och i SEQ Mode sätter du ihop dem till en "Song" - vilket egentligen bara säger "spela den här kombinationen av tracks följt av fyra upprepningar av den här osv."

Förutom din struktur kan du alltså ha linjära spår som går ovanpå det. Detta såg jag första gången i MPC60/ASQ10 från 80-talet, och det tog lääänge innan andra tillverkare hakade på den subtila men smarta funktionen.

valsolos avatar
    Vintage

I Live/Step Mode skapar du Tracks ("patterns" om du så vill). I Track Mode skapar du olika uppsättningar av mute-states (som kallas "sequences", vilket förvirrar många till vansinne) och i SEQ Mode sätter du ihop dem till en "Song" - vilket egentligen bara säger "spela den här kombinationen av tracks följt av fyra upprepningar av den här osv."
    nu tror jag du refererar till pyraOS pre-2.0. I 2.0 o framåt finns ju riktiga "patterns" under varje track (tryck 2nd o ngt mer).

The Introvert
    The Introverts avatar
    Veteran
    Ja, helt korrekt! Man kan nu se tracks som "containers" som anger ett antal inställningar rörande själva instrumentet. Förut hade man ett "pattern" (ej explicit angivet) per track, nu kan man ha upp till .. 32? Ett förenklat sätt är att se dem som variationer av det spåret/partiet.

(Som om man inte blev nog snurrig)

Jag höll faktiskt på att bli galen tills jag tvingade mig själv att göra en låt bara i Pyramiden. Plötsligt klack det till i huvudet, och nu känns alla mina andra sequencers relativt stenålders...

- - - Uppdaterad - - -

De har lyckats göra - i mina ögon - en sequencer som både tilltalar step-pysslaren och livespelaren. Det är inte illa.

valsolos avatar
    Vintage

De har lyckats göra - i mina ögon - en sequencer som både tilltalar step-pysslaren och livespelaren. Det är inte illa.
    det är det jag är lite "orolig" för. Jag är ju inte en modulärsteppysslare eller en livesequencerlirare, utan mer låtskrivare/producent. Cirklon hade passat mig perfekt med sina instrument-settings o sättet att bygga patterns o låtar. Men... PyraOS 3.0 är på beta & förhoppningsvis snart ute, så det kanske blir lite tillägg som passar mig

Men det verkar vara en grym maskin för (som du säger) steppare & lajvare

tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av elfelet Visa inlägg

Den kan göra mycket, och är kanske onte superintuitiv, men jag har ännu förhoppningen att det ska vara som med Octatracken (som jag använder flitigt och gärna) att saker ska gå ganska fort när man väl tagit sig tiden att ett antal gånger repetera de saker man vill...
    Tack för svar!

dickydiggler
    dickydiggler är inte uppkopplad
    dickydigglers avatar
    Veteran
    Köpte en mk1 att koenig för typ 2 månader sedan och är riktigt nöjd än så länge.

Favoritgrejen är att varje spår kan ha sitt egna pattern och att man på ett enkelt sätt (SEQ-läget) kan styra vilket pattern varje spår spelar. Det känns som att man har flera små sequencers som lirar sin egna grej samtidigt snarare än att man lirar på ett stort pattern. Detta har jag verkligen saknat på elektronerna t.ex.

Ett tips är att köra i polymeters-läget med 16/16 som taktart med zoom satt till 1x. Då kan man enkelt vrida längden på varje spår med ett steg som intervall.

En annan finurlig feature är definitionsfilerna Enkelt förklarat så skapar man en textfil i roten på minneskortet där man för sina syntar anger midiport/kanal och en lista på CC-meddelanden med tillhörande namn. Sen kan man "ladda" in den definitionen på spår när man skapar nya projekt och spår. (https://squarp.net/modedefinition)

Det känns lite rörigt i början med alla olika lägen som finns i maskinen. Men efter ett tag känns det naturligt och knapp-kombinationerna sitter.

Om jag får invända mot något så är det skärmens placering. Jag är vänsterhänt och känner ibland att jag blockerar skärmen med handen när jag vrider. Men det är väl en vanesak. Andra grejer som hade varit trevliga är velocity i padsen och fler CV/gate ut.

tecker
    tecker är inte uppkopplad

Har ägt en MK2 sen i januari och har ett lite speciellt förhållande med den känner jag. Dels så är den snabb som in i helsike att jobba med, och lär bli svår att slå med tanke på hur fort jag kan zooma in/ut och byta mellan mono- och poly-lägena för att snabbt lägga in rolls och liknande. Jag kan de flesta knappkombos nu och det går undan när jag vet vad jag vill göra. Använder t.ex aldrig piano roll-grejen då den lilla skärmen och smidiga mono/poly edit-lägena gör att den känns onödig i mitt fall.

Men så är det hårdvaran (upplever att den är lite udda utformad både i avsaknaden av gummifötter, layout, samt skärmens höga ljusstyrka. Föredrar också hårda knappar mot de gummiaktiga som oftast finns på relativt budget-vänliga grejer), de lustiga knappkombinationerna (jag kan dem nu men visst är de lite som twister för fingrarna? ), samt (och ännu mer påtagligt) sequence mode. Att bygga låtar utan en visuell guide över den relativa längden av olika sequences mot varandra, inte kunna smidigt (eller ö.h.t?) uppta playback från en punkt mitt i låten, och att behöva gå in i menyer för att ändra om den skapar nya patterns när man skapar nya sequences är rätt så jobbigt i längden.

Jag har märkt att jag inte riktigt får till ett bra flow i mina arrangemang på detta sätt, och de finns fler saker som blir svårt med Squarps metod.

Ni kan väl tricket att hålla ned step-knappen med texten 'length' över i gult och sen trycka på pilarna för att halvera/dubblera? Riktigt fiffigt iaf.

Sist men inte minst hade jag gärna gett upp touchpaden för fler dedikerade knappar, då den är nedsänkt så man alltid får ett hopp nära kanten när man ritar kurvor eftersom fingret inte är smalt nog att nå in där, och för att jag aldrig använder den helt enkelt.

Är på väntlistan för Cirklon så ska bli spännande att se om jag vill ha kvar min lilla Pyramid när nu den kommer.

Liknande ämnen

1. Native Instruments REA
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 15:25

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •