Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: *edit: löst!* Midi filter: Spela skalor med MPC (som midikontroller) som Push?

  1. #1
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior

    *edit: löst!* Midi filter: Spela skalor med MPC (som midikontroller) som Push?

    Jag undrar om det finns något script eller vst till ableton som filtrerar de inkommande midinoterna till skalor, som med Ableton Push?
    Allt oftare samplar jag vst instrument från datorn och använder ofta mpc'ns pads istället för klaviatur (när jag ligger i sängen och sånt hehe) och vill snabbt och lätt kunna lägga ut en skala över de 16 padsen.
    Har testat att göra program i mpc'n för de olika skalorna jag anvnder mest och ändra padsens midinoter men de hänger sig i oändlig release (jjos bugg).

    Vore jättekul om någon satt inne på svar

    EDIT: Nu är det löst och här är midi effectracket jag gjorde (läs inlägg #22) http://www.filedropper.com/mpc16padsmajorscaleadg
    Senast redigerat av pitir den 2015-02-11 klockan 17:35.

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Scale? Under midi effects.. eller behöver du nåt mer advancerat?

  3. #3
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ja, den filtrerar i 12 vilket gör att istället för att de fyra sista padsen börjar på en nya oktav så lägger den en oktav över alla 16 padsen vilket resulterar i att vissa pads triggar samma not som sin granne.

  4. #4
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Hmmm... Förstår inte riktigt, du spelar ssamplingarna I live med midinoter från mpc? Eller spelar du samplingarna med mpc. I det andra scenariot gäller kroffes tips. Vet faktiskt inte om mpc klarar av fler än 12 toner utan att ändra pitchen på samplingen I programet och detta har inte mycket med midifilter att göra. I det första scenariot borde du kunna ge en midi not för varje pad I programet. (program=mpc ordet för patch)

  5. #5
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag vill spela vst synthar, i en viss skala, genom att trigga dem med padsen från MPC'n. Samplingar har inget med det att göra. Det är endast midi signal som jag vill manipulera.
    Jag har testat så som du skrev. Att ge varje pad i ett program en ny midinot att sända ut. Detta resulterar i vääääldigt instabil midi som hänger sig etc. En bugg i JJOS som :/ Därför tänkte jag att man kanske kan lösa det genom ett mitifilter i ableton?

  6. #6

    Redaktör
    Det borde vara rätt lätt att bygga i Max for Live om du har det (och om ingen redan gjort något liknande, borde finnas till Launchpad tänker jag). Annars kanske det går att göra via Drum Racks – om jag minns rätt går det att ställa in vilken not de lyssnar på, så eventuellt går det att slussa vidare det på något sätt till plugins eller hårdvara.

  7. #7
    TAVLAN
    TAVLAN är inte uppkopplad
    TAVLANs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    New program => create INST program
    Senast redigerat av TAVLAN den 2015-02-05 klockan 19:53. Anledning: läste för snabbt o har inte svaret på det du frågar

  8. #8
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Vet att det nya OSet till Mpc Ren kommer ha sån skal grej på padsen, att den har nån "chord mode" grej, alltså inte 16notes grejen utan att man kan välja riktiga skalor o sånt o spela dom på padsen. Har inte JJOS nån chord grej?

  9. #9
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Tavlan: Jag vet mycket väl om INST program. Men kan du utveckla för jag förstår inte hur det löser mitt problem?

    Kalle2000: Kan jag ladda ner och köra med ableton och mpc1000 som midikontroll eller är den endast för Ren kontrollern?
    JJOS har chords men det hjälper inte då jag inte vill trigga ackord utan noter i en vissa skala.
    Jag är nästan helt säker på att jag inte kan göra något i mpc'n (eller jag kan men, som sagt, jjos buggar ur då.) utan något som måste lösas genom ett midifilter av något slag.

    Finns det inget midifilter som gör om, vis säger C1 till G1 och skickar vidare till en vst?

  10. #10
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jag har löst det nu genom "MIDI effect rack" och där under "Key" kunde jag styra en midinot genom "Midi pitch" där jag transponerar till vald ny midinot. Därefter lägger jag till en ny "Midi pitch" som jag sedan mappar till en macro. När jag omdirigerat alla noter till en skala kan jag bara transponera den skalan med macrot till en ny skala. YES! hehe

  11. #11
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior

  12. #12
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Tittade från 28 och framåt men framgick inte om det programmet är knutet till deras kontroller och om den är kompatibel som vst i ableton?
    Har iof löst det på bästa sätt nu

  13. #13
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Men skalorna på push triggar ju också samma not om en spelar "fel"?

  14. #14

    Redaktör
    Nej, på Push får du bara upp toner som tillhör skalan, så det går inte att spela fel. (Om man inte ställer den i kromatiskt läge, förstås.)

    Vad jag förstår är pitir ute efter att kunna spela 16 olika toner via MPC:ns pads, och använder man Scale kommer vissa av padsen spela samma ton.

  15. #15
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, på Push får du bara upp toner som tillhör skalan, så det går inte att spela fel. (Om man inte ställer den i kromatiskt läge, förstås.)

    Vad jag förstår är pitir ute efter att kunna spela 16 olika toner via MPC:ns pads, och använder man Scale kommer vissa av padsen spela samma ton.
    Men är det inte samma sak på push när man spelar fasta skalor eller har jag drömt det?

  16. #16

    Redaktör
    Nej, om jag förstår dig rätt.

    Scale, C-dur:

    C -> C
    C# -> C
    D -> D
    D# ->
    E -> E
    (etc)

    Push:

    Knapp 1 -> C
    Knapp 2 -> D
    Knapp 3 -> E
    Knapp 4- > F
    Knapp 5 -> G
    (etc)

    Så med en MPC i kromatiskt läge plus Scale så blir det inte samma effekt, även om det gör att man inte kan spela toner som inte ingår i skalan.

  17. #17
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, om jag förstår dig rätt.

    Scale, C-dur:

    C -> C
    C# -> C
    D -> D
    D# ->
    E -> E
    (etc)

    Push:

    Knapp 1 -> C
    Knapp 2 -> D
    Knapp 3 -> E
    Knapp 4- > F
    Knapp 5 -> G
    (etc)

    Så med en MPC i kromatiskt läge plus Scale så blir det inte samma effekt, även om det gör att man inte kan spela toner som inte ingår i skalan.
    Jag vet inte om jag hänger med alls men hoppas att det löser sig

  18. #18

    Redaktör
    Så här då:

    MPC i kromatiskt läge skickar C, C#, D, D# osv i 12 ytterligare tangenter (16 totalt). Använder man Scale-pluginen får man inte 16 olika toner, utan vissa pads kommer spela samma ton. pitir vill ha motsvarande som på Push, dvs att varje pad spelar en unik ton som ingår i en skala.

    Tydligare?

  19. #19
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så här då:

    MPC i kromatiskt läge skickar C, C#, D, D# osv i 12 ytterligare tangenter (16 totalt). Använder man Scale-pluginen får man inte 16 olika toner, utan vissa pads kommer spela samma ton. pitir vill ha motsvarande som på Push, dvs att varje pad spelar en unik ton som ingår i en skala.

    Tydligare?
    Ah, jag tror jag hänger med nu!

  20. #20
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    MEN nu har jag ju hittat en lösning med midi effect rack som är väldigt mångfacetterad och får full kontroll. Har även mappat varje rad (4 pads, fyra rader) till makron så jag t.ex. enkelt kan transponera nedersta raden någon oktav lägre för bas och den översta raden någon oktav högre och få ett brett spann. Eller ändra velocitykurvan på tredje raden osv. Lite pill att sätta ihop men otroligt bra och lättjusterat när det väl är gjort.

  21. #21
    pistolpete
    pistolpete är inte uppkopplad
    pistolpetes avatar
    Senior
    Låter kul detta projekt, ska testa nästa gång jag är i studion. Bra inspiration!

  22. #22
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Det är ju lite tidskrävande så kan ju bjuda på mitt rack om någon vill testa. Hinner inte skriva någon djupare förklaring förutom att den är inställd på skala A som grund. Bara att använda pitchmakron för att ändra.
    Det är uppdelat i 4 rader och man kan transponera varje rad med "Row # transp.". Nedanför finns ett makro ("Row # chord") där man kan ställa in olika ackordvariationer för vardera rad. 0 = singel noter och 1-20 ackordvariationer som perfect fifth, lite jazzackord och sånt tjafs.

    http://www.filedropper.com/mpc16padsmajorscaleadg

    edit: Just det, det är i major. Ska fixa så man kan välja minor, om jag orkar hehe.

Liknande ämnen

  1. Tips på midi-filter?
    Av Lackan i forum Övriga instrument
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 19:11
  2. Spela på PUSH festivalen i Gävle?
    Av Slim Vic i forum Evenemang
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 13:33
  3. Optimal fingerplacering för skalor
    Av MikaelEdebro i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 23:56
  4. udda skalor
    Av 655321 i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 11:56
  5. Midi, filter & ms2000
    Av Distinct Division i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-23, 10:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •