Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Allergisk

  1. #1
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior

    Allergisk

    Vad gör man när man är allergisk mot det digitala? Jag tycker genuint illa om att arbeta med mjukvaror. Jag har försökt lära mig cubase i ett par år nu men det går fan inte. Jag har inget intresse och då tar det stopp. Jag behöver bara en bråkdel av det cubase erbjuder. Finns det enklare DAW eller är det kassettporta som gäller för mig?

  2. #2
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Tascam gör väl fortfarande portastudios vad jag vet. De enklare modellerna är nog inte så komplexa i handhavandet (obs, jag gissar).

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har du testat Reason... Kände fullständigt som dig tills jag en dag Köpte slog till---Det tog bara 10 år När MIDI ut kom så var det äntligen dags... Visste ju att jag gillade det men har man inte MIDI ut på en DAW så är det nog av principsak- Lite eftersur är man på det...Tog bara 10 år eller vad?

    Greja lite i Demon som är en fullversion men man kan inte öppna sparade projekt. Ge det några dagar.

    Kär själv en kombo med lite hårdvara (och syntarna i Reason är inte alldeles dumma heller särskilt Thor gillar jag)... och ja nog har amn harvat på i Cubace men fy fan sicket krångel det har vart...Var ett tag sedan och antar väl att användandet i dag är lättare men...

  4. #4
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tror det finns fyra helt olika spår (utan inbördes rangordning):
    * Skit i det digitala, köp en rullbandare/kassettporta, mixer osv. Priserna är ju inte dåliga idag precis.
    * Köp en digitalporta. Arbetsflödet påminner åtminstone om old school enligt ovan. Och priserna är ju inte dåliga idag precis.
    * Köp Ableton Live. Hur digital som helst, men kanske den enda inspelningsmjukvara som har en helt unik infallsvinkel med utgångspunkt i det digitala, istället för att vara en halvdan imitation av det analoga. Klyschan om att "studion är ett instrument i sig" har aldrig varit sannare än i Live. Runner up's: FL Studio, Bitwig.
    * Köp nån MIDI-kontrollenhet som gör att du inte behöver använda mus/tangentbord/skärm. Jag har jobbat rätt hårt på den varianten själv och är väl hyggligt nöjd, nu till slut. Jag måste fortfarande använda mus/tangentbord/skärm ibland, men betydligt mindre än tidigare. Jag gick t.o.m. tillbaka till Cubase (som jag egentligen ogillar), bara för att jag då fick bäst stöd för kontrollenheten. Kontrollenheten heter Nektar Panorama. Den funkar med andra DAW:ar också, i själva verket lär den funka allra bäst med Reason. Problemet för mig är att Reason inte stöder VST eller AU, vilket är ett grundkrav för mig. Panoraman är halvbuggig, åtminstone med Cubase. Men jag tycker ändå det är värt det, för med dess hjälp, så kan jag minimera det visuella och fokusera på det taktila och framförallt, det mina öron hör.

  5. #5
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Tack för tipsen. Jag få ta och kolla runt lite.

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag glömde skriva att Nektar Panorama är ganska buggig, åtminstone med Cubase, men jag tycker det är värt det ändå. Skulle jag jobba professionellt skulle jag kanske inte tycka det dock. Och den stöder alltså fler DAW:ar, men inte alla och inte lika många funktioner hos alla.

  7. #7
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Nu misstänker jag att du sitter på en PC men annars är ju Garageband superenkelt som en "digital porta". Bara att spela in sina grejer spår för spår och sen är det klart. Vill man så kan man exportera tracksen som audiofiler, eller tom hela projektet till Logic (om man nu har behov av det). Men för att bara spela in lite låtar är Garageband supersimpelt.

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jamen GarageBand förstås! Har förvisso en del begränsningar, man kan väl t.ex. fortfarande inte sequenca eller synka med extern MIDI? Och vill man använda AU-pluggar så är det ganska bökigt, värre i senaste versionen dessutom. Fördel dock för att man kan öppna projekten i Logic och fortsätta jobba där.

    Det var länge sedan jag testade Tracktion, men då tyckte jag det var väldigt lättanvänt, dock störde jag mig på avsaknaden av traditionell mixer. Funkar dock på både Mac, PC och Linux (!) och är billig. Version 6 är dock på g, så man ska kanske inte shoppa just nu.

  9. #9
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Går utmärkt att synka extern MIDI med Garageband. Vet dock inte om det funkar i nya versionen.


    https://youtu.be/Y93eOPhEozE

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Å tusan, najs! Kan man sequenca externa syntar nu också? Det var nog ett par versioner sen jag testade det.

  11. #11
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Vad är det som känns tokigt? Jag körde DR T på Atari, efter 25 års uppehåll började jag med Cubase...funkade på samma sätt..Bygga externa prylar för att synka midi känns ju som en riktig omväg idag. Kan du förklara lite närmre vad som är ditt bekymmer så kanske vi kan hjälpa till att få ordning på Cubase. Gå till garageband känns verkligen som nerköp alla dar i veckan...och du kommer behöva lära dig ett ny begränsad programvara..

  12. #12
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Vet inte hur det är att sequenca grejer, använder bara GB som bandare. Hade varit fint om man kunde spela in flera spår samtidigt.

  13. #13
    lingondricka
    lingondricka är uppkopplad nu
    lingondrickas avatar
    Senior
    Vad av dawen är det du behöver? Är det midisequencer kan du kanske köpa en alesis mmt8 eller liknande. Den är typ som en midi-flerkanalsbandare. Enkel och stabil.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

  15. #15
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det enklare DAW eller är det kassettporta som gäller för mig?
    Yamaha AW1600

  16. #16
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamaha AW1600
    Antar att du har en till salu.

  17. #17
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu misstänker jag att du sitter på en PC men annars är ju Garageband superenkelt som en "digital porta". Bara att spela in sina grejer spår för spår och sen är det klart. Vill man så kan man exportera tracksen som audiofiler, eller tom hela projektet till Logic (om man nu har behov av det). Men för att bara spela in lite låtar är Garageband supersimpelt.
    Jag ska testa hur det känns med GB i paddan.

  18. #18
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gör man när man är allergisk mot det digitala? Jag tycker genuint illa om att arbeta med mjukvaror. Jag har försökt lära mig cubase i ett par år nu men det går fan inte. Jag har inget intresse och då tar det stopp. Jag behöver bara en bråkdel av det cubase erbjuder. Finns det enklare DAW eller är det kassettporta som gäller för mig?
    Join the rebellion!

    Jag hatar också det mesta av vad digitalt heter. Det enda jag i praktiken använder - den allra enklaset modellen - av Cubase är som "bandare." Utöver det vill jag ha så mycket det bara går ute bland instrumenten.

  19. #19
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gör man när man är allergisk mot det digitala? Jag tycker genuint illa om att arbeta med mjukvaror. Jag har försökt lära mig cubase i ett par år nu men det går fan inte. Jag har inget intresse och då tar det stopp. Jag behöver bara en bråkdel av det cubase erbjuder. Finns det enklare DAW eller är det kassettporta som gäller för mig?
    Köp en digital portastudio. Det bästa hands-on du någonsin upplevt och glöm att den är digital, jag lovar att du inte hör skillnad. Iaf inte mer än bruset.

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Digitalporta körde jag i tio år. Svinsmidigt på nästan alla vis och kostar idag kaffepengar...

    Vill man hotta upp det lite utan att köra dator så välj digital hårdvarubandare. Det gjorde jag och jag älskar det (men behåller portan).

  21. #21
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Kollade faktisk hos tysken idag efter portor och Tascam hade en liten gullig sak som jag funderar att slå till på. Kostade nästan gratis.

  22. #22
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att du har en till salu.
    Nej det var bara ett tips. Aw1600 är det bästa av digital och hårdvaru världarna..... Hade jag en hade du kanske fått titta på den... Jag har däremot aw16g och den kommer jag alldrig att sälja sådjälla fet är den.

    Edit största skillnaden är at aw16g inte har usb, så det blir en massa master cd-skivor. Vilket är bra för arkivet, men inte för hyllorna...

  23. #23
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hultberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle en Zoom r8 kunna vara nåt?
    Säkert men nu har jag beställt en.

  24. #24
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det var bara ett tips. Aw1600 är det bästa av digital och hårdvaru världarna.....
    Wow! Snacka om att man kan tycka olika! Jag har spelat in sen tidigt 80-tal, gått igenom kassettportor, rullåttor, digitalportor av olika slag och nästan varenda större DAW + ett par mer udda. Samt en AW1600. Och den formligen hatade jag...

  25. #25
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow! Snacka om att man kan tycka olika! Jag har spelat in sen tidigt 80-tal, gått igenom kassettportor, rullåttor, digitalportor av olika slag och nästan varenda större DAW + ett par mer udda. Samt en AW1600. Och den formligen hatade jag...
    Ja, det är antingen kärlek eller hat, helt klart... nu vet jag inte om det är ditt fall, men alla som struntade i att läsa manualen verkar ogilla den... Det passade mig bra att inte många verkar gilla den iaf, gav 1 lax för min Men samtidigt finns det ett helt forum som fortfarande är aktivt runt YAMAHA AW serien: http://www.dijonstock.com/

    edit: jag känner mig som lee scratch perry på min aw16g, hur skönt som hellst att spela in liret först, och sen mixdown rubbet dubwise

  26. #26
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert men nu har jag beställt en.
    ah fedt!! vilken blev det om jag får fråga?

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är antingen kärlek eller hat, helt klart... nu vet jag inte om det är ditt fall, men alla som struntade i att läsa manualen verkar ogilla den... Det passade mig bra att inte många verkar gilla den iaf, gav 1 lax för min
    Jag gav lite mer än så kan jag säga... Men det var ju ett tag sen också. Jag hade faktiskt lusläst manualen redan innan jag köpte den, jag är så kinky att jag brukar göra så redan i researchfasen. Nu var den svenska manualen översatt av en person som nog var svensk, men helt obekant med ämnet, så den var mer underhållande än informativ. Den engelska var bättre som tur var. Men jag blev aldrig polare med gränssnittet och ägnade mig mest åt att svära, de månader jag hade den. Ja, åtminstone när jag försökte använda den...

    Men visst hade den smockat med features, det var därför jag köpte den till att börja med. Har man en annorlunda konstruerad hjärna än jag, så kan den säker vara perfa.

  28. #28
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Vad kul att läsa. Vi har uppenbarligen olika sätt att bemöta en aw-porta, men vi verkar ha exact samma manual kinkyness nåväl, synd för aw'n den får skylla sig själv för att den inte lyckades charmera dig.

  29. #29
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ah fedt!! vilken blev det om jag får fråga?
    Tascam DP006

  30. #30
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Yeah! Läckert format!

  31. #31
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Kollade runt lite vad det finns för portor nu för tiden och blev lite chockad över priset Tascam DP-32 SD. "Lite" man får för pengarna, även DP-006 är ju otroligt prisvärd.

    http://www.thomann.de/se/tascam_dp_32_sd.htm

  32. #32
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Det är verkligen inte dyrt. Ska bli kul att se om jag kan göra nått vettigt med den. Gött att den är så liten att att den verkligen blir portabel. 006 får nästan plats i fickan

  33. #33
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    ja haha! jag blev också schockad av resultaten jag fick av att kolla runt igen... men dp-32 SD hade jag missat pristaggen på :O

  34. #34
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja haha! jag blev också schockad av resultaten jag fick av att kolla runt igen... men dp-32 SD hade jag missat pristaggen på :O
    Ja jag är redo för en OOB tur bara för att testa med de priserna.

  35. #35
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det finns appar för paddan också som kunde vara ett alternativ att komma bort från datorn och som fokuserar på det viktigaste (att spela in ljud).

    Annars finns det nässprej som brukar funka bra...

  36. #36
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns appar för paddan också som kunde vara ett alternativ att komma bort från datorn och som fokuserar på det viktigaste (att spela in ljud).

    Annars finns det nässprej som brukar funka bra...
    Du får gärna skicka en sån där nässprej ��

  37. #37
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag är redo för en OOB tur bara för att testa med de priserna.
    Vad är en OOB tur ?

  38. #38
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är en OOB tur ?
    OOB / ITB. Out of the box / In the box. Jag kör all mixning i mjukvara och är 100% beroende av en dator för alla mina ljudalster. Vore kul att testa köra helt utan dator, dvs OOB =)

Liknande ämnen

  1. Jag är allergisk mot Dubstep.... MEN!
    Av Smultronizer i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-26, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •