Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ipad Mini för Musikproduktion?

  1. #1
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Ipad Mini för Musikproduktion?

    God dagens alla,

    Tänkte höra om någon har erfarenhet att producera musik med en iPad Mini?

    Varför jag frågar är för att jag är i tankarna att köpa en jag men är lite tveksam med skärmstorleken...

    Blir det för " plottrigt" med en 7.9" skärm tro?

    Tacksam för svar!

    // Måns

  2. #2
    gipset
    gipset är inte uppkopplad
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har bara kört Korg Gadget på min och det har funkat fint.

  3. #3
    lasselus avatar
    Redaktör
    Jag kör en hel del på min Mini men jag skulle nog klassificera det mer som lek än produktion...
    Hur som helst, det blir lite plottrigt att använda apparnas keyboard så jag kör ett externt.

  4. #4
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har faktiskt precis gått över till iPad. Tänkte prova att göra det jag annars skulle gjort på en MPC eller liknande innan, alltså mest trummor. Det blev en iPad mini 3 och en Focusrite iTrack Dock. Ett plus är att minin sitter perfekt i dockan så det ser fint ut
    Men! Så här med facit i hand borde jag köpt en Air 2. Det blir lite för fippligt med mina tjocka fingrar. Speciellt i Gadget faktiskt, men jag har fastnat mest för Beatmaker 2.
    Men det går absolut men inte optimalt imho.

    En bra sak att veta som jag missade ifall du bestämmer dig för att köpa en mini är att 2:an och 3:an har precis samma specs utöver att 3:an har fingeravtryckslås så man låser upp den med tummen om man vill, i stället för kod. Ballt men egentligen ganska onödig feature.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Skilling har en Ipad Mini, Skilling?
    Är också i liknande tankar, har verkligen fastnat för iphonesynten Argon!

  6. #6
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Mina tankar har vandrat över till en Air känns det som nu men det är ju mer pengar då förstås..
    den ligger på 3290:- som billigaste men 1900 kronor är trevligare som en mini kostar

    Jag har länge stretat emot plattor av någon anledning men det finns så mycket härliga musikprogram till dom som t.e.x Trigger Box och Lemur som pockar på min uppmärksamhet...

    Lemur kan jag tänka mig blir lite pillrigt på en mini utan att jag testat appen, rätta mig gärna om jag är i fel tänk!

  7. #7
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Har en mini 2 och det funkar utmärkt prestandamässigt. Mina fingrar passar fint till det mindre formatet, men du bör nog testa själv först innan du köper.

  8. #8
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Här har du en liten fingervisning vad gäller prestanda. Ganska stora skillnader. Hade en air och jävlar i min låda vilken skillnad det var på den och en ipad2.
    http://www.korg.com/us/products/soft...pad/page_2.php

  9. #9
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Har kört diverse musikappar på Ipad mini 2, funkar hur bra som helst, kan vara nån enstaka app som har nått i interfacet som kanske är aningen "för litet", men då är det för litet på vanliga Ipad också.

    Animoog och propparnas appar är kul

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Köp min Air 2 i nyskick för 3.300:-. Grym prestanda på dessa. Tycker skillnaden är markant mot tidigare modell.

  11. #11
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Kom hem precis med en padda modell Air

    Sitter och tänker på hur man kan använda den till att spela in från mina andra instrument, t.e.x microbrute och en del hemlödade ljudburkar

    Vet att det är lite off-topic men är det möjligt att använda paddan att spela in på?

    Lite som en DAW tänker jag...

    Ljudkortet i fråga är ett Behringer UMC404 :

    http://www.behringer.com/EN/Products/UMC404.aspx

    Vad jag har förstått så måste det vara ett "class compliant" ljudkort....lite dåligt insatt i den termen får jag erkänna...

    // Måns

  12. #12
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Måns Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom hem precis med en padda modell Air

    Sitter och tänker på hur man kan använda den till att spela in från mina andra instrument, t.e.x microbrute och en del hemlödade ljudburkar

    Vet att det är lite off-topic men är det möjligt att använda paddan att spela in på?

    Lite som en DAW tänker jag...

    Ljudkortet i fråga är ett Behringer UMC404 :

    http://www.behringer.com/EN/Products/UMC404.aspx

    Vad jag har förstått så måste det vara ett "class compliant" ljudkort....lite dåligt insatt i den termen får jag erkänna...

    // Måns
    Det går alldeles utmärkt att spela in på paddan. Finns lite olika appar som man kan använda. Sen vet jag inte om det funkar med det ljudkortet du nämner. Men det finns en hel del varianter där också. Du måste ha camera connection kit också.

  13. #13
    Måns
    Måns är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går alldeles utmärkt att spela in på paddan. Finns lite olika appar som man kan använda. Sen vet jag inte om det funkar med det ljudkortet du nämner. Men det finns en hel del varianter där också. Du måste ha camera connection kit också.
    Okay, tackar!

    Blir att forska om ämnet helt enkelt

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för alla svaren, guld värt när det är vankelmodigt!

    // M

  14. #14
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har som sagt en Focusrite iTrack Dock. Två line in och tvp mic-ingångar. Kanske någon instrumentingång också, jag tror det. USB-midi, enbart för att koppla in MIDI-kontroller. Än så länge är jag riktigt nöjd med den.

Liknande ämnen

  1. iPad mini - bra?
    Av MK Ultra i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •