Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Att byta kompositions/produktions teknik

  1. #1
    JonasE
    JonasE är inte uppkopplad
    JonasEs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Att byta kompositions/produktions teknik

    Har nyligen skaffat en machinedrum + börjat använda lite annan hårdvara som varit liggande under en längre tid. Tidigare har jag mest gjort musik helt in the box med ableton live. Nu när jag bytt och mest står och jammar med MDn så hamnar jag ofta i situationer där jag blir frustrerad över att det t.ex går långsammare att jobba med MDn, eller att jag känner "ah nu skulle jag bara göra så här och så här för att komma vidare" men så är det jag kommer på något jag kan göra i ableton men inte med MD och hårdvara.

    Så nu vill jag ha era tips och idéer kring sånt här. Hur har ni gjort när ni bytt instrument/kompositionstekniker/produktionstekniker.

    PS jag har ju väldigt kul med det nya men det blir lixom inte direkt några låtar och jag har inte alls samma kontroll över soundet som jag har om jag sitter vid datorn.

  2. #2
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Använd båda. Gör du nåt fett i machinedrum, spela in audio, ta vidare i datorn tex. Man måste ju inte låsa sig till ett sätt. Som tur är!

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    +1 håller med.. varför kompromissa Men det är verkligen intressant hur man jobbar och vad man når för resultat beroende på vad man använder för maskiner. När jag körde med Atarin (cubase 2.0) så jobbade jag mer med samplingar..trumloopar tal osv.. och mer med melodier och harmonier (i den mån jag mitt spån klarar) , samma med MPC..även om det bli mer beat inriktat så klart Medan jag med Elektron burkarna, eller schrittmachern..och cirklon faktiskt jobbar med enkla slingor.... mer ljudinriktat, rytminriktat..... å andra sidan så är det kanske snarare min dragning mot minimalism som gjort att jag börjat använda maskinerna på de sättet...? ...tänker utveckla mig med cirklon för att verkligen använda dess fulla potential (el åtminstone lite större procentsats )...

    Så frågan är det maskinerna som får mig att jobba på ett visst sätt eller jag som skaffar och börjar använda nya maskiner efter det sätt jag dras åt......... måste fundera över detta... flått för långt inlägg

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag kan inget om de maskinerna och programvaran ni nämner, men tycker det är onödigt att använda redskap som pålägger mera begränsningar än nödvändigt för vad man kan göra. När man väl har bestämt sig för att begränsa sitt musikaliska universum på olika sätt är det klart att vissa redskap hjälper till med att göra det svårt eller omöjligt att bryta med förutsättningarna. Jag tänker bland annat på sequencers och de begränsningarna som finns i hur man strukturerar händelser i tid.

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast det handlar ju mkt om just hur man strukturerar tiden och interagerar med delarna.. från del till helhet och tillbaka.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kör hårdvara så. Använder ju inte song mode (vem gör det? fanns det väl rentav en tråd som hette ) Jag gillar verkligen att göra beat i min es1. Sen drar jag in det spår för spår i cubase om jag är på det humöret. Eller jammar in det i några minuter.

  7. #7
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran
    Man kan ju "arra" sång i DAW och spara ut midi o trycka ner det till HW- drum machine -synt SEQ....sampler AKAI mpc etc....

  8. #8
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Att lära mej spela gitarr och komponera med hjälp av en akustisk elelr elektrisk gitarr har gett mej mer isnpiration än resten av burkarna jag har i studion. Kanske valet att köpa synth när jag var 15 var fel, jag skulle ha lärt mej lite ackord och börjat spela stadiumrock

  9. #9
    JonasE
    JonasE är inte uppkopplad
    JonasEs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack så mkt för tipsen. Ska se till att spela in lite grejer i live i veckan och se om det faktistk blir en låt av det jag gör med hårdvara för tillfället. Bara att få in lite samplingar i min MD gjorde att jag kom loss lite och fick bättre struktur och "låt" feeling på mina beats.

  10. #10
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    in da box jobbade jag mest med reason rewirat till cubase. Brukade mappa ut reason på tanjenter och midirattar och arra så mycket som möjligt i recmode. Så jag gjorde samma sak med parken: fixade en audio inspelare och en midi sequencer. Det tillät mig att göra likadant, men istället för att pilla med arrets små fyrkanter med musen i efterhand, så gör jag tagningar tills låten sitter (vilket i sig borde innebära att jag kan spela dom live) + det eventuella multitrackandet som insipirationen kan tillföra.

  11. #11
    JonasE
    JonasE är inte uppkopplad
    JonasEs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    reSet jag har testat att "jamma/spela" låtar på riktigt med machinedrum UW + två racksynthar som jag styr därifrån men känner följande:

    1. det är jätte svårt att lägga in små fills och ambienta små ljud som bara ska va med sällan
    2. det är ju mega svårt att få till mixen utanför boxen (detta kanske bara är en erfarenhets grej) men när man exempelvis har en massa ljud internt i machinedrum så tycker jag det är skit svårt att få till nivåerna på ett rimligt sätt.
    3. jag hinner inte med jag vill göra mkt mer typ ratta filtret på ett ljud samtidigt som jag gör fadear in ett annat osv. Kanske min setup det är fel på eller så är det också en erfarenhetsgrej.

    Tror jag kommer multitracka några låtar men hade ju varit ball att göra som reSet och bara jamma in skiten som den är...

    Hur gör ni andra?

  12. #12

    Redaktör
    Jag skaffade en Push, och har funderat på att skaffa typ en Novation Launch Control Pro eller något liknande för mixdelen, men det var förmodligen inte svaret du ville höra.

  13. #13
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    JonasE: Det ju samma dilemma som med att bli bra på gitarr: övning ger färdighet REPA ÖVA! ÖVA REPA!

    Det underlättar att bestämma sig för en uppsättning, alltså inte hålla på och lägga om allt som: vilken är midi-synch master, i vilken ordning ljudkedjan är uppbyggd osv. Annars blir det till att lära sig allting på nytt varje gång du organiserar om i parken. Men jag tror av egen erfarenhet att, när du är bra på en setup, går det fortare att bli bra på andra.

    (OT: men det är ju just av anledningarna du beskriver jag tycker det är lite roligt när folk säger att elektronisk live-musik är bara att trycka på en knapp: ja det stämmer faktiskt, precis som med att spela piano: det är bara trycka på en svart eller vit tanjent knapp ifs så har vi elektronister även rattar och reglar, så vi borde få extra respekt )
    Senast redigerat av reSet den 2015-02-20 klockan 16:47.

  14. #14
    JonasE
    JonasE är inte uppkopplad
    JonasEs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Här är förövrigt ett jam jag spela in men det blev ju inte så spännande. Bara en två tackts loop i Machinedrum och sen mute unmute. Tror det krävs en del övning för mig att hinna med lite mer så att säga, men helt pjåkigt blev det inte.

    https://soundcloud.com/sl-tten/md-jam-01/s-0LL9i

  15. #15
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av JonasE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är förövrigt ett jam jag spela in men det blev ju inte så spännande. Bara en två tackts loop i Machinedrum och sen mute unmute. Tror det krävs en del övning för mig att hinna med lite mer så att säga, men helt pjåkigt blev det inte.

    https://soundcloud.com/sl-tten/md-jam-01/s-0LL9i
    i mute läge på din machinedrum, om du håller in function kan du un/mutea spår. Men det blir bara som du tänkt när du släpper function

  16. #16
    JonasE
    JonasE är inte uppkopplad
    JonasEs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Omg, tack!

Liknande ämnen

  1. teknik-projekt åk 6 - högtalare?
    Av robboten i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-09-18, 10:10
  2. Produktions-bloggande
    Av framtiden i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 16:46
  3. Intressanta artiklar i Ny Teknik
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 16:24
  4. produktionstips och teknik
    Av dj_zeppe i forum Inspelning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2003-06-19, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •