Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 149

Ämne: Avalon Analog bassline (TB-303)

  1. #61
    Bobjumik
    Bobjumik är inte uppkopplad
    Bobjumiks avatar
    Senior
    Tur, trodde också det kom från avalonen och blev rädd.

  2. #62
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tycker den verkar helt fantastisk...

  3. #63
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Verkar ju ball som modularkompis.... men som TB-303 klon är den ju lika fel som alla andra.... varför kan ingen på mer än 30 år bara göra en replika.... som här vi kör mirror på allt... riktiga komponenter..osv... sen fuskar vi upp allt med extrafunktioner mm som gör den till något annat..... ja men gör något annat nytt då ordentligt eller gjut original plastlåda och stoppa i den i den med en rop av original CPU programmet.... inget annat... som en TT med dessa kort i med original kod... inget extra... skit i Roland och skriv TB-303 på den eller gör som malekko... visa komponent kalkyl.. gjut av låda... och få med Roland på tåget när de ändå verkar vara på gott humör

    En TB är en TB allt annat är annat.... inget illa i det utan bra på sitt sätt.... men liksom, gör det ordentligt...eller inte alls.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2021-07-31 klockan 09:42.

  4. #64
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar ju ball som modularkompis.... men som TB-303 klon är den ju lika fel som alla andra.... varför kan ingen på mer än 30 år bara göra en replika.... som här vi kör mirror på allt... riktiga komponenter..osv... sen fuskar vi upp allt med extrafunktioner mm som gör den till något annat..... ja men gör något annat nytt då ordentligt eller gjut original plastlåda och stoppa i den i den med en rop av original CPU programmet.... inget annat... som en TT med dessa kort i med original kod... inget extra... skit i Roland och skriv TB-303 på den eller gör som malekko... visa komponent kalkyl.. gjut av låda... och få med Roland på tåget när de ändå verkar vara på gott humör

    En TB är en TB allt annat är annat.... inget illa i det utan bra på sitt sett.... men liksom, gör det ordentligt...eller inte alls.
    Dinsync i Skåne 2016.

  5. #65
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    almost but not quite.

  6. #66
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ƶl8R: Sidan 38 i manualen:

    INTERNAL FILTER ADJUSTMENTS
    These adjustments should only be performed by a qualified technician.
    There are (3) internal adjustments relating to the filter. These adjustments allow the filter controls to retain the same behavior as the TB-303
    controls or to allow an extended range. To access these switches the bottom cover of the synth needs to be removed. To remove it unscrew the (6)
    M3 metric screws. A Phillips #2 JIS (Japanese industrial standard) screwdriver should be used.
    Once the bottom cover is removed the DIP switch can be viewed through the hole in the PCB.
    The ON position for these DIP switches is towards the top of the unit (all switches in the graphic above are in the ON position).
    a) SWITCH 1: CUTOFF low end range. This switch sets the low end of the cutoff range allowed by the CUTOFF knob. The TB-303 low cutoff range is
    limited. This switch allows for extended range.
     OFF: TB-303 setting (minimal range)
     ON: Extended range (*default)
    b) SWITCH 2: ENV MOD minimum depth. This switch sets the ENV MOD depth when the control is at the minimum position. The TB-303 doesn't
    allow the filter envelope modulation to be turned all the way off, and there's still some modulation when the control is at the minimum setting.
    This switch allows for ENV MOD to extend to "off" when the ENV MOD knob is at its minimum setting.
     OFF: ENV MOD goes to "off" (*default)
     ON: TB-303 range
    c) SWITCH 3: ENV MOD maximum amount. This switch sets the maximum filter envelope modulation amount when the control is at the maximum
    setting. When enabled the maximum modulation depth is doubled versus the default setting.
     OFF: TB-303 setting (*default)
     ON: Extended amount

    Annars är väl CPU:n i en TB303 drop-in ersättningsbar i Avalon har jag för mig? Men, jo, du har ju en poäng. Låt tusen syntar blomma, utan GMO på allt hela tiden

  7. #67
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Letade online efter att köpa en idag. Hittar inte. Någon som vet?

  8. #68
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior

  9. #69
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ja Billiga var dom ju inte.

  10. #70
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    outshape: http://www.newgroove.it/ kanske fått in en laddning också. Produktionsproblem (leverantörer & skit) har plågat alla senaste halvåret.

    Det har kommit en ny firmware som fixar lite buggar och lägger till lite funktioner, men tyvärr så verkar det som att cv offset per step-inställningar hänger apparata efter man repeterat en patter 3 ggr eller mer. Gillar att det finns ett CV sweep out, men hade uppskattat ett accent gate ut också som på Future retros prylar.

  11. #71
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Tack!

    Det som just nu får mig att inte klicka köp är de blå LEDsen.
    Italienarna frågade jag för nån månad sedan och då hade de inga och visste inte när de skulle få in.

    Ska jag investera i detta eller nya OS:et till 101?

  12. #72
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Bump. Emulator t ex. Vill höra tankar!

  13. #73
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    ...jo jag vet väl att jag kommer sitta med minst en sån där jävel sen i alla fall ...bara det bli acid gjort så vad fan liksom
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2021-07-31 klockan 09:44.

  14. #74
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...jo jag vet väl att jag kommer sitta med minst en sån där jävel sen i alla fall ...bara det bli acid gjort så vad fan liksom
    Jag tror jag ser det som att jag borde tjöpa!
    Men blå LEDs...

    SJäka jag istället satsa på nytt OS på 101? Eller är det onödigt?

  15. #75
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ser ut som italienarna har dem inne nu enligt sidan iaf. Ja, blå LEDs. Jag missade köpa en svart med röda begagnat först, sedan sålde han sin andra (!) (skulle köpa Buchla hastigt och sålde avalon, seaboard osv). Hade helst velat ha svart med grönt eller något, men nu sitter jag med den

    Enkelt svar: båda!

  16. #76
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror jag ser det som att jag borde tjöpa!
    Men blå LEDs...

    SJäka jag istället satsa på nytt OS på 101? Eller är det onödigt?
    Vad ska nytt OS i 101 göra....den är ju redan perfekt? Blåa leds byter du ju på en kvart...håller med blåa är oftast inget kul...med två undantag.

  17. #77
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska nytt OS i 101 göra....den är ju redan perfekt? Blåa leds byter du ju på en kvart...håller med blåa är oftast inget kul...med två undantag.
    Accent på filter och amplitud. Mmm!

  18. #78
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut som italienarna har dem inne nu enligt sidan iaf. Ja, blå LEDs. Jag missade köpa en svart med röda begagnat först, sedan sålde han sin andra (!) (skulle köpa Buchla hastigt och sålde avalon, seaboard osv). Hade helst velat ha svart med grönt eller något, men nu sitter jag med den

    Enkelt svar: båda!
    Har italienarna med röda LEDs? Var? Visa, innan jag blir rasande!

  19. #79
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Nej, blåa bara verkar det som :|

  20. #80
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, blåa bara verkar det som :|
    Nu blir jag rasande!

  21. #81
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    LED-raseri! Köp en till MC-202 i vanmod! Som protest!

  22. #82
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Nu blev det inget köp. Enda anledningen är blå LEDs. Och jag skäms.
    Jag inbillar mig att jag använder mina instrument för vad de gör snarare än hur det ser ut. Och så struntade jag i ett instrument jag VET kommer göra underverk i min arsenal. Struntade i det enkom pga utseende.

    Vem har jag blivit? MQ-bruden som mobbade mina vänner på högstadiet? Raseri!

  23. #83
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Feel ya! Blå leds är hemskt! Det enda i min studio som har blå leds är en pedal, och den har jag frystejpat över.

  24. #84
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Feel ya! Blå leds är hemskt! Det enda i min studio som har blå leds är en pedal, och den har jag frystejpat över.
    Haha, där är jag också! Dubbel frystejp t o m.
    Hatar mitt liv!

  25. #85
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Äh klart utseendet spelar roll, inget att hymla med.

  26. #86
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Utseende är grymt viktigt. Ett bra utseende är ofta på grund av en sund teknisk utformning som ger användarvänlghet vilket leder till kul sessioner vilket leder till techno som är misär!? Eller

    *Blänger lite surt på mina Airor som lyser för starkt och ser ut som julgranar*

  27. #87
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh klart utseendet spelar roll, inget att hymla med.
    Haha kom på att pedalen jag lånade av dig nyss har blå leds också Men dom är lite snällare för ögonen som tur är.

  28. #88
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, där är jag också! Dubbel frystejp t o m.
    Hatar mitt liv!
    Det funkar ju! Hellre lite sunkfeeling än ont i huvudet.

  29. #89
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Läst gearslutz tråd ang bassline och det var ingen rolig läsning. Produktions problem, långa leverans tider, buggar och mist sagt bristande kommunikation från Abstrakt. Självklart är det ett litet företag och alla köpare verkar fantastiskt tålmodiga. Om man är redo att vänta några månader så kan man kan man ju välja svart med röda leds och förhoppningsvis får man en med mindre barnsjukdomar. Ljusstyrkan i leds går tex att ändra på i senaste OS. Tillverkarna verkar ju verkligen brinna för produkten men borde prioriterar kommunikationen. Tex har de lovat demo på filterkorten för 6 månader sedan...

  30. #90
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran


    Kanske får ett filterkort gratis eller till lägre pris pga lånade ut fotobild av min till deras NAMM-broschyr. Gissa vilken!

  31. #91
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    3:e från vänster?

  32. #92
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Seier! Önskar det var den plus den första dock. Schysst setup med 808:an

  33. #93
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

  34. #94
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för soundcloud... personligen tycker jag den låter helt fantastisk.

  35. #95
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Nu börjar de nog bli klara med revision av OS för att få bort lite tråkiga buggar som fanns, bl.a. cv offset-häng-skiten

    Originally Posted by coffee View Post
    I just tried to set the filter cv settings for each step to see if that would cure the issue. The manual says that 'This operation is logical and makes easier sense when actually performed!' Well, I just tried that and the freakin' thing just crashed and doesn't respond to any buttons!

    They should just NOP (if you know assembly) that software guy!
    This is a known issue, sorry you had to test and figure it out the hard way... And for the record, this nasty nasty bug had absolutely nothing to do with our software. It is a fault in an interface protocol for the hardware devices we are using. It took weeks to debug and narrow in on the problem because it's completely random, a unit could freeze after 3 seconds or 3 months. Once we finally honed in on the issue we did research and found numerous hardware devices/products that had the same issue (i.e. I2C crashing randomly)
    Quote:

    Originally Posted by Futureman84 View Post
    Any news on the software update?

    It's been a little while and I still can't use mine successfully in a live 'jam' style enviroment due to the dropping of sync when changing patterns.
    It's almost done! We're just about to send out a beta to about 15 users, several of who reported the bugs in the current version. The sync stuff is fixed and hundreds of timing test have been performed. We're very confident in this.

  36. #96
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Gud hör bön! (för betatestare iaf, dvs ej jag iaf)

    Avalon OS v1.06beta Release Notes July-9-2016
    *******************************************

    New features

    1. Track mode fully implemented (as per Reference Manual).
    2. MIDI input merging implemented. Both USB-MIDI and DIN-MIDI active simultaneously, clock input switches dynamically.
    3. MIDI continue support enabled. Receive MIDI continue. Send continue with Function + Run/Stop, when seq stopped.
    4. Pattern editing within chain. When a pattern chain is selected any pattern within the chain can be selected for editing.

    Changes

    1. Recording of realtime Accents, Slides, and Mod. Envelope triggers improved. In many cases button presses would be recorded into more steps than desired. Now button presses now will not record into consecutive steps unless they are held for more than 50% duration of the subsequent step.

    Bug fixes

    1. Clock issues with MIDI and DINSync are fixed. Latency on both USB-MIDI and DIN-MIDI is <1.8ms. Jitter is <140 microseconds.
    2. System lock-up issues. I2C peripheral no longer freezes the OS. This happened almost exclusively when editing Filter CV's.
    3. Filter CV offsets for pattern sections 2-4 now working. Adding Filter CV offsets for pattern sections above section 1 did not work.
    4. Pattern chaining LED status fixed. The LED for the current pattern in a chain blinks, the LED's for the other patterns in the chain light solid.
    5. Track Sysex Dumps now working. Previously track dumps could be sent but weren’t received correctly.

    Known Issues

    1. Reload of machine Sysex dump does not refresh current pattern displayed. Will be fixed for final release.

  37. #97
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Abstrakt #AvalonBassline OS 1.6C out NOW

    http://www.abstraktinstruments.com/downloads/avalon_os/

  38. #98
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Fick transistor ladder-filter cartridge i posten idag, gratis! <3 abstrakt-folket

  39. #99
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Denna VS TT-303?

  40. #100
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag ska RMA min för att få ett dotterkort utbytt i den. PCB:en var en annan revision än moderkortet, så att man inte kunde komma åt de fyra DIP-switcharna som gör att man kan extenda env range osv.

    De verkar överbelamrade med arbete - det tog 4 veckor att få svar om det hela. Men nu ska den få åka iväg ett tag för service (det räknade som medfödd defekt)

  41. #101
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Alltså, fan avd sämst support Avalon har. Det är två månader sedan då jag blev lovad en RMA, sen har jag mejlat 4 ggr och inte fått något svar en enda gång. Och det tog drygt två månader innan jag fick svar på mina första mejl.

  42. #102
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Många har haft problem med deras support. Tydligen så är det bättre att ringa.....

  43. #103
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Håller på att kolla på lite clones enl. annan tråd.
    Denna känns lite överkant prismässigt och att supporten verkar vara svajjig låter ju inget vidare.
    Så kort något ni ändå rekommenderar eller inte?

    Har inte bestämt mig än utan är mer ute efter att avfärda/lägga till alternativ.

  44. #104
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Nu har jag fått iväg min till USA till slut. "We really dropped the ball on this one".

  45. #105
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Slutligen fick jag tillbaka min fixade Avalon, och med de jobbiga blåa LED:arna utbytta mot gröna som är mer HPPD-vänliga. Plus ett gratis SEM-instickskort! (som tack för fotohjälp)


  46. #106
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutligen fick jag tillbaka min fixade Avalon, och med de jobbiga blåa LED:arna utbytta mot gröna som är mer HPPD-vänliga. Plus ett gratis SEM-instickskort! (som tack för fotohjälp)

    Cooooooooolt! Grattis!

  47. #107
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Fasen vad najs med extra filter! Grattis till gratis!

  48. #108
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    demo för fan!

  49. #109
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    demo pls

  50. #110
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har en demo: den låter exakt som en 303

  51. #111
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Med andra filter yo!

  52. #112
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Den låter exakt som en 303, fast med andra filter.

  53. #113
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Grrr. ☺

  54. #114
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag är seriös :-)

  55. #115
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Finns en till salu på Vend nu. Med SEM-filter.

    Jag sökte på Youtube nu för att se om någon demat synten med de nya filtren. Ingen, inte ens företaget själva, har lagt upp något.
    Synd.

  56. #116
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Det finns demos i Avalon Bassline Users-gruppen på Facebook. Ledsen att jag inte tagit mig tid att göra! Har inte direkt någon bra lösning för att film/spela in som det är nu. Kanske kommer nu när det är påsklov.

  57. #117

  58. #118
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    ladder lät meningsläst imo, funkar inte alls i sammanhanget .. men SEM lät fantastiskt!!

  59. #119
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    SEM är fantastiskt, helt rätt! Krämigt!

    De borde gjort ett polivols eller wasp istället för ladder nog, jupp

  60. #120
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Yupp, SEM låter bra och polivos skulle vara intressant.

Liknande ämnen

  1. Midi clock-problem (Ableton Live vs Avalon Bassline)
    Av virion i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-02-07, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •