Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 149

Ämne: Avalon Analog bassline (TB-303)

  1. #1
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior

    Avalon Analog bassline (TB-303)

    Saxat från Gearslutz:



    • The avalon bassline synth is an analog monosynth based on the TB-303. It combines a 100% mirror of TB-303 RevD mainboard together with a panel board containing additional analog and digital circuitry.
    • Uses all original spec parts of the original TB-303 (transistors, caps, IC's, diodes, transformer, etc..) together with a BA6110 VCA with current gain calibrated to match the original BA662.
    • Fully backwards compatible with the original TB-303 (actually works with an original TB-303 CPU).
    • Sub oscillator has saw, sqr, and tri both -1 and -2 oct.
    • The cartridge slot is for filter carts which can be hot-swapped and used in place of the internal TB-303 filter.
    • Additional analog controls include sub/ext level control, filter tracking, accent decay, vca decay (goes full off), AD utility envelope with bi-polar modulation of the VCA and VCF.
    • I/O on back includes CV & Gate In/Out, accent sweep cv out (amplified and normalized to 0-5V), filter cv input. Audio out consists of saw and sqr out (+/-5V), external input, and vca & filter outputs.
    • Sequencer control has TB-303 pitch/time modes as well as a new realtime mode making use of the the step led switches (yes those are switches). Too many features to list - browse the panel to get an idea. patterns can be 64 steps in length with numerous time signature options. There are 448 internal patterns and 56 tracks. These can also be saved and loaded via sysex.
    • Sync modes are internal, MIDI and DIN, and it outputs both MIDI and DIN Sync. Also has USB-MIDI, and synth can be played externally.
    • Extremely high build quality including custom pots, german key switches, and 4-piece steel enclosure.




    Den ska enligt tillverkaren kosta under $1000 och filterkorten ska gå på $90.

    Fler bilder: http://www.matrixsynth.com/2015/01/n...sequencer.html

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Från teamet bakom Quicksilver 303 & 606!!!
    F ö ganska lik en expanderad x0xb0x, men lite snyggare.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Någon måste ju: Men kan den låta som en 303?

    Såg nice ut iaf, har av och till försökt köpa en alu xoxbox, en beg sån här om ett tag känns som ett bra alternativ. Med dagens dollarpris känns 1000$ i överkant för något som för min del har rätt begränsat användningsområde.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vi snackade om den lite på 99gruppen på Facebook. Abstrakt Instruments heter tillverkaren. Samma snubbe som gjort x0xi0 och som Kroffe nämnde QuickSilver.

    Mer bilder och info här http://www.matrixsynth.com/2015/01/n...sequencer.html

  5. #5
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Verkar som en trevlig pryl

  6. #6
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Är tydligen i stort sett redan färdig och kommer snart att börja tillverkas/säljas/preorder.

    https://youtu.be/bjxQvz5gfSM

  7. #7
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Varför känner jag G.A.S.? Demon var inget vidare men jag vill ha en i alla fall!

  8. #8
    khak
    khak är inte uppkopplad

    Senior
    Gillar en del av funktionerna, men den där sågtanden lät ju inte supernajs... skulle vara skoj att höra fler demos...

  9. #9
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    sågtanden behövs inte.

    (fyrkant med accent decay e allt som behövs)

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jaaaaaaaaa - en 303-klon till! ironisk

  11. #11
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Asså, att filterkorten ser exakt ut som Game Boy-kassetter är typ det coolaste.

  12. #12
    deleted user
    Äntligen en bassynt som låter/funkar som en 303:a utan att behöva lägga massa pengar. Det var verkligen på tiden.

  13. #13
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Asså, att filterkorten ser exakt ut som Game Boy-kassetter är typ det coolaste.
    Nej, det coolaste är att du kan ta din överblivna uPD-650C-133 från din TB-303 med Quicksilver och stoppa den i den här och det funkar!

  14. #14
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det coolaste är att du kan ta din överblivna uPD-650C-133 från din TB-303 med Quicksilver och stoppa den i den här och det funkar!
    Haha!

  15. #15
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Kopierade från gearslutz. Ganska kul svar, varför har ingen gjort detta tidigar? Trodde att det inte gick att få tag på alla komponenterna, eller är det säljsnac? Han påstår iaf att det är låter 100...
    ---
    Hi

    hi this is Brian again. I won't be able to answer all questions but I will answer this one Altitude as it's a good question and may be of interest to the many technical people that lurk here.
    The Avalon doesn't use old parts it uses through-hole parts. The reason for this is that it's necessary to achieve the exact sound of the original bassline.
    The layout is a mirror of the TB-303. Whether or not this is necessary to achieve that raw 303 sound is debatable, but I will say we never got 100% there until we did.
    If one follows the lineage of the semiconductor manufacturers they would find that all of the original parts are still available even as of today. For example, the fab for 2SC536 from sanyo was passed to motorola and then merged to what became ON Semiconductor. The current part 2SC536NF is the exact same part with ROHS certification.
    Another example is the 2SC1583, if you're a design engineer and spec parts for a living you will find quickly that there is another component from the same fab that is end-of-life but ROHS compliant and still readily available. It comes in a SIP5 case as opposed to ZIP5. It is just as cost effective as the SMD counterpart.
    Just like the transistors, the original electrolytic capacitors from United Chemi-Con are also still available, and are about the same price as SMD parts. The only question is why wouldn't you use them.
    We found that using the original transformer and power supply design is critical, so we spec'd it and had it remade. The part is very cheap. In fact using the original transformer along with corresponding diodes, resistors, transistors and caps to faithfully reproduce the discrete boost converter is cheaper than implementing a DC converter IC. Again the question is why wouldn't we?
    It was important to use carbon composition resistors to achieve the exact 303 sound we required, and there isn't an equivalent in the SMD world. This was actually one of the major factors in going through-hole. I will say as the design engineer I don't have any emperical evidence per se as to why except as to say A/B'ing various designs convinced me it was necessary.
    There are SMD equivalents for the common base and common emitter transistor pairs but they are not sorted, and in a few places it is critical to use the correct part to achieve the correct sound without having to adjust resistors. We would have to measure each one on our curve tracer and sort them. Why bother when through-hole exists for the same price?
    Any hardware repairs or modifications will be easy now or in the future with through-hole.

    Those are just a few bullet points.

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hardcore att göra en kommersiell produkt icke-smd idag!

  17. #17
    TB-303
    TB-303 är inte uppkopplad
    TB-303s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vet faktiskt inte vad jag känner inför denna. Men mer acid kan ju inte vara dåligt egentligen

  18. #18
    gipset
    gipset är uppkopplad nu
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Senast redigerat av gipset den 2015-02-09 klockan 15:26. Anledning: videotagg

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vilken udda lösning med suboscillatorns octav på baksidan, men vågform på panelen?

    Annan skum grej: han säger att man kan ställa VCA env off genom att dra ned tiden till 0. Är VCA helt tyst då (maskinen tyst) eller dronar den, d v s går från kort till kortare till jättelång...?

    Fast det är ju jäkligt gött med realtime 303 editing...
    Senast redigerat av kroffe den 2015-02-09 klockan 09:15.

  20. #20
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Verkar fått tag i clavias knappar?

  21. #21
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar fått tag i clavias knappar?
    De är inte "Clavias" utan en tysk standard som vem som helst kan köpa.

  22. #22
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    hur många 303 replicas klarar världen?

  23. #23
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hur många 303 replicas klarar världen?
    Kan det bli för många?

  24. #24
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Inväntar 303+606-kombinationsboxen

    Känslan när den dyker upp.. Och är FPGA-baserad, men man hugger ändå :3

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De är inte "Clavias" utan en tysk standard som vem som helst kan köpa.
    Som heter..?

  26. #26
    saaristo
    saaristo är uppkopplad nu

    Veteran
    mer nördig film men det kanske ger någon nåt


    https://youtu.be/1UZU9d0lxo0

    För övrigt har den första distributören i något europeiskt land fått upp sin info och därmed pris.
    dyrt blev det. £800. huvva säger jag.
    http://sxpro.co.uk/brands/abstrakt

  27. #27
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mer nördig film men det kanske ger någon nåt


    https://youtu.be/1UZU9d0lxo0

    För övrigt har den första distributören i något europeiskt land fått upp sin info och därmed pris.
    dyrt blev det. £800. huvva säger jag.
    http://sxpro.co.uk/brands/abstrakt
    Dom går onekligen in för det. Gillar som fan, men priset är way off min ekonomiska situation.

  28. #28
    saaristo
    saaristo är uppkopplad nu

    Veteran
    samma här. inte ens om man köper i usa så blir det rimligt. usch.

  29. #29
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Men TT-303an, är inte den fet? Som ett alternativ till denna menar jag. Den ligger väl på runt 400 euro...

  30. #30
    deleted user
    En bra socka är fet, en tt också, det går göra bra acid med alla.

  31. #31
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men TT-303an, är inte den fet? Som ett alternativ till denna menar jag. Den ligger väl på runt 400 euro...
    Tycker den är helt underbar!

  32. #32
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Varför är folk alltid så omåttligt upphetsade över 303-soundet (såvida man inte är frälst i acid house)?

  33. #33
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Ingen aning, Outshape, kan inte du förklara...

  34. #34
    deleted user
    Meningen med livet? Vissa saker bara är.

  35. #35
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför är folk alltid så omåttligt upphetsade över 303-soundet (såvida man inte är frälst i acid house)?
    För min egen del handlar det inte om nostalgi (bryr mig inte om 90-tals acid överhuvudtaget). Jag tycker kort och gott att ljudet är behagligt och karaktäristiskt - till och med underbart när det går genom grumliga delay och rumseffekter.

  36. #36
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Frågan var mest ställd av ren nyfikenhet då jag själv aldrig gillat det soundet men även sett till det enorma utbudet av 303 kloner som gjorts (med tex Rebirth som en av de första mjukissyntharna).
    Men antar det är samma sak som när jag får gåshud av sköna Fairlight/Emulator samplingar, Synthex osv

  37. #37
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag fattade ingenting själv tills jag hörde Kallback ratta en genom en överstryrd mixer in i ett PA...My god...
    Det är något med soundet som är helt oemotsåndligt, även om jag inte lyssnar på vare sig Acid, Dub etc normalt sett.
    När jag hade min 303:a så gjorde jag ingen musik på den men kunde lyssna och göra patterns i timmar, låter helt enkelt fantastiskt som en rytmisk och tonal maskin för att skapa grooves som man inte kan stå still till.

  38. #38
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Vet ngn om ngt filtercartridge ingår per default om man bara köper maskinen?

  39. #39
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen aning, Ƶl8R, kan inte du förklara...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ƶ-trip-drop-2.jpeg 
Visningar:	72 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	58601Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ƶ-trip-drop-2.jpeg 
Visningar:	72 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	58601
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ƶ-trip-drop-2.jpeg 
Visningar:	72 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	58601Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ƶ-trip-drop-2.jpeg 
Visningar:	72 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	58601

  40. #40
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Underbar manual i jämförelse med Korg och Rolands senaste kräkmärkliga foldouts.
    http://abstraktinstruments.com/conte...nual_1_0_0.pdf

  41. #41
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Okej, en beggad på väg. Det började med en mc303 köpt av modusoperandi när jag var 16. Vansinnet tilltar genom åren. Nu får någon köpa min acidlab bassline

  42. #42
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Underbar manual i jämförelse med Korg och Rolands senaste kräkmärkliga foldouts.
    http://abstraktinstruments.com/conte...nual_1_0_0.pdf
    Ja visst är dom värdelösa!?

  43. #43
    saaristo
    saaristo är uppkopplad nu

    Veteran
    Men åh vad jag är sugen på denna. Hur är den? Recension! Och vad fick du ge?

  44. #44
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Får se nästa vecka. Något under originalpris... oöppnad dock. Och ingen usa-tull.

  45. #45
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Avalon bassline verkar hur nice som helst
    Gillar möjligheten till filterkorten. Hoppas att man ser ett Moog filter.

  46. #46
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    wow, Altemark, du får göra ljuddemo sen!

  47. #47
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Yess, ge oss!!

  48. #48
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Om jag får önska så gärna en första del med hur nära en riktig låter den. Sedan allt extra

  49. #49
    Mattis
    Mattis är inte uppkopplad
    Mattiss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ostig

  50. #50
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jaha Mattias, har du också en, vad kul! Lägg gärna upp ost-exempel är du snäll!



  51. #51
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    ost är bäst

  52. #52
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Aaaagh, kan den inte komma snart?? :-) Jävla julpost.

  53. #53
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aaaagh, kan den inte komma snart?? :-) Jävla julpost.
    Hade inte du en Engine demo att göra också, va va va!?

  54. #54
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jopp! Måste bara packa upp stationära datorn med XP på så jag kan uppdatera till nya firmwaren som släpptes häromdagen. Ska genomgå handkirurgi imorgon så får se om helgen blir bara elände eller massa med legitim tid att inte göra tråkiga saker för man är sjuk. Tänkte kolla hur realtime-recording och kvantisering funkar med min Le Strum ( https://www.tindie.com/products/hotc...ontroller-kit/ ) som En_Annan var snäll nog att hjälpa mig löda ihop!

    När jag blir arbetslös 1 jan finns det nog viss tid att faktiskt ägna sig åt viktiga saker i livet igen antar jag med.

  55. #55
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    altemark "Något under originalpris... oöppnad dock. Och ingen usa-tull."

    En sådan deal vill jag också kunna få....

  56. #56
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Till slut kom den! Bara hunnit sätta på den kort idag. Positivt: låter svinbra och väl avvägd range. Negativt: rätt högt bussbrus tycker jag? Ska mejla dem och fråga om det här.

    os v1.05 kommer snart tydligen, så man får t.ex.
    The Avalon allows for a Filter CV Offset to be set for each step. This
    will open or close the filter by the offset value for the duration of the
    step. There are a total of 128 values (-64 to +63) covering a (4) octave
    range. By default the offset is set to "0" for all steps. The offset is set
    using the STEP BUTTONS, [FUNCTION], [FILT CV], NEXT &
    BACK buttons as described below:

  57. #57
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

    https://youtu.be/pmHQCacDEl0

    Okej, fick lite tid att försöka få huvudet lite kring hur olika rattinställningar påverkar varandra. Den där extra modulationsenvelopens påverkan av VCA och VCF verkar fungera som offset för hur standard-envelopegeneratorerna i sig påverkar. Lite mer muskelminne att lära sig.

    Men man får iaf höra lite hur resonansen beter sig I sekvensen har jag för övrigt använt per-step inställning av gate-längd och slide-tid (både kortare och längre än TB-303:ans, som är defaultinställningen när man matar i)

  58. #58
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för demo, ska checka när jag kommer hem. Du kanske inte har kört tillräckligt men är intresserad utav din åsikt ang workflow. Haft bas bot i två år och tycker fortfarande att den är lite jobbig. God jul...

  59. #59
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Shit vad det glitchar och knäpper, är det avalonen som gör de ljuden? Låter inget vidare.

  60. #60
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    kameran lyckligtvis

Liknande ämnen

  1. Midi clock-problem (Ableton Live vs Avalon Bassline)
    Av virion i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-02-07, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •