Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Elgitarrmoddar?!

  1. #1
    Jade
    Jade är inte uppkopplad

    Senior

    Elgitarrmoddar?!

    Jag har beställt en (billig) gitarrbyggsats från Thomann och funderar som bäst (medan jag väntar på att få den) på hur den ska moddas på bästa märkliga vis.

    En sak som jag framförallt funderar på är att bygga in en liten högtalare under strängarna mellan pickuperna. Känns som en mycket logisk grej att göra, men jag har inte sett någon ha en sån mod och funderar på om det är för att högtalaren skulle störa pickuperna. Vad tror ni?

    Annars tar jag gärna emot tips på kul saker att göra med en elgitarr i allmänhet. Justa sätt att koppla elektroniken t.ex. mottages tacksamt.

    Och slutligen är körsbärsrött eller orange snyggast (på en SG-kopia)?

  2. #2
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det är ju rundgång som är problemet. Men jag har sett en resemodell som hade detta och spelade man inte så högt så funkade det.

    (Jag byggde f.ö. en elgitarr i slöjden, med inbyggd högtalare. Jag måste bara bygga klart den. Har jag tänkt i 35 år...)

    Körsbärsrött är ju den klassiska SG-finishen, så därför röstar jag på orange! Har aldrig sett en orange SG faktiskt.

    Kul grejer kan vara att bygga in effekter, jag byggde in en dist i en gitarr en gång i tiden. Och jag hade en gammal Harmony som hade massa effekter inbyggda, dist, chorus, delay m.m. Tyvärr funkade ingen av dem...

    Om du ska ha humbuckermickar tycker jag du ska se till att köpa varianter som gör det möjligt att köra coil tap, dvs ansluta de två spolarna separat. Används traditionellt för att kunna stänga av ena spolen och simulera single coil, men man kan också roa sig med diverse korsochtvärskopplingar (både parallellt och seriellt) med olika fasförhållanden mellan de båda mickarnas spolar. Och vill man vara riktigt knasig kan man ju dra olika spolar genom olika effekter.

    En lite mindre knasig (men ganska användbar) variant kan vara att kunna växla mellan olika kondningar, för att få olika tonkaraktär.

    Om man inte hittar ett schema man vill följa, så kan det nog vara läge att tillfälligt förlänga och dra ut kablarna från mickarna, stränga på och prova olika kopplingar för att hitta dem man gillar. En del kommer att låta väldigt lika eller t.o.m identiska, så det är ingen mening med att göra samtliga tänkbara kopplingar tillgängliga.

  3. #3
    Jade
    Jade är inte uppkopplad

    Senior
    Oh, tack för bra tips. Nu har den kommit och jag inser att utrymmet mellan pickupperna inte är särskilt stort, så kanske inte går in en högtalare.

    Har nån bra tips på inte för dyra humbuckers man kan coiltappa så skulle det vara mycket uppskattat. Peppar också på hex-pickup men vet inte riktigt hur kul det är egentligen.

    Mer och mer inne på orange också så det blir nog det, går ju alltid att betsa om till rödare om det inte ser så bra ut som jag tänker mig.

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vill bara poängtera att det heter coil split, coil tap är när man tar en bit in på spolen för att få lägre varv (mer diskant och mindre effekt, som jag förstått det).

    Piezogrejer kan nog vara kul att testa. Min gitarr har piezo i stallet och det är väldigt användbart och kul, särskilt om man blandar med pickuperna kan man få fina klanger. Låter förvånansvärt bra med dist också... Osäker på hur man gör själv, steg ett är väl att sätta små piezos på varje stränghållare i stallet och mixa i något. Kräver nog en del jobb för att få det bra... Men finns nog kit att köpa också.

  5. #5
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Stoppa in en midi-mikrofon när du ändå håller på..... Jag har inbyggd midi-mikrofon i min Godin Xtsa och det är helt suveränt!

    En annan idé kan vara en sån där mikrofon som ger oändlighetssustain. Jag tror både Steve Vai, Steve Hackett i Genesis och gitarristen i IQ använder har använt sådana med underbart resultat. Ett exempel på en sådan är Fernadez sustainer: http://www.fernandesguitars.com/sustainer-kits.html

    http://www.sustainiac.com/


    Senast redigerat av biomoib den 2015-01-28 klockan 11:06.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...eller en Gizmotron

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vad är det för midimick du kör? Roland gk?

  8. #8
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har Roland GK på en stålsträngad akustisk men i min Godin Xtsa är det en fabriksinbyggd midimikrofon som sitter gömd i stallet. http://www.godinguitars.com/godinxtsap.htm

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok. Är lite sugen på en roland GK i framtiden. Får hålla ögonen på begagnatmarknaden.

  10. #10
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag glider lite off topic men vore det inte trevligt att ha en gitarrsynt som inte bygger på hela/halva tonsteg utan istället känner av ren, steglös tonhöjd? Hur skulle en sådan funka?

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av axeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag glider lite off topic men vore det inte trevligt att ha en gitarrsynt som inte bygger på hela/halva tonsteg utan istället känner av ren, steglös tonhöjd? Hur skulle en sådan funka?
    ...om själva gitarrljudet är mindre intressant - bandlös gitarr med piezomikart typ Godin? Kanske nylonsträngad.

  12. #12
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    För djupdykande gitarr-DIY kan jag rekommendera boken om Brian Mays Red Special:
    http://www.adlibris.com/se/bok/brian...FWTHtAod_iUApg

    (Har dock inte hunnit läsa den själv ännu, men läst det mesta May har skrivit om bygget.)

  13. #13
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...om själva gitarrljudet är mindre intressant - bandlös gitarr med piezomikart typ Godin? Kanske nylonsträngad.
    Fast jag tänker mig att lira med syntljud utan att vara begränsad av midits fasta tonsteg. Typ ev CV mick som steglöst styr en pitchratt. Typ.

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det går ju att bygga en pitch->CV-lösning. MS-20 har ju en sådan inbyggd, dock monofon förstås och trackingen kan vara siså. Men var det inte också så Rolands tidiga gitarrsyntar funkade, fast med hexpickuper för polyfon tracking? Vore ju lite hädiskt att köpa en sån och dra ut banden dock... Men med lite tur kanske halsen är skruvad och följer nån vanlig dimension på infästningen, då skulle man ju kunna köpa en annan hals och rycka banden på den.

    Ett stort problem med gitarrsyntar är ju trackingen, så jag föreställer mig (egentligen helt utan fog för det!) att det skulle funka illa med nylonsträngat.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...inget större problem med trackingen idag, som jag upplever det. Har mest erfarenhet av GK-mikar och inte så mycket av Piezo-lösningar. De gamla pitch-lösningarna pre-MIDI (har testat Arp Avatar, GR500 och GR300) fordrade rätt ordentlig anpassning av stilen. Men är du ute efter en CV-gitarr så är väl en sådan, allt ett egenpåhittad bandlös-hexPiezo+pitch-CV-bygge som gäller

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Någon som har testat sustainiac? Såg en annons (köpes) på vend och blev nyfiken. Klart jag ska bygga mig en sån!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •